Geld & Recht alle pijlers

IMF: Nederlanders lenen veel te veel voor hypotheek

08-12-2016 18:50 156 berichten
IMF: Nederlanders lenen veel te veel voor hypotheek



Niet ieder land luistert even goed naar het IMF, eigenlijk alleen de landen die geld nodig hebben, maar het Internationale Monetaire Fonds komt nu toch wel met een strenge aanwijzing voor Nederland: de hypotheekschulden moeten omlaag en de hypotheekrenteaftrek moet snel worden afgebouwd.



Het IMF wil dat we in de toekomst nog maar 80 procent van de aankoopwaarde van ons huis mogen lenen. Nu kunnen we nog precies de aankooprijs van ons huis lenen plus twee procent extra. In 2028 moet dat maximaal 90 procent zijn. En daarna moet de verhouding tussen waarde en schuld terug naar 80 procent.



Het IMF stelt dat als we gemiddeld minder schuld hebben, dan we meer geld kunnen besteden, wat goed is voor de economie. Het IMF wil ook dat de limieten worden verlaagd wat je met een bepaald inkomen maximaal kan lenen.



Schuldenlast is loden last

De Nederlandse economie staat er relatief goed voor, maar wordt geremd door de hoge schuldenlast van huishoudens. Om die situatie te verbeteren moet de hypotheekrenteaftrek snel worden afgebouwd en moeten huizenkopers worden verplicht om ook meer eigen middelen te gebruiken bij hun aankoop, aldus het IMF.



De schulden van huishoudens zijn bijna nergens ter wereld zo hoog als in Nederland, stelt IMF-econoom Tom Dorsey in een toelichting. Dat zorgt voor voorzichtigheid onder consumenten, die bij een lagere schuld wellicht eerder bereid zouden zijn om hun bestedingen op te voeren.



Om de schuldenlast te verlagen pleit het IMF voor een verdubbeling van het tempo waarin de hypotheekrenteaftrek wordt afgebouwd, naar een verlaging van nu 0,5 naar 1 procentpunt per jaar, tot 90 procent van de waarde van het betreffende huis. Het maximale leenbedrag wordt momenteel afgebouwd naar maximaal 100 procent in 2018.



De groei trekt aan

Het IMF verwacht dat de Nederlandse economie dit en volgend jaar met ongeveer 2 procent groeit. In oktober hield het fonds het op een plus van 1,6 procent dit jaar en 1,7 procent in 2017. De aantrekkende groei en meevallende belastinginkomsten geven het kabinet meer ruimte om de economie te stimuleren, aldus het IMF. De overheid kan volgens het fonds extra investeren bij voorkeur in onderwijs en onderzoek (R&D).



Bron: RTLZ



Nu vraag ik me af, als de schuldenlast terug moet naar 80%...

Waar ergens wel wat voor te zeggen is, stort dan niet weer de huizenmarkt in? Ik heb het idee dat wij willen gaan doorstromen, wij onze koopwoning dan haast niet meer verkocht krijgen. Dit omdat het gezin of de starter dan meer dan € 61.000 moet gaan neertellen aan eigen geld.

Hoe zien jullie dit?
quote:nerdopviva schreef op 08 december 2016 @ 21:12:

[...]





Echt onzin, er staan genoeg huizen te koop onder de 2 ton. En appartementen al helemaal. Niet altijd in de beste buurt of naar je smaak ingericht, maar als je even zoekt vind je heus wel wat. En in mijn tijd (een jaar of 20 geleden) was het echt uitzonderlijk als je als starter een nieuwbouwhuis kon kopen. Ik vind een nieuwbouwhuis dan ook geen starterswoning.Een woning kopen in een slechte buurt vind ik dus een heel slechte investering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 22:30:

[...]





Een woning kopen in een slechte buurt vind ik dus een heel slechte investering.Of juist een hele goede. Je investeert niet op basis van het verleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lady_Vintage schreef op 08 december 2016 @ 19:07:

[...]





Wat is volgens jou het verschil tussen financieren en lenen?Een (goedkope) hypothecaire lening voor 30 jaar en een persoonlijke lening voor 5 jaar. Waarbij de hypothecaire lening op basis van het onderpand wordt gegeven en de lening bij voldoende inkomsten. Bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 22:30:

[...]





Een woning kopen in een slechte buurt vind ik dus een heel slechte investering.Niet altijd hoor! Nu zou ik willen dat ik 10 jaar geleden een huis op Kattendrecht in Rotterdam gekocht had.
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 20:27:

[...]





Alsof je als starter 2000 euro netto verdient. Kom op zeg. Hier in de buurt is sowieso geen woonruimte voor 400 euro te vinden. Zeker geen kamer. Voor een sociale huurwoning sta je vele jaren op de wachtlijst. Hoeveel had jij zelf eigenlijk gespaard toen je ging samenwonen?

Hoeveel kosten kamers daar dan?



Ik had 10.000 euro toen ik afstudeerde, maar ik had stufi en ouders die bijsprongen, ik kon vrijwel alles van mijn bijbaantjes sparen. Dat lukt in deze tijd niet zo makkelijk meer, dat besef ik me.



Over wat een starter verdient, volgens deze website: http://www.startersbanen. ... tarter-gemiddeld-567.html gemiddeld ruim 2600 euro bruto voor WO-afgestudeerden, en dat is volgens deze website http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto ongeveer 2000 euro netto. Ja, lager opgeleid verdien je minder maar begin je wel een paar jaar eerder met werken.
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 22:30:

[...]





Een woning kopen in een slechte buurt vind ik dus een heel slechte investering.



Buurten veranderen. Toen ik mijn woning kocht was er in mijn straat veel criminaliteit onder andere door drugspanden. Nu is het een heel gewilde straat.



Veel oude volksbuurten zijn opeens hip en dan gaat de woning wel in waarde omhoog.



Het kan natuurlijk ook andersom.
quote:Marana_ schreef op 08 december 2016 @ 22:38:

[...]



Hoeveel kosten kamers daar dan?



Ik had 10.000 euro toen ik afstudeerde, maar ik had stufi en ouders die bijsprongen, ik kon vrijwel alles van mijn bijbaantjes sparen. Dat lukt in deze tijd niet zo makkelijk meer, dat besef ik me.



Over wat een starter verdient, volgens deze website: http://www.startersbanen. ... tarter-gemiddeld-567.html gemiddeld ruim 2600 euro bruto voor WO-afgestudeerden, en dat is volgens deze website http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto ongeveer 2000 euro netto. Ja, lager opgeleid verdien je minder maar begin je wel een paar jaar eerder met werken.



Een HBO'er begint echt niet met 2600 euro bruto en dan begin je niet vele jaren eerder te werken dan een WO'er. Daarnaast is de gemiddelde Nederlander echt niet WO-afgestudeerd. Volgens mij zit jij ergens in een ivoren toren en kijk je niet verder dan je neus lang is.



In de regio waar ik woon zijn helemaal geen kamers te vinden. Alleen appartementen en die vallen in de vrije sector.
quote:safrat schreef op 08 december 2016 @ 22:41:

[...]





Buurten veranderen. Toen ik mijn woning kocht was er in mijn straat veel criminaliteit onder andere door drugspanden. Nu is het een heel gewilde straat.



Veel oude volksbuurten zijn opeens hip en dan gaat de woning wel in waarde omhoog.



Het kan natuurlijk ook andersom.Ik zou het risico niet durven nemen.
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 22:55:

[...]





Een HBO'er begint echt niet met 2600 euro bruto en dan begin je niet vele jaren eerder te werken dan een WO'er. Daarnaast is de gemiddelde Nederlander echt niet WO-afgestudeerd. Volgens mij zit jij ergens in een ivoren toren en kijk je niet verder dan je neus lang is.



In de regio waar ik woon zijn helemaal geen kamers te vinden. Alleen appartementen en die vallen in de vrije sector.

Zelfs hier in mijn dorp zijn kamers te huur. En in die link van mij staat ook dat hbo-ers 500 euro minder verdienen. Als je modaal studeert ben je twee jaar eerder klaar met het hbo, met minder studiekosten dus.



Er zal echt een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden. Dat blijkt maar weer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 08 december 2016 @ 23:12:

[...]



Zelfs hier in mijn dorp zijn kamers te huur. En in die link van mij staat ook dat hbo-ers 500 euro minder verdienen. Als je modaal studeert ben je twee jaar eerder klaar met het hbo, met minder studiekosten dus.



Er zal echt een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden. Dat blijkt maar weer.Over die mentaliteitsverandering ben ik het met je eens. Maar verder vind ik dat je een beperkt beeld op de samenleving hebt. De meeste mensen in nederland wonen in grote steden en/of randstad. Daar zijn geen kamers voor 400 euro. Ook zijn de meeste mensen in nederland gemiddeld of laag opgeleid. Dus die verdienen ook geen 2000. Zelfs niet met 10 jaar werkervaring. Dus heel gemakkelijk binnen een paar jaar 40.000 euro sparen is lang niet voor iedereen weggelegd. Ook niet met mentaliteitsverandering.
Voor alleenstaanden is het nu al behoorlijk moeilijk om iets te kunnen kopen. Een kennis van mij, 27, kan op basis van zijn salaris ongeveer

€ 110.000,- lenen. In onze omgeving koop je daar een garagebox voor. Hij woont dus nog thuis, druk sparend.
quote:Marana_ schreef op 08 december 2016 @ 23:12:

[...]



Zelfs hier in mijn dorp zijn kamers te huur. En in die link van mij staat ook dat hbo-ers 500 euro minder verdienen. Als je modaal studeert ben je twee jaar eerder klaar met het hbo, met minder studiekosten dus.



Er zal echt een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden. Dat blijkt maar weer.Hier zijn dus geen kamers te huur. Heb je enig idee wat een kassière in een supermarkt verdient? Of een kapster?
Alle reacties Link kopieren
quote:Potato schreef op 08 december 2016 @ 23:26:

Voor alleenstaanden is het nu al behoorlijk moeilijk om iets te kunnen kopen. Een kennis van mij, 27, kan op basis van zijn salaris ongeveer

€ 110.000,- lenen. In onze omgeving koop je daar een garagebox voor. Hij woont dus nog thuis, druk sparend.



Dat is wel erg weinig inderdaad!

Ik herken het zelf overigens niet. Heb vorig jaar een huis gekocht en het viel mij echt alles mee hoor.
quote:Pientjexxxx schreef op 08 december 2016 @ 23:28:

[...]





Hier zijn dus geen kamers te huur. Heb je enig idee wat een kassière in een supermarkt verdient? Of een kapster?Maar dan kun je toch nog steeds een woning delen? Met 1 of 2 vrienden een klein huis of appartement huren.
Alle reacties Link kopieren
En ik wil dit, en ik wil dat, en ik wil zus, en ik wil zo..... Ik wordt zo moe van die starters die als een stel kleuters meteen alles willen!



Wat is er mis mee om na afronding van je studie nog een aantal jaar in je studentenhuis te wonen? Waarom weigeren sommigen pertinent om te verhuizen naar een goedkopere regio (of zelfs maar buurt!) om daarmee de kosten te drukken? Na je studie kun je prima een tijd lang sober leven als dat je prioriteit is. Punt is dat velen het mobiele abonnement willen, en elk weekend willen uitgaan, en elke middag een lunch willen kopen, en een auto willen rijden, en in die hippe buurt willen wonen, en last but not least: meteen na afstuderen een huis willen kopen wat onmiddellijk aan alle wensen voldoet.
quote:Potato schreef op 08 december 2016 @ 23:26:

Voor alleenstaanden is het nu al behoorlijk moeilijk om iets te kunnen kopen. Een kennis van mij, 27, kan op basis van zijn salaris ongeveer

€ 110.000,- lenen. In onze omgeving koop je daar een garagebox voor. Hij woont dus nog thuis, druk sparend.In Nederland staan ruim 5000 huizen en appartementen te koop onder een ton. Er zullen maar weinig mensen zijn die niet in een omgeving wonen waar zo'n huis te koop staat, geen huurappartement kunnen krijgen én niet bereid zijn te verhuizen naar een andere regio.
quote:NosceTeIpsum schreef op 09 december 2016 @ 07:27:

en last but not least: meteen na afstuderen een huis willen kopen wat onmiddellijk aan alle wensen voldoet.En dan ook nog met alleen maar nieuwe meubels die helemaal hun smaak zijn, en dam het liefst meteen in een nieuwbouwwoning natuurlijk, zodat ze de indeling en tegeltjes ook nog zelf kunnen bepalen. Mensen worden steeds verwender. Toen ik uit huis ging woonde ik in een vreselijk pand dat gesloopt zou worden, met meubels van de kringloop en krijgertjes van familieleden. Ik heb daar vier jaar met heel veel plezier heel goedkoop gewoond (en na die vier jaar kreeg ik een verhuiskostenvergoeding die bijna net zo hoog was als de huur die ik in die tijd had betaald. ). Samen met mijn spaargeld had ik toen een aardig potje en kon ik een huis kopen. Ook weer zo'n uitgeleefd pand, meer kon ik niet betalen. Maar dat huis hebben we helemaal verbouwd, zodat het jaren later wél helemaal aan onze wensen voldeed. Zo kan het dus ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of echt iedereen zo kritisch is dat hij/zij na het afstuderen meteen een perfect huis wil kopen dat aan alle eisen voldoet en of mensen echt zoveel verwender worden. Ik herken dit alleen van een klein aantal vriendinnen, maar dit zijn toevallig de vriendinnen die heel lang thuis zijn blijven wonen en na hun trouwen in een koophuis zijn getrokken (ik vind hen niet verwend overigens). De meeste van mijn vriendinnen hebben meerdere jaren op kamers gewoond en zouden heel tevreden zijn met een studio of een klein appartement, of een tiny house ofzo. En dat hoeft echt niet luxe te zijn of mooi afgewerkt. Helaas is er niet zoveel betaalbare huur beschikbaar en is kopen lang niet altijd een optie. Ik denk dat er wel een tekort is aan betaalbare woningen (voor singles), of het nou koop of huur is.
De mogelijkheden zijn gewoon echt beperkt. Ik heb tot mijn 29e in een studio gewoond en nu woon ik in een 2 kamer appartement. Wel WO opgeleid, maar pas sinds dit jaar een inkomen waar ik ongeveer 2000 netto aan overhoud. 4 jaar na afstuderen. Een hypotheek voor een fatsoenlijk huis krijg ik niet omdat ik van flexcontract naar flexcontract blijf verhuizen. Zelfs voor het huren van mijn huis was dat een probleem en moest er een stevige intentieverklaring komen, terwijl het huis door de prijs nog net in aanmerking komt voor huurtoeslag (vangnet voor als ik echt in de shit kom qua inkomen).



Echt, die eis voor eigen geld is prima. Maar dan moeten er ook een aantal andere zaken veranderen, waaronder de mogelijkheid voor vaste contracten (of langere tijdelijke contracten).
quote:Lady_Vintage schreef op 09 december 2016 @ 08:37:

De mogelijkheden zijn gewoon echt beperkt. Ik heb tot mijn 29e in een studio gewoond en nu woon ik in een 2 kamer appartement. Wel WO opgeleid, maar pas sinds dit jaar een inkomen waar ik ongeveer 2000 netto aan overhoud. 4 jaar na afstuderen. Een hypotheek voor een fatsoenlijk huis krijg ik niet omdat ik van flexcontract naar flexcontract blijf verhuizen. Zelfs voor het huren van mijn huis was dat een probleem en moest er een stevige intentieverklaring komen, terwijl het huis door de prijs nog net in aanmerking komt voor huurtoeslag (vangnet voor als ik echt in de shit kom qua inkomen).



Echt, die eis voor eigen geld is prima. Maar dan moeten er ook een aantal andere zaken veranderen, waaronder de mogelijkheid voor vaste contracten (of langere tijdelijke contracten).



Dit.



Er is bijna niks meer normaals te huren, heel weinig vaste aanstellingen tegenwoordig en dan ook nog moeten kunnen sparen.

Vind de meeste reacties hierboven echt overduidelijk van mensen die geen idee hebben wat is het om nu een starter te zijn. Zeker eentje zonder een dikke vette studie.
quote:Marana_ schreef op 08 december 2016 @ 23:12:

[...]



Zelfs hier in mijn dorp zijn kamers te huur. En in die link van mij staat ook dat hbo-ers 500 euro minder verdienen. Als je modaal studeert ben je twee jaar eerder klaar met het hbo, met minder studiekosten dus.



Er zal echt een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden. Dat blijkt maar weer.



Ik mijn stad amper en ik woon vlak bij de hoofdstad. Er is hier amper wat te huren en al helemaal geen kamers. Wat er wel te huren valt kost je zo 750/1000 euro per maand.



En amper wat te koop onder de 2 ton. Wat de meeste starters ook al niet zouden kunnen lenen al hadden ze wel een vaste aanstelling.

Er moet inderdaad wat veranderen maar dat is niet alleen de instelling van het volk.



Maar ook die van de gemeentes, projectontwikkelaars en banken.
quote:tiramisuusje schreef op 09 december 2016 @ 00:07:

[...]



Maar dan kun je toch nog steeds een woning delen? Met 1 of 2 vrienden een klein huis of appartement huren.Moet de verhuurder maar willen en goedkeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 08:50:

[...]





Ik mijn stad amper en ik woon vlak bij de hoofdstad. Er is hier amper wat te huren en al helemaal geen kamers. Wat er wel te huren valt kost je zo 750/1000 euro per maand.



En amper wat te koop onder de 2 ton. Wat de meeste starters ook al niet zouden kunnen lenen al hadden ze wel een vaste aanstelling.

Er moet inderdaad wat veranderen maar dat is niet alleen de instelling van het volk. Als jouw regio/stad alleen maar woningen aanbiedt vanaf ordegrootte 750-1000 euro per maand, dan woon je dus in een regio/stad die je niet kunt betalen (althans, niet als je ook nog wil sparen). Dat is de mentaliteit die moet veranderen: je past je maar aan aan je omstandigheden (dus: verhuizen naar een goedkopere regio/stad), of je accepteert dat je nooit het geld voor een koophuis bij elkaar krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 08:51:

[...]





Moet de verhuurder maar willen en goedkeuren.Dan zoek je maar een woning waarbij dit kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:NosceTeIpsum schreef op 09 december 2016 @ 07:27:

En ik wil dit, en ik wil dat, en ik wil zus, en ik wil zo..... Ik wordt zo moe van die starters die als een stel kleuters meteen alles willen!



Wat is er mis mee om na afronding van je studie nog een aantal jaar in je studentenhuis te wonen? Waarom weigeren sommigen pertinent om te verhuizen naar een goedkopere regio (of zelfs maar buurt!) om daarmee de kosten te drukken? Na je studie kun je prima een tijd lang sober leven als dat je prioriteit is. Punt is dat velen het mobiele abonnement willen, en elk weekend willen uitgaan, en elke middag een lunch willen kopen, en een auto willen rijden, en in die hippe buurt willen wonen, en last but not least: meteen na afstuderen een huis willen kopen wat onmiddellijk aan alle wensen voldoet.Omdat je na 5 of 6 jaar op kamers misschien iets voor jezelf wil hebben. Moet er echt niet aan denken om nu nog een badkamer/wc te delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven