Consultatiebureau "nalatig"?

08-12-2016 11:39 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon is nu bijna 13 weken oud. Het is ons eerste kindje. Al vanaf de tweede week na zijn geboorte is hij erg onrustig, huilerig en slaapt hij zeer slecht.

Toen hij 4 weken oud was zijn we voor het eerst op het consultatiebureau geweest. Ik keek er erg naar uit om te gaan want ik maakte ons zorgen om onze zoon. Ik hoopte dat het consultatiebureau ons kon adviseren. Hij huilde al 3 weken heel veel en sliep van de 24 uur per dag ongeveer 7 uur in totaal. De overige uren was hij onrustig, huilerig en overstrekte zich continue. Wij vermoedden dat het krampjes waren, maar vonden het niet helemaal logisch dat hij hier de hele dag en nacht last van had. De rust en regelmaat probeerden wij vanaf het begin af aan te hanteren, maar door zijn onrust was dat soms lastig. Mijn zorgen uitgesproken bij de arts van het consultatiebureau, maar die vond het allemaal niet zorgwekkend. Ze bestempelde hem als huilbaby en ik kreeg het advies om de rust en regelmaat nog strakker toe te passen en hem bij huilen niet uit zijn bed te halen maar in bed te troosten. Hiermee aan de slag gegaan maar het haalde niet veel uit. Hij raakte alleen maar meer overstuur in bed waardoor hij nog slechter sliep. Als ik hem bij me op de bank had sliep hij soms wel dus dat heb ik maar wat vaker gedaan. Ook kreeg hij steeds meer uitslag in zijn gezicht.



Toen hij 8 weken oud was nog steeds geen verbetering, het leek alleen maar erger te worden. Ik vermoedde een koemelkallergie. Gebeld met het consultatiebureau of het zinvol was om over te gaan op Pepti voeding. Zij vonden dit niet nodig want als het een koemelkallergie was dan had hij ook diarree gehad en zijn ontlasting was prima. Heel eigenwijs ben ik daarna toch Pepti gaan proberen en onze zoon knapte meteen op! De uitslag ging weg en de krampen werden minder. Toen ik daarna een afspraak had op het consultatiebureau waren ze blij om te horen dat hij het beter deed op de Pepti. Toch bleef de onrust en sliep hij nog steeds maar 8-10 uur per 24 uur. Volgens hen zou dat vast en zeker vanzelf over gaan.



Met 10 weken wederom het consultatiebureau gebeld want het huilen en de onrust werden steeds erger. Ik maakte me ongerust. Zij adviseerden af te wachten tot hij 3 maanden oud was en dan zouden ze ons evt. doorsturen. Een paar dagen daarna ben ik zelf naar de huisarts geweest. Hij constateerde verborgen reflux. Zijn slokdarm was waarschijnlijk al helemaal beschadigd, vandaar het vele huilen en de onrust. Eenmaal aan de medicatie knapte onze zoon direct op en we hebben nu een super tevreden kereltje!



Wat vinden jullie? Is het consultatiebureau hier nalatig geweest of hebben zijn goed gehandeld?
Alle reacties Link kopieren
Waar ligt je eigen verantwoordelijkheid om eerder naar de huisarts te gaan voor een 2de mening?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee ik vind het consultatiebureau niet nalatig geweest. Bij het eerste contact met ze wordt al verteld dat je voor medische zaken bij de huisarts moet zijn. En daarbij zien ze elke dag vrouwen die vinden dat hun baby enorm veel huilt, wat heel erg mee blijkt te vallen. En sowieso als je baby dit in de tweede week al had ben je zelf nalatig geweest door nog eens 2 weken te wachten omdat je dan pas je eerste afspraak daar had.



Neemt niet weg dat een consultatie bureau vaak mensen met huilbabys ( of dat nu een medische reden heeft of niet) hun het gevoel geven dat alle baby's veel huilen en het allemaal wel meevalt.
Alle reacties Link kopieren
Ja de tekst consternatie bureau is al gevallen, zegt genoeg toch?

Ook ik ben beslist geen fan van het CB en het groeiboekje van mijn dochter is dan ook leeg!! op de kaart waarop de inentingen staan na dan.

Bij twijfel ging ik altijd naar de huisarts, beter een keer te veel dan te weinig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 08 december 2016 @ 14:51:

Nee ik vind het consultatiebureau niet nalatig geweest. Bij het eerste contact met ze wordt al verteld dat je voor medische zaken bij de huisarts moet zijn. En daarbij zien ze elke dag vrouwen die vinden dat hun baby enorm veel huilt, wat heel erg mee blijkt te vallen. En sowieso als je baby dit in de tweede week al had ben je zelf nalatig geweest door nog eens 2 weken te wachten omdat je dan pas je eerste afspraak daar had.



Neemt niet weg dat een consultatie bureau vaak mensen met huilbabys ( of dat nu een medische reden heeft of niet) hun het gevoel geven dat alle baby's veel huilen en het allemaal wel meevalt.

Bij mij hebben ze dat niet gezegd hoor! In tegendeel zelfs.



En nalatig? Bij je eerste baby weet je nog niks! En iedereen zegt bij alles dat het erbij hoort, dqt het een fase is, blablabla.
Bij mij wel, bij het huisbezoek en verder had de kraamzorg en de VK er ook al uitleg over gegeven. En ookal is het je eerste kind dan weet je toch zeker wel dat 8 uur slapen wel erg weinig is? Beetje inlezen voor je een baby krijgt kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pieps2016 schreef op 08 december 2016 @ 17:19:

Bij mij wel, bij het huisbezoek en verder had de kraamzorg en de VK er ook al uitleg over gegeven. En ookal is het je eerste kind dan weet je toch zeker wel dat 8 uur slapen wel erg weinig is? Beetje inlezen voor je een baby krijgt kan geen kwaad.



Mijn moeder heeft met mij als baby ook bij de huisarts gezeten omdat ik weinig sliep. Teken van intelligentie zei hij toen.



VK heeft niets gezegd over het consternatiebureau en de kraamverzorgster moest alleen maar heel hard erom zuchten.



Overigens is bij mij ook gezegd dat het consternatiebureau eerste aanspreekpunt is, en dat zij doorverwijzen of doorsturen. HA wilde bijvoorbeeld geen verwijsbrief geven voor de oogarts, dat moest het CB doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 08 december 2016 @ 11:42:

je kunt een klacht indienen https://www.consumentenbo ... ten/klacht-zorginstelling

Geschillencommissie bekijkt je klachtDe eerste stap is altijd nog om de klachtenprocedure van de locale GGD te gebruiken. Zij horen deze klacht te kunnen afhandelen. Kom je er daar niet uit dan kan ie altijd nog naar de consumentenbond. Maar de eerste stap is altijd, klagen daar waar het thuis hoort.
Alle reacties Link kopieren
quote:shala91 schreef op 08 december 2016 @ 12:00:

Blijft het feit dat consternatiebureau-artsen gewoon basisarts zijn Weet je dat héél zeker? Vriendin van mij werkt op het consultatie bureau en doet ook huisbezoeken maar ze is echt géén dokter hoor. Wel een opleiding gehad natuurlijk maar echt veel minder dan een huisarts.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 09 december 2016 @ 01:08:

[...]



Weet je dat héél zeker? Vriendin van mij werkt op het consultatie bureau en doet ook huisbezoeken maar ze is echt géén dokter hoor. Wel een opleiding gehad natuurlijk maar echt veel minder dan een huisarts.

Basisarts is niet hetzelfde als huisarts.



Bij ons komt er een verpleegkundige van het CB langs en niet de arts. Die zie je sowieso hier om en om een keer.
N
-
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 09 december 2016 @ 00:10:

[...]



De eerste stap is altijd nog om de klachtenprocedure van de locale GGD te gebruiken. Zij horen deze klacht te kunnen afhandelen. Kom je er daar niet uit dan kan ie altijd nog naar de consumentenbond. Maar de eerste stap is altijd, klagen daar waar het thuis hoort.dat staat daar ook vermeld
Alle reacties Link kopieren
Als je je volstrekt niet serieus genomen voelt, zou ik wel een klacht indienen. Niet om ze dwars te zitten, maar omdat dat een manier is om het CB er over na te laten denken. Het is zo achter een beeldscherm onmogelijk om te bepalen of ze nalatig zijn geweest. Is er goed navraag gedaan naar het huilpatroon, slaappatroon, reacties op voeding enz?



Hier een zelfde verhaal, nu al jaren geleden hoor. Maar ook de huisarts pakte de klachten niet goed op. Uiteindelijk zijn we bij de kinderarts beland via het CB (die een verwijzing schreef voor de huisarts, toen kon hij niet meer weigeren) en met medicatie ook een heel ander kind gekregen.
Je kan niet verwachten dat ouders alles wel weten. Het consultatiebureau had een advies kunnen geven om naar de huisarts te gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven