Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.



Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!



Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.



voorbeeld:



Dit is geen tuin.





Dit wel





link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren




...
Alle reacties Link kopieren
Maar even serieus, ik snap dat dit echt een probleem is. Heb je de optie ze te vangen (vangkooi) en ergens ver weg weer vrij te laten overwogen?
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 27 november 2016 @ 12:02:

Stc, pijl en boog, gecombineerd met een lekker recept voor peking eend?Dat soort fantasieën heb ik inmiddels inderdaad . Maar je zult zien dat ik dan net een griepeend te pakken heb
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt katten- en hondenluikjes die alleen open gaan bij een halsband met sensor. Zoiets voor kippen zou mooi zijn, maar ik weet niet of het bestaat
Het voedertorentje in een kooi die alleen toegankelijk is voor de kippen met sensor?



(maar tjee....je moet wel ver gaan voor zo'n eendenprobleem!!!)
Alle reacties Link kopieren
Misschien moet ik de kippen maar karate leren en ninjakippen van ze maken.
Ik vind hier dingen van.
Studenten doen het met een vishengel.

Stukje brood er aan en dan breng je ze weg naar de poelier of de dierentuin.



Zoek anders op een eendenkooi... Daarmee kan je ze ook vangen, geloof ik. Even googlen.
Alle reacties Link kopieren
De tegeltuin uit Eigen Huis en Tuin krijgt een spierwit geverfde pergola. Dat zou ik nou nooit doen. Dat ding springt nu enorm in het oog en je wilt toch de focus op de beplanting hebben lijkt me. Fijn ook als de zon er op schijnt.
Ik vind hier dingen van.
Ach, vanavond komt er een aflevering over klimop. Zoek op de Tv gids. Misschien een oplossing voor die witte pracht.

Buren zijn hier zo aardig geweest om een hele muur wit te verven.

Na het kappen van een boom is het lekker veel licht. Andere buren hebben folie op de ramen om het teveel aan licht te dimmen. Die doen een moord om overal tegels te leggen om van het onkruid af te komen. Vervolgens spuiten ze met schoonmaakazijn en vegen ze. Steeds weer met die bezem en bladblazers. Blazen de bladeren van het ene plekje naar het andere.



Iemand nog een tip voor vervanging van bladeren die de groei van onkruid tegen gaat?

Iets wat bestand is tegen bladblazers en bezems?
quote:Pumps_italiaans schreef op 06 december 2016 @ 12:07:

Ach, vanavond komt er een aflevering over klimop. Zoek op de Tv gids. Misschien een oplossing voor die witte pracht.

Buren zijn hier zo aardig geweest om een hele muur wit te verven.

Na het kappen van een boom is het lekker veel licht. Andere buren hebben folie op de ramen om het teveel aan licht te dimmen. Die doen een moord om overal tegels te leggen om van het onkruid af te komen. Vervolgens spuiten ze met schoonmaakazijn en vegen ze. Steeds weer met die bezem en bladblazers. Blazen de bladeren van het ene plekje naar het andere.



Iemand nog een tip voor vervanging van bladeren die de groei van onkruid tegen gaat?

Iets wat bestand is tegen bladblazers en bezems? Gooi de bladbazer in de badkuip als je buuf in bad zit en gooi de bezem in je vuurkorf?
quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 november 2016 @ 17:48:

Ik ga die bh bal wel even gebruiken als bakje. Dit was nieuw voor me, arm beestje! Ik koop mijn bollen meestal in Duitsland, vrel goedkoper. Dat netje haal ik er vanaf nu wel vanaf!



Dan moet ik nog wel wat bedenken voor de pinda's, die zitten ook in een netje. Misschien in een vergiet ofzo? Ik heb geloof ik niet echt iets waar het makkelijk in kan..Ik heb strooivoer en dat heb ik in het vogelbadje gelegd stiekem hoop ik dat de vogels komen eten en dan het badje leuk gaan komen en volgende zomer ook eens komen badderen.
Alle reacties Link kopieren
Groetjes vanaf Sumatra! Vandaag de jungle ingeweest, geen tegel gezien . Wel orang-oetans!



Het vogelbadje thuis is alleen populair om te drinken, het hele afgelopen seizoen 1x een enthousiaste merel gezien die badderde. Wel dagelijks kauwtjes en katten die drinken. Ook goed, wordt het in ieder geval gebruik van gemaakt.



Vlak voor ik wegging viel het me wel op dat mijn insecten hotel gebruikt wordt als snackbar. Blijkbaar woonde er iets in.
Alle reacties Link kopieren
Badderen doen ze hier ook niet. In onze vorige tuin trouwens wel. Daar hadden we een vijver en een fout gemaakt, één deel was te ondiep. Eigenlijk. Maar precies dat vonden de vogels nou juist fijn.



Op een dag, het eerste lekkere zonnetje na een pittige winter, was daar het water al ontdooit. Een hoop gekwetter in de tuin. Toen ik voorzichtig naar buiten keek zag ik wel honderd vogeltjes op een rijtje op de schutting en een stuk of tien in dat ontdooide water. Elke keer als er eentje wegvloog ging er een nieuw vogeltje poedelen.



Ik heb zeker een uur staan gluren Heb het daarna ook nooit weer zo gezien.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 06 december 2016 @ 13:04:

Badderen doen ze hier ook niet. In onze vorige tuin trouwens wel. Daar hadden we een vijver en een fout gemaakt, één deel was te ondiep. Eigenlijk. Maar precies dat vonden de vogels nou juist fijn.



Op een dag, het eerste lekkere zonnetje na een pittige winter, was daar het water al ontdooit. Een hoop gekwetter in de tuin. Toen ik voorzichtig naar buiten keek zag ik wel honderd vogeltjes op een rijtje op de schutting en een stuk of tien in dat ontdooide water. Elke keer als er eentje wegvloog ging er een nieuw vogeltje poedelen.



Ik heb zeker een uur staan gluren Heb het daarna ook nooit weer zo gezien.Oooh wat leuk
quote:matroesjka_ schreef op 06 december 2016 @ 12:31:

[...]



Gooi de bladbazer in de badkuip als je buuf in bad zit en gooi de bezem in je vuurkorf?



Bladblazer is niet van mij en bezem ook niet. Ik heb geen vuurkorf.

Ja.... je moet wat over hebben voor een goede relatie met buren.



Ik doe dus niets, maar op eigen terrein is het wel prettig om zonder gif en overlast gevende toestanden het onkruid tegen te gaan. De bladeren zitten nu vol met vieze beestjes die een plaag zijn geweest. Daarom ruim ik ze wel op.

Ik weet waar het vandaan kwam en weet nu wat er tegen kan doen.

Leuk hè, leren van die groene duiveltjes. Marsmannetjes die door de lucht vliegen. Ik heb veel lieve heerbeestjes gezien elders en daar was de overlast beduidend minder.



Knoflook heeft onder de grond knolletjes gekregen met worteltjes.

ROZEMARIJN doet het nog steeds goed.

Aardbeien ook en zelfs het rode pepertje (uit de pitjes van een supermarkt pepertje) leeft nog.

Dat is niet normaal, maar ik heb een zonnig plekje buiten waar het niet vriest.

De pepers staan in een terra cotta en die houdt vocht en warmte vast. Moet niet te gek worden natuurlijk. Maar bakstenen zijn er op gericht om warmte te bufferen.

Maar het moet natuurlijk niet te gek worden met de vorst. Nu is het en morgen is het minder koud.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo kun je ook vetbollen ophangen zonder een netje.

Alle reacties Link kopieren
quote:Hobbezak schreef op 10 juli 2016 @ 11:49:

Hebben jullie nog tips voor leuke kleine boompjes? Graag iets dat bloeit, liefst wat later dan de meeste bloesems en niet te groot. Ik heb al een magnolia en een sierperzik.Jasmijn, sierappel of sierkers, Amerikaanse sering of gewone sering
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 06 december 2016 @ 12:51:

Groetjes vanaf Sumatra! Vandaag de jungle ingeweest, geen tegel gezien . Wel orang-oetans!



Het vogelbadje thuis is alleen populair om te drinken, het hele afgelopen seizoen 1x een enthousiaste merel gezien die badderde. Wel dagelijks kauwtjes en katten die drinken. Ook goed, wordt het in ieder geval gebruik van gemaakt.



Vlak voor ik wegging viel het me wel op dat mijn insecten hotel gebruikt wordt als snackbar. Blijkbaar woonde er iets in.Fijne voortzetting!!!
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:Felix_Urbexicus schreef op 26 november 2016 @ 18:09:

Herkenbaar,pokkewijf. Zit je dan aan je bureau met een kartonnen doos met een ondergescheten reiger/jonge duif/bange egel/zeemeeuw.



Dan vraag ik me wel af, hoe heb je die in godsnaam meegenomen? Een kraai lukt nog wel onder je arm op de fiets, maar een reiger is toch voornamelijk poot.



Oh, een handig trucje trouwens: als je een vogel vast hebt, en je wil hem even uitgebreid bekijken voor verwondingen, klap dan de pootjes naar achteren, richting de staart.

Het vogeltje valt dan helemaal stil en dan kun je hem zelfs op zijn rug leggen en de vleugels uitstrekken. De betovering is alleen wel meteen verbroken zodra je de pootjes niet meer naar de staart gedrukt houdt.



Tot nu toe werkt het op alles wat ik vast gehad heb.



Er ligt altijd een oud plaid in mijn kofferbak. Ook handig om grote dingen in te pakken die niet mogen beschadigen.

Reiger daar stevig ingerold. Helaas had hij wel gekotst. Dikke bruine prut met vis en wurmen... getver.

Reiger heeft het helaas niet gered. Poot was gebroken en volgens de mensen van de dierenambulance zijn reigers erg stressgevoelig en daarom niet goed te behandelen.



Wel een beetje offtopic. Ik heb geen tuin (meer) wel een gezellig balkon maar ik lees hier graag mee.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alvast een voorproefje voor als de tuin zich er weer voor leent om buiten te zitten.

Gebruik verse kruiden

Verse kruiden zijn overheerlijk, maar insecten denken daar anders over. Munt en rozemarijn zijn de beste insectenverdrijvers. Zet dus gerust enkele plantjes munt en rozemarijn op en rond de tafel. Een extra voordeel: je gasten kunnen nu zelf verse kruiden plukken aan tafel. Een andere leuke en mooie manier om je tafel te decoreren en in één klap insecten weg te houden is door enkele takjes rozemarijn en een schijfje citroen in een glazen bokaal te leggen. Vul de bokaal met water en laat er een theelichtje op drijven, als je nu het kaarsje aansteekt zal er een heerlijk aroma vrijkomen waar insecten niet van houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 09 december 2016 @ 12:47:

Alvast een voorproefje voor als de tuin zich er weer voor leent om buiten te zitten.

Gebruik verse kruiden

Verse kruiden zijn overheerlijk, maar insecten denken daar anders over. Munt en rozemarijn zijn de beste insectenverdrijvers. Zet dus gerust enkele plantjes munt en rozemarijn op en rond de tafel. Een extra voordeel: je gasten kunnen nu zelf verse kruiden plukken aan tafel. Een andere leuke en mooie manier om je tafel te decoreren en in één klap insecten weg te houden is door enkele takjes rozemarijn en een schijfje citroen in een glazen bokaal te leggen. Vul de bokaal met water en laat er een theelichtje op drijven, als je nu het kaarsje aansteekt zal er een heerlijk aroma vrijkomen waar insecten niet van houden.Ja leuk! Was het maar zomer...
Ik heb hier anders wel munt en limoen in de vriezer en ook citroen.

Daar had ik lekkere mineraalwater mee willen maken.

Verse rozemarijn staat buiten nog in meerdere potten.



Ik kan het voor de kerst ook proberen met een kaarsje. Lekkere geuren zijn voor ieder seizoen.

Ik heb ook schoonmaakazijn met lavendelgeur. Die gebruik ik graag om o.a. de afvoeren schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 26 november 2016 @ 20:20:

Ik word horendol van de eenden in mijn tuin . Leuk hoor, wonen aan het water. Die krengen eten al het kippenvoer op en laten zich niet wegjagen. Voor de anti-ongedierte voerbak met treeplank zijn ze te zwaar, dus dat helpt niet. Dan maar een voedertorentje aangeschaft. Het smalle gootje is te smal voor eendensnavels, dacht ik. Dat was ook zo nadat ik de gaten extra klein had gemaakt met ijzerdraad.



Vervolgens gooien die etterbakken het torentje om en rollen hem door de tuin totdat hij leeg is, terwijl de kippen beteuterd toekijken. Niet voor één gat te vangen heb ik dat verdraaide torentje vastgezet met tentharingen. Há! Daar hadden ze niet van terug. Dus wel. Het stokje waarmee ik de deksel heb vastgezet trekken ze los, ze wippen de deksel eraf en steken hun kop erin. . Daarop heb ik een balkje op maat gezaagd en het dekseltje muurvast gezet.



Dat weerhoudt die beesten niet om voortdurend in grote aantallen de tuin in te banjeren, het drinkwater te bevuilen en de kippen in de weg te lopen. Ik voer ongewild ook waterhoentjes, mussen, kauwen, mezen en duiven, maar die eten maar een paar happen. Eenden vreten door tot er niets meer is. Ik telde vanmiddag rond voedertijd zestien eenden die samen met de kippen op het avondeten zaten te wachten. Eendeborst, lekker!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zaterdag onze perenboom gehalveerd. Letterlijk, de harttak (ja ik heb me ingelezen in de termen) was vijf meter hoog en nou komt ie net boven de schutting uit. Ik vond het wel heel spannend: voor het eerst iets snoeien en dan meteen zo rigoureus! Van de zomer zullen we zien of we het goed gedaan hebben...
Alle reacties Link kopieren
Spannend, Miss Martine! Dat zal wel een heel ander gezicht zijn nu al. Waarom moest ie korter?
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven