Plant teveel water

09-12-2016 10:29 9 berichten
Ik heb mijn kamerplant verpest Normaal gesproken kan ik nog geen cactus in leven houden, maar ik wilde mijn leven beteren met een Monstera Pertusem en het ging een hele tijd goed. Nu blijkt dat ik hem toch (veel) teveel water heb gegeven.



Bladeren worden geel en in 2 zit zelfs rot. De grond is vochtig, maar bij de wortels echt te nat. Nu wilde ik hem overpotten en kijken wat er te redden valt aan de wortels, maar ik heb begrepen dat je een kamerplant niet uit de plastic pot moet halen vanwege de gaten onderin. Ik heb hem al anderhalve week geen water gegeven om te drogen in de hoop dat het een omkeerbaar proces is, maar het lijkt er niet op.



Heeft iemand nog een tip om hem te redden?
Alle reacties Link kopieren
Uit de pot halen, buiten alle aarde eraf schudden zodat je alleen wortels overhoudt, paar uur laten drogen en dan opnieuw in verse aarde.
Alle reacties Link kopieren
gewoon wel verpotten, welk risico denk je te lopen??
Goeie vraag, lila



Kan hij daarna dan in een dichte stenen pot of weer terug in die van plastic?
Alle reacties Link kopieren
quote:AmyFarahFowler schreef op 09 december 2016 @ 10:33:

Goeie vraag, lila



Kan hij daarna dan in een dichte stenen pot of weer terug in die van plastic?in een grotere pot wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon overpotten in een dichte stenen pot. Bij het tuincentrum even van die watermeetstaafjes halen en die erbij steken. Die geven keurig aan of de grond te droog of te nat is, zodat je weet wanneer je water moet geven. De meeste planten herstellen vanzelf weer, tenzij ze al te ver heen zijn. Maar zo klinkt het nog niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je hydrokorrels koopt en daarvan een laag onderin de stenen pot doet - vervolgens de plant er bovenop met nieuwe aarde,, dan wordt het overtollige water door de hydrokorrels opgenomen.



Eerst flink de aarde uitschudden. Eventuele rottende wortels eruit knippen.



Is het een grote plant? Zet 'm anders bij de verwarming, dan droogt hij sneller uit.
Ik ga er zo mee aan de slag, bedankt voor de tips! Ik heb nog een pot met gaatjes gevonden, dus ga hem eerst daarin overpotten in nieuwe aarde.



Rottende wortels ga ik eruit knippen!
Alle reacties Link kopieren
Hoe kunnen die wortels dan zo nat zijn als ze nog in de plastic pot mét gaten zitten.

Zelf zet ik mijn kamerplanten in een pot met een laagje hydrokorrels en daar overheen een stukje antiworteldoek. Daar de aarde en plant op.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven