Vriendschap beëindigd

08-12-2016 23:26 203 berichten
Zo de hele avond een vriendin over de vloer gehad. Ze heeft relatie problemen,en vertelde me alles in geuren en kleuren. Ik word gewoon vermoeid door haar echt. Mijn energie pijl is echt omlaag gegaan door haar. Ik merk dat ik moeilijk kan luisteren naar haar verhalen, ik moet ook een vriendin zijn dat begrijp ik maar ik kan niks met negatievelingen.



Ik heb met lood in mij schoenen verteld, dat ik er klaar mee ben en geen zin meer heb in energie vreters om mij heen en de vriendschap verbroken van 10 jaar.



Als mensen in het negatieve willen prima maar mijn energie ligt daar niet. Ik ben ouder en wijzer geworden en heb gewoon een stabiel leven nog herstellende van een burnout. De tijden dat ik met een van mijn exen in de clinch lag is voorbij. De tijden van gezien en gezien worden is voorbij. Zij is nog blijven hangen in het jongen leven. Ik kan dat niet handelen.



Heb ik er goed aangedaan of kan ik een karma verwachten?
Alle reacties Link kopieren
Als een vriendin te vaak negatief is, dan hou ik het contact op een lager pitje.

Het contact is er wel, maar de frequentie is minder.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:29:

Wat een dom gelul allemaal puur omdat ik Ttass ben en wat een aannames. De pot verwijt de ketel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dymphnatam schreef op 09 december 2016 @ 12:26:

Ik heb niet de moeite genomen alle posts door te nemen. Heb het vermoeden dat het gros gaat over de vorm waarin de OP is geschreven, en minder over de inhoud. Toch wil ik reageren. Het eerste wat me namelijk in mij opkomt, is dat TO voor een groot deel deze relatie zelf in stand heeft gehouden door alles voor deze vriendin te doen, voor haar klaar te staan, geld te lenen, etcetera. Dan word je dus ook medeverantwoordelijk voor de scheefgegroeide verhouding.



De OP komt er ongeveer op neer dat de vriendschap éénzijdig wordt opgezegd (als een soort contract), omdat er geen balans meer is tussen geven en nemen. De vraag is echter of je dat de vriendin mag volledig mag verwijten. Deze vriendschap was namelijk gebaseerd op de disbalans die er was.



Mijn mening is dat je het jezelf net zo hard mag verwijten als je vriendin, dat je nooit iets terugkreeg van haar. Je hebt zelf deze situatie opgezocht, gecultiveerd en in stand gehouden. Kennelijk had je daar op dat moment "winst" bij. Daar mag je ook wel eens over nadenken, in plaats van een hoop bevestiging te vragen op een forum.Goeie post en scherpe waarneming!
quote:Ttass30 schreef op 09 december 2016 @ 10:58:

En volgens mijn Psycholoog moest ik negatieve mensen lozen, en gezonde mensen om mij heen verzamelen.

Dan is het Viva-forum niet helemaal the place to be...



Met excuus aan de leuke, gezonde mensen die zorgen dat ik telkens weer terugkom.
O trouwens, laat dat gezond maar zitten. Dat vind ik geen voorwaarde voor leuk.
Alle reacties Link kopieren
quote:duopennoti schreef op 09 december 2016 @ 16:17:

[...]





ik ben niet zo dat ik mensen laat vallen als het even wat minder met hen gaat,jij verwacht toch ook dat jouw vrienden voor jou klaarstaan als jij in een dipje zit

alleen mensen eruit pikken om het gezellig mee te hebben dat mag maar dat noem ik geen echte vriendschapJa, maar als je altijd negatief bent over een periode van 10 jaar zuigt dat. Dat heeft niks met laten vallen te maken. Energievreters kun je missen als kiespijn
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk heeft ts schuld aan de disbalans maar heeft nu een grens getrokken.
:quote:swifty schreef op 09 december 2016 @ 11:58:

Maar Elfje, dat is dan toch geen excuus om zo over iemand heen te vallen? Dat doe je toch ook niet als iemand steeds in een vriendschap zo negatief is, dan vraag je toch ook door? dat is toch precies waar het hier over gaat? En ook wat iedereen zegt dat Tass moet doen maar zelf niet dus doen. Paradox van dit hele topic.Nou inderdaad
Ja.. sommige mensen kunnen niet goed geven.



Ik gaf een vriendin met heel veel problemen en ook steeds met vriendjes. Ze zat elke dag bij mij en mijn gezin omdat ze zo eenzaam was. Nam haar kinderen mee en at vaak bij ons. Ik was er dag en nacht voor deze vrouw.



Toen mijn vader ziek werd moest ik daar veel aandacht aan geven en wilde ze geen vriendschap meer.

Ze had geen zin in een vriendin die voor haar vader zorgde en vaak verdrietig was.



Dus vriendschap is over.

Nu mijn vader een poosje is overleden hoorde ik dat ze wel weer met mij om wilde gaan ik weet niet of dat waar is hoor. Maar nu wil ik niet meer want ik miste haar ook toen in haar nodig had.



Laatst kwam ik haar tegen en deed ze alsof ik de gene was die iets verkeerd had gedaan.

Maar het deed mij niks.



Ik denk dat jou vriendschap ook zo is.

Jij had problemen en een burnout en bent enorm gewent aan onvoorwaardelijke vriendschap die lullig genoeg vaker om jou gaat. En als je vriendin het dan eens moeilijk heeft dan weet je niet hoe je dat aan moet pakken.



10 jaar weg voor niks.

Ik hoop dat je vriendin ook een vriendin heeft die er echt voor haar zal zijn.
quote:Het-groepje schreef op 09 december 2016 @ 18:35:

:

[...]





Nou inderdaadHa ja viel jou dat ook op?
Mijn reactie was voor de aanvulling.



Dat maakt het wel anders .

10 jaar niks veranderen en zelfde patroon volgen is frustrerend en vermoeiend.

Dat je dan wilt stoppen...begrijp ik.



De manier waarop en timing kan ik nog steeds niet waarderen.

De kans dat het kwartje valt lijkt mij ook minder groot omdat ze al diep in emoties zat en nu dit erbij.



Naar mijn mening onnodig hard . Het is iets wat al langer speelt en dan had een paar weken bv ook niet uitgemaakt.

Dan een gesprek was naar mijn idee respectvolle geweest.
Maar Benmamma,



1. Tass heeft een burnout. Dan ga je als vriendin niet Tass belasten met extra stress, maar lief en verzorgend zijn en positief.

2. Die vriendin had dus continue relatieproblemen, dit was de zoveelste keer weer.

3. Tass heeft vaak al teruggekoppeld dat ze het gedrag niet prettig vond.

4. Die vriendin negeert Tass haar burn out door weer een hele avond negatief te doen over haar relatie. echt hoe komt ze erbij? Als iemand niet respectvol was, is het iemand die zijn shit neerlegt bij iemand die een burn out heeft.

5. De timing had niet anders gekund. Dit is niet meer gezond, een vriendin die weer bij je komt met dezelfde problemen terwijl jij met een burn out zit. Dat is echt not done. Tass haar besluit was verstandigste wat ze had kunnen doen, dit was gewoon de druppel.
quote:swifty schreef op 10 december 2016 @ 10:48:

Maar Benmamma,



1. Tass heeft een burnout. Dan ga je als vriendin niet Tass belasten met extra stress, maar lief en verzorgend zijn en positief.

2. Die vriendin had dus continue relatieproblemen, dit was de zoveelste keer weer.

3. Tass heeft vaak al teruggekoppeld dat ze het gedrag niet prettig vond.

4. Die vriendin negeert Tass haar burn out door weer een hele avond negatief te doen over haar relatie. echt hoe komt ze erbij? Als iemand niet respectvol was, is het iemand die zijn shit neerlegt bij iemand die een burn out heeft.

5. De timing had niet anders gekund. Dit is niet meer gezond, een vriendin die weer bij je komt met dezelfde problemen terwijl jij met een burn out zit. Dat is echt not done. Tass haar besluit was verstandigste wat ze had kunnen doen, dit was gewoon de druppel.



Ik had het anders gedaan. Op ander moment.

Maar beëindigen begrijp ik keur ik nu dus ook niet meer af.



Ik ken TO verder niet dus reageer puur vanuit dit topic.
Ik weet niet of je zoveel te kiezen hebt als je in een burn out zit, dan zit je in je overlevingsmodus.

Ja het is lullig om dat te horen op het moment da je weer relatieproblemen hebt, maar hoe ze het in haar hoofd haalde dat uit te storten bij iemand die zelf overspannen is, dan ga je toch niet je shit daar neer leggen...



Denk dat het niet echt getimed is, maar er gewoon uit moest op dat moment. Maar dat is een gokje van mijn kant, dat weet Tass alleen.
Verwijderd; verkeerd gelezen
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 10 december 2016 @ 11:00:

[...]





Volgens mij ga je er dan aan voorbij dat juist het verbreken van contact, ook weer eigen winst oplevertJa goed punt, je bedoeld dan, rust en geen stress?
Alle reacties Link kopieren
quote:swifty schreef op 10 december 2016 @ 10:48:

Maar Benmamma,



1. Tass heeft een burnout. Dan ga je als vriendin niet Tass belasten met extra stress, maar lief en verzorgend zijn en positief.

2. Die vriendin had dus continue relatieproblemen, dit was de zoveelste keer weer.

3. Tass heeft vaak al teruggekoppeld dat ze het gedrag niet prettig vond.

4. Die vriendin negeert Tass haar burn out door weer een hele avond negatief te doen over haar relatie. echt hoe komt ze erbij? Als iemand niet respectvol was, is het iemand die zijn shit neerlegt bij iemand die een burn out heeft.

5. De timing had niet anders gekund. Dit is niet meer gezond, een vriendin die weer bij je komt met dezelfde problemen terwijl jij met een burn out zit. Dat is echt not done. Tass haar besluit was verstandigste wat ze had kunnen doen, dit was gewoon de druppel.to baalt vast dat ze niet de gelegenheid kreeg om het te hebben over haar eigen issues zo komt het op mij meer over
Alle reacties Link kopieren
Degene met de burnout moet juist leren dat wanneer een ander shit heeft dat dat niet meteeen jouw probleem is (als in: verantwoordelijkheid).



Ik zeg niet dat die vriendin in deze situatie niet een te groot beroep op TP deed, maar burnouters hebben er vaak een handje van zichzelf ook belangrijker te maken in andermans problemen dan dat ze hoeven te zijn (die burnout krijg je natuurlijk ook niet voor niets).



Ik heb ook een negatieve vriendin met veel problemen die steeds maar terug komt. Ik luister en leef me in, maar het blijft altijd háár probleem. Ik geef soms mijn mening en tips, en ben echt ook empathisch, maar van de week deed ze er niks mee en dan trek ik me dat niet persoonlijk aan. Het zijn haar keuzes (mijn tip was wbt haar sit situatie en hoe er een einde aan te maken, maar ze kiest ervoor de situatie niet te veranderen). Ik sta voor d'r klaar als ze haar hart wil luchten, maar haar probleem blijft wel haar probleem, het is niet per se de mijne.



Dus zo'n vriendin is juist goed oefen materiaal om je eigen grenzen te bewaken. Dat is toch iets wat je moet leren, anders heb je straks zo weer een burnout.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:swifty schreef op 10 december 2016 @ 11:03:

[...]





Ja goed punt, je bedoeld dan, rust en geen stress?Je kunt de post verwijderen; had ik ook al gedaan voordat je reageerde; ik had je verkeerd begrepen
quote:swifty schreef op 10 december 2016 @ 10:48:

Maar Benmamma,



1. Tass heeft een burnout. Dan ga je als vriendin niet Tass belasten met extra stress, maar lief en verzorgend zijn en positief.

2. Die vriendin had dus continue relatieproblemen, dit was de zoveelste keer weer.

3. Tass heeft vaak al teruggekoppeld dat ze het gedrag niet prettig vond.

4. Die vriendin negeert Tass haar burn out door weer een hele avond negatief te doen over haar relatie. echt hoe komt ze erbij? Als iemand niet respectvol was, is het iemand die zijn shit neerlegt bij iemand die een burn out heeft.

5. De timing had niet anders gekund. Dit is niet meer gezond, een vriendin die weer bij je komt met dezelfde problemen terwijl jij met een burn out zit. Dat is echt not done. Tass haar besluit was verstandigste wat ze had kunnen doen, dit was gewoon de druppel.Ik merk dat ik me afvraag waarom je zo sterk de behoefte lijkt te voelen om TO's gedrag te verdedigen?
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 10 december 2016 @ 11:05:

Degene met de burnout moet juist leren dat wanneer een ander shit heeft dat dat niet meteeen jouw probleem is.



Ik zeg niet dat die vriendin in deze situatie niet een te groot beroep op TP deed, maar burnouters hebben er vaak een handje van zichzelf ook belangrijker te maken in andermans problemen dan dat ze hoeven te zijn (die burnout krijg je natuurlijk ook niet voor niets).



Ik heb ook een negatieve vriendin met veel problemen die steeds maar terug komt. Ik luister en leef me in, maar het blijft altijd haar probleem. Ik geef soms mijn mening en tips, maar van de week deed ze er niks mee en dan trek ik me dt niet persoonlijk aan. Het zijn haar keuzes (mijn tip was wbt haar sit situatie en hoe er een einde aan te maken, maar ze kiest ervoor de situatie niet te veranderen). Ik sta voor d'r klaar als ze haar hart wil luchten, maar haar probleem blijft wel haar probleem, het is niet per se de mijne.



Dus zo'n vriendin is juist goed oefen materiaal om je eigen grenzen te bewaken. Dat is toch iets wat je moet leren, anders heb je straks zo weer een burnout.



exact

ik denk dat de psycholoog van to haar beter kan aanleren hoe met zulke mensen om te gaan en een schild er voor te ontwikkelen,het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn
Iemand met een burn-out is zelf niet een heel stabiel persoon. Je krijgt een burn-out omdat je je eigen grenzen niet goed weet te bewaken. Ik snap daarom wel dat je een onstabiele vriendin er niet bij kan hebben. Positieve en sterke mensen om je heen hebben kan Tass mss wel helpen. Maar ze moet wel beseffen dat ze zelf niet zo stabiel is en ik weet niet of ze dat doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 10 december 2016 @ 11:15:

Iemand met een burn-out is zelf niet een heel stabiel persoon. Je krijgt een burn-out omdat je je eigen grenzen niet goed weet te bewaken. Ik snap daarom wel dat je een onstabiele vriendin er niet bij kan hebben. Positieve en sterke mensen om je heen hebben kan Tass mss wel helpen. Maar ze moet wel beseffen dat ze zelf niet zo stabiel is en ik weet niet of ze dat doet.nee dat beseft ze niet anders had ze wel iets meer begrip gehad voor de gebreken van de ander
quote:swifty schreef op 10 december 2016 @ 10:48:

Maar Benmamma,



1. Tass heeft een burnout. Dan ga je als vriendin niet Tass belasten met extra stress, maar lief en verzorgend zijn en positief.

2. Die vriendin had dus continue relatieproblemen, dit was de zoveelste keer weer.

3. Tass heeft vaak al teruggekoppeld dat ze het gedrag niet prettig vond.

4. Die vriendin negeert Tass haar burn out door weer een hele avond negatief te doen over haar relatie. echt hoe komt ze erbij? Als iemand niet respectvol was, is het iemand die zijn shit neerlegt bij iemand die een burn out heeft.

5. De timing had niet anders gekund. Dit is niet meer gezond, een vriendin die weer bij je komt met dezelfde problemen terwijl jij met een burn out zit. Dat is echt not done. Tass haar besluit was verstandigste wat ze had kunnen doen, dit was gewoon de druppel.



Ik pak er zomaar even een punt uit: Alleen maar lief, verzorgend en positief zijn, gaat iemand ook echt niet uit zijn burn-out helpen hoor! Juist dan is het goed om je grenzen te leren bewaken en op een fatsoenlijke manier aan te geven. En dat doe je juist door ervaring op te doen. Dus als iedereen je volledig ontziet; worden je ook leermogelijkheden ontnomen.

Vooral aan dat op een fatsoenlijke wijze grenzen aangeven, lijkt het o.a. heel erg te schorten in dit voorbeeld; niet alleen richting vriendin, maar ook richting taalgebruik naar medeforummers hier. Hier had er bijv. ook een oefenmoment van gemaakt kunnen worden, in plaats van de fout in onfatsoenlijke bewoordingen bij de medeforummers te leggen en in de slachtofferrol te duiken.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 10 december 2016 @ 11:28:

[...]





Ik pak er zomaar even een punt uit: Alleen maar lief, verzorgend en positief zijn, gaat iemand ook echt niet uit zijn burn-out helpen hoor! Juist dan is het goed om je grenzen te leren bewaken en op een fatsoenlijke manier aan te geven. En dat doe je juist door ervaring op te doen. Dus als iedereen je volledig ontziet; worden je ook leermogelijkheden ontnomen.

Vooral aan dat op een fatsoenlijke wijze grenzen aangeven, lijkt het o.a. heel erg te schorten in dit voorbeeld; niet alleen richting vriendin, maar ook richting taalgebruik naar medeforummers hier. Hier had er bijv. ook een oefenmoment van gemaakt kunnen worden, in plaats van de fout in onfatsoenlijke bewoordingen bij de medeforummers te leggen en in de slachtofferrol te duiken.Hier zitten wel een paar goede punten bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven