Mag een katertje van 4 maanden echt niet naar buiten?

07-12-2016 10:32 87 berichten
Hoi, wij hebben sinds oktober een kitten. Hij is superlief! Komt altijd op schoot zitten en houdt enorm van gezelschap. Ik laat hem af en toe -voor het eten- wel eens naar buiten. Hij vindt het heerlijk en hij heeft al een vast poep- en plasplekje gevonden in de tuin. We hebben een kattenluik.



Maar als ik ga werken (halve dagen) laat ik hem niet naar buiten. Hij merkt het als ik en de kinderen naar school gaan en begint dan jammerlijk te huilen en gaat tevergeefs aan het kattenluikje krabben. Mijn hart breekt.

We wonen in een hofje en de (rustige) grote weg is een eindje weg. Er loopt een andere kat waar hij vriendjes mee lijkt te zijn. (kan dat?) Dat baart me zorgen want ben bang dat hij met hem wegloopt.



Wat is wijsheid? Tot zijn castratie binnenlaten of hem zijn gang laten gaan en het kattenluikje openhouden?
Haha precies Rhae.

Ik geloof dat ik mezelf maar even van een brug werp, gezien ik een zondaar ben dat ik mijn kat een sprint in de buitenlucht gun, en ik de hele straat bezwanger met mijn bronzige kitten, die volgens 3 dierenartsen (waaronder schoonvader) nog niet gecastreerd mag worden omdat hij pas 4 maanden is.



P.s. Ik prefereer ook katoen boven synthetisch. ;)
Mijn dierenarts castreert als de balletjes geheel zijn ingedaald (bij huis tuin en keukenkatten vaak niet het geval met 4 maandjes) en als ze boven de 2500 gram zijn. Bij mijn Mr. Reddington kon dat met 15 weken, bij de meeste katjes nog niet. 6 maanden is een prima richtlijn voor 'gewone' katertjes
Alle reacties Link kopieren
quote:pantoffel81 schreef op 09 december 2016 @ 10:50:

Haha precies Rhae.

Ik geloof dat ik mezelf maar even van een brug werp, gezien ik een zondaar ben dat ik mijn kat een sprint in de buitenlucht gun, en ik de hele straat bezwanger met mijn bronzige kitten, die volgens 3 dierenartsen (waaronder schoonvader) nog niet gecastreerd mag worden omdat hij pas 4 maanden is.



P.s. Ik prefereer ook katoen boven synthetisch. ;)Doe even normaal zeg. Tuurlijk mag je een kat naar buiten laten als jij dat wilt, maar wél wanneer dat verantwoordelijk gedaan wordt -wanneer ze dus geholpen zijn. Weet jij veel of die poezen die buiten lopen daadwerkelijk geholpen zijn en of er misschien niet nog iemand een kitten heeft en hetzelfde denkt als jij? Als kitten dus nog niet gecastreerd mag worden volgens jouw dierenarts (wij hadden het volgens mij ook na 6 maanden gedaan) dan kun je hem dus nog niet naar buiten doen. Simpel.
Alle reacties Link kopieren
De dierenarts hier met wie ik goede ervaringen heb, castreert in ons geval ons katertje met bijna vijf maanden, aanstaande donderdag, gelijk chippen en als de wondjes dicht zijn lekker naar buiten.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Hier zit onze "Hoogheid" met zijn zieligste miauw voor de dichte achterdeur.

Op het moment dat je deze open doet voor hem (met net nog geen buiging) loopt hij

met zijn staart arrogant recht omhoog richting voordeur......
Een kater is na castratie nog een paar weken vruchtbaar overigens, dus gelijk naar buiten laten is niet zo'n goed plan.
quote:pantoffel81 schreef op 09 december 2016 @ 10:50:

Haha precies Rhae.

Ik geloof dat ik mezelf maar even van een brug werp, gezien ik een zondaar ben dat ik mijn kat een sprint in de buitenlucht gun, en ik de hele straat bezwanger met mijn bronzige kitten, die volgens 3 dierenartsen (waaronder schoonvader) nog niet gecastreerd mag worden omdat hij pas 4 maanden is.



P.s. Ik prefereer ook katoen boven synthetisch. ;)Nou meid, ik zeg doen! Vraag me dan alleen wel af waarom je dit topic opende, als je het toch zo goed weet.
Alle reacties Link kopieren
Je opent een topic voor advies, de meeste mensnen zeggen binnenhouden tot bij gecastreerd is en vervolgens negeer je al het advies.

Prima hoor. Zonde van je tijd wel.
Heel simpel, en ergens lach ik me stuk dat ik nu toch echt verantwoording ga afleggen: als de kans op bezwangering de meest voorname reden is dat hij niet naar buiten mag, heb ik mijn antwoord, want ik was juist bang voor weglopen. (ja, rond oud en nieuw hou ik hem binnen, maar nogmaals, we wonen in een zeer rustig hofje met veel bejaarden)



Daarnaast, de baasjes die hun poes ongesterilliseerd rond laten lopen zullen daarvoor vast wel hun redenen hebben. Iedereen weet waar Abraham de mosterd haalt, dus wellicht willen ze wel een nestje? (haha, katlief wil aandacht en krijg nu een soort van kusjes om mijn mond, terwijl ie net gegeten heeft. yum)



Bestaan er katten tictacjes?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ook omdat ongecastreerde katten sneller weglopen en seks is kans op katten aids. En daarnaast kunnen ze slecht gevaar inschatten. Genoeg redenen lijkt me
Gevechten tussen katten geeft ook kans op kattenaids. Is zelfs de voornaamste reden. Katje zit altijd te mauwen van angst in een boom van 2,5 meter waar ik hem 4x per dag moet uittrekken. Geloof dat ie redelijk gevaar inschat.



Ik laat het hier verder bij. Iedereen zo zijn manieren om een kat op te voeden. Dat respecteer ik. Ik heb mijn info.



Bedankt iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Mocht je 'm overigens nu wel willen laten castreren, mijn dierenarts is omgeving Leiden dus als dat in je buurt is moet je me even een pb sturen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven