Meerijden auto

09-12-2016 08:19 72 berichten
Ben er niet zeker van of dit op de relatiepijler thuishoort maar vooruit:



Situatie:

Ik samen met partner. Partner heeft nog een broer. Broer heeft geen rijbewijs. Schoonouders wonen op 2 uur afstand rijden met de auto. Broer woont in naburige stad bij ons en doet er met OV 3,5 uur over naar (schoon)ouders.



Kwestie:

Zon 10 tot 8 keer per jaar rijd broer met ons of partner mee naar zijn ouders. Ik vind ergens diep in mijn hart dat broer weleens de vraag kan stellen of hij mee moet betalen aan benzine. Mijn partner vindt dat onzin want "we rijden toch al" & "het is familie, daar vraag je geen geld aan". In beide argumenten kan ik me grotendeels ook wel weer vinden.



Nu gaan we met de kerst naar schoontante in Noord Frankrijk en zwager rijdt dus mee.

Aan de ene kant denk ik: je mag wel iets meebetalen want ik gooi die tank ook 2 keer vol en ben meer dan 100 euro kwijt

Aan de andere kant denk ik: nee dat vraag je niet aan familie.



Hebben jullie een verhelderende kijk op de zaak?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou familie nooit om geld voor zoiets vragen, zeker niet als je toch al rijdt. Maar mijn familie zou echt wel iets terug doen.



Als iemand me de tering scheldt, is het per direct afgelopen. Ik zou meteen zeggen dat hij voortaan maar zelf moet zien hoe hij ergens komt en niet meer welkom is in mijn auto. Ik ben niet bijster subtiel en best wel 'hoekig', dus er is dan geen discussie meer over mogelijk, ook niet met mijn partner. Al zouden excuses kunnen helpen.



Maar dat moet dan wel meteen, als je hem na het uitpraten toch al weer een keer hebt meegenomen, kan je hem niet meer vanwege het schelden weigeren. Dan is het wachten op zijn eigen inzicht of een nieuw incident.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyButterfly schreef op 09 december 2016 @ 09:18:

Ik heb er dit over gevonden:





"Het verbruik neemt toe met het percentage van de gewichtstoename. Stel de auto + bestuurder weegt 1500 kilo en de passagier 100 kilo. Het verbruik mét passagier stijgt dan met (1500 + 100) / 1500 = 6,67 %. Stel men rijdt 500 km per week á 10 eurocent per km = 50 euro, dan stijgen de kosten met 6,67 % naar 53,33 euro.



Kortom: een tientje zal het niet zijn, maar ook niet zo goedkoop als men soms denkt. Vandaar dat ook wordt afgeraden om onnodige spullen altijd mee te vervoeren in de auto. Vergeet ook niet dat een openstaand raam, airconditioning of zachte banden al gemakkelijk een verbruikstoename van meer dan 10% veroorzaken!



Bronnen: ?en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy-maximizing_beha..."Dat lijkt me wat overdreven. Met name het optrekken kost wat meer brandstof. Op constante snelheid is alleen de toename in rolweerstand een factor die invloed heeft op het verbruik. Dus bij een rit naar Frankrijk, waarbij je vooral op constante snelheid rijdt, zal het denk ik nog wat minder zijn.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 09 december 2016 @ 09:46:

[...]



Dat lijkt me wat overdreven. Met name het optrekken kost wat meer brandstof. Op constante snelheid is alleen de toename in rolweerstand een factor die invloed heeft op het verbruik. Dus bij een rit naar Frankrijk, waarbij je vooral op constante snelheid rijdt, zal het denk ik nog wat minder zijn.Op rijles kreeg ik te horen dat meer mensen en/of gewicht in de auto meer brandstof kost. Zal niet veel zijn, maar scheelt wel iets. Je moet ook je koplampen bijstellen als je met meer of minder gewicht rijdt.
Alle reacties Link kopieren
In mijn beleving is zo iemand een bewuste gemakzuchtige profiteur
Alle reacties Link kopieren
quote:Elfje112 schreef op 09 december 2016 @ 09:57:

[...]



Op rijles kreeg ik te horen dat meer mensen en/of gewicht in de auto meer brandstof kost. Zal niet veel zijn, maar scheelt wel iets. Je moet ook je koplampen bijstellen als je met meer of minder gewicht rijdt.Ja, het klopt ook wel. Maar in principe heeft gewicht geen invloed op je verbruik bij constante snelheid. Alleen zorgt een hoger gewicht wel voor een hogere rolweerstand, wat weer wel tot een hoger verbruik leidt. Maar dat effect is niet zo heel groot......
Oh dear, how sad, never mind.
quote:shisha schreef op 09 december 2016 @ 08:50:

[...]



Als iemand mij helemaal de tering heeft gescholden en het is dus niet volledig uitgepraat en zo, dan zit het dus niet goed.

Dan zou ik er ook geen zin in hebben om hem gezellig te laten meerijden.

Het zou me niet om het geld gaan, maar ik zou er gewoon tegenop zien om met hem op reis te zijn.



Dit.

No way dat ik daar nog mee in een auto ging zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 09 december 2016 @ 09:46:

[...]



Dat lijkt me wat overdreven. Met name het optrekken kost wat meer brandstof. Op constante snelheid is alleen de toename in rolweerstand een factor die invloed heeft op het verbruik. Dus bij een rit naar Frankrijk, waarbij je vooral op constante snelheid rijdt, zal het denk ik nog wat minder zijn.Het is bij 'normale' omstandigheden ook absoluut een bedrag dat verwaarloosbaar is. Maar hoe dan ook kost het wel ietsje extra, zeker zo vaak in het jaar en dan ook zo veel kilometers. En al helemaal ook nog een trip naar Frankrijk. Dus TO is (alhoewel het niet veel is) duurder uit, en de broer reist gratis. Dus ik zou, in dit geval, wel zeggen tegen broer dat zij er steeds bij inschieten en dat er iets aan gedaan moet worden.
Don't worry, be happy!
quote:Hayek schreef op 09 december 2016 @ 10:01:

[...]



Ja, het klopt ook wel. Maar in principe heeft gewicht geen invloed op je verbruik bij constante snelheid. Alleen zorgt een hoger gewicht wel voor een hogere rolweerstand, wat weer wel tot een hoger verbruik leidt. Maar dat effect is niet zo heel groot......

Dat klopt ook, dat het effect niet zo heel groot is. Maar icm met haar zwager die haar heeft uitgescholden kun je dat mss wel als argument gebruiken.

Normaal zou ik daar ook geen punt van maken.
Wat zou je willen?



Wil je lagere kosten?

Wil je een betere sfeer in de auto?

Wil je eigenlijk dat ie helemaal niet meer mee rijdt?



Als je vooral gewoon iets terug wil, wat ik me heel goed kan voorstellen, en je je ergert aan het gemak waarmee hij altijd maar instapt, dan denk ik dat geld vragen wel eens averechts zou kunnen werken. Als hij meebetaalt dan vindt ie waarschijnlijk dat ie nog wat te zeggen heeft over de auto/muziek/route/planning ook. Zou best kunnen dat dat je ergernis alleen maar vergroot.



Wat heb je nodig om over het incident van het uitschelden heen te komen? Zou ook best kunnen dat dat gewoon niet gaat gebeuren, soms gaat er iets stuk wat niet meer gerepareerd kan worden. Je zou ook kunnen zeggen: Zwaag, ik merk dat ik het nog steeds moeilijk heb met het incident. Ik wil graag dat je daarom zelf voor vervoer naar .... zorgt. Geen ruimte voor discussie laten, niet vragen maar meedelen.



Maar het kan natuurlijk ook best zijn dat hij jullie gunsten verleent die jullie niet "zien". En dat daardoor voor hem eea best in evenwicht is. Misschien zorgt hij er wel altijd voor dat jullie pc's up to date zijn en worden opgeschoond bijvoorbeeld, of hij laat de honden uit in jullie vakantie. Zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag was geen oordeel.



Ik denk dat je hem liever helemaal niet mee neemt omdat je klaar bent met zijn gedrag. Heb je dat al eens met je man besproken?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je zwagertje niet mee rijd, heb je dan minder kosten aan benzine ?



Breng dan de meerprijs in rekening.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kan doen: vier een verlaat Sinterklaasfeest met hem erbij en geeft hem een zakje zout met dit gedicht:



Lieve Naam,



wie met een ander mens mee rijdt

raakt zelf veel minder centjes kwijt

die kan je natuurlijk lekker sparen

of in een oude sok bewaren

dan kan je in de auto lekker pitten

en thuis weer op de centen zitten

maar, zoals je hopelijk wel ziet

erg aardig is dat niet

zeker niet als je in plaats van met geld

je chauffeurs beloont met gescheld

dan is voor Sint de maat wel vol

en verdien je een schop onder je hol

je cadeautje laat ik morgen

bij je familieleden bezorgen

dat zal ze een beetje compenseren

voor het jarenlange profiteren

en je laatste gratis rit

is als je straks in de zak naar Spanje zit
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Hmm aan familie zou ik ook geen geld vragen, maar met die scheldpartij en ongeveer 1 keer in de maand meeprofiteren van jullie auto snap ik dat dat gaat steken. Echter vind ik dit wel iets voor je man om dat aan zijn broer te vragen. Als jij aan je zwager meerijdkosten vraagt en je man die ernaast zit zegt dan "welnee joh, dat hoeft toch niet?", sta je wel behoorlijk voorschut.



Als ik zelf naar de stad wil met een vriendin betaal ik de dure parkeerkosten, als zij wil dat ik meega terwijl ik niet van plan was te gaan betaalt zij een deel mee van de parkeerkosten. Het is wel zo dat mensen zonder auto zich niet bewust zijn van de kosten van autorijden, maar dat betekent niet dat dat niet ongelofelijk irrtiant kan zijn.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Alle reacties Link kopieren
Vraag is of het 1) om het geld gaat, of 2) dat je je zwager niet bij je in de auto wil hebben zitten.



1) vind ik belachelijk, als je zelf toch rijdt vraag je daar geen geld voor, en koffie en broodjes? kom op zeg!

2) hier heb je wat mij betreft wel een punt, een zwager die je verrot scheldt (wat moet ik me daar bij voorstellen?) hoef je niet meer mee in een auto te gaan zitten.



Kortom, OP is te vaag.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Probleem met dit soort gevallen is dat die zwager/broer zelf met het idee moet komen om bv te trakteren op koffie onderweg of een bijdrage geeft voor de benzine.



Helaas zijn er veel mensen die net doen alsof het een plicht is die persoon mee te nemen.



Sterkte.
Zwager heeft psychische klachten en heeft over mij waar ik niet bij was tegen mijn partner lopen schelden. Familie heeft mij gevraagd om het over mijn kant te laten gaan omdat zwager het al moeilijk heeft ook na ziekte van zijn dochtertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bittergarnituur schreef op 09 december 2016 @ 16:25:

Zwager heeft psychische klachten en heeft over mij waar ik niet bij was tegen mijn partner lopen schelden. Familie heeft mij gevraagd om het over mijn kant te laten gaan omdat zwager het al moeilijk heeft ook na ziekte van zijn dochtertje.



Ja, maar wat heeft dat te maken met het niet meebetalen van benzine?



Zeg dan dat je gewoon niet langer met hem in de auto wil zitten, dat lijkt me logischer?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Als je bonje in de familie wil, zou ik er een issue van maken. Anders laat het gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:blauwe_emmer schreef op 09 december 2016 @ 16:30:

Als je bonje in de familie wil, zou ik er een issue van maken. Anders laat het gaan.Dus voor de lieve vrede moet ze zich maar laten uitschelden en regelmatig urenlang met die labiele vent in de auto zitten?
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk gaat het om de vanzelfsprekendheid waarmee hij instapt. Elke maand twee uur heen en twee uur terug, voor de deur opgehaald en weer thuisgebracht, zelf ben je dus nog eens een half uur extra onderweg (?).



Ik drink niet, dus ik ´mocht´ vaak rijden. De simpelheid waarmee dat vastgesteld werd is één ding, maar vervolgens moest ik ook nog eens wachten totdat iedereen uitgezopen was. Dat doe ik dus allang niet meer, ze rijden maar lekker zelf of ze nemen een taxi.



Maar je mag je dus laten uitschelden, hem mee laten rijden, hij vraagt nergens naar... mwah. Ik zou mijn partner waarschijnlijk verteld hebben dat ie mag kiezen; met zijn broer naar zijn ouders, of met mij. Ik zou hiervoor passen hoor.

Maar ja, dat ben ik.



Andere vraag; waarom kost het jou geld? Schuif dat lekker op je partner af.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er geen geld voor vragen, maar vanuit zwagers oogpunt zou het wel netjes zijn om iets aan te bieden ter compensatie. Als hij mij " de tering had gescholden" zou ik er niet twee uur meer in 1 auto willen zitten voor ie z'n excuses aan me had aangeboden.
Denkt zwager dat jij het niet weet, van die scheldpartij? Wordt het niet eens tijd om dat uit te praten? Kun je niet gewoon tegen hem zeggen dat jij er om die reden geen trek hebt om zo lang met hem in de auto te zitten? Hij scheldt jou uit en vervolgens maakt hij schaamteloos maximaal gebruik van jullie gastvrijheid, zonder daar iets voor terug te doen waaruit blijkt dat hij er in elk geval heel blij mee is. Ik denk dat dat jou het meeste dwars zit, TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven