Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 09 december 2016 @ 05:29:

Maar blijkbaar is die blijdschap maar van korte duur, als je zo vaak iets nieuws koopt.Dit herken ik wel. Als ik tijden niks koop dan ebt de behoefte eraan ook weg. Als ik wel wat koop dan is de blijdschap van het kopen maar een korte kick. En ik ben dan wel blij met wat ik gekocht heb, maar het smaakt tegelijk naar meer. Het wakkert bij mij een soort hebzucht aan en verlaagt de drempel om nog verder los te gaan. Als ik een paar zwarte laarzen heb gekocht dan zie ik prompt ook mooie in bruin. En als ik een leuke trui voor mijn zoon heb gekocht dan is er daarna nog een die ik ook zo heel graag wil. En echt heel blij van het hebben, nee. In ieder geval niet zo blij dat ik ervan dacht te worden voor ik het kocht. Zeker als het iets is dat eigenlijk niet zo nodig was, zoals dat tweede paar laarzen en die tweede trui. Gelukkig weet ik dat inmiddels van mezelf, dus ik kan die valkuil steeds beter vermijden. Ik word uiteindelijk toch blijer van een wandeling in de zon, mijn dochter die me een knuffel geeft, een goed gesprek met een vriendin, een compliment krijgen op mijn werk, etc. dan van materiële dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 09 december 2016 @ 13:34:

[...]





Dit herken ik wel. Als ik tijden niks koop dan ebt de behoefte eraan ook weg. Als ik wel wat koop dan is de blijdschap van het kopen maar een korte kick. En ik ben dan wel blij met wat ik gekocht heb, maar het smaakt tegelijk naar meer. Het wakkert bij mij een soort hebzucht aan en verlaagt de drempel om nog verder los te gaan. Als ik een paar zwarte laarzen heb gekocht dan zie ik prompt ook mooie in bruin. En als ik een leuke trui voor mijn zoon heb gekocht dan is er daarna nog een die ik ook zo heel graag wil. En echt blij heel van het hebben, nee. In ieder geval niet zo blij dat ik ervan dacht te worden voor ik het kocht. Zeker als het iets is dat eigenlijk niet zo nodig was, zoals dat tweede paar laarzen en die tweede trui. Gelukkig weet ik dat inmiddels van mezelf, dus ik kan die valkuil steeds beter vermijden. Ik word uiteindelijk toch blijer van een wandeling in de zon, mijn dochter die me een knuffel geeft, een goed gesprek met een vriendin, een compliment krijgen op mijn werk, etc. dan van materiële dingen.

Dit heb ik ook wel een beetje. Woensdag nog. Schoenen van de oudste bleken kapot, dus naar de schoenenwinkel waar het al volop opruiming is. Mooie schoenen gekocht met korting en alvast een maatje groter. De oude waren nog niet te klein, maar wel bijna. De nieuwe zijn niet veel te groot. Maar ik kan het dan toch niet laten om voor mezelf ook nog even te struinen en de kledingwinkel ernaast binnen te lopen. Maar ik heb mezelf wel in kunnen houden. Ik heb alleen de schoenen voor oudste gekocht bij de schoenenwinkel en bij de kledingwinkel een nieuwe broek voor mezelf (omdat ik een oude heb die bijna op is). Ik was al blij dat er opruiming was in mijn maat.

Eerder had ik waarschijnlijk ook nog een shirtje voor mezelf gekocht of een stapel shirts voor de kinderen.
Vandaag een beetje op de zolder gerommeld, en man, wat daar allemaal ligt aan verzorgingsproducten... nog steeds...



Het is het afgelopen jaar redelijk goed gelukt om niet teveel bulk in te slaan wat betreft voedingsmiddelen. Wat er stond aan voorraad in de garage is redelijk goed opgegaan, mag ik niet over klagen. Er is ook niet (meer) in belachelijke hoeveelheden ingekocht.



Maar dan de zolder. Bodycremes, douchegels, tandpasta's, babybadolie. We kunnen er geloof ik wel twintig jaar mee vooruit. Het is voornamelijk spul van mijn vrouw dus eigenlijk wil ik mij er niet teveel mee bemoeien maar van sommige dingen weet ik dat ze al zes jaar in een curverbox zitten. Daar zal het product denk ik en niet beter van worden en het bewijst denk ik dat wij (en vrouw in bijzonder) waarschijnlijk toch voorkeursproducten heeft en blijft kopen, waardoor andere cremes blijven liggen.



Wat zouden jullie doen?



- Gewoon gebruiken (ook zelf) tot de voorraad leeg is, ook als je eigenlijk andere producten wil gaan gebruiken? Ik wil bijvoorbeeld over op meer biologische, ecologische en diervriendelijke producten

- Vrouw vragen of ze dit aub op wil gaan maken en anders de producten weggeven/weggooien

- Bij voorbaat en zonder overleg al die producten weggeven/weggooien zodat vanaf nu alleen nog producten liggen en aangeschaft worden die we gebruiken
Inleveren bij een voedselbank? Als het geen joy sparks geeft en je hebt het geld om het te vervangen zou ik zoiets doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst inderdaad ook alle verzorgingsproducten en schoonmaakproducten uit mijn voorraadkast die ik eigenlijk niet ga gebruiken naar de voedselbank gebracht.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Ik zou het weggeven NYC. Er is vast een voedselbank of leger des heils in de buurt. Anders blijf je er maar tegenaan kijken en je rot voelen als je toch weer een nieuwe koopt omdat je die andere toch minder lekker vindt. Als je het weggeeft hou je er nog een beetje een goed gevoel aan over. Wel zonde van het geld, maar zie dat dan maar als een schenking en een wijze les.



Hoeveel voorraad hebben jullie ongeveer?

Shampoo: max 2 of 3

tandpasta: max 4. (moet ik nu weer nodig bijvullen, nog maar 1)

WC papier 12 rollen denk ik.

wasmiddel: 4 flessen. (3gekleurd en 1 wit)

douchespul: 4 (nu wat meer, wat veel cadeau gekregen)

schoonmaakmiddel: heb ik niet op voorraad. Koop ik als het bijna op is.



Ik wil best inslaan als er leuke acties zijn, maar ik ben geen hamster en ik wil graag wat ruimte in mijn huis.

Verder ben ik niet heel merkvast met shampoo of tandpasta en dan is er altijd wel iets in de aanbieding.
Ik heb net vandaag de voorraadkast opgeruimd.

Gaat hier allemaal naar de voedselbank.

Ik heb veel niet eens zelf gekocht. Maar ik kreeg bijv van Sint dit jaar weer een set van rituals waarvan ik nog eenzelfde onaangebroken pot bodylotion had staan. Een kan dus wel weg.

Ik heb nu dus een AH tas vol spullen klaar staan om weg te brengen.
Ik heb de voedselbank gemaild of ze er iets mee willen/kunnen. Heb helaas niet heel dichtbij een voedselbank zitten en las net dat ze thuis geen producten komen ophalen. Even kijken hoe we dat doen dan. Ik denk dat mijn vrouw het niet weg wil doen, maar misschien wel als ik zeg dat ze het komende jaar van mij gewoon alle shampoos/bodycremes van haar favoriete merken mag hebben maar dat de boel boven dan wel eens opgeruimd moet worden. Is een ander die niks heeft er ook nog blij mee. Misschien dat dat een goede deal is?
Wat een goed idee om de verzorgingsspullen die je niet gebruikt aan te bieden aan de voedselbank. Ik heb ook nog nieuwe spullen staan die niet gebruikt worden. En die wil ik niet weggooien, maar gebruik ze ook niet. En een chocoladeletter gekregen die wij beiden niet lusten

NYC, in mijn woonplaats zit een inzamelpunt tbv voedselbank, bij jullie misschien ook?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen enorme voorraden, maar genoeg om niet elke dag naar de supermarkt te moeten rennen. Ik ben niet enorm merkvast, als het product bijna op is, kijk ik of er iets in de aanbieding is en neem ik er een stuk of 3,4 mee. Met een tube tandpasta of een fles shampoo doen we denk ik een week of drie. Het gaat er bij mij vooral om om niet op een zaterdagavond zonder tandpasta of toiletpapier te komen zitten, niet om de aanbieding, zulke spullen zijn altijd ergens in de reclame.



Ik heb gelukkig geen voorraden van dingen die ik niet gebruik, iedereen weet dat ze hier niet met ritualsspullen e.d. aan moeten komen zetten. In mijn schoonfamilie zijn ze veel meer van de cadeautjes dan in mijn eigen familie, dat is soms wennen. Ik zou mijn schoonmoeder heel blij maken met zo'n bodylotionpakket, zij snapt soms niet dat wij daar niet om geven en ook elkaar eigenlijk geen cadeaus geven (geen kostbare dingen iig, vriend bracht pas nog mijn favoriete chocola mee, dat soort dingen zijn wel leuk). Gelukkig recent een bon gekregen om uit eten te gaan als cadeau, daar zijn we wel heel blij mee, en zij heeft toch het gevoel dat ze ons iets kan geven.



Ik merk dat veel mensen consuminderen niet snappen en dan denken dat we arm zijn. Hoe vaak ik dat ook uitleg, dat blijft niet plakken. Nu zijn onze inkomens ook niet bijzonder hoog en onze banen niet fulltime, maar er komt een modaal inkomen binnen en daar leven we prima van. Er blijft genoeg over om te klussen en te sparen. Toch zien mensen ons als arm en komen ze met allerhande spullen aanzetten (vaak echte meuk, die ze zelf al honderd jaar op hun zolder hadden liggen) en als je dat vriendelijk afwijst zijn ze oprecht beledigd, dat ze met hun goeie spullen aan komen zetten 'zodat jij ook eens iets hebt' en dat ik ze dan niet hoef. Merken jullie dat ook? Of zijn jullie iets meer 'onzichtbaar' consuminderaar?



Ik heb het dan over dingen als serviesgoed, gordijnen, meubels, soms kleding. Het is echt niet zo dat ons huis totaal leeg is, echt in tegendeel, maar het servies is bijvoorbeeld zo'n standaard goedkope set van Ikea die elke student heeft (en bij ons maar niet stuk gaat) en geen 'merk' en ik draag al een paar jaar dezelfde jas. Tegelijkertijd heb ik dan bv. wel gietijzeren pannen, maar dat kennen veel mensen niet en komt dus niet 'rijk' over. Ook de boeken- en platenkast zijn goed gevuld. Ik draag niet echt dingen als blazers en die krijg ik ook altijd stapels van iedereen aangeboden omdat dat kennelijk een 'duur' kledingstuk is en ze denken dat ik daar geen geld voor heb. Ik vind mezelf er altijd netjes uitzien (geen vale of versleten kleding, geen vlekken of gaten of verloren knopen, gestreken indien noodzakelijk) maar niet modieus, daar hou ik niet van, en ik voel me enorm opgesloten in jasjes. Mijn directe collega's kleden zich al veel informeler dan ikzelf, dus nog nettere kleding lijkt me ook geen goed plan.
Alle reacties Link kopieren
Dat herken ik wel heavenorhell. Ik ben een aantal jaar geleden als alleenstaande ouder 4 maanden op reis geweest met mijn kind. Niks fancy all inclusieve maar 4 maanden fietsvakantie in een ver buitenland. De scheve gezichten die ik toen kreeg waren niet bepaald van de lucht. "Je hebt nooit geld en nu ga je gewoon 4 maanden op reis!" Dat soort opmerkingen kreeg ik.

Ik had nooit geld voor overbodige kul omdat ik spaarde voor die reis. Bovendien gaven wij nog niet half zo veel uit als de gemiddelde reiziger. (Fiets als vervoermiddel, tent mee, iedere dag zelf koken).
Alle reacties Link kopieren
Raar dat anderen zich er zo mee bemoeien, Heaven en Perzikboom. Wij hebben dat gelukkig niet. We hebben bijv. wel van sommige mensen babykleertjes gekregen, maar dat is meer omdat het zonde is om het weg te gooien dan dat ze denken dat we dat zelf niet kunnen betalen. We consuminderen deels best zichtbaar (bijv soort auto, tweedehands spullen, vakantie van 1-2 weken in Nederland) maar ik denk dat mensen die weten wat voor banen wij hebben wel kunnen uitrekenen dat we niet erg arm zijn. En het merendeel van onze omgeving is zelf ook van het consuminderen / bewust leven, dat scheelt denk ik ook.
Ik heb moeite te consuminderen thuis. Voor mezelf lukt het nog redelijk: ik winkel niet, ik maak een lijst wat ik aan kleding nodig heb en ga gericht op zoek online in de sales.

Maar mijn man doet hier de boodschappen, meestal bij de lidl. En hij koopt wekelijks wel keukenspullen, klussen of andere non-food dingen. Hij is vaak ook dingen kwijt en wordt nogal gefrustreerd hierover, dus hij heeft drie brillen en minimaal vijf labello sticks bijvoorbeeld. Koopt speelgoed als cadeautje voor neefjes maar dit belandt vaak in de cadeaudoos en komt er niet uit. Allemaal niet zo erg, maar opgeteld is het een hoop geld aan onzinnige uitgaven die ook een boel ruimte in beslag nemen.



Maar ik ben als ik niet uitkijk minstens zo erg hoor...
Alle reacties Link kopieren
@blondie





Weduwes zijn volgens mij een zegen voor de economie.....ik herken het. Ben ook weduwe.
--
Alle reacties Link kopieren
@Nyc, misschien kun je het hier met je vrouw over hebben om dit te voorkomen. 6 jaar in voorraad is wel een hele lange tijd. Ik heb ook altijd wel 1 of 2 extra flessen shampoo maar dat is het wel. Ik krijg de kriebels van spullen die niet gebruikt worden.



@Heaven, mijn schoonmoeder doet dit ook bij mij. Geeft me vaak kleding die ze niet draagt van dure merken en dat is alleen maar top. Mijn schoonouders hebben het heel erg over dus haar referentiekader is anders met alles en ze begrijpt onze keuzes dan ook niet. Ze probeert me vaak over te halen om dingen te kopen. Zoals kleding nu tijdens mijn zwangerschap terwijl ik nog genoeg heb en ze zegt regelmatig dat ik mezelf iets moet gunnen. Ik vind het verder niet zo'n punt hoor, de bedoelingen zijn goed.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Skaep, over cashen van je investeringen: bedenk je goed welk doel dit geld dient.

Zelf heb ik het een paar weken terug belegd geld teruggeboekt naar spaarrekening, omdat met mijn realistischer bril op duidelijk werd dat ik dat geld ook echt nodig ga hebben voor een huis. De zekerheid dat geld klaar te hebben liggen en niet afhankelijk te zijn van "de beurs" was doorslaggevend. Geen spijt van, ook.

Maar... Sindsdien zijn koersen alleen maar gestegen, dus qua vermogensgroei op lange termijn had ik het beter kunnen laten staan.

Geld uit investeringen halen en het (na evt. een crash) terugboeken kost je 2x transactiekosten en riekt naar Market timing, dus als dat je plan is, zou ik het laten staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:perzikboom6 schreef op 09 december 2016 @ 20:48:

Dat herken ik wel heavenorhell. Ik ben een aantal jaar geleden als alleenstaande ouder 4 maanden op reis geweest met mijn kind. Niks fancy all inclusieve maar 4 maanden fietsvakantie in een ver buitenland. De scheve gezichten die ik toen kreeg waren niet bepaald van de lucht. "Je hebt nooit geld en nu ga je gewoon 4 maanden op reis!" Dat soort opmerkingen kreeg ik.

Ik had nooit geld voor overbodige kul omdat ik spaarde voor die reis. Bovendien gaven wij nog niet half zo veel uit als de gemiddelde reiziger. (Fiets als vervoermiddel, tent mee, iedere dag zelf koken).





Ik ben verplicht consuminderaar min of meer,... laag inkomen, veel kosten.

We hebben weinig spullen, weinig kleding, kids bijna geen speelgoed, geen hippe fietsen, weinig meubels, geen boeken etc etc.

We gaan dan weer wel 3 x per jaar op reis, dat doe ik voor een bedrag waar de meesten 1 zomervakantie van doen...oh dus je hebt wel geld zeggen ze dan? Op reis doen we alles gratis en met ov ..... ik zeg altijd maar: we leven een studentenleven.......en dan zegt iedereen dat was de mooiste tijd.....4 mnd fietsen is wel heeeeel gaaf....
--
quote:Nikkie1983 schreef op 09 december 2016 @ 10:16:



Merk dat nu we een nee/nee sticker op de brievenbus hebben en ik me voor alle nieuwsbrieven van winkelketens heb afgemeld, ik veel minder geprikkeld wordt om nieuwe dingen te kopen. Reclame werkt echt wel bij mij..

Echt shoppen doe ik bijna nooit, als ik de stad inga dan vaak heel gericht, voor een specifiek ding wat ik nodig heb. Doe het vaak in de pauze, dus dan ook geen tijd om andere winkels in te gaan.



Reclame werkt.

De eerste tip die ik zou geven aan iemand die wil beginnen met consuminderen, zou zijn om alle reclame te weren. Dus niet alleen de reclameblaadjes, maar ook tv-zenders, een hele resem tijdschriften, blogs, etc. Hoe minder je zelf blootgesteld wordt aan de plaatjes van wat anderen hebben, hoe beter je zult zien wat je eigenlijk nodig hebt (en hoe weinig dit in feite is).



@Heavenorhell: dat mensen sober met armoedig verwarren komt hier ook voor. Zie het voornamelijk bij de groep die gewend is om opzichtige logos te zien als een teken van kwaliteit.
Ook in het kader van het milieu. Na de verhuizing had ik de eerste 2 weken geen nee/ja-sticker en ik ben echt geschrokken van de berg reclamemateriaal die er in de bus valt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meestal een basisvoorraad verzorgingsproducten. Weggooien doe ik niet, want dan geef ik het weg. Krijg ik te veel verzorgingsspullen als cadeau's dan geef ik het weer door. Zonde als het twee jaar op de plank staat en je het uiteindelijk weg moet gooien. Daarom vraag ik meestal cadeaubonnen



Vaak koop ik pas een nieuwe verpakking toiletpapier als de laatste rol er op gaat, 1 tot 2 tubes tandpasta, altijd twee flessen shampoo en douchegel voorradig plus meestal bodylotion/ butter, scrub etc... 1 nieuwe fles als de ander is aangebroken.



Ik heb een plank in een kast. Als ik iets nieuws krijg of koop zet ik dat achteraan en de rest naar voren. Alles op een rijtje zodat ik goed het overzicht heb wat ik allemaal al heb (en dus eigenlijk helemaal niets nodig heb)
quote:Pluuus schreef op 10 december 2016 @ 11:08:

Skaep, over cashen van je investeringen: bedenk je goed welk doel dit geld dient.



Geld uit investeringen halen en het (na evt. een crash) terugboeken kost je 2x transactiekosten en riekt naar Market timing, dus als dat je plan is, zou ik het laten staan.Gek genoeg betaal ik geen transactiekosten voor mijn beleggingen, dus dat argument valt weg. In principe is dat beleggingsgeld bedoeld voor later (als ik het niet eerder nodig heb) en ik weet dat markten nou eenmaal omhoog en omlaag gaan. Het is denk ik de onwennigheid, dat ik nu een bedrag zie staan dat ik het liefst gewoon zou binnenharken. Maar goed, de bedoeling is wel om het daarna weer te herbeleggen, dus in feite is het een vorm van speculatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Skaep schreef op 10 december 2016 @ 13:22:

[...]



Gek genoeg betaal ik geen transactiekosten voor mijn beleggingen, dus dat argument valt weg. In principe is dat beleggingsgeld bedoeld voor later (als ik het niet eerder nodig heb) en ik weet dat markten nou eenmaal omhoog en omlaag gaan. Het is denk ik de onwennigheid, dat ik nu een bedrag zie staan dat ik het liefst gewoon zou binnenharken. Maar goed, de bedoeling is wel om het daarna weer te herbeleggen, dus in feite is het een vorm van speculatie.Ik twijfel er ook over of ik er iets af moet halen, de koersen staan echt heel hoog! Maar ja, ik sta er hetzelfde in als jij, dus ik denk dat ik het maar gewoon laat staan.
quote:Skaep schreef op 10 december 2016 @ 13:22:

[...]



Gek genoeg betaal ik geen transactiekosten voor mijn beleggingen, dus dat argument valt weg. In principe is dat beleggingsgeld bedoeld voor later (als ik het niet eerder nodig heb) en ik weet dat markten nou eenmaal omhoog en omlaag gaan. Het is denk ik de onwennigheid, dat ik nu een bedrag zie staan dat ik het liefst gewoon zou binnenharken. Maar goed, de bedoeling is wel om het daarna weer te herbeleggen, dus in feite is het een vorm van speculatie.Waar beleg jij via dat je geen transactiekoaten betaald?
Alle reacties Link kopieren
wauw wat een voorraad NYC. Ik zou het ook weggeven als ik het zelf liever niet meer ga gebruiken.

Wij hebben wel 9 pakken toiletpapier op voorraad maar dit is omdat wij altijd die van de kruidvat hebben, welke we alleen in de aanbieding kopen. Dus dan is het elke keer weer opletten wanneer de aanbieding is en nu kunnen we gewoon een tijdje voor uit. De aanbieding is altijd hetzelfde dus we missen verder niks.

Tandpasta hebben we allebei zo'n 2-3 tubes van staan en mondwater 2. Haarlak delen we en daar staan ook 3 bussen van maar verder hebben we eigenlijk geen voorraad in verzorgingsproducten.

Ik heb gewoon van alles 1, want je doet er ja ook ontzettend lang mee. Met mijn pot shampoo doe ik 6 maanden, met mijn make-up ruim een jaar (behalve mascara), creme op mijn gezicht ook zo'n 3 maanden. Bodylotion doe ik nu ook al bijna een jaar mee. Ik had wel een tijdje heel veel douchegel maar heb nu alles opgemaakt en koop gewoon een nieuwe als het weer op is.

Omdat ik, op mijn gezicht, allergisch voor van alles en nog wat ben ben ik aardig merk vast. Ik heb bijvoorbeeld gewoon 1 makeup look en niet tig soorten blushes oid en 1 creme die ik dagelijks gebruik en dan nog 1 voor dagen dat ik uitslag oid heb. Dat scheelt denk ik ook wel..
Met mijn shampoo doe ik echt geen 6 maanden, helaas. 2 dochters die ruim gebruiken dan gaat het wel hard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven