Geld & Recht alle pijlers

klusjesman heeft mijn sleutel?

09-12-2016 18:44 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft een kopie van mijn reservesleutel gemaakt! Mag dat uberhaupt wel? Ik huur een kamer via een vastgoedbeheerder....hij kent de eigenaar. Maar dit geeft mij toch een akelig gevoel..mag dit wel? Hij zou mijn reservesleutel teruggeven zonder een kopie van te maken. ...
quote:Bartele_Broekzak schreef op 09 december 2016 @ 19:20:

Ik huur particulier, maar de eigenaar van de woning heeft reservesleutels van alles, inclusief brievenbus. Niet normaal dus? Ik dacht van wel..

De verhuurder heeft jou gewoon oude sleutels gegeven met een oud slot dat al door eerdere huurders is gebruikt. Als jouw huis wordt leeggeroofd, heb je geen poot om op te staan als er een sleutel is gebruikt en of die nou gebruikt is door de verhuurder of door iemand die daar ooit heeft gewoond of door iemand die de sleutel met label heeft gevonden, dat maakt niet uit.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je woning, daar heeft de verhuurder helemaal niets mee te maken en de verzekering laat je mooi hangen, dus zorg voor een eigen cylinder en dus eigen sleutels.
Wettelijk is het zo dat de eigenaar zonder jou om toestemming te vragen niet eens je woonruimte mag betreden. Een sleutel achterhouden, of in dit geval zelfs bijmaken gaat weer een stap verder en daar zou ik bezwaar tegen maken. (En inderdaad, andere cilinder erin en deze bewaren tot je verhuist.
quote:Corona67 schreef op 09 december 2016 @ 18:49:

Meteen slot vervangen. Geen discussie mogelijkTsss niemand luistert...
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 09 december 2016 @ 19:28:

[...]



De verhuurder heeft jou gewoon oude sleutels gegeven met een oud slot dat al door eerdere huurders is gebruikt. Als jouw huis wordt leeggeroofd, heb je geen poot om op te staan als er een sleutel is gebruikt en of die nou gebruikt is door de verhuurder of door iemand die daar ooit heeft gewoond of door iemand die de sleutel met label heeft gevonden, dat maakt niet uit.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je woning, daar heeft de verhuurder helemaal niets mee te maken en de verzekering laat je mooi hangen, dus zorg voor een eigen cylinder en dus eigen sleutels.Maakt het nog uit dat ik de eerste huurder ben? Hiervoor wel andere bewoners maar zij waren eigenaren, van koop- naar huurwoning dus.
Ik ga voor kwantiteit.
quote:Bartele_Broekzak schreef op 09 december 2016 @ 19:32:

[...]





Maakt het nog uit dat ik de eerste huurder ben? Hiervoor wel andere bewoners maar zij waren eigenaren, van koop- naar huurwoning dus.

Ook zij kunnen een bos sleutels verloren hebben met een label er aan. Het lijkt misschien ver gezocht, maar er gebeuren wel vreemdere dingen.





Edit: Of de sleutel aan een klusjesman hebben gegeven,
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 09 december 2016 @ 19:28:

[...]



De verhuurder heeft jou gewoon oude sleutels gegeven met een oud slot dat al door eerdere huurders is gebruikt. Als jouw huis wordt leeggeroofd, heb je geen poot om op te staan als er een sleutel is gebruikt en of die nou gebruikt is door de verhuurder of door iemand die daar ooit heeft gewoond of door iemand die de sleutel met label heeft gevonden, dat maakt niet uit.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je woning, daar heeft de verhuurder helemaal niets mee te maken en de verzekering laat je mooi hangen, dus zorg voor een eigen cylinder en dus eigen sleutels.Ik weet niet Cateau, maar het zou wel gek zijn als de huisbaas/eigenaar niet in zijn eigen eigendom kan komen bv als er noodgevallen zijn. Ik denk dat er verschillen zijn tussen particuliere verhuur en woningbouwverhuur.
Die wil je stiekem bespringen vannacht .

Of hij wil morgenavond koken voor jou.
quote:Kootsies schreef op 09 december 2016 @ 19:38:

[...]





Ik weet niet Cateau, maar het zou wel gek zijn als de huisbaas/eigenaar niet in zijn eigen eigendom kan komen bv als er noodgevallen zijn. Ik denk dat er verschillen zijn tussen particuliere verhuur en woningbouwverhuur.

Nope, jouw particuliere verhuurder permitteert zich zaken die niet de bedoeling zijn.





Ik snap het geharrewar ook niet zo, voor 20 euro heb je een nieuwe.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 09 december 2016 @ 19:40:

[...]



Nope, jouw particuliere verhuurder permitteert zich zaken die niet de bedoeling zijn.





Ik snap het geharrewar ook niet zo, voor 20 euro heb je een nieuwe.Het gaat me niet om de kosten, ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe het zit en heb het dan ook opgezocht. Weer wat wijzer.
quote:Cateautje schreef op 09 december 2016 @ 19:40:

[...]



Nope, jouw particuliere verhuurder permitteert zich zaken die niet de bedoeling zijn.





Ik snap het geharrewar ook niet zo, voor 20 euro heb je een nieuwe.



De verhuurder mag, niet zonder toestemming (wel bij een echte een noodsituatie btw) de woning betreden. Maar hij mag zeker wel sleutels hebben van zijn eigendom.



Zijn 2 verschillende dingen.



Een klusjesman mag zeker niet een sleutel hebben of zelf kopietjes maken.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk mag de huisbaas een sleutel hebben. Hij mag er alleen niet zonder toestemming in. Je mag wel je slot veranderen. Kost een tientje, zou t in jouw geval zeker aanraden.



Heb ik bij m'n laatste huis ook gedaan, die ongelofelijk domme hufter heeft toen per mail gedreigd in te breken. Ok, bedankt voor het zwart-op-wit bewijs. Niet zo ver laten komen overigens.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 19:44:

[...]





De verhuurder mag niet zonder toestemming of bij een echte een noodsituatie de woning betreden. Maar hij mag zeker wel sleutels hebben van zijn eigendom. Aha kijk, ben ik niet helemaal gek dus.
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 19:44:

[...]





De verhuurder mag niet zonder toestemming of bij een echte een noodsituatie de woning betreden. Maar hij mag zeker wel sleutels hebben van zijn eigendom.



Zijn 2 verschillende dingen.



Een klusjesman mag zeker niet een sleutel hebben of zelf kopietjes maken.Dit dus. Wat worden er weer een hoop foute antwoorden gegeven in dit topic.
quote:safrat schreef op 09 december 2016 @ 19:20:

Bij mijn vorige woning had de huisbaas / café-eigenaar ook een sleutel. Die man liet soms stamgasten naar bovengaan om even naar de cv te kijken. Dat gebeurde dan altijd net als ik onder de douche stond.
quote:Kootsies schreef op 09 december 2016 @ 18:58:

[...]





Nou nee, ooit huurde ik een zelfstandige woning, de eigenaar bemoeide zich er niet mee en had beheer overgedragen aan huisbaas, die ook klusjes deed. Die had dus ook mijn sleutel.Je gaat een vreemde toch geen sleutel van je huis geven!
Alle reacties Link kopieren
quote:tampontouwtje schreef op 09 december 2016 @ 20:05:

[...]





Je gaat een vreemde toch geen sleutel van je huis geven!Het was een huisbaas, geen vreemde. Daarbij zou ik niet weten hoe ik een huisbaas een sleutel van zijn eigen pand kan weigeren, hij heeft die sleutel notabene aan mij uitgereikt.
Hier gebruiken klusjesmannen en de huisbaas een lopersleutel om de kamers binnen te komen. Maaar alleen met schriftelijke toestemming.



Misschien beter om de huisbaas in te lichten en desnoods je sloten vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn woning particulier verhuurd en natuurlijk heb ik zelf ook nog een set sleutels. Ik ben eigenaar van het pand.

Uiteraard gebruik ik die niet zolang er huurders wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Fee-de-Goede schreef op 09 december 2016 @ 19:22:

[...]





Ik vind van wel op zich bij zulk soort verhuur.



Maar niet dat dat de klusjesman zelf even een kopie gaat maken van TO's sleutel.Ik vind van niet en ik zou morgen direct de cilinder vervangen.
Een verhuurder heeft géén recht op een sleutel, ook niet bij particuliere verhuur. Het is uiteraard niet verboden om vrijwillig een sleutel af te geven aan je huisbaas.



Zoals gezegd, de huurder mag de sloten veranderen als de verhuurder geen respect kan opbrengen voor de privacy van de huurder. In de situatie dat een verhuurder dan een kopie van de sleutel verlangt, heeft de rechter bepaald dat afgifte van de sleutel van het gehuurde een veel te grote inbreuk betekent op het recht van de huurder op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.



Bron: https://www.jurofoon.nl/b ... rde-niet-zo-maar-betreden
Nogmaals er staat dat ze het pand niet zomaar mogen betreden. Dat is wat anders dan sleutels hebben en wel respect opbrengen voor privacy.



Hoop dat TO de huurbaas durft te bellen of bij de klusjesman de sleutel durft terug te vragen. Want dat is echt niet oke.
Alle reacties Link kopieren
Klusjesman annex inbreker die niet breekt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Bartele_Broekzak schreef op 09 december 2016 @ 19:20:

Ik huur particulier, maar de eigenaar van de woning heeft reservesleutels van alles, inclusief brievenbus. Niet normaal dus? Ik dacht van wel..



Als jij illegaal in de onderverhuur zit gebeuren zulke dingen. Of als je van een particulier huurt. Maar je denkt toch niet dat alle verhuurbedrijven en makelaars reservesleutels hebben van de huurwoningen en dat ze steeds nieuwe sleutels krijgen als mensen de sloten vervangen.



Ik heb vroeger ook in een huurwoning gewoond. Toen ik er in ging gelijk nieuwe sloten laten zetten, zodat een eventuele vorige huurder mijn appartement niet in kon. Als er een afspraak gemaakt moest worden met de klusjesman was ik gewoon thuis.



Ik wil mij veilig voelen in mijn huis.
quote:tampontouwtje schreef op 10 december 2016 @ 08:21:

[...]





Als jij illegaal in de onderverhuur zit gebeuren zulke dingen. Of als je van een particulier huurt. Maar je denkt toch niet dat alle verhuurbedrijven en makelaars reservesleutels hebben van de huurwoningen en dat ze steeds nieuwe sleutels krijgen als mensen de sloten vervangen.



Ik heb vroeger ook in een huurwoning gewoond. Toen ik er in ging gelijk nieuwe sloten laten zetten, zodat een eventuele vorige huurder mijn appartement niet in kon. Als er een afspraak gemaakt moest worden met de klusjesman was ik gewoon thuis.



Ik wil mij veilig voelen in mijn huis.Ze huurt particulier. Dat quote je net zelf.
quote:Fee-de-Goede schreef op 10 december 2016 @ 08:01:

Nogmaals er staat dat ze het pand niet zomaar mogen betreden. Dat is wat anders dan sleutels hebben en wel respect opbrengen voor privacy.



Hoop dat TO de huurbaas durft te bellen of bij de klusjesman de sleutel durft terug te vragen. Want dat is echt niet oke.Gewoon een nieuw slot erop en klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven