Paniek door de herbelevingen

26-11-2016 17:04 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ik ben ook misselijk. Maar dat omdat ik "gewoon" te veel heb gegeten. Vriend had gekookt en het was veel te lekker.



Knuffelbeertje, soms zijn de dagen ook zwaar. Dit keer voor jou met duidelijk aanwijsbare oorzaken als je het mij vraagt. Al begonnen met ruzie, dan de hele dag tegen je regeltjes ingaan en ook nog een condoleance. Gelukkig kun je hier lekker schrijven, dat is beter voor je dan de andere dingen waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Dank je Pruttel, dat je zulke lieve dingen zegt en het even in perspectief zet.

Het was zeker een zware dag, maar dat wil ik niet zeggen, het voelt zo ondankbaar



Wat had je vriend gekookt? Als ik vragen mag..
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo verdrietig maar ik mag er niet aan toe geven. Maar het was zo mooi om te zien wat voor goede band m'n collega met haar moeder had en hoe liefdevol ze over haar jeugd sprak.. mooi maar ook zeer confronterend.. ik dacht: dat zal ik nooit met mijn moeder meemaken.. en ik mag niet zo denken want het gaat nu om m'n collega en het is mijn schuld met m'n moeder, maar toch voelt het even heel verdrietig, ik had ook wel een liefdevolle jeugd willen hebben (maar ik snap heel goed dat m'n ouders dat wel geprobeerd hebben!)..
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
En m'n gedachtes zeggen dat ik het nooit volhoud, dat ik het verkeerd geleerd heb aan mezelf als kind en dat dat altijd zo zal blijven, ook al doorbreek ik nu zoveel regels en doe ik de oefeningen, ik ben toch al verpest..

En ik heb gezien dat de oefeningen van de therapeut uitgebreid gaan worden op een geven moment, dat ik steeds meer positiefs voor mezelf moet gaan doen, maar dat kan ik niet en dan zal ze zeggen 'wil je niet' maar het lukt me gewoon niet. Zo'n positief vrolijk leven heb ik absoluut niet verdiend
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
En dan zie ik de kerstboom en de bloemen.. en denk ik: waar heb ik al die goede dingen aan verdiend? Helemaal niks, ik doe zoveel verkeerd.. en daar sluit ik nu m'n ogen voor, hoe slecht is dat
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
En de beelden.. die maken dat ik me nooit ergens veilig voel..

Zelfs in mijn eigen huis, in de gang was het licht nog niet aan.

En dan staat hij weer voor mij en ben ik machteloos, net als toen.

Ik wéét echt wel dat het niet echt is, maar het voelt hetzelfde..

angst, wanhoop, paniek overheersen..

Ik wil hem niet meer in m'n kop hebben
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Ach liefje toch, wat een worstelingen weer. Het is niet raar dat jij aan je eigen band met je moeder denkt op een condoleance. Dat hebben veel mensen daar vanavond overdacht, weet ik zeker.



Je kerstboom en je bloemen verdien je wel. Zeker wel! Hang er morgen maar een paar ballen extra in, want ook die mag jij hebben.



Mijn vriend had zuurkoolschotel gemaakt. Met crème freche en ananas. En we hadden een vanille toetje na, die hele goedkope met nepslagroom. Cheap ass rommel, maar vinden we allebei lekker. Is een quilty pleasure.



Ik ga slapen. Ga jij dat ook maar proberen want het was weer een lange dag vandaag met ups en downs.



Niet bang zijn voor morgen, want dat is een compleet nieuwe dag en het is maar afwachten wat voor eentje het gaat worden In ieder geval een natte, maar dat is het enige wat er over te voorspellen is.



Slaap lekker alvast
Alle reacties Link kopieren
Knuffelbeer, weet niet echt iets zinnigs te zeggen. Maar ik lees je en denk je aan. Aan het eind van een vermoeiende dag, in het donker, lijkt alles nog donkerder. Ik hoop dat je goed slaapt en morgen iets lichter is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 09 december 2016 @ 22:02:

Ik ben zo verdrietig maar ik mag er niet aan toe geven. Maar het was zo mooi om te zien wat voor goede band m'n collega met haar moeder had en hoe liefdevol ze over haar jeugd sprak.. mooi maar ook zeer confronterend.. ik dacht: dat zal ik nooit met mijn moeder meemaken.. en ik mag niet zo denken want het gaat nu om m'n collega en het is mijn schuld met m'n moeder, maar toch voelt het even heel verdrietig, ik had ook wel een liefdevolle jeugd willen hebben (maar ik snap heel goed dat m'n ouders dat wel geprobeerd hebben!)..



Ja, daar mag je best verdrietig om zijn. De fijne jeugd die je niet hebt gehad. Het gevoel van veiligheid dat je hebt gemist. Dat verdriet mag en moet je voelen, dat is onderdeel van de stappen naar genezing.



En als je straks je eigen baby hebt dan zul je dit nog erger ervaren. Zo was het voor mij wel, inzien hoe hulpeloos je bent als kind, hoe afhankelijk van je ouders. en het besef dat je kind geen leuke oma heeft (hoop dat je schoonmoeder leuk is). Ook dat is niet fijn maar hoort bij het gezeningsproces.



Die gevoelens zijn er, gaan komen en mogen er zijn. Jij hebt net zoveel recht op gevoelens als een ander. Het grappige aan gevoelens: ze zijn nooit fout. Wel lastig soms, maar nooit verkeerd, fout of slecht.



En jij bent geen slecht mens.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor je berichtje lieve Pruttel

lekker slapen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarijeMarije schreef op 09 december 2016 @ 23:20:

Knuffelbeer, weet niet echt iets zinnigs te zeggen. Maar ik lees je en denk je aan.Aan het eind van een vermoeiende dag, in het donker, lijkt alles nog donkerder. Ik hoop dat je goed slaapt en morgen iets lichter is.ja absoluut, zo voelt het, bedankt Marije
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
quote:branningbrothers schreef op 09 december 2016 @ 23:21:

[...]

Ja, daar mag je best verdrietig om zijn. De fijne jeugd die je niet hebt gehad. Het gevoel van veiligheid dat je hebt gemist. Dat verdriet mag en moet je voelen, dat is onderdeel van de stappen naar genezing.

gelukkig vind jij dat dat verdriet mag bestaan. Het komt niet binnen maar ik merk al wel dat het er is...



En als je straks je eigen baby hebt dan zul je dit nog erger ervaren. Zo was het voor mij wel, inzien hoe hulpeloos je bent als kind, hoe afhankelijk van je ouders. en het besef dat je kind geen leuke oma heeft (hoop dat je schoonmoeder leuk is). Ook dat is niet fijn maar hoort bij het gezeningsproces.



ja dat kan ik me wel voorstellen, dat wordt vast ook pittig...



Die gevoelens zijn er, gaan komen en mogen er zijn. Jij hebt net zoveel recht op gevoelens als een ander. Het grappige aan gevoelens: ze zijn nooit fout. Wel lastig soms, maar nooit verkeerd, fout of slecht.



dat zeg je misschien wel om mijn gevoelens goed te praten... terwijl ze dat niet zijn..



En jij bent geen slecht mens.Dan verschillen we daarover van mening ..
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, niet. Want de gedachte dat je slecht bent is aangeleerd gedrag. En ergens, diep van binnen, weet je dat je het waard bent. Anders zou je nu niet zo vechten.



En met dat idee, moeten we slapen. Slaap lekker! Nu ben je moe, je hebt een zware avond gehad, maar ook deze dag weer doorstaan. Morgen weer een nieuwe. Stap voor stap. Dag voor dag.
Alle reacties Link kopieren
Slaap lekker, Knuffel.

Deze dag zit erop. Ik hoop dat je rust kunt vinden vannacht.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
quote:Koontz schreef op 09 december 2016 @ 11:19:

Eens met Rhae en bovendien doe je al veel; ik denk dat ieder van ons ook wel iets aan dit topic heeft!

Ik ook- en ook dat andere topic. Herkenbare dingen - maar ( gelukkig) toch andere situatie thuis in mijn jeugd. En ook overeenkomsten, ook in het "nu". Tevens vakgenote van Rhae, lange tijd geen kinderen willen ivm vroeger, in therapie zelf, zoekend vaak en al jarenlang (vooral) forumlezer- soms een reaktie.

Iig bedankt voor jullie openheid, eye- openers, herkenbare kwesties. Ik lees jullie, heb het vaak een soort van nodig ofzo.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
Alle reacties Link kopieren
quote:branningbrothers schreef op 09 december 2016 @ 23:48:

Nee hoor, niet. Want de gedachte dat je slecht bent is aangeleerd gedrag. En ergens, diep van binnen, weet je dat je het waard bent. Anders zou je nu niet zo vechten.



En met dat idee, moeten we slapen. Slaap lekker! Nu ben je moe, je hebt een zware avond gehad, maar ook deze dag weer doorstaan. Morgen weer een nieuwe. Stap voor stap. Dag voor dag.Echt heel erg lief van je Branningbrothers, het maakte me rustiger voor het slapen, dat is zo enorm veel waard, dank je wel
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Elmervrouw ja die dag zit er weer op en de nacht ook (bijna) en natuurlijk is er nu een nieuwe dag en nieuwe obstakels uitdagingen en ik hoop dat het weer lukt 'm door te komen. Ook al ben ik bang, heel erg, omdat de gedachtes zeggen dat ik verkeerd bezig ben.. maar dat wil ik niet meer geloven..

Ik heb waarschijnlijk gehuild in m'n slaap, want vriend maakte me vannacht wakker, en m'n gezicht was nat, ik heb me met veel moeite laten troosten, ook al was m'n eerste reactie boos worden.. heb ook gezegd dat ik niet begrijp hoe hij het volhoudt en toen kreeg ik een waslijst aan goede karaktereigenschappen te horen, wat echt ergens heel fijn was en tegelijk moeilijk

Ik hoop dat jij ook een goede nacht hebt gehad en anderen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Netwakker, ik vind het fijn te horen dat je iets aan het topic hebt, dat helpt me om toch door te schrijven en tegen de gedachte in te gaan dat ik verkeerd bezig ben met hier te schrijven, dank je wel daarvoor
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Knuffel, een nieuwe dag vandaag. Je bent goed bezig, geloof me. En wat fijn dat je een stabiele relatie hebt (zo komt het toch over), een vriend die er echt voor je is. Ook vandaag gaat het je lukken.

Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
voor Knuffelbeertjes en alle reageerders en meelezers.
Sterkte vandaag knuffelbeertjes, ik heb naast de kerstkaarsjes het wenskaarsje aangedaan ik hoop dat je vandaag wat meer rust voelt, ik denk aan jou en de anderen die weer een pittige dag ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Elmervrouw bedankt voor je lieve berichtjes, ik moet mezelf steeds vertellen dat ik goed bezig ben.. het is volgens de gedachtes zo ongeloofwaardig, wat ik aan het doen ben... ze zijn zo boos, er zit een oorlog in m'n hoofd



Lieve Snowfall voor jou ook:
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Mooi Alinea van de kaarsjes ik voel niet meer rust helaas, zou dat al moeten komen? Ik begrijp wel dat het niet zo leuk is dat ik nog steeds zoveel onrust heb, denk dat jullie ook wel wat positievere berichtjes verdienen na al die moeite, dat jullie me zo helpen, ik heb zelf het idee dat het zo lang duurt, volgens m'n therapeut en jullie ben ik goed bezig en doe ik het niet fout.. maar zo voelt het wel, heel fout, sorry daarvoor
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
quote:Knuffelbeertjes schreef op 10 december 2016 @ 10:06:

Mooi Alinea van de kaarsjes ik voel niet meer rust helaas, zou dat al moeten komen? Ik begrijp wel dat het niet zo leuk is dat ik nog steeds zoveel onrust heb, denk dat jullie ook wel wat positievere berichtjes verdienen na al die moeite, dat jullie me zo helpen, ik heb zelf het idee dat het zo lang duurt, volgens m'n therapeut en jullie ben ik goed bezig en doe ik het niet fout.. maar zo voelt het wel, heel fout, sorry daarvoor



Die die rust komt denk ik nog niet, het is echt een rotperiode, maar wel de verwerkingstijd die erbij hoort helaas, het komt er nu uit, maar je kunt heel erg trots op jezelf zijn, ik bewonder openheid en je inzichten en ik duim en hoop voor je dat je af en toe toch al tussendoor kan genieten en dat je daar hoop uit kan putten dat het wel weer goed komt maar het is 1 pas vooruit en een paar passen terug maar het kost tijd en ineens merk je over een tijdje hey het is twee passen vooruit en 1 terug en dan ga je omhoog krabbelen.

Dit is niet voor altijd, echt niet
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Alinea ik hoop dat het zo is dat het beter wordt en het is ook een deel van m'n houvast, maar het voelt alleen maar alsof ik elke dag dichterbij de afgrond kom te staan, dus alleen maar (grote) stappen achteruit maak. De gedachtes zeggen ook: 'is dit nou beter, denk je dat je hier gelukkig van gaat worden?? Je hebt nu lieve mensen en steun maar dat is niet voor altijd, en wij wel, wij zijn er altijd voor jou..'

En om dan niet naar ze te luisteren, wat ze willen, is een gevecht.. ook nu, ook vandaag (en altijd zeggen zij).



Mijn therapeut heeft me uitgelegd dat ik nu nieuwe dingen leer, zodat ik in situaties wanneer de emoties er zijn, ik anders leer kijken. De emoties mogen er zijn en moeten gezien worden, zoals ze zijn: korte termijn gevoelens. Het handelen vervolgens mag niet meer gaan vanuit die emoties, maar wel vanuit lange termijn denken...

En dat lange termijn denken gaat uit van compassie, waardering, acceptatie en mildheid naar jezelf (want dat is het lange termijn doel) en de vraag wat de consequenties op lange termijn zijn van je handelen..

Het oefenen hiermee is heel zwaar, ik mag het niet zeggen, maar toch heb ik het zwaar
knuffelbeertjes wijzigde dit bericht op 10-12-2016 10:30
Reden: Toevoeging aan de uitleg
% gewijzigd
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven