rustiger wonen

09-12-2016 23:53 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Wij wonen sinds 4 jaar in Haarlem (vanuit Amsterdam/Utrecht) en hebben sinds 2 jaar kinderen. De drukte van de stad begint me steeds meer tegen te staan en ik droom wel eens over verhuizen richting de Veluwe. Wie heeft die overstap ook gemaakt? Ik heb nooit in een dorp gewoond dus mogelijk heb ik er een veel te romantisch beeld van, maar de rust en natuur om mij heen lijkt mij in ieder geval heerlijk. Ik zou wel op zoek zijn naar een wat groter dorp zodat er in ieder geval wat winkels en sportverenigingen en zo te vinden zijn.

Iemand die verhuisd is naar de regio Harderwijk/'t Harde/'t Loo? Wij waren daar laatst en vonden het er zo mooi...Is het makkelijk om er daar tussen te komen? En zijn er jonge gezinnen te vinden die ook daar terecht zijn gekomen?

Bedankt voor de reacties!
quote:Timetraveler schreef op 10 december 2016 @ 09:21:

Ach de Biblebelt. Als je geen last hebt van kerkklokken op zondag of van het feit dat de winkels op zondag dicht zijn is het er gewoon heel prettig wonen hoor. In een aantal dorpen zoals Elspeet, Uddel etc. zou ik echter niet snel gaan wonen.Eens. Wij wonen prima in de bible belt.
quote:cumulus schreef op 10 december 2016 @ 10:01:

[...]





Ligt eraan waar je bent. Hilversum is echt wel een stad, al is het officieel nog steeds een dorp. Ik ben erg bekend in Hilversum en heb het zien veranderen van groot dorp (80.000 inw) waar iedereen elkaar kende naar een stad met diverse problemen, o.a. agressiviteit met uitgaan en zo.

Huizen, Laren en Blaricum vind ik weer wel dorps. Met een modernere buitenwijk (Huizermaar, Bijvanck), dat dan weer wel. Bussum hangt er een beetje tussenin.Ik vind dat er nog best een verschil is tussen Blaricum en Laren. Laren is gewoon een verlengstuk van Amsterdam in mijn ogen. Daar heerst geen dorpse mentaliteit.
quote:cumulus schreef op 10 december 2016 @ 09:58:

[...]





Dingen als een toko zijn wat zeldzaam daar (Harderwijk heeft wel wat, geloof ik). Elburg heeft een Hema, een Jumbo en een aantal kleinere winkeltjes.



En 's zomers is het oude dorp (stad, sorry) een plaatje met heel veel bloemen!Elburg vesting is echt zo mooi!
quote:cumulus schreef op 10 december 2016 @ 09:51:





Nadeel: je oude vrienden uit de Randstad menen dat je ergens in de onbereikbaarste uithoeken van het land terecht bent gekomen, ).



Oh dat vinden ze al als je in de 'verkeerde' buurt woont.

Nu is het hip waar ik woon, maar ik had een vriend die alleen maar een hele dag wilde komen ivm 'de reis' (vanaf cs een kwartier lopen of max 10 min met de bus) of bleef slapen omdat hij het zo'n gedoe vond terug

Hij woont nu in het buitenland en lacht er zelf achteraf nog het hardst om.

Ander stel doen ook net alsof ze een dagje uit zijn, gaan ook gelijk naar de hospots hier want 'ze zijn er nu toch' (ze wonen 20 min fietsen weg of een kwartier in het ov)

Amsterdammers zijn echt bizar wat dat betreft.
Alle reacties Link kopieren
quote:taxi87 schreef op 10 december 2016 @ 09:02:

[...]





Is ook lastig als je die nergens kan parkeren. In een dorp zet je die gewoon voor je deur. Ik moet er niet aan denken om kinderen in een stad te laten opgroeien. Maar waar ik wel rekening mee zou houden is dat de veluwe best wel biblebelt is.....



Heerlijk zwart-wit weer allemaal. Ik woon in de vierde stad van het land, op 10 minuten fietsen van het centrum. Wij parkeren onze auto recht voor de deur, gratis. Tegenover ons huis is een speelplaatsje en verder zijn er in onze straat 3 grote speeltuinen, met veel ruimte en groen. Verder op 5 minuten lopen winkels, scholen, opvang, huisarts, consultatiebureau, wijkcentrum, sportclubs, noem maar op. En op fietsafstand alles wat je kunt bedenken. Wij wonen in een buurt waar iedereen elkaar vriendelijk groet en praatjes maakt, waar bewoners leuke dingen organiseren voor kinderen en waar heel veel wordt buitengespeeld.



Ja, je fiets wordt onder je kont vandaan gejat, je deur moet altijd op slot en je betaalt je blauw aan een krappe rijtjeswoning. Maar voor mijn kinderen is dit een heerlijke plek om op te groeien.
Voor je kinderen heeft zowel het dorp als de stad voordelen. Ik zou dat niet doorslaggevend laten zijn in waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in het dorp waar ik geboren ben. Tussen mijn 21e en 27e wel in een paar steden gewoond, maar uiteindelijk weer terug. Soms verlang ik wel eens terug naar de stad waar inderdaad altijd wel wat te beleven is, anderzijds kijk ik in hectische periodes juist verlangend naar huizen die in nog kleinere dorpen of ver buiten de bebouwde kom staan.



Mijn 15-jarige zoon wil beslist niet in een stad wonen. Hij vindt het heerlijk in een dorp. Van hem mag het nog kleiner. Nu wonen wij in een groeiende plattelandsgemeente (ca. 24000 inwoners) en ons dorp is daarvan het grootste, tussen 2 kleine steden, op 20 minuten rijden van de Veluwe. Dus voor ieder wat wils.
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2016 @ 10:04:

[...]



Ik vind dat er nog best een verschil is tussen Blaricum en Laren. Laren is gewoon een verlengstuk van Amsterdam in mijn ogen. Daar heerst geen dorpse mentaliteit.Oh, dan loop ik een paar jaar achter. Ik heb er een jaar of zes, zeven geleden nog gewerkt en toen vond ik het nog wel dorps. Wel veel "kak" ;) maar dat was Gooise kak.
quote:cumulus schreef op 10 december 2016 @ 10:35:

[...]





Oh, dan loop ik een paar jaar achter. Ik heb er een jaar of zes, zeven geleden nog gewerkt en toen vond ik het nog wel dorps. Wel veel "kak" ;) maar dat was Gooise kak.Ligt er misschien ook maar net aan wat je onder dorps verstaat. Ik vind laren vooral druk en aso.
quote:Het-groepje schreef op 10 december 2016 @ 10:10:

[...]





Oh dat vinden ze al als je in de 'verkeerde' buurt woont.

Nu is het hip waar ik woon, maar ik had een vriend die alleen maar een hele dag wilde komen ivm 'de reis' (vanaf cs een kwartier lopen of max 10 min met de bus) of bleef slapen omdat hij het zo'n gedoe vond terug

Hij woont nu in het buitenland en lacht er zelf achteraf nog het hardst om.

Ander stel doen ook net alsof ze een dagje uit zijn, gaan ook gelijk naar de hospots hier want 'ze zijn er nu toch' (ze wonen 20 min fietsen weg of een kwartier in het ov)

Amsterdammers zijn echt bizar wat dat betreft.Niet alleen Amsterdammers. Maar inderdaad...
quote:kaatjekakel schreef op 10 december 2016 @ 10:23:

Ik woon in het dorp waar ik geboren ben. Tussen mijn 21e en 27e wel in een paar steden gewoond, maar uiteindelijk weer terug. Soms verlang ik wel eens terug naar de stad waar inderdaad altijd wel wat te beleven is, anderzijds kijk ik in hectische periodes juist verlangend naar huizen die in nog kleinere dorpen of ver buiten de bebouwde kom staan.



Mijn 15-jarige zoon wil beslist niet in een stad wonen. Hij vindt het heerlijk in een dorp. Van hem mag het nog kleiner. Nu wonen wij in een groeiende plattelandsgemeente (ca. 24000 inwoners) en ons dorp is daarvan het grootste, tussen 2 kleine steden, op 20 minuten rijden van de Veluwe. Dus voor ieder wat wils.Lijkt sterk op mijn situatie. Wij zitten tussen twee grotere steden, even een kwartiertje met de trein en je bent er. Ik heb nog steeds het gevoel op vakantie te zijn
Toen wij weg gingen uit de stad een hoop opmerkingen van "ga je helemaal daar wonen?" En die mensen komen dus ook veel minder bij ons. Terwijl het eigenlijk echt maar 5 min verder is dsn als je van de ene naar de andere kant van de stad zou moeten.
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2016 @ 10:37:

[...]



Ligt er misschien ook maar net aan wat je onder dorps verstaat. Ik vind laren vooral druk en aso.



De Brink was inderdaad toen ook al druk met die enorme SUV's die je van je fiets afdrukten. Als je bij Mauve op het terras zat walmden de uitlaatgassen door je lunch. Maar direct naast het centrum vond ik het nog wel dorps. Prachtige huizen ook. Het oude boerendorp was hier nog goed te zien! Maar misschien is dat inmiddels weggerestaureerd?



Het villagedeelte met de metershoge taxushagen vond ik dan weer niks. Ik moest er een paar keer zijn om iets af te leveren en had meteen een bewakingsdienst in mijn nek. Ik reed een oud, deukerig autootje en dat was verdacht
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2016 @ 10:42:

Toen wij weg gingen uit de stad een hoop opmerkingen van "ga je helemaal daar wonen?" En die mensen komen dus ook veel minder bij ons. Terwijl het eigenlijk echt maar 5 min verder is dsn als je van de ene naar de andere kant van de stad zou moeten.





Zo herkenbaar! In mijn vorige stad (200.000 bewoners) was je een half uur onderweg van de ene naar de andere kant. Dat was normaal. Maar dat je er net zo lang overdoet met de trein van mijn naar hun station geloven ze niet :D



"Heb je wel voorzieningen" werd er bezorgd gevraagd... Ik heb maar geantwoord dat we net zijn aangesloten op gas en licht, en dat er zelfs glasvezel was uitgerold, maar dat we in geval van nood een postduif konden sturen.
Wij zijn 3 maanden geleden vanuit die regio naar het Gooi verhuisd en we voelen ons hier nu al meer thuis dan al die jaren (op verschillende plekken) in de steden.



Ik zit nu met een kopje koffie te kijken naar een eekhoorn achter in de tuin en gisteren had ik twee konijntjes in de tuin. We wonen in een middelgroot dorp met alle voorzieningen op max 2 kilometer van ons huis. En ik hoor helemaal .... niets .... zo heerlijk heb ik in jaren niet meer geslapen!



Alles is gemoedelijker en ik heb nu al meer praatjes met mensen in de supermarkt etc gemaakt en ik ken nu al meer buren dan al die jaren in onze oude gemeente. Maarja, daar moet je wel van houden natuurlijk.



Het is wel zo wat Cumulus en Matroesjka ook zeggen dat de Randstedelingen vinden dat je heeeeeeel ver weg bent gaan wonen en dat iets plannen heel moeilijk is en ze liever hebben dat jij daarheen komt dan zij hierheen. Dat merk ik nu al! Terwijl door de stad vanaf de andere kant onze kant op komen toen ongeveer net zo lang duurde als nu de snelweg op en hierheen komen.
Ik ben ook vanuit een grote (studenten)stad naar een heel klein dorp in Limburg verhuisd en het bevalt mij nog steeds heel goed. Woon er nu vijf jaar.



Ik weet nooit goed wat men bedoelt of verwacht met "je komt er niet tussen" maar vooralsnog heb ik niet het idee dat ik genegeerd word ofzo dus dat zal wel meevallen dan.

Ja, het is jammer dat je niet echt veel scholen op fietsafstand hebt om te gaan vergelijken en dat we niet te voet naar elke leuke kinderactiviteit kunnen maar dat kan dan bijvoorbeeld wel weer naar het bos.



Wat mij ook wel bevalt is dat ik het gevoel heb dat mensen wat introverter en stiller zijn, minder praten en minder opvallen en ik daardoor ook. Maar misschien verschilt dat heel erg van plaats tot plaats en streek tot streek.
Alle reacties Link kopieren
quote:ShaunTheSheep schreef op 10 december 2016 @ 11:07:

Wij zijn 3 maanden geleden vanuit die regio naar het Gooi verhuisd en we voelen ons hier nu al meer thuis dan al die jaren (op verschillende plekken) in de steden.



Ik zit nu met een kopje koffie te kijken naar een eekhoorn achter in de tuin en gisteren had ik twee konijntjes in de tuin. We wonen in een middelgroot dorp met alle voorzieningen op max 2 kilometer van ons huis. En ik hoor helemaal .... niets .... zo heerlijk heb ik in jaren niet meer geslapen!



Alles is gemoedelijker en ik heb nu al meer praatjes met mensen in de supermarkt etc gemaakt en ik ken nu al meer buren dan al die jaren in onze oude gemeente. Maarja, daar moet je wel van houden natuurlijk.



Het is wel zo wat Cumulus en Matroesjka ook zeggen dat de Randstedelingen vinden dat je heeeeeeel ver weg bent gaan wonen en dat iets plannen heel moeilijk is en ze liever hebben dat jij daarheen komt dan zij hierheen. Dat merk ik nu al! Terwijl door de stad vanaf de andere kant onze kant op komen toen ongeveer net zo lang duurde als nu de snelweg op en hierheen komen.Toen ik midden in Haarlem woonde vond ik ook alles boven het station, aan de andere kant van het Spaarne en onder de kampervest ver. Ergo, alles langer dan 5 minuten lopen;) en dat terwijl ik daarvoor van het 15 km fietsen naar school/werk/hobby is heel normaal was. Gek, hoe snel dat verandert. Ik wist ook wel dat het onzin was, maar toch ervaarde ik het zo. En nu ben ik weer terug aan het veranderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2016 @ 10:42:

Toen wij weg gingen uit de stad een hoop opmerkingen van "ga je helemaal daar wonen?" En die mensen komen dus ook veel minder bij ons. Terwijl het eigenlijk echt maar 5 min verder is dsn als je van de ene naar de andere kant van de stad zou moeten.Herkenbaar. He-le-maal boven het kanaal. De wereld houdt toch op bij het kanaal?
Tja sommige mensen zie ik er wel minder door. Maar het moet wel van twee kanten komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga binnenkort van 19 jr wonen in hartje centrum Rotterdam naar Berkel en Rodenrijs (dorp/kleine stad). Ben ook heel benieuwd hoe ik dat ga ervaren, maar het idee van iets rustiger wonen terwijl ik toch binnen een kwartier in de grote stad zit om daar te kunnen recreëren, spreekt mij wel aan.
Alle reacties Link kopieren
ik woon nu aan de rand van een groot dorp. Hier vind ik het prima. 5 minuten lopen van het bos en de polder. Genoeg voorzieningen en scholen in het dorp zelf.

Hiervoor heb ik vooral in grote steden gewoond en ook een poos in een vrij klein dorp zonder veel voorzieningen. Hoewel ik van natuur en rust hou vond ik dat laatste toch te rustig. Heel stil en niks te doen. Ik voelde me juist vrij opgesloten ondanks de ruimte. Wel had ik toen geen auto en dat scheelt natuurlijk ook. Dorpje had wel een goede busverbinding en was niet zo ver weg van een grotere plaats. Maar ik vond het toch wat beperkend. Miste een beetje bedrijvigheid, handige winkels in de buurt en dergelijke. Ik had verwacht dat ik het leuker zou vinden dan het was. En ik was toen alleen (met de kinderen) dus daarom misschien ook sowieso wat eenzamer.



Als kind heb ik zowel in de stad gewoon als op het platteland en dan ook echt op het platteland, niet in een dorp of zo. Dat vond ik toen wel leuk. Ik was ook nog redelijk jong dus ik weet niet hoe ik het als tiener had gevonden maar als kind vond ik die ruimte dus wel heel fijn en het eindeloze buitenspelen.



Als volwassene dus vooral veel in grote steden gewoond. Vond ik ook fijn. In de stad is veel te doen en ik ging altijd graag overal heen. Maar de huizenprijzen liggen vaak stukken hoger en dat is wel een nadeel.



Ook in de stad heb je trouwens meer rustige en groene stukken, zeker aan de buitenkant.



En je hebt steden en steden natuurlijk. Kleinere steden kunnen ook heel rustig zijn.



Waar we nu wonen is een beetje een compromis. Man had graag liever nog wat landelijker willen wonen, ik liever iets stedelijker. Mijn idee was aan de rand van een stad te gaan wonen. Maar dat wilde man niet. Het dorp waar we wonen is niet heel mooi of sfeervol maar het is heel praktisch. Er zijn genoeg voorzieningen waaronder scholen, sportclubs, bibliotheek en winkels. Er is een goede OV verbinding (belangrijk nu de kinderen ouder worden). Veel import dus weinig roddel, zeker in de nieuwe wijken (maar daardoor ook wel een beetje een los zand gemeenschap, mensen werken vaak in de stad en zijn toch wel daar op gericht.).

We hebben een fijn huis met een grote tuin en vrij uitzicht (heel belangrijk voor man)
quote:matroesjka_ schreef op 10 december 2016 @ 12:11:

Tja sommige mensen zie ik er wel minder door. Maar het moet wel van twee kanten komen.Ja. Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
wauw wat een boel reacties in 24 uur! Lastig om overal op te reageren. Ik zou inderdaad niet in een heel gelovig dorpje terecht willen komen. Ik vind het ook heel moeilijk om vooruit te kijken qua wat je om je heen wil als de kinderen weer een aantal jaar ouder zijn. Voor nu denk ik dat een groter huis, meer groen en minder drukte qua verkeer ons heel blij zou maken (oke, plus een garage en een grote tuin!). Maar misschien vind ik het over een aantal jaar weer heel belangrijk dat de kinderen op de fiets naar de middelbare school kunnen. Daar komt ook nog bij dat ik wil dat we op redelijke afstand van ouders en schoonouders blijven wonen en dan is de Veluwe ineens toch niet zo dichtbij. Zo zijn er in mijn hoofd allerlei do's en don'ts. Haarlem bevalt mij nu niet zo omdat ik het zo druk heb met mijn kleine kinderen dat ik alles wat de stad te bieden heb, amper "gebruik". Ik ga regelmatig met mijn kinderen naar buiten en dan valt het mij weer tegen dat er zo weinig natuur op loopafstand is. Nog een nadeel van opnieuw verhuizen is de tijd voordat je ergens geaard bent en je echt thuis voelt. Vrienden moet je ook weer opnieuw ergens opbouwen (buiten je vrienden om die je al elders hebt). Kortom, genoeg overpeinzingen! Maar ik ben nog steeds benieuwd naar jullie ervaringen dus kom maar op!
Dat lijkt me ook afhangen van hoe je kinderen zijn. In alle eerlijkheid: mij had je er doodongelukkig meegekregen. De laatste jaren dat ik nog thuis woonde, verhuisden mijn ouders naar een randgemeente van een redelijk bekende edoch suffe stad en ik vond het pure hel. Daarvoor woonden we in dezelfde stad maar in een rustige wijk met veel groen en voorzieningen in de buurt. De stad in kwestie was toen ook suf maar alles was wel in de buurt, ook andere steden waren heel gemakkelijk bereikbaar met het OV. Ik ben een echt stadskind.



Inmiddels ben ik verhuisd naar een stad in België en ook dat vind ik te klein. Zo gauw het kan, gaan vriend en ik ook verhuizen naar een grotere stad. Met kinderen zou ik er ook niet voor kiezen om echt downtown te wonen, dat niet en het is ook maar te zien wat je financiële mogelijkheden zijn.



Is het een idee om een lijstje te maken met alle voors en tegens voor een overzicht en ook om duidelijk te krijgen wat echt belangrijk is voor jullie? Overigens, Nederland kent wel meer dorpen dan alleen die op de Veluwe.
quote:cumulus schreef op 10 december 2016 @ 10:35:

[...]





Oh, dan loop ik een paar jaar achter. Ik heb er een jaar of zes, zeven geleden nog gewerkt en toen vond ik het nog wel dorps. Wel veel "kak" ;) maar dat was Gooise kak.Is er verschil tussen Gooise kak en andersoortige kak?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven