Geld & Recht alle pijlers

huis overnemen/erven van mijn ouders

06-01-2009 21:41 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn al wat ouder en aan het kwakkelen met hun gezondheid de laatste jaren Zeg maar gerust: het gaat slecht met ze, vooral met mijn moeder.



Nu hadden we het er onlangs over dat zij niet graag hun huis zouden willen verkopen, ookal past het niet echt meer bij hun leefstijl. Ze gebruiken maar 3 kamers ofzo, terwijl het een enorm huis is.



Mijn vader heeft alles zelf gerestaureerd en opgebouwd, ik ben er opgegroeid tussen het zaagsel..... kortom: ook ik zou het vreselijk vinden om het "zomaar", koud en klinisch te verkopen.

Dus ik dacht (en mijn ouders willen dit ook graag, voor de duidelijkheid ) : misschien kunnen ze het mij nalaten/ verkopen. De hypotheek is afbetaald, dus dat scheelt. Maar het is natuurlijk wel een groot en oud huis met de nodige onderhoudskosten. Misschien te groot voor mij en mijn man (willen wel kinderen)... Maar wie weet hebben mijn ouders nog jaren voor zich en zijn ze goed genoeg om daar te blijven wonen, ik hoop het, hoewel weinig realistisch helaas.



Hoe kan ik dit het beste met mijn ouders regelen? Via een erfenis gaat er 1/3 naar de belasting ofzo en qua schenking belastingvrij is het teveel.



En momenteel heb ik nog geen eigen huis met man en we zaten wel te denken aan kopen in 2009 (op zich verdienen we genoeg, puur door verblijf in buitenland langer uitgesteld). Verstandig? Ik kan niet goed inschatten of dat zinvol is in deze situatie.



Al met al nogal wat twijfels hierover.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het huis nu al van ze kopen en dat hun het vruchtgebruik hebben tot hun overlijden, of misschien kunnen jullie daar wel allemaal gaan wonen zelfs als het huis zo groot is. Verder mogen je ouders je ieder jaar een bepaald bedrag schenken zonder dat je daar belasting over moet betalen.



Er zijn denk ik wel genoeg mogelijkheden maar je moet het even laten uitzoeken wat voor jullie en je ouders het beste uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Laat een bouwkundig rapport op maken en je weet hoe het zit met eventueel onderhoud, verder zou je het natuurlijk kunnen kopen van je ouders.Is het wel de bedoeling dat zij er blijven wonen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mogen ze het maar voor een bepaald percentage onder de verkoopprijs verkopen omdat er anders belasting over heen gaat. Weet niet precies hoe het helemaal in elkaar steekt!



Voor je 35e mogen je ouders je iets van max. 4300 euro belastingvrij schenken, daarna per jaar max. iets van 4300 euro. (bedragen zijn bij benadering! Ff uit mijn hoofd gezegd)



Maar buiten dat.....Weet je wat de taxatiewaarde zou zijn? Kunnen je man en jij dat bedrag opbrengen? Als je weet wat je aan hypotheek zou kunnen krijgen kan je inschatten of je plan realistisch is.... Daarnaast: zou je man het willen, lijkt mij ook niet geheel onbelangrijk!



Succes! Al hoop ik dat je je ouders nog lang bij je heb!
Alle reacties Link kopieren
Voor je 35e mogen je ouders je max. iets vn 43.000 euro belastingvrij schenken, daarna max. ca. 4300 euro per jaar bedoelde ik te schrijven!
Lijkt me typisch iets voor een notaris.
quote:koekkie schreef op 06 januari 2009 @ 21:50:

Voor je 35e mogen je ouders je max. iets vn 43.000 euro belastingvrij schenkenJij leeft geloof ik nog in de gulden-tijd .
Alle reacties Link kopieren
Ouders mogen hun kind onder de 35 eenmalig 22.000 E belasting vrij schenken.



Van hoe het precies zit met de verkoopprijs van een huis weet ik niets af.

Je zou wel kunnen kijken of jullie het huis eventueel kunnen huren van je ouders, je zou dan samen in het huis gaan wonen.

Huurders mogen namelijk niet zomaar uit huis gezet worden, zelfs niet als het huis verkocht wordt. Ze hebben een periode huurbescherming.

Dat betekent dat het huis dan veel minder waard zal zijn op de vrije markt (want er zitten huurders in), en dat jullie het voor een lager bedrag dan de huidige marktwaarde zouden kunnen kopen.

Dacht ik.



Maar je kan natuurlijk altijd nu vast het huis kopen, maar dan gaat er ook 1/3e van het geld dat je nu je ouders geeft voor het huis naar de belasting.

Is misschien handiger om tegen die tijd te kopen en voor het deel dta naar de belasting moet een hypotheek af te sluiten?



Laten we hopen dat je ouders voorlopig zelf nog een flinke tijd in hun huis blijven wonen!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor je snelle reacties!



Koekkie: de taxatiewaarde, tja die zal erg hoog zijn. Een keer of 4 de prijsklasse van het huis wat ik momenteel zou willen gaan kopen (wat 3,5 keer ons jaarinkomen is). Maar als mijn ouders het huis al afbetaald hebben? Dan hoef ik toch niet de hele hypotheek te gaan betalen?

En mijn man, die zit er ook nog over na te denken: is het haalbaar, hoe te regelen enz.



Bij mijn ouders wonen: ik zou wel willen, maar dat vind mijn man weer te ver gaan. Bovendien woon ik maar een kwartiertje rijden bij ze vandaan, dus als er een probleem is, kom ik toch wel na mijn werk langs.



Ik weet dat er bouwkundig niet echt grote dingen niet in orde zijn, maar het is een stuk groter huis, dus als er iets moet gebeuren meer kosten. Ik zal me eens inlezen of een bouwkundige keuring handig is, of dat ik gewoon mijn vader kan vragen wat hij er nu aan uitgeeft, wat volgens hem de toekomstige knelpunten zijn en dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel 2 en doet dat dus ook niet meer
anoniem_63656 wijzigde dit bericht op 30-01-2009 13:37
Reden: wijzging ivm permban angel2
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wurmpje: dat lijkt me wel een ingewikkeld gedoe hoor, eerst huurder zijn (en er niet wonen???) en dan je eigen huis terugkopen. En voor huurders moeten er toch altijd speciale voorzieningen worden getroffen? Lijkt me niet praktisch.
Alle reacties Link kopieren
ernie: dank je wel! Heb je bepaalde gegevens nodig hiervoor? Dan zal ik ze ff moeten verzamelen. Pffft, lastig. Ik weet bv nieteens hoeveel het huis van mijn ouders waard is
quote:bermuda schreef op 06 januari 2009 @ 21:58:

Maar als mijn ouders het huis al afbetaald hebben? Dan hoef ik toch niet de hele hypotheek te gaan betalen? Jij bent een afzonderlijke partij, dus er zal een nieuwe hypotheek afgesloten moeten worden. Als je ouders je het huis voor een schijntje zouden gunnen, dan wordt dat gezien als schenking en staat de Belastingdienst zo op de stoep om schenkingsrecht te innen. Ik vraag me af of je het huis kunt betalen als je zegt dat de waarde het viervoudige is van wat je anders te besteden zou hebben...
Ernie, kan je niet even hier neerzetten wat je adviseert? Ik ben ook wel benieuwd.
Bermuda, als je nu van je ouders koopt, moet het tegen een reële prijs zijn, het verschil wordt anders ook gezien als schenking. Dus stel dat het huis 400.000 waard is en jullie zouden het voor 150.000 van je ouders kopen, dan wordt die 250.000 gezien als schenking.
Ik ben geen belastingdeskundige maar ik zat te denken........

als je ouders je het huis schenken, dan betaal je belasting over de hoogte van het bedrag wat het huis waard is. Maar dan is het financieel dus wel mogelijk voor je om in dat huis te wonen.

Geen idee hoor of dit klopt, maar het leek me wel een aardige oplossing....... Ernie???????
quote:lapin schreef op 06 januari 2009 @ 22:08:

Ernie, kan je niet even hier neerzetten wat je adviseert? Ik ben ook wel benieuwd.Ja, dat vroeg ik me ook af. Waarom je adviezen privé? Waarom niet op het forum, kunnen de andere forummers er ook nog van leren. Ik heb al vaker gezien dat je je mailadres geeft voor advies, maar waarom kun je dat advies niet op het forum zetten?
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel 2 en doet dat dus ook niet meer
anoniem_63656 wijzigde dit bericht op 30-01-2009 13:38
Reden: wijziging ivm permaban angel2
% gewijzigd
Ik zou denk ik kijken wat een reële hypotheek zou zijn voor jullie. En het verschil als schenking laten aanmerken (schenkingstarieven zijn lager dan de tarieven voor erven). Willen je ouders dan trouwens een ander huis kopen of gaan huren? Heb je verder nog broers of zussen?
Alle reacties Link kopieren
quote:bergamot schreef op 06 januari 2009 @ 22:06:

[...]





Jij bent een afzonderlijke partij, dus er zal een nieuwe hypotheek afgesloten moeten worden. Als je ouders je het huis voor een schijntje zouden gunnen, dan wordt dat gezien als schenking en staat de Belastingdienst zo op de stoep om schenkingsrecht te innen. Ik vraag me af of je het huis kunt betalen als je zegt dat de waarde het viervoudige is van wat je anders te besteden zou hebben...Tja, ik weet gewoon niet echt hoeveel het huis waard is, ik zou wel meer aan hypotheek kunnen betalen dan de prijsklasse waarin we willen gaan kopen.
Alle reacties Link kopieren
mail is al onderweg ernie
Alle reacties Link kopieren
quote:Tijger32 schreef op 06 januari 2009 @ 22:23:

Ik zou denk ik kijken wat een reële hypotheek zou zijn voor jullie. En het verschil als schenking laten aanmerken (schenkingstarieven zijn lager dan de tarieven voor erven). Willen je ouders dan trouwens een ander huis kopen of gaan huren? Heb je verder nog broers of zussen?btw: ik heb geen broers of zussen meer, mijn broer is 5 jaar geleden overleden. Mijn ouders willen zo lang mogelijk in hun huis blijven wonen, gaat ook wel, want ze hebben nu alles gelijkvloers bv ingericht.
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel 2 en doet dat dus ook niet meer
Alle reacties Link kopieren
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel 2 en doet dat dus ook niet meer
Ernie, zou er dit jaar of volgend jaar niet een verandering plaatsvinden in de tarieven van erfrecht? En geldt dit ook voor schenkingen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven