Artikel 1. (De Politieke Partij)

28-12-2016 20:19 2303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als vervolg op de Sylvana & DENK topics.

Voor wie de partij op de voet wil volgen, en/of meer over diens visie wil lezen:

Website Artikel 1.

Twitter Artikel 1.

Facebook Artikel 1.

Vorige Topics:

Deel 1. Sylvana Simons

Deel 2. Sylvana Simons bij DENK - deel II
quote:Oakes schreef op 02 januari 2017 @ 00:40:

We zijn het toch allemaal eens dat discriminatie niet OK is?

Ik kan me uit mijn jeugd gelukkig geen discriminatie herinneren. Had Surinaamse en op een gegeven moment Spaanse klasgenootjes op de lagere school. Die werden volledig opgenomen. Nationaliteit, of andere kleur, was totaal geen issue, iedereen speelde met elkaar en kwam bij elkaar over de vloer. Wat Fashion op driejarige leeftijd heeft meegemaakt is afschuwelijk. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe kwetsend dat is geweest.

Mag ik vragen hoe oud je bent? (hoeft niet specifiek, een decennium mag ook)

Aan je reacties krijg ik het idee dat je in ieder geval jonger dan ik en ook jonger dan Sylvana bent.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2017 @ 00:38:

[...]

Het gebeurde toch echt, tot in de jaren zestig. Werd niet van tevoren aangekondigd, je kreeg dan 's ochtends een briefje in de bus dat de maatschappelijk werker om 11 uur kwam (en dat briefje kreeg je dan om 9 uur ofzo) en dan kwam men controleren of je wel aangepast was.

Ik heb volgens mij Snoesje er op het forum ook wel eens over zien schrijven, zij is van Indonesische afkomst. Vraag maar eens aan familieleden of kennissen / vrienden die hier in de jaren vijftig en begin zestig al woonden.Ik ben opgegroeid in een dorp. Misschien is dat het verschil? In mijn kring kwam het echt niet voor. Indonesische mensen werden juist extra gewaardeerd, omdat ze zo lekker kookten.
quote:Oakes schreef op 02 januari 2017 @ 00:40:

We zijn het toch allemaal eens dat discriminatie niet OK is?

Ik kan me uit mijn jeugd gelukkig geen discriminatie herinneren. Had Surinaamse en op een gegeven moment Spaanse klasgenootjes op de lagere school. Die werden volledig opgenomen. Nationaliteit, of andere kleur, was totaal geen issue, iedereen speelde met elkaar en kwam bij elkaar over de vloer. Wat Fashion op driejarige leeftijd heeft meegemaakt is afschuwelijk. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe kwetsend dat is geweest. Ik ben dat helemaal met je eens ik vond t juist interessant dat mijn Portugese vriendinnetje zaterdag naar de Portugese school ging en zoals ik al zei ik kijk niet naar kleur en vind dat mensen die discrimineren daar echt gestraft voor dienen te worden
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2017 @ 00:41:

[...]

Mag ik vragen hoe oud je bent? (hoeft niet specifiek, een decennium mag ook)

Aan je reacties krijg ik het idee dat je in ieder geval jonger dan ik en ook jonger dan Sylvana bent.Ik ben vier jaar ouder dan Sylvana.
quote:S-Meds schreef op 02 januari 2017 @ 00:40:

[...]

een soort van inburgering avant la lettre alleen was men vergeten dat deze mensen al lang behoorden tot het nederlandse volk en de nederlandse cultuur.

ja, het heette volgens mij ook inburgering, ook toen al. Ken het alleen uit verhalen van oudere mensen, hoor, gelukkig zelf geen ervaring mee.

Ik kreeg alleen ongevraagd een uitnodiging voor taalcursussen voor allochtone kinderen .
Am Yisrael Chai!
quote:Oakes schreef op 02 januari 2017 @ 00:41:

[...]

Ik ben opgegroeid in een dorp. Misschien is dat het verschil? In mijn kring kwam het echt niet voor. Indonesische mensen werden juist extra gewaardeerd, omdat ze zo lekker kookten.nou in mijn jeugd werden de indonesische mensen pinda genoemd of poepchinees en ze zouden ook stinken. Werd trouwens ook gezegd van surinamers, oh ja en de meester op school zei dat het surinaamse jongetje vast wel heel hard kon rennen want negers konden zo goed sporten. En de turkse jongen werd structureel genegeerd.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2017 @ 00:43:

[...]

ja, het heette volgens mij ook inburgering, ook toen al. Ken het alleen uit verhalen van oudere mensen, hoor, gelukkig zelf geen ervaring mee.

Ik kreeg alleen ongevraagd een uitnodiging voor taalcursussen voor allochtone kinderen .Ik kan me wel herinneren dat we op de basisschool op een geven moment een formulier moesten invullen over de achtergrond van je ouders, welk opleidingsniveau ze hadden, wat voor werk ze deden en waar ze geboren waren.
quote:S-Meds schreef op 02 januari 2017 @ 00:34:

[...]

FV stelde dat er in de jaren 50 huisbezoeken werden afgelegd bij de gekleurde medemens om te kijken of ze zich wel aanpasten. Jouw voorbeeld sloeg kant noch wal.Ik ben in de jaren 60 geboren en blank en ze kwamen vah de woning stichting controleren of je huis op orde was dus is dat dan ook discriminatie?
quote:S-Meds schreef op 02 januari 2017 @ 00:45:

[...]

nou in mijn jeugd werden de indonesische mensen pinda genoemd of poepchinees en ze zouden ook stinken. Werd trouwens ook gezegd van surinamers, oh ja en de meester op school zei dat het surinaamse jongetje vast wel heel hard kon rennen want negers konden zo goed sporten. En de turkse jongen werd structureel genegeerd.Echt.
quote:Lovely7 schreef op 02 januari 2017 @ 00:46:

[...]

Ik ben in de jaren 60 geboren en blank en ze kwamen vah de woning stichting controleren of je huis op orde was dus is dat dan ook discriminatie?waarom denk je dat dat discriminatie is?

[...]

nou in mijn jeugd werden de indonesische mensen pinda genoemd of poepchinees en ze zouden ook stinken. Werd trouwens ook gezegd van surinamers, oh ja en de meester op school zei dat het surinaamse jongetje vast wel heel hard kon rennen want negers konden zo goed sporten. En de turkse jongen werd structureel genegeerd.Jos brink noemde Sandra ook zijn pindaatje en dat vonden de mensen allemaal oké dus is maar net hoe je er tegen aankijk
quote:Oakes schreef op 02 januari 2017 @ 00:41:

[...]

Ik ben opgegroeid in een dorp. Misschien is dat het verschil? In mijn kring kwam het echt niet voor. Indonesische mensen werden juist extra gewaardeerd, omdat ze zo lekker kookten.

Bijzonder dat je dan wel Surinaamse klasgenootjes had in dat dorp, want gezien jouw leeftijd woonden er toen nauwelijks Surinamers in Nederland.

Ik ben dan bijna 10 jaar jonger dan jij en ben opgegroeid in steden, maar was op de basisschool het enige Surinaamse kind op school.

Zelfs mijn eigen zoon was op zijn basisschool nog het enige kind met Surinaamse roots, maar hier op het forum heeft iedereen in de kleinste dorpjes en uithoeken altijd massa's Surinamers om zich heen.
Am Yisrael Chai!
quote:Oakes schreef op 02 januari 2017 @ 00:47:

[...]

Echt. echt en ik kan je vertellen dat mijn ervaringen in het onderwijs mij hebben geleerd dat het eigenlijk nog niet zo heel erg veranderd is.
quote:S-Meds schreef op 02 januari 2017 @ 00:47:

[...]

waarom denk je dat dat discriminatie is?Waarom is t bij blanke mensen geen discriminatie en bij allochtonen wel? Als t huis niet schoon en opgeruimd was kreeg je dat ook te horen! Kan jij ook met sterke punten komen ipv alleen maar vragen stellen?
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2017 @ 00:48:

[...]

Bijzonder dat je dan wel Surinaamse klasgenootjes had in dat dorp, want gezien jouw leeftijd woonden er toen nauwelijks Surinamers in Nederland.

Ik ben dan bijna 10 jaar jonger dan jij en ben opgegroeid in steden, maar was op de basisschool het enige Surinaamse kind op school.

Zelfs mijn eigen zoon was op zijn basisschool nog het enige kind met Surinaamse roots, maar hier op het forum heeft iedereen in de kleinste dorpjes en uithoeken altijd massa's Surinamers om zich heen.ik had 1 surinaams jongetje in de klas. De enige van de school.
quote:Lovely7 schreef op 02 januari 2017 @ 00:50:

[...]

Waarom is t bij blanke mensen geen discriminatie en bij allochtonen wel? Als t huis niet schoon en opgeruimd was kreeg je dat ook te horen! Kan jij ook met sterke punten komen ipv alleen maar vragen stellen?Het gaat niet over het niet opgeruimde huis van witte nederlanders. het gaat over racisme

[...]

nou in mijn jeugd werden de indonesische mensen pinda genoemd of poepchinees en ze zouden ook stinken. Werd trouwens ook gezegd van surinamers, oh ja en de meester op school zei dat het surinaamse jongetje vast wel heel hard kon rennen want negers konden zo goed sporten. En de turkse jongen werd structureel genegeerd.Hoe sta jij er tegen over dat blanke mensen kaaskoppen worden genoemd? Want kaas kop of pinda lijkt dan wel weer op elkaar vind je niet?
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2017 @ 00:48:

[...]

Zelfs mijn eigen zoon was op zijn basisschool nog het enige kind met Surinaamse roots, maar hier op het forum heeft iedereen in de kleinste dorpjes en uithoeken altijd massa's Surinamers om zich heen.Even in herinneringen graven, volgens mij was het rond '72 of '73 en het was een Surinaamse familie. Ik weet nog dat ik hun moeder een prachtig poepiechique dame vond. Goed gekleed, mooie make up en altijd een lieve lach.
quote:Lovely7 schreef op 02 januari 2017 @ 00:52:

[...]

Hoe sta jij er tegen over dat blanke mensen kaaskoppen worden genoemd? Want kaas kop of pinda lijkt dan wel weer op elkaar vind je niet?ik heb dat nog nooit gehoord op tv niet, in het onderwijs niet, nog nooit. Daarbij worden witte mensen niet achtersteld in deze samenleving
quote:S-Meds schreef op 02 januari 2017 @ 00:50:

[...]

ik had 1 surinaams jongetje in de klas. De enige van de school.

Ik merk dat dat me een beetje irriteert in dit soort discussies. Er wordt aan een soort collectieve geschiedvervalsing gedaan.

Vorige week was de vrouw die #BlackLivesMatter is gestart in Nederland en zij merkte zelfs nog op dat een groot verschil tussen de VS en Nederland is dat in Nederland zwarte mensen nooit kunnen "ontsnappen" aan white privilege en witheid in zijn algemeen, omdat er gewoon zoveel meer wit dan zwart is en omdat er hier dusdanig weinig zwarte mensen wonen dat er al helemaal geen sprake is van collectivisme.

Maar als je discussies over racisme, discriminatie en white privilege voert heeft iedereen ineens zwarte buren, zwarte klasgenoten, zwarte vrienden, zwarte partners... Uh-huh.

De kans dat vijftigers die niet in de Randstad woonden in hun basisschooltijd zwarte Surinamers tegenkwamen is zo goed als nihil.
Am Yisrael Chai!
quote:S-Meds schreef op 02 januari 2017 @ 00:54:

[...]

ik heb dat nog nooit gehoord op tv niet, in het onderwijs niet, nog nooit. Daarbij worden witte mensen niet achtersteld in deze samenlevingHaha dat dacht ik al dat je dat zou zeggen dus blanke mensen worden nooit gediscrimineerd? En dan verwijt je mij al die dingen.
quote:Lovely7 schreef op 02 januari 2017 @ 00:52:

[...]

Hoe sta jij er tegen over dat blanke mensen kaaskoppen worden genoemd? Want kaas kop of pinda lijkt dan wel weer op elkaar vind je niet?De enige mensen die ik blanken kaaskoppen hoor noemen zijn altijd blanken. Volgens mij is het een term die door blanke Nederlanders voor blanke Nederlanders is verzonnen.
Am Yisrael Chai!
Nihil, maar niet onmogelijk. Net zoals het niet onmogelijk is dat een Nederlander in de jaren '70 naar IJsland vertrok, toch? Ik heb in ieder geval nog klassenfoto's van de lagere school. Zal ze wel eens opzoeken.
Of je nou wil of niet, iedereen maakt zich wel eens schuldig aan racisme.

Maar laatst zag ik een docu of iets dergelijks op tv en dat ging over 3 groepen jongeren. Marokkaanse, Blanke, en Surinaamse Nederlanders die bijvoorbeeld een disco of kroeg binnen wilden. Nou de Surinaamse Nederlanders werden op 1 stad( groningen) na overal geweigerd. Al zou je tegenwoordig denk denken dat de Marokkaanse Nederlanders meer zouden worden geweigerd. Zie het nieuws. De bl;anke Nederlanders werden nergens geweigerd. Ik vond het best shocking en beschamend.
quote:fashionvictim schreef op 02 januari 2017 @ 00:56:

[...]

Ik merk dat dat me een beetje irriteert in dit soort discussies. Er wordt aan een soort collectieve geschiedvervalsing gedaan.

Vorige week was de vrouw die #BlackLivesMatter is gestart in Nederland en zij merkte zelfs nog op dat een groot verschil tussen de VS en Nederland is dat in Nederland zwarte mensen nooit kunnen "ontsnappen" aan white privilege en witheid in zijn algemeen, omdat er gewoon zoveel meer wit dan zwart is en omdat er hier dusdanig weinig zwarte mensen wonen dat er al helemaal geen sprake is van collectivisme.

Maar als je discussies over racisme, discriminatie en white privilege voert heeft iedereen ineens zwarte buren, zwarte klasgenoten, zwarte vrienden, zwarte partners... Uh-huh.

De kans dat vijftigers die niet in de Randstad woonden in hun basisschooltijd zwarte Surinamers tegenkwamen is zo goed als nihil.Nou wij hebben hier behoorlijk veel zwarte scholen( hoop dat ik nu niet discrimineer) ligt er denk ik een beetje aan waar je woont. Mijn oudste zoon heeft alleen maar bruine vrienden is eigenlijk de enige blanke en heeft dat nooit echt gemerkt. Mijn dochter heeft een bruin vriendinnetje die geadopteerd is met blanke ouders maar heeft dit nooit echt gemerkt omdat kinderen niet in kleur denken. (Later natuurlijk wel) maar ik heb ook nooit de vraag gehad van mama waarom zijn haar ouders wit en zij bruin omdat dat gewoon niet opvalt als je kind bent

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven