Excel vraag

04-01-2017 17:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon het grote excel topic niet vinden, vandaar maar een losse vraag.



Ik heb 8 grote excel bestanden, 65.635 regels met daarachter 13 kolommen (dat levert me voor 8 jaar een statistisch relevant genoege steekproef op). Elke regel betreft 1 item met een aantal eigenschappen van dat item. Items vallen in een categorie die beschreven staat in kolom B.



Die bestanden wil ik analyseren, Ik wil weten hoeveel per categorie zijn in kolom B. Ik weet alleen niet welke categorieën er allemaal zijn. Dat kan bovendien per jaar verschillen.



Ik ben nu begonnen met alle niet relevante informatie verwijderen, waardoor ik nog 3 kolommen overhoud met informatie die ik nodig ben. Vervolgens heb ik de functie aantal.als gebruikt om te tellen hoevaak iets uit een bepaalde categorie voor komt. Die informatie heb ik hard gekopieerd naar een nieuwe kolom. Nu wil ik alle dubbelingen eruit halen zodat ik een lijst overhoudt met alle categorieen en hoe vaak ze voorkomen, maar als ik duplicaten verwijderen gebruik moet hij lang laden en vervolgens verwijdert hij iets van 1000 regels. Dat is me te arbeidsintensief.... wie kan me helpen



Voorbeeld:

Kolom A: Categorie

Kolom B: Relevante informatie X

Kolom C: Relevante informatie Y

Kolom D: Aantal.Als (bereik kolom A, A1)

Kolom E: Plakken waarden kolom D



Vervolgens heb ik kolom D verwijderd want niet meer relevant.



En nu moet ik snel naar huis, want ik ben hier al veel te lang mee bezig, maar ik kom over een uurtje kijken of iemand me al verder kan helpen :D





Daarna wil ik graag alle waardes die vaker voor komen verwijderen. Dat kan door duplicaten te verwijderen, maar als ik de kolom selecteer op basis waarvan ik wil analyseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ff een tutorial op Youtube kijken over draaitabellen/pivot tables.



Waarschijnlijk kom je dan een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
En heb je niet de beschikking over een nieuwere versie van Excel? Dan kun je namelijk wel alles in een tabblad krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Moet dit echt in excel? Klinkt als data die je veel beter in een database kunt gooien, dan kun je met een paar regels SQL eruit halen wat je nodig hebt. Heb je een data analyst of statisticus of handig neefje?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Draaitabellem had ik niet bedacht. Ben er niet bekend mee maar wil er wel wat over leren.... goed idee



@handigmetgeld. Als ik de dataanalisten het wil laten doen moet ik 5 weken wachten. Ik dacht, ik probeer het zelf wel even.



Het gaat om een behoorlijke nieuwe versie van excel
Alle reacties Link kopieren
Draaitabel was inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht..
Alle reacties Link kopieren
Als het een recente versie van excel is dan zou je meer dan 65k regels moeten kunnen opslaan. Je kunt even checken of je de file niet per ongeluk als een oude xls versie hebt opgeslagen. Als dat zo is kun je m gewoon opslaan als .xlsx file en zou je een miljoen regels moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Met een pivottabel ben je er zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikbenjevriend schreef op 04 januari 2017 @ 18:34:

Als het een recente versie van excel is dan zou je meer dan 65k regels moeten kunnen opslaan. Je kunt even checken of je de file niet per ongeluk als een oude xls versie hebt opgeslagen. Als dat zo is kun je m gewoon opslaan als .xlsx file en zou je een miljoen regels moeten krijgen.



Ik krijg niet de optie om het op een andere manier te exporteren, ga het nog even als CSV proberen.



Anders ga ik met wat ik wel heb kijken of ik een draaitabel kan maken. Iemand een goed idee waar ze voor beginners uitleggen hoe het werkt?
Niet zo moeilijk, uit mijn hoofd: invoegen - draaitabel (of pivottable) rechts in je scherm komt lijst met je kolomnamen, kies naam van kolom B en zet die bij kolom (in je scherm rechterkant kun je onderaan selecteren welke velden je waar wilt hebben). Dan doe je ook kolom b bij waarden (rechtsonder) en voila je bent er al
Voor Excel 2016: http://www.gratiscursus.be/Excel_2016/excelles053.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven