Lijf & Lijn alle pijlers

Ik moest iets ondernemen #3 gastric bypass!

13-05-2016 10:14 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat we het vorige topic vol gekletst hebben gaan we hier verder.



Over leven met een gastric bypass.

Oorspronkelijk opende ik dit topic bijna een jaar geleden. Bijna 130 kilo en gefrustreerd omdat het me met geen mogelijkheid lukte om definitief af te vallen.

Ik overwoog de keuze te maken voor een gastric bypass, een operatie die hopelijk definitief het tij zou keren.

Omdat ik wist dat ik op deze manier, met dit gewicht, de honderd niet zou halen. En dat was ik wel van plan.



Inmiddels is het bijna vijf maanden geleden dat ik geopereerd ben. 16 december 2015 kreeg ik mijn gastric bypass.

Inmiddels ben ik bijna 30 kilo lichter en verbaas ik me nog elke dag over hoeveel meer ik kan, dan toen.

Ik ben er nog niet, nog lang niet, maar ik ben op de goede weg.



Inmiddels groeide dit topic niet alleen uit tot een soort virtueel dagboek voor mij, maar wisselden we van gedachten met nog veel meer mensen in hetzelfde schuitje.

Ik hoop dat we daar hier mee verder kunnen gaan.



En omdat ik niet wil vergeten waar ik vandaan kom, hieronder mijn oorspronkelijke OP van het vorige topic, die ik schreef op 15 augustus 2015;



Oorspronkelijk had ik mijn topic van een jaar geleden geupdate, maar omdat er telkens reacties komen op de -niet meer zo relevante- OP is het misschien handiger toch een nieuw topic te openen.



De korte samenvatting; ik ben veel te dik. Morbide obesitas.

En ja, dat brengt klachten met zich mee. Ik ben net 30 geworden en ik slik pillen voor mijn hoge bloeddruk. Ik voel me slap en lusteloos. Ik heb een belachelijk slechte conditie, ik heb last van mijn gewrichten. En ik beweer altijd dat ik geen last heb van mijn overgewicht, maar dat is wel zo.



Dus, er moet iets gebeuren. En iets drastisch, iets dat werkt.

Want 39231 dieetpogingen later ben ik nog altijd gewoon veel te dik. Ik heb het met diëtistes geprobeerd, op eigen kracht, meer bewegen, gewoon gezond eten, maffe diëten.... Ik heb zelfs een paar maanden geleden dieetpillen gekocht. Wat uiteraard voor geen meter werkt, behalve dat je er stinkende scheten van laat.

Mijn huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, naar de obesitaskliniek. Mijn huisarts denkt dat een gastric bypass de enige echte blijvende oplossing gaat zijn voor mij, dus we gaan het eens bekijken.



De laatste weken heb ik heel, heel veel na gedacht. Over mijn leven nu, over de impact van zo'n operatie, over hoe mijn leven er na de operatie uit zal zien.... Ik kan het me eigenlijk niet helemaal voorstellen.

Ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik weet dat het slechts een hulpmiddel is. Ik weet dat ik nog steeds mijn levensstijl om moet gooien maar zoals ik het begrijp van mensen die een gastric bypass gehad hebben gaat dat na de operatie zoveel makkelijker zijn...



Anyhow, 24 augustus heb ik een informatiebijeenkomst in het ziekenhuis. Als ik dan door durf te zetten volgt een screeningsochtend en daarna een eventueel akkoord voor de operatie.



Wat ik dus in mijn vorige topic ook vroeg, waren ervaringen van mensen die eventueel een gastric bypass ondergaan hebben.

Zouden jullie het me aanraden of absoluut niet? In hoeverre heeft het je geholpen? En misschien zijn er ook mensen met een negatieve ervaring? Ook die zijn uiteraard welkom.



In het vorige topic heb ik al heel veel lieve, leuke fijne reacties gehad.

De reden dat ik dit topic toch opnieuw open is omdat ik zo heerlijk van me af kan schrijven, en ik heel veel heb aan de input van mensen die het traject al doorlopen hebben.

Dus bij deze gewoon een nieuw topic dat voortborduurt op het zelfde, omdat de OP van het vorige topic totaal niet up to date meer is.

Wat ik dus vooral wil met dit topic is ervaringen uitwisselen, en misschien gewoon af en toe een schop onder mijn kont of hart onder de riem
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 09 januari 2017 @ 13:13:

[...]





Stackers idd

Potten achter elkaar



Ook heel veel geld aan Herbalife uitgegeven



Ik heb ook allerlei soorten shakes gebruikt. Dan viel ik 20kg af en in de periode dat ik moest afbouwen met de shakes kwam ik weer aan en meer kilo's dan eraf waren gegaan.



Koolhydraatarm eten had bij mij ook weinig effect. Ik viel wel af maar ging veel te langzaam. Ik mankeerde lichamelijk verder nog niks en daarom heb begin 2012 besloten toch maar het traject voor een maagverkleining in te gaan. Ik was op mijn overgewicht na kerngezond. Heb de sleeve operatie laten doen om gezondheidsproblemen te voorkomen.



Veel mensen vonden dat vreemd maar de chirurg zei dat dat juist heel erg goed was, want des te gezonder de operatie in des te beter.
Alle reacties Link kopieren
Vegan leven is een morele keuze die ik 3 1/2 jaar geleden tot volle tevredenheid gemaakt heb voor de rest van mijn verdere leven. Punt. Niet onderhandelbaar :-).



Ik ga voor een operatie aan mijn enkel heb ik vandaag besloten. Dat gaat nu voor. De wachttijd is maar een paar weken. Na de operatie ben ik dan minimaal 4 maanden uit de running.



Ik ga daarom ook het screeningstraject stopzetten, ik ga wel door met mijn eigen dietiste en met eigen fysio (en mijn eigen psycholoog eventueel).



Bedankt voor al jullie reacties, antwoorden op mijn vragen en voor jullie adviezen :-).



Veel suc6 iedereen met het behalen van zijn/haar persoonlijke doelen, met of zonder operatie!
quote:Vegan leven is een morele keuze die ik 3 1/2 jaar geleden tot volle tevredenheid gemaakt heb voor de rest van mijn verdere leven. Punt. Niet onderhandelbaar :-).



Als je een morele keuze (waar verder niets of niemand iets aan heeft) belangrijker vindt dan je gezondheid, moet je het zo doen ja.

Je zou ook tijdelijk wat water bij de wijn kunnen doen, door na een eventuele GBP bijvoorbeeld een half jaar lang wel zuivel te gebruiken en dan weer verder kijken.



Succes met je enkeloperatie!
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 januari 2017 @ 15:03:

[...]





Als je een morele keuze (waar verder niets of niemand iets aan heeft) belangrijker vindt dan je gezondheid, moet je het zo doen ja.Wat een onbeschaamdheid. Hoe kom je erbij dat niets of niemand er wat aan heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinacolada2.0 schreef op 09 januari 2017 @ 14:33:

Vegan leven is een morele keuze die ik 3 1/2 jaar geleden tot volle tevredenheid gemaakt heb voor de rest van mijn verdere leven. Punt. Niet onderhandelbaar :-).



Ik ga voor een operatie aan mijn enkel heb ik vandaag besloten. Dat gaat nu voor. De wachttijd is maar een paar weken. Na de operatie ben ik dan minimaal 4 maanden uit de running.



Ik ga daarom ook het screeningstraject stopzetten, ik ga wel door met mijn eigen dietiste en met eigen fysio (en mijn eigen psycholoog eventueel).



Bedankt voor al jullie reacties, antwoorden op mijn vragen en voor jullie adviezen :-).



Veel suc6 iedereen met het behalen van zijn/haar persoonlijke doelen, met of zonder operatie!Veel succes met je operatie en herstel!
Ab imo pectore
En is de reden dat het er nu afblijft dan dat er fysiologisch iets in je lichaam is veranderd?
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 09 januari 2017 @ 15:43:

En is de reden dat het er nu afblijft dan dat er fysiologisch iets in je lichaam is veranderd?





Bij een gastric bypass komt het ook door de darmomleiding, die wordt op zo'n manier omgeleid dat er niet veel vetten meer worden opgenomen.



Ik heb zelf een sleeve en dat ik op gewicht blijft komt alleen maar doordat ik niet veel kan eten. Bij een sleeve wordt het grootste deel van de maag verwijderd maar wordt er met de darmen niks gedaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:SpringDing schreef op 09 januari 2017 @ 15:03:

[...]





Als je een morele keuze (waar verder niets of niemand iets aan heeft) belangrijker vindt dan je gezondheid, moet je het zo doen ja.

Je zou ook tijdelijk wat water bij de wijn kunnen doen, door na een eventuele GBP bijvoorbeeld een half jaar lang wel zuivel te gebruiken en dan weer verder kijken.



Succes met je enkeloperatie!



De aarde heeft er iets aan (minder milieuvervuiling), de dieren hebben er iets aan (ze worden niet onnodig vermoord) andere mensen hebben er iets aan (minder verspilling van voedsel en water en eerlijkere voedselverdeling) en ikzelf heb er iets aan (plantaardig onbewerkt voedsel is het gezondst van alle voedsel). Misschien een idee dat je je eerst in een onderwerp verdiept voordat je zoiets schrijft?



Ik kan je de docu Cowspiracy aanraden vanuit milieu-oogpunt. Earthlings vanuit het morele oogpunt naar dieren toe en Forks over Knives vanuit gezondheidsoogpunt. 3 invalshoeken die allemaal op plantaardig leven uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Medina schreef op 09 januari 2017 @ 15:41:

[...]





Wat een onbeschaamdheid. Hoe kom je erbij dat niets of niemand er wat aan heeft?



Klopt toch wat ze zegt.

Het maakt voor niemand toch wat uit?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 09 januari 2017 @ 15:42:

[...]





Veel succes met je operatie en herstel!Dank je emmylou! :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 09 januari 2017 @ 16:27:

[...]





Klopt toch wat ze zegt.

Het maakt voor niemand toch wat uit?Kom op Calvijn. Je bent intelligent genoeg dondersgoed te weten dat jouw consumptiepatroon net als dat van ieder ander een bepaalde impact heeft op de aarde, dieren, andere mensen en jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinacolada2.0 schreef op 09 januari 2017 @ 16:47:

[...]





Kom op Calvijn. Je bent intelligent genoeg dondersgoed te weten dat jouw consumptiepatroon net als dat van ieder ander een bepaalde impact heeft op de aarde, dieren, andere mensen en jezelf.



Ik dacht dat Spring het op kleinere schaal bedoelde.

Ik begrijp na jouw post wel wat je bedoelt en dat is jouw keuze.



Succes idd met je operatie. Hoop dat het meevalt
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 09 januari 2017 @ 16:51:

[...]





Ik dacht dat Spring het op kleinere schaal bedoelde.

Ik begrijp na jouw post wel wat je bedoelt en dat is jouw keuze.



Succes idd met je operatie. Hoop dat het meevalt



Dat bedoel ik ook. Je buurman, het dier in de wei of zelfs de supermarkt merkt er niets van als je een half jaar wél zuivel gebruikt.

Dat heeft verder niets met onwetendheid te maken, want iedereen moet leven hoe hij/zij wil. Op het moment dat je gezondheid op het spel staat, snap ik alleen niet dat je iets principieels belangrijker vindt.
Ik heb informatie opgezocht over het hormoonverhaal wat je eetlust op kan wekken. Het betreffende hormoon heet ghreline. Het wordt grotendeels geproduceerd in de maag en het zorgt inderdaad voor een toename aan eetlust. Met een gastric bypass wordt de productie van ghreline aanzienlijk teruggedrongen, één van de redenen waarom er met gastric bypasses goede resultaten worden geboekt. Dit is gebleken uit meerdere onderzoeken, waaronder deze

Overigens blijkt ook uit een twee jaar durend onderzoek, waarbij er twee groepen met elkaar werden vergeleken (groep 1 geen operatie, groep 2 wel en allemaal evenveel afgevallen) dat er bij de groep waarbij een gastric bypass is uitgevoerd ook een aanzienlijke afname is waargenomen in buikvet. Buikvet, ook wel visceraal vet genoemd, is een gevaarlijke vorm van vet omdat deze de neiging heeft om tussen de organen te nestelen met alle gevolgen van dien. Er wordt ook de volgende uitspraak gedaan (heb hem vertaald):



"Een normale reactie van het lichaam is dat het ghreline-gehalte hoog is wanneer je honger hebt en weer lager wordt nadat je hebt gegeten, maar bij diabetici of personen met obesitas gebeurt het tegenovergestelde. Zij hebben de neiging om een lager ghreline-gehalte te hebben voorafgaand aan een maaltijd, en na het nuttigen van een maaltijd gaat het ghreline-gehalte niet omlaag zoals dat normaal wel zou moeten."



Op zich wel interessant dus!!
anoniem_308723 wijzigde dit bericht op 09-01-2017 20:50
Reden: toevoegen aanvullende info
% gewijzigd
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik ben een van degene die echt niet af viel, niet noppes nada. Daarbij werden mijn bloedsuikers alleen maar hoger, zelfs met koolhydraat arm eten wat bij anderen wel een succes is voor diabetes type 2. Er is iets wat zorgt dat mijn voeding nu anders verwerkt wordt, ik ben dus nu diabetes vrij, geen insuline of metformine meer. Geen bloeddruk verlagende medicijnen. Mijn hba1c is van 72 naar 39 gegaan en in tegenstelling van wat de dieetiste dacht ben ik wel veel afgevallen. 44 kilo nu sinds 21 maart 2016. Ik at al jaren gezond zonder suiker en zonder heel veel koolhydraten dus dat is niet moeilijk voor me. Ik ben een tevreden mens, het heeft me wel op familie gebied wat gekost omdat mijn moeder en mijn zus totaal niet achter mijn beslissing stonden en mij alleen een aandacht vrager vinden. Dat is voor mij het enige minpunt in dit verhaal. Maar verder ben ik zo blij met mijn beslissing. Maat 38/40 ipv 50/52. En ja ik neem echt wel eens iets lekkers alleen koolhydraat arm. Het ruikt hier in huis nu heerlijk naar choco brownies. Kan maar een heel klein stukje ervan op maar geniet ervan. Niet elke dag maar zo af en toe.
Hoi Monrob. Fijn te lezen dat een operatie bij jou zo goed heeft gewerkt. Ik snap alleen de eerste twee zinnen niet, dat je een van diegenen was die niet afviel. Wat probeerde je dan op dat moment?
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel daarmee dat ondanks wat velen denken, het echt kan dat je niet afvalt. Wat je ook doet, geen vet, geen koolhydraten, shakes, brood dieet, Sonja Bakker noem het op. Ik viel niet af, jaren niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik viel ook nooit af. Zelfs niet onder begeleiding van psycholoog, diëtist en fysiotherapeut. Ze verbaasden zich daar ook over. Matig eten, drie keer per week sporten; het maakte allemaal niks uit.



Nu ga ik echter als een speer na de gbp. Ik had vanochtend een juichmomentje. Ik paste in een oude spijkerbroek én ik weeg nu net zoveel als mijn partner. Nu ga ik hem natuurlijk inhalen! Alle controles vorige week waren goed. Alleen verdraag ik zuivel niet, dus misschien toch aan de eiwitshakes raadde de diëtiste aan... heeft iemand tips qua merk? Ik neem aan dat er ook suikervrije te verkrijgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ook bijna niet meer afvallen, ik denk dat ik mijn stofwisseling door de jaren heen kapot heb gemaakt.

Altijd in het extreme, of vol crashen of constant overeten.

Sinds in bij de diëtiste loop voor het voortraject ook maar iets van 3 kilo afgevallen in de eerste anderhalve maand, daarna niets meer.

Nu was dit ook niet de hoofdzaak, maar toch.



Mooi dat het goed gaat blauwebes!

Ik wacht nog altijd op een operatiedatum...

Had verwacht om zo ongeveer rond deze tijd onder het mes te mogen maar blijkbaar is de wachtlijst wat langer dan verwacht.

Er blijkt ook een chirurg te zijn uitgevallen dus dan schuift de boel allemaal een beetje op.

Wel heel frustrerend als ik berichten lees in de facebook groep van mensen die tegelijk met mij (of zelfs later) alles afgerond hebben en al wel een datum hebben.

Maar ik heb al 2 keer naar de planning gebeld en ze kunnen er niets over zeggen, ja alleen dat ik geduld moet hebben...



Dus er zit niets anders op dan af wachten
Maar hoe kan t dan dat je voorheen nooit afviel maar na gbp wel? Het enige verschil is dat je minder op kan. Je stofwisseling blijft hetzelfde. Sterker nog ik lees overal dat gbp vooral de 1e 2 jaar zijn werk doet maar dat je daarna toch echt wel zelf weer goed moet opletten, mensen die in hun eigen gewoontes vervallen, komen weer aan.
Alle reacties Link kopieren
vergeetmenietje1980: dat is juist het hele punt met een GBP, je stofwisseling blijft niet het zelfde

Je moet het zien als een 'reset'
Alle reacties Link kopieren
quote:rosepudding schreef op 16 januari 2017 @ 10:44:

vergeetmenietje1980: dat is juist het hele punt met een GBP, je stofwisseling blijft niet het zelfde

Je moet het zien als een 'reset'Heeft het met stofwisseling te maken of het feit dat je na een gbp amper nog wat eet vergeleken met wat je eerder at? Ik ken een paar mensen die een gbp hebben gedaan. Wat zij eten, is een half sneetje brood of een bekertje yoghurt per maaltijd. Als je zo weinig zou eten zonder gbp, zou je dan niet ook afvallen?
Alle reacties Link kopieren
Eerder in dit topic staat hier meer info over maar ik heb even snel 2 reacties gekopieerd:



Rozepudding:

08-01-2017 15:31?

Wat mij eigelijk definitief over de streep heeft getrokken was de uitleg van de chirurg tijdens de eerste voorlichting.



Hij legde het uit alsof je lichaam een thermostaat had, en bij mensen met obesitas staat de 'temperatuur' heel hoog. En elke keer dat je een poging doet tot af vallen probeer je de temperatuur naar beneden te krijgen.

Maar je thermostaat blijft hoog staan en wil steeds terug naar de hoogste stand.



Dit heeft blijkbaar met een bepaald hormoon te maken wat het onderste deel van je maag af geeft aan je hersenen.

Je krijgt dan het jojo effect en je afvalpogingen moeten steeds extremer worden om je thermostaat in beweging te krijgen.

(Vandaar ook het hele kleine percentage van mensen met morbide obesitas die blijvend zelfstandig af kunnen vallen)

Het zal altijd een gevecht blijven die je bijna niet je hele leven kan volhouden.



Door de bypass wordt de thermostaat gereset. Het onderste deel van de maag wat de hormonen afgeeft word omzeild en je lichaam begint weer op nul.

Daarom werkt een maagband blijkbaar ook niet, je maag blijft in tact.

Dat in combinatie met de verkleining geeft het beste resultaat.



Kaaskroket:

09-01-2017 20:43

Ik heb informatie opgezocht over het hormoonverhaal wat je eetlust op kan wekken. Het betreffende hormoon heet ghreline. Het wordt grotendeels geproduceerd in de maag en het zorgt inderdaad voor een toename aan eetlust. Met een gastric bypass wordt de productie van ghreline aanzienlijk teruggedrongen, één van de redenen waarom er met gastric bypasses goede resultaten worden geboekt. Dit is gebleken uit meerdere onderzoeken, waaronder deze

Overigens blijkt ook uit een twee jaar durend onderzoek, waarbij er twee groepen met elkaar werden vergeleken (groep 1 geen operatie, groep 2 wel en allemaal evenveel afgevallen) dat er bij de groep waarbij een gastric bypass is uitgevoerd ook een aanzienlijke afname is waargenomen in buikvet. Buikvet, ook wel visceraal vet genoemd, is een gevaarlijke vorm van vet omdat deze de neiging heeft om tussen de organen te nestelen met alle gevolgen van dien. Er wordt ook de volgende uitspraak gedaan (heb hem vertaald):



"Een normale reactie van het lichaam is dat het ghreline-gehalte hoog is wanneer je honger hebt en weer lager wordt nadat je hebt gegeten, maar bij diabetici of personen met obesitas gebeurt het tegenovergestelde. Zij hebben de neiging om een lager ghreline-gehalte te hebben voorafgaand aan een maaltijd, en na het nuttigen van een maaltijd gaat het ghreline-gehalte niet omlaag zoals dat normaal wel zou moeten."



Op zich wel interessant dus!!
Vraag ik mij dus ook af, Medina.



En als je stofwisseling zou veranderen hoe kan t dan dat bij meer dan de helft na 1 tot 2 jaar het hongergevoel weer terug komt en mensen serieus aan de bak moeten omdat ze anders weer aankomen? (Ik zie het ook gebeuren in nabij omgeving. Iemand uit mn vriendenkring. Eerst kon ze amper wat eten en viel ze als een malle af en nu is ze elke keer weer op dieet en wordt ze weer dikker)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven