Wonen in Amersfoort of Harderwijk

09-01-2017 11:37 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve VIVA volgers,



Mijn vriend en ik zijn met het blik op de toekomst (kinderen :)! ) op zoek naar een nieuw huis ergens in midden/oost Nederland. Wie heeft er leuke of minder leuke ervaringen te delen over:



- Harderwijk

- Amersfoort



Bijvoorbeeld:

- Welke wijken zijn kindvriendelijk?

- Gevoel van saamhorigheid in de gemeente? Nu wonen we in Amsterdam waar je je toch meer als individu voelt.

- Gevoel van veiligheid in de stad?

- We houden zelf nog wel van een avondje uit, nu is daar in Amersfoort denk ik wel genoeg gelegenheid voor maar hoe is dat bijvoorbeeld in Harderwijk?

- Overige ervaringen zijn van harte welkom!



Ik ben erg benieuwd :)! Ook als iemand nog andere leuke tips heeft voor wonen in midden-oost Nederland!



Groetjes,

V-
Alle reacties Link kopieren
Harderwijk en Amersfoort zijn wel heel verschillend. Je kunt eventueel ook naar Hilversum kijken. Ik woon tussen deze steden en je woont hier heel centraal. In Amersfoort is genoeg te doen, zowel voor volwassenen als kinderen. Op het gebied van wijken kan ik je niet helpen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al ruim 15 jaar weg uit Harderwijk, ik was géén fan. Maar dat heeft meer te maken met het (strict religieuze) milieu waarin ik opgroeide.

Familie van mij woont in Drielanden, dat is een redelijk recente, kinderrijke buurt, maar ligt wel ver van het centrum. Volgens hen zijn daar ook voldoende (goede) scholen te vinden.

In de tijd dat ik in Harderwijk woonde, bleef ik 'import', alhoewel ik geboren en getogen ben daar. Mijn ouders kwamen van elders, vandaar. Nu was Harderwijk toen een stuk kleiner dan nu, en het is ook niet zo nadrukkelijk biblebelt meer als het in mijn tijd was, dus het kan zomaar meevallen.

Ik heb me nooit onveilig gevoeld (alleen terug fietsen van stappen was meer regel dan uitzondering), en mensen letten toch meer op elkaar dan in Amsterdam.

Stappen kan prima, er zijn voldoende kroegen, restaurants (zelfs 2 met een Michelinster), bioscoop, theater en een jongerencentrum waar bands optreden.

Ook meer dan voldoende sportclubs, een zwembad en voor wandelen of iets dergelijks water, bos en hei om de hoek.

Houd er rekening mee dat Harderwijk in de zomer overspoeld raakt door (voornamelijk Duitse) toeristen vanwege het Dolfinarium, het komt dan voor dat je over de koppen loopt in het centrum. En houd er rekening mee dat er geen koopzondagen zijn, men is dan nog net wel biblebelt genoeg om dat al járen tegen te houden. Ook supermarkten lukt het maar niet om op zondag open te mogen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Tvp, wij zijn ook aan het denken om naar Harderwijk te verhuizen. Man heeft er een aantal jaar geleden gewoond.
19 jaar in hogland gewoond. Dorpje naast amersfoort.

Met 5 minuten ben je in de stad.



Veel (jonge) gezinnen daar.

Ik heb er een top tijd gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Amersfoort en ben zeer tevreden. Het centrum is sowieso leuk, historisch en genoeg dingen te doen. Wijken waar je NIET wil wonen: Schuilenburg, Liendert, Kruiskamp. Wijken die wel leuk zijn: Bergkwartier, Vermeerkwartier, Leusderkwartier, Soesterkwartier (sommige delen), Kattenbroek, Vathorst etc.



Fijne aan Amersfoort vind ik de centrale ligging. Je bent zo in Utrecht en ook zo in Amsterdam.
Alle reacties Link kopieren
Amersfoort is leuk!



Hoogland is een klein dorpje naast Amersfoort met tien minuten in het centrum en is erg gezellig. Niet perse mooi.



Waar ik nooit zou gaan wonen is het soesterkwartier er staan mooie huizen tussen maar ook veel tokkies.

Liendert, kruiskamp, schuilenburg.



Tip; kijk voor je een huis koopt eens bij een school naar binnen. Vaak weet he dan al of je,je kind in de betreffende wijk wilt op laten groeien.!
Alle reacties Link kopieren
Thanks allemaal! Fijne tips en ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand die in Harderwijk woont en wat meer weet over leuke wijken of wijken waar je beter niet kunt gaan wonen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven