Verstopping bij peuter van bijna 3. Iemand tips?

30-12-2008 21:07 55 berichten
Mijn zoon van bijna 3 jaar (nog niet zindelijk overigens) heeft sinds een jaartje bij tijd en wijlen erge last van verstopping. Hij poept dan een aantal dagen niet en daarna een aantal dagen lang 6 -7 keer per dag hele kleine beetjes. Hij lijkt niet echt pijn te hebben, maar het zit hem duidelijk wel dwars en zijn buik is dan ook keihard en enorm dik.



Tot nu toe konden we het redelijk onder controle houden met middeltjes als Roosvicee Laxo (vindt hij erg lekker gelukkig) en een kiwi op de nuchtere maag. Maar in plaats van beter wordt het eerder minder.



Op aanraden van de huisarts zijn we nu gestart met Lactulose-siroop. Maar nu, na een week, zie ik eigenlijk nog totaal geen resultaat.



Eigenlijk hoop ik dat iemand hier wellicht ervaring heeft met dit probleem(pje) en wellicht ook tips. Misschien is er op voedingsgebied nog winst te behalen? Op zich eet hij volgens mij wel redelijk gezond (op het avondeten na, maar dat is volgens mij normaal voor een 2jarige ). Ik zal zijn dagmenu even opschrijven, om een idee te geven.



Ontbijt: 2 volkoren boterhammen, 1x hartig (worst, smeerkaas, smeerleverworst), 1 x zoet. Bij erg verstopping eerst nog een kiwi. Glas melk.



10 uurtje: fruit (kan van alles zijn: sinaasappel, kiwi, appel, peer. Banaan maar heel af en toe, tot zoons spijt).



Lunch: 3 boterhammen, 1 x hartig, 2 x zoet. Glas melk.



15 uur: iets lekkers: meestal plak ontbijtkoek, soms ook een koekje. Drinken: glas Roosvicee Laxo



Avondeten: rauwkost (tomaat en komkommer), verder nog groenten, aardappelen en vlees/vis. Hoeveelheden variëren nogal.

Volle yoghurt met scheutje vanillevla toe. Drinken: water, melk of roosvicee Laxo.



Iemand nog tips voor laxerende voedingsmiddelen? Of andere tips? Mijn oudste dochter van 4 jaar eet hetzelfde en heeft juist altijd en eeuwig diarree, dus ik weet het ook niet helemaal meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie slecht poepende en verstopte kinderen(gehad), dus ervaring...

Als lactulose niet werkt zou ik toch naar de huisarts gaan en vragen om movicolon(junior) of forlax. Het hoeft helemaal niet te betekenen dat je meteen het medisch circuit in moet als je het mee krijgt, als het werkt kun je het lange tijd geven zonder problemen. Mijn middelste zoon heeft 3 jaar lang movicolon gebruikt en is nu al twee jaar gestopt, zonder ooit nog verstopping gehad te hebben. Jongste zoon heeft het stokje overgenomen en krijgt nu bijna 2 jaar movicolon. Dochter krijgt lactulose omdat ze standaard te weinig drinkt om goed te kunnen poepen. Lactulose werkt bij haar wel, bij de jongens deed het niets, behalve buikpijn veroorzaken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een zoontje met deze problemen, je hebt al heel goede dieet tips gekregen maar als mijn zoontje echt heel erg last had, dus pijn in zijn billen of buik en hij wa sal een aantal dagen niet geweest dan krijgt hij van mij een microlax (is een klein klysma), als hij weer te verstopt raakt vraagt hij hier zelfs om. (niet vaak trouwens)



Doe dit natuurlijk in overleg met je HA en blijf de lactulose gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Het grote probleem wat je kunt krijgen als je te lang wacht is overloopdiarree. Middelste zoon heeft dat twee jaar gehad. In het laatste deel van zijn dikke darm zat een klont ontlasting, waardoor er alleen nog maar dunne poep langs kon. Dat deel van de darm was helemaal uitgerekt. Klysma's kregen de klont niet weg. Door al die tijd movicolon te geven is de klont heel langzaam "afgebrokkeld" en is die darm weer naar het juiste formaat geslonken. Maar dat heeft al met al 3 jaar geduurd.

Zoon heeft nooit aangegeven dat hij pijn had, maar dat moet hij ongetwijfeld hebben gehad.



Hoeveel lactulose krijgt hij eigenlijk per dag? En op welk tijdstip?
Nog even een update hier (ik ben nog steeds erg blij met alle ervaringen en tips!).

Het lijkt hier ineens een stuk beter te gaan. Op de een of andere manier lijkt de lactulose nu toch aan de slaan. Zoon poept nog lang niet 'normaal', maar hij poept in ieder geval niet van die 'teer' meer. Ook klaagt hij minder over buikpijn en is zijn buik een stuk minder hard en minder dik.

Ik geef hem nu bewust wat minder vezels (bruinbrood ipv volkoren) en laat hem sinds het openen van dit topic bewust een stuk meer drinken). Ik merk nu ook dat hij ineens weer meer eet nu (vooral meer avondeten). Ik hoop dus dat we deze lijn goed kunnen volhouden.



Floddertje, hoe is het nu met jouw zoon?



Luna, wat klinkt dat zielig voor jouw zoon. En wat moet dat inderdaad een pijn hebben gedaan. Wat idioot eigenlijk, dat je van zoiets stoms zo'n ellende kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lactulose heeft een langere inwerking nodig dan 2 dagen, al vind ik een week wel erg lang. Wij hebben voor onze dochter uiteindelijk Forlax gekregen. De lactulose werkte niet meer. Nu gaat het goed en hebben we niets meer nodig.



Vervelend voor je mannetje. Een dietist zou een oplossing kunnen zijn, al heb ik daar geen hoge pet van op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven