Kleuter net 5 groep 1 of groep 2?

11-01-2017 21:09 184 berichten
Mijn dochter is net 5 geworden, ze is dus van begin januari. Ze is vorig jaar januari op school gestart in groep 0 (combinatieklas 0/1/2). Dat ging meteen hartstikke goed. Na de zomervakantie is ze doorgestroomd naar groep 1. Haar juf zei in groep 0 al dat ze groep 1 misschien wel over kon slaan, omdat ze nogal slim en wijs is, ook op sociaal gebied. Wij hadden daar zelf nooit over nagedacht, we wisten niet beter dan dat ze 2,5 jaar zou kleuteren en dat is ook prima.



Na een paar weken in groep 1 zei de juf dat ze haar wilde stimuleren en dat ze haar groep 2 werk zou laten doen. Dat zijn moeilijker werkjes en het zijn er 2 per week, in plaats van 1 per week in groep 1. Dan zouden we aankijken hoe ze dat zou doen. Half november hadden we een gesprek hierover met de juf en toen gaf de juf aan dat dochter het wel aankon qua kennis maar dat ze vaak geen zin had om te werken. Dat ze de laatste weken zelfs soms moest huilen als ze weer moest werken. Ze gaf aan dat ze moe was. Dat moe zijn merkten we thuis ook. Dus toen hebben wij direct gezegd dat we dan stoppen met het groep 2 werk, en dochter weer gewoon groep 1 werk gaat doen. Dus makkelijker en minder. Meer speeltijd.



Het probleem is alleen dat al haar vriendjes en vriendinnetjes (allemaal ook echt trouwe vriendschappen vanaf het begin van haar schooltijd) nu in groep 2 zitten en na de zomer dus naar groep 3 gaan. In de huidige groep 1 zitten maar 3 andere meisjes, die alledrie pas net gestart zijn op school. Zij zijn dus bijna een jaar jongen dan mijn dochter en zij heeft met hen geen aansluiting. Verder zijn het alleen maar jongetjes in groep 1 en met hen speelt ze ook niet. Zij beseft nu heel goed dat ze straks al haar vriendjes en vriendinnetjes 'kwijt' is. Ze is hier heel verdrietig om.



Wat is nou wijsheid? Sociaal gezien kan ze prima mee met de huidige groep 2 kinderen en na de zomer naar groep 3. Cognitief gezien ook. Alleen ze is zo moe en zo onzeker (dit merken we eigenlijk pas de laatste tijd). Als we hierover praten huilt ze en zegt ze dat ze het zo erg vindt dat ze niet weet hoe ze moet leren lezen en hoe ze moet leren rekenen. Diep in haar hart wil ze volgens mij liever spelen dan werken, maar ze is wel slim genoeg voor de werkjes.



Moeten we haar nu toch weer stimuleren om harder te werken zodat ze ook na de zomer (na 1,5 jaar kleuteren) naar groep 3 gaat, met al haar vriendjes en vriendinnetjes. Of moeten we haar laten spelen en juist niet stimuleren om te werken zodat ze 2,5 jaar kleutert maar wel in een klas blijft waar ze eigenlijk geen aansluiting heeft en ook weinig kansen daarop, omdat er dus maar zo weinig meisjes in de klas zitten en de meisjes ook nog eens een jaar jonger zijn dan zij. Een derde optie is haar 2,5 jaar laten kleuteren maar haar dan na de zomer over laten plaatsen naar een andere kleuterklas met meer meiden van haar leeftijd in de hoop dat ze daar dan wel aansluiting vindt.



Als ik haar vraag wat zij wil, is het antwoord: 'bij mijn vriendinnetjes in de klas blijven'. Ze mag op dit moment zelf kiezen wat ze doet qua werk en het wisselt wat ze kiest (soms 1 en soms 2 per week, meestal wel groep 2 werkjes). Ze weet het gewoon niet en wordt er echt verdrietig van.



Wie heeft hier ervaring mee en wat zou nou het beste voor mijn dochter zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Labalade schreef op 11 januari 2017 @ 21:31:

En ik zou er überhaupt niet met haar over praten eigenlijk. Je geeft haar hiermee de boodschap dat ze er iets over te zeggen heeft. En legt daarmee verantwoordelijkheid voor de keuze mede bjj haar. Dat bedoel je misschien niet? Maar de subboodschap is dat wel en die zal ze zeker oppakken als slim kind.

Lastig hoor..Daar ben ik het mee eens. Kind voelt zo te lezen dat zij een keuze kan/moet maken en ik vind dat je dat niet bij haar moet willen leggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Suze- schreef op 11 januari 2017 @ 21:20:

[...]





Ik ben een voorstander van het van het bewuste kind af laten hangen.

Dit.

Lastig als het cognitieve en de overige intwikkelingen tegenstrijdige acties nodig hebben.

In dit geval is het jaarklassensysteem echt een nadeel: wrsch zou het ideaal zijn als ze volgend jaar januari naar groep 3 kon.

Laat je haar nu doorgaan pakt het mss niet goed uit, maar een heel jaar langer kleuteren kan ook slecht uitpakken.

Is er geen tussenoplossing mogelijk: dat ze wel de werkjes van groep 2 doet (dus wel op haar cognitieve niveau), maar dat ze bijv wat minder werkjes hoeft te doen?
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Labalade dat is misschien wel zo. Dat was zeker niet mijn bedoeling maar idd ze is slim en gevoelig dus onbewust heb ik misschien wel druk op haar gelegd. Maar ja, dat kan ik nu niet meer terugdraaien helaas.
Alle reacties Link kopieren
Het zou mijn school niet zijn Riboho90. Ik wil dat mijn kinderen krijgen wat bij ze past om wie ze zijn. Niet om de datum waarop ze geboren zijn.
Solomio die tussenoplossing is er nu; ze mag zelf kiezen en kiest het merendeel van de tijd voor groep 2 werk en vaak ook voor de hoeveelheid van groep 2. En dat dus vrijwillig. Terwijl ze, toen de juf dat een tijd stimuleerde, niet wilde werken maar wilde spelen.
Niet naar groep 3 laten doorstromne, het geeft nu al stress. Mocht ze zich gaan vervelen volgend jaar dan is er ook voor kleuters pluswerk. Dan is dat een goede oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Ze is duidelijk niet toe aan groep 2 als ze moet huilen bij de groep 2 werkjes.

laat haar lekjer groep 1 dingen doen en s ze danmogen spelen kan ze gewoon met de groep 2 meiden spelen als ze die leuker vindt.



Volgend jaar gewoon groep 2 laten doen maar dan zou ik er wel op staan dat ze in een groep met meer meiden wordt geplaatst of eens naar een andere school gaan kijken.
Het gekke is, ik maak me ook echt niet druk om de cognitieve aspecten. Ik weet dat ze op dat vlak groep 3 aankan en ik weet ook dat ze haar prima kunnen uitdagen op haar niveau als ze wel blijft kleuteren. Het is puur het sociale wat is zo lastig vind.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:42:

Solomio die tussenoplossing is er nu; ze mag zelf kiezen en kiest het merendeel van de tijd voor groep 2 werk en vaak ook voor de hoeveelheid van groep 2. En dat dus vrijwillig. Terwijl ze, toen de juf dat een tijd stimuleerde, niet wilde werken maar wilde spelen.

Even heel kort door de bocht: mss heeft ze dus meer last van het 'moeten' dan dat ze het werken op zich niet aankan.

De vraag is of je dat oplost door haar langer te laten kleuteren. Ik hou nog steeds niet van moeten, daar had geen 20 jaar kleuteren tegen geholpen.

Het idee dat kleuteren altijd prettiger en makkelijker is lees ik ook weer in dit topic, maar gaat lang niet altijd op.

Lastig dus al voor jullie zelf, maar voor ons al helemaal niet te beoordelen.



Onderschat alleen niet de nadelen van onder je niveau moeten zitten.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Succes met je keuze, alleen jij kan die maken. Neem dus de tijd er voor
Andere school is geen optie vanwege de oudste (met een 'etiket' en zit in zijn klas heel goed op zijn plek en hem overplaatsen zou voor hem heel veel stress geven en kinderen op 2 verschillende scholen vind ik geen goede optie). Andere kleuterklas is zeker een overweging.
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:40:

Labalade dat is misschien wel zo. Dat was zeker niet mijn bedoeling maar idd ze is slim en gevoelig dus onbewust heb ik misschien wel druk op haar gelegd. Maar ja, dat kan ik nu niet meer terugdraaien helaas.Terugdraaien misschien niet meer. Maar je kan wel vanaf nu er niet meer met haar over spreken. Én gesprekken met anderen hierover niet meer voeren binnen haar gehoorsafstand (deed je al misschien niet hoor). Dit zijn m.i. geen kinderonderwerpen. En jullie hebben idd nog een half jaar. Wie weet hoe ze zich dan ontwikkeld heeft?
Solomio dat klopt inderdaad. Het werk kan ze makkelijk aan, het is idd het 'moeten'.
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:46:

Het gekke is, ik maak me ook echt niet druk om de cognitieve aspecten. Ik weet dat ze op dat vlak groep 3 aankan en ik weet ook dat ze haar prima kunnen uitdagen op haar niveau als ze wel blijft kleuteren. Het is puur het sociale wat is zo lastig vind.Als ze meer aansluiting nu bij groep 2 heeft is dat dus juist een extra reden om haar wel door te laten gaan.
"Listen, I've got something very obvious to tell you. You're not allowed to give up. If they decide to kill me, it means that we are incredibly strong. " Aleksei Navalny
Alle reacties Link kopieren
Maar Momo, het is pas net januari! Dat betekent dat ze het komende half jaar nog enorm veel kan veranderen. Als je 5 bent, dan is een halfjaar echt een lange tijd waarin er veel kan gebeuren.

Je hoeft het nu toch nog niet te beslissen? Wacht gewoon even af en ga pas in juni iets beslissen. Nog tijd zat dan.

Ik vind het ook wel een beetje vreemd dat je dochter zich überhaupt bewust is van het feit dat er zo'n dilemma speelt. Ooit is toch tegen haar gezegd dat ze misschien wel of niet sneller kan en dan wel of niet bij vriendinnetjes blijft? Dat heeft ze vast niet zelf bedacht.



Bij ons op school kun je wel per half jaar veranderen van niveau. Zou in jouw geval wel heel fijn zijn. Maar ja...
Ik heb twee versnelde kinderen, bij de oudste zag je duidelijk dat die moest versnellen. Ze was gewoon klaar met kleuteren. Had er niks mee, wilde niet meer spelen, paste niet meer bij die kinderen. De jongste was zelf echt nog een kleuter, hij moest nog spelen. Bij hem heb ik nu spijt van de versnelling, nog steeds is hij jonger dan de rest. Versnellen moet je doen als de rest niet meer werkt naar mijn idee. Als een kind op alle gebieden toe is aan een jaar hoger. Bij twijfel niet doen, er is pluswerk, er is zoveel mogelijk.
Helena de juf heeft aangegeven rond de kerstvakantie iets af te spreken, daarom zijn we er al zo mee bezig. Maar natuurlijk kunnen we als dat nodig is gewoon in juni nog definitief beslissen hoor. Dat is waar.



De reden dat dit bij dochter speelt is dat haar beste vriendin een beetje in dezelfde situatie zit en haar foto is nu wel op het bord verplaatst van groep 1 naar groep 2 (hangt nu een rijtje hoger) en daar was dochter echt heel erg van ontdaan. Ze beseft dit echt zelf allemaal, is er op de een of andere manier heel erg mee bezig. Ze weet precies van iedereen in de klas in welke groep hij/zij zit, hoe oud het kind is etc.
Plus dat ze dus zelf met haar foto in het groep 1 rijtje hangt, ineens wel alles van groep 2 mee moest doen en nu dat ineens niet meer hoeft en zelf mag kiezen. Terwijl de rest van groep 2 niks te kiezen heeft en gewoon 2 moeilijke werkjes per week moet doen. En de rest van groep 1 heeft ook niks te kiezen, die doen gewoon maar 1 makkelijker werkje. Ze heeft dus zelf dondersgoed door dat het bij haar anders is.
Momo, dat is het nadeel van combi klassen, ondanks dat ze 5 zijn zijn ze niet achterlijk. Mijn jongste had dat ook allemaal precies door. Gewoon antwoord geven, jij zit in groep 1, als je het leuk vind mag je ook groep 2 werkjes doen maar het hoeft niet. Jemag dus doen wat je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is ook van januari, hij wordt 6, en hij zit nu in groep 2. Cognitief gezien denk ik dat hij ook in groep 3 had kunnen zitten nu, maar er is meer dan de werkjes kunnen doen. Als ik lees dat het voor jouw dochter teveel is om nu 2x per week de werkjes van groep 2 te maken dan zou ik haar echt niet naar groep 3 doen. Die vriendinnetjes komen wel weer. Bij mijn zoon was er vorig jaar een kleuterklas verdeeld over de andere kleuterklassen waardoor er ook allemaal groep 2 kinderen bij kwamen. Dit jaar ook wat nieuwe groep 2 kinderen omdat ze van een andere school kwamen. En soms komt er een kind van 4 in de klas die een goede klik heeft met een kind van 6, dat kan ook gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisbeth schreef op 11 januari 2017 @ 21:52:

Ik heb twee versnelde kinderen, bij de oudste zag je duidelijk dat die moest versnellen. Ze was gewoon klaar met kleuteren. Had er niks mee, wilde niet meer spelen, paste niet meer bij die kinderen. De jongste was zelf echt nog een kleuter, hij moest nog spelen. Bij hem heb ik nu spijt van de versnelling, nog steeds is hij jonger dan de rest. Versnellen moet je doen als de rest niet meer werkt naar mijn idee. Als een kind op alle gebieden toe is aan een jaar hoger. Bij twijfel niet doen, er is pluswerk, er is zoveel mogelijk.



Eens. In deze tijd is er gelukkig ook veel oog voor kinderen die wat meer aankunnen dan de normale lesstof. Juist het moeten is echt iets dat wel bij groep 3 hoort, ze moeten leren lezen en schrijven en rekenen. Dat is niet af en toe een werkje maar een heel programma het grootste deel van de dag. Als ze nog speels is en nog lekker aanrommelt in de kleuterklas zou ik haar niet eerder naar groep 3 laten gaan. Terug naar de kleuterklas is geen optie en sommige kinderen kunnen het echt zwaar hebben als ze overvraagt worden. Ook teveel verwachten qua concentratie om de hele dag werkjes te doen is overvragen.



Je hebt nog even tot het eind van het school jaar je hoeft niet nu te beslissen. Maar ik zou echt absoluut niet met je dochter in gesprek gaan over wel of niet (mee met vriendinnetjes) naar groep 3. Ze is veel te jong om de gevolgen van de keus tussen de ene en de andere klas te kunnen overzien. Bij haar vriendinnetjes blijven zal zeer waarschijnlijk gewoon haar voorkeur hebben en wat er van haar verwacht wordt in groep 3 kan ze echt nog niet inschatten en overzien ook niet als je het haar uitlegt, daar is ze gewoon nog te jong voor.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:momo1980 schreef op 11 januari 2017 @ 21:57:

Helena de juf heeft aangegeven rond de kerstvakantie iets af te spreken, daarom zijn we er al zo mee bezig. Maar natuurlijk kunnen we als dat nodig is gewoon in juni nog definitief beslissen hoor. Dat is waar.



De reden dat dit bij dochter speelt is dat haar beste vriendin een beetje in dezelfde situatie zit en haar foto is nu wel op het bord verplaatst van groep 1 naar groep 2 (hangt nu een rijtje hoger) en daar was dochter echt heel erg van ontdaan. Ze beseft dit echt zelf allemaal, is er op de een of andere manier heel erg mee bezig. Ze weet precies van iedereen in de klas in welke groep hij/zij zit, hoe oud het kind is etc.

Ahh dat verklaart wel iets.. is er soms sprake van een beetje concurrentie tussen de dames? En is het soms ook een beetje een prestige-dingetje??

Ik zou het verder loslaten als ik jou was, je kind een zorgeloze kleutertijd gunnen en pas in juni weer verder kijken. En dochter de boodschap geven dat vriendinnetje's foto niets te maken heeft met die van haar..
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter 2 weken eerder was geboren was er geen sprake geweest van versnellen maar van langer kleuteren als ze nu in groep 1 zat en volgend jaar groep 2. Hoe had je er dan in gestaan?



Mijn dochter wordt komende maand 7 en zit in groep 3, echter heeft ze nog steeds de meeste vriendinnen in groep 4 zitten. Hier spreekt ze ook na schooltijd mee af, sociaal gezien hoeft het dus niet in de weg te staan.
Lisbeth dat is ook precies hoe ik het zeg, je mag als je wil en niks hoeft.



Helen ik merk wel bij de oudste in ieder geval (en ook wel bij de vriendinnetjes die dochter vorig schooljaar had die nu al naar groep 3 zijn) dat het wel uit het oog, uit het hart is. Vriendinnetjes in de klas zijn wel heel belangrijk.



Labalade ik denk niet dat het concurrentie is maar echt gewoon verdriet dat zij en haar vriendin dus misschien uit elkaar gaan.
Geen idee Helen, hoe ik er dan in had gestaan, hetzelfde denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven