Vmbo'er mag voortaan altijd doorstromen naar havo

11-01-2017 22:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:De Kamer had er eind vorig jaar al op aangedrongen, en nu wordt het een feit: staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs komt vandaag met een wettelijk 'doorstroomrecht' voor vmbo'ers.



Leerlingen met een vmbo-diploma van de gemengde en theoretische leerweg krijgen daardoor 'zonder meer' recht om naar de havo te gaan. Er is wel één voorwaarde: ze moeten op het vmbo in een extra vak eindexamen doen. Want dan hebben ze op de havo meer kans van slagen.



TE VEEL DREMPELS

Op dit moment zijn er te veel drempels voor vmbo'ers die 'hogerop' willen. Zij moeten bij veel scholen minstens gemiddeld een 6,8 staan op hun eindlijst, en soms is er een motivatiebrief of een aanbevelingsbrief van hun vmbo-mentor nodig.



Daar moet een eind aan komen, vindt Dekker: "We willen dat leerlingen de kans krijgen hun talent zo goed mogelijk te benutten." Dekker doet ook wat aan het 'verbod op zittenblijven' dat geldt voor havo-leerlingen die van het vmbo afkomstig zijn. Zij moeten in de huidige situatie van school als ze blijven zitten.



Een Kamermeerderheid had Dekker opgedragen het doorstroomrecht in te voeren. Dekker voelde er aanvankelijk weinig voor, omdat de aansluiting niet goed geregeld zou zijn en hij vreesde dat meer vmbo'ers dan boven hun macht zouden grijpen.



Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 overstappen van het vmbo naar het havo moeten van de nieuwe wet gebruik kunnen gaan maken.Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... ijd-doorstromen-naar-havo

Doorstromen op voorwaarde "1 vak extra" is...

Totaal aantal stemmen: 101

een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers (46%)
een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddel (45%)
een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze (7%)
anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen) (3%)
Alle reacties Link kopieren
een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers weg te nemen

een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddelde heeft mijn voorkeur.

een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze doen m.b.t. selecteren.

anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen)

Ik heb in de verkeerde jaren kinderen gekregen mijn kind met doorstroomplannen gaat in 2018/2019 al doorstromen. Die is weer net te vroeg dus.

Mijn eerste kind doet nu mbo want die had 0.2 punt te kort.
Huh? Er zal wel veel verandert zijn want 10 jaar geleden toen ik in 4 vmbo examen had gedaan kon ik zo beginnen met 4havo. Ik ben ook nog blijven zitten toen in 4havo en kon het jaar gewoon over doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dwynwen schreef op 11 januari 2017 @ 22:54:

Huh? Er zal wel veel verandert zijn want 10 jaar geleden toen ik in 4 vmbo examen had gedaan kon ik zo beginnen met 4havo. Ik ben ook nog blijven zitten toen in 4havo en kon het jaar gewoon over doen.In mijn directe omgeving hoorde ik dat de ene school een minimum hanteerde van minstens een 6,5 gemiddeld en geen onvoldoendes en een andere school moest je zowat een 7 gemiddeld staan, vele gesprekken bijwonen en een goede motivatie aandragen om door te mogen stromen. School was erg bang dat een kind het alsnog niet aankon en geen volledige slagingspercentages waren voor hen een nachtmerrie.
Alle reacties Link kopieren
Je mocht naar de Havo als je zes vakken op Mavo-D niveau had gehaald.

Waarom zou dat niet meer mogen ? Alleen omdat het nu VMBO wordt genoemd ?

Voer de Mavo dan maar weer in. En maak van de Havo geen elitair streven.



En haal de prestatienorm voor scholen weg.

Kinderen zijn geen producten die afgeleverd moeten worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 11 januari 2017 @ 22:58:

Je mocht naar de Havo als je zes vakken op Mavo-D niveau had gehaald.

Waarom zou dat niet meer mogen ? Alleen omdat het nu VMBO wordt genoemd ?

Voer de Mavo dan maar weer in. En maak van de Havo geen elitair streven.



En haal de prestatienorm voor scholen weg.

Kinderen zijn geen producten die afgeleverd moeten worden.Helemaal gelijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 11 januari 2017 @ 22:58:

Je mocht naar de Havo als je zes vakken op Mavo-D niveau had gehaald.

Waarom zou dat niet meer mogen ? Alleen omdat het nu VMBO wordt genoemd ?

Voer de Mavo dan maar weer in. En maak van de Havo geen elitair streven.



En haal de prestatienorm voor scholen weg.

Kinderen zijn geen producten die afgeleverd moeten worden.Ik denk dat dit de meest ideale oplossing zou zijn! Ivbo vbo mavo havo, dat is gewoon de beste verdeling. De meerheid valt nu gewoon tussen wal en schip.
Ik zie niet in waarom je ertegen zou kunnen zijn. Enige voorwaarde die me handig lijkt is dat een vmbo'er examen heeft gedaan in een extra vreemde taal, want dat is een eis op de havo. Maar minimum cijfers is nergens goed voor, diploma is meer dan voldoende. Ook zesjesjagers moeten kunnen doorstromen, we hebben het over 16-jarigen.
Alle reacties Link kopieren
De zoveelste blunder van deze minister en staatssecretaris waarbij ze voor incidenten wetgeving gaan maken, om scholen te reguleren. Onderwijsinstellingen zijn heel goed zelf in staat om te kijken welke leerlingen de meeste kans van slagen hebben binnen hun instelling. Deze barrières zijn door scholen niet opgeworpen om ouders en hun miskende leerlingen te pesten, maar om ervoor te zorgen dat die leerlingen op het best passende type onderwijs terecht komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 11 januari 2017 @ 23:14:

Ik zie niet in waarom je ertegen zou kunnen zijn. Enige voorwaarde die me handig lijkt is dat een vmbo'er examen heeft gedaan in een extra vreemde taal, want dat is een eis op de havo. Maar minimum cijfers is nergens goed voor, diploma is meer dan voldoende. Ook zesjesjagers moeten kunnen doorstromen, we hebben het over 16-jarigen.





Die extra vreemde taal is niet meer verplicht op havo.



Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom iedereen zo nodig hoogopgeleid moet zijn, anders tel je blijkbaar niet mee. We tellen eerst hoeveel titels iemand achter zijn naam heeft en op basis daarvan kijken we of het een leuke vent/dame is. Goede zaak dat ook laatbloeiers nog door kunnen op een hoger niveau hoor. Maar je moet wel waken voor pushende ouders en pubers (want dat zijn het in 4 vmbo nog) die gewoonweg niet weten wat ze willen met hun leven 'en dan maar havo gaan doen'.



En ja, ik heb zelf ook gestudeerd: hbo nadat ik mijn vwo diploma haalde. Gewoon omdat ik dat leuker vond en mijn hart daar lag. Maar volgens veel mensen was/ben ik raar omdat ik elke studie op universitair niveau had kunnen uitzoeken.
quote:MinkeDeWit schreef op 11 januari 2017 @ 23:14:

Ik zie niet in waarom je ertegen zou kunnen zijn. Enige voorwaarde die me handig lijkt is dat een vmbo'er examen heeft gedaan in een extra vreemde taal, want dat is een eis op de havo. Maar minimum cijfers is nergens goed voor, diploma is meer dan voldoende. Ook zesjesjagers moeten kunnen doorstromen, we hebben het over 16-jarigen.Nee, hoor. Ik doe nu de havo, zonder extra vreemde taal. Alleen Engels en Nederlands zijn verplicht. Profiel CM heeft wel een verplichte extra taal, voor EM twijfel ik.
quote:RP7 schreef op 11 januari 2017 @ 23:27:

[...]





Die extra vreemde taal is niet meer verplicht op havo.



Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom iedereen zo nodig hoogopgeleid moet zijn, anders tel je blijkbaar niet mee. We tellen eerst hoeveel titels iemand achter zijn naam heeft en op basis daarvan kijken we of het een leuke vent/dame is. Goede zaak dat ook laatbloeiers nog door kunnen op een hoger niveau hoor. Maar je moet wel waken voor pushende ouders en pubers (want dat zijn het in 4 vmbo nog) die gewoonweg niet weten wat ze willen met hun leven 'en dan maar havo gaan doen'.



En ja, ik heb zelf ook gestudeerd: hbo nadat ik mijn vwo diploma haalde. Gewoon omdat ik dat leuker vond en mijn hart daar lag. Maar volgens veel mensen was/ben ik raar omdat ik elke studie op universitair niveau had kunnen uitzoeken.Mijn nichtje doet vmbo en wil daarna via havo/vwo naar de TU. Liever zo dan via mbo/hbo omdat ze dan meer algemene vakken op een hoger niveau krijgt. Zou dus mooi zijn als die doorstroming een beetje vlotjes gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zoon is bij ons doorgestroomd van vmbo naar Havo. Hij moest gemiddeld een 7 staan, wiskunde en twee vreemde talen, positief advies vakdocenten en een goede motivatie. Nu hij een tijdje Havo doet snap ik het wel. Het tempo ligt een stuk hoger, meer huiswerk en meer taken. En er heerst een andere mentaliteit zijn woorden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 11 januari 2017 @ 22:58:

Je mocht naar de Havo als je zes vakken op Mavo-D niveau had gehaald.

Waarom zou dat niet meer mogen ? Alleen omdat het nu VMBO wordt genoemd ?

Voer de Mavo dan maar weer in. En maak van de Havo geen elitair streven.



En haal de prestatienorm voor scholen weg.

Kinderen zijn geen producten die afgeleverd moeten worden.



Dit. Dat Sander zich daar maar eens over gaat bukken. Al die tikken op de vingers en snijden in budgetten want o jee, er is teveel afstroom. Oeh dat slagingspercentage ligt 0,01% lager dan het landelijke gemiddelde. Oh, wel weer pluspunten erbij omdat de school zoveel leerlingen met een hoger diploma kan afleveren dan het advies waarmee ze binnen kwamen. Wel weer een puntje aftrek want een jaar gedoubleerd. O jee, laten we een rekentoets invoeren. Oepserdepoeps, even nog wat ophogen bij Havo. Tjeminee, laten we de sectoren omdopen in profielen binnen het VMBO, we hebben zeker een half jaar geen nieuwtje doorgevoerd.



Af en toe denk je dat je dat je in een Unox fabriek worsten staat te maken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quote:Pruttie schreef op 11 januari 2017 @ 23:34:

[...]





Nee, hoor. Ik doe nu de havo, zonder extra vreemde taal. Alleen Engels en Nederlands zijn verplicht. Profiel CM heeft wel een verplichte extra taal, voor EM twijfel ik.Dat was tot voor kort toch wel? En wiskunde, behalve voor CM?
Wiskunde is inderdaad nog steeds verplicht, behalve op CM. Ze hebben nu de kerndriehoek: Nederlands, Engels en wiskunde.



Ik moet even graven, hoor. Ik deed voor ik zwanger werd ook havo, CM. Ik weet niet meer of ik daar een extra taal bij had...Misschien Duits?
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 11 januari 2017 @ 23:38:

[...]



Dat was tot voor kort toch wel? En wiskunde, behalve voor CM?Tot voor kort wel ja (laatste groep was lichting 2014-2015). En dat was met name van belang omdat veel leerlingen van het vmbo met hun sector alleen aansluiting hadden bij de profielen CM en EM
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 11 januari 2017 @ 23:37:

[...]



Mijn nichtje doet vmbo en wil daarna via havo/vwo naar de TU. Liever zo dan via mbo/hbo omdat ze dan meer algemene vakken op een hoger niveau krijgt. Zou dus mooi zijn als die doorstroming een beetje vlotjes gaat.



Ik heb van die algemene vakken op het vwo amper iets opgestoken/onthouden. Misschien ligt het aan mij hoor. Maar ik heb examen gedaan in Duits, ik sta ik duitsland dus met mijn oren te klapperen. Wiskunde B, die examenbundel sloeg ik open ik had geen een vraag meer op kunnen lossen. Zelfde geldt voor scheikunde, natuurkunde. Biologie misschien nog een deel maar ook dat is zo anders dan dat je een vervolgopleiding doet.



En, misschien dat je dat nu denkt, ik had geen enkele onvoldoende op mijn eindlijst.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 11 januari 2017 @ 23:43:

Wiskunde is inderdaad nog steeds verplicht, behalve op CM. Ze hebben nu de kerndriehoek: Nederlands, Engels en wiskunde.



Ik moet even graven, hoor. Ik deed voor ik zwanger werd ook havo, CM. Ik weet niet meer of ik daar een extra taal bij had...Misschien Duits?



Wel verdraaid, ik ben te vroeg geboren



En ja, ik had Duits met CM, en Wiskunde a.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na de mavo een combinatie-opleiding Havo/meao gedaan. De meao vakken werden in twee jaar geperst i.p.v. drie.



Geslaagd met 37 punten voor de vijf talen. En een 4 voor de moeite op bedrijfsadministratie omdat ik een lief meisje was en anders geen diploma kreeg.

En toch is het goed met me gekomen. Altijd aan het werk geweest.



Op mijn 20ste alsnog aan Mavo wiskunde begonnen en daarna Havo wiskunde. Keurig geslaagd.



Mijn zoon zit in Havo-2. Denk maar niet dat ik hem kan helpen met wiskunde, geen idee waar zijn boek het over heeft. Gelukkig heeft hij zijn vader hiervoor, ik help hem wel met de talen. Engels vind ik niets, Frans (inmiddels bij de ambassade geslaagd voor Delf B2) en Duits zijn mijn favoriete talen. Zoon laat ze vallen zodra dat kan.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:MinkeDeWit schreef op 11 januari 2017 @ 23:37:

[...]



Mijn nichtje doet vmbo en wil daarna via havo/vwo naar de TU. Liever zo dan via mbo/hbo omdat ze dan meer algemene vakken op een hoger niveau krijgt. Zou dus mooi zijn als die doorstroming een beetje vlotjes gaat.



En hoe is het mogelijk dat zij op het VMBO is terecht gekomen terwijl ze een zware beta-opleiding wil doen?



Prima die doorstroom maar wel met gemiddeld een 7 slagen want anders houden ze weer de lessen op en worden ze zelf ook niet gelukkig als je gewoon VMBO niveau hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nichtje is wellicht een laatbloeier ?

Motivatie kan een sterke drijfveer zijn.



Mijn man is van het laagste niveau LTS opgeklommen naar ingenieur.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vooral een beetje verdrietig dat zo het signaal af wordt gegeven dat je blijkbaar niet meer goed genoeg bent als je vmbo-mbo doet. Het doorstromen móet makkelijker want het is absolute noodzaak om minstens havo-niveau te doen: anders tel je al niet meer mee.



Echt, ik vind onderwijs het belangrijkste dat er is. Maar laten we niet vergeten dat mbo óók gewoon onderwijs is en dat we ook echt wel degelijk klauwenvol mbo'ers nodig hebben. Meer dan de zoveelste hbo communicatie-adviseur.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
quote:AeonOfWinter schreef op 11 januari 2017 @ 23:52:

[...]





Wel verdraaid, ik ben te vroeg geboren



En ja, ik had Duits met CM, en Wiskunde a.



Sorry.



Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet echt een talent voor school. Ik blink in geen vak uit. Misschien Engels, maar ik kreeg laatst een punt aftrek omdat ik iets...niet zo netjes eruit flapte bij mijn mondeling. *ahum* Laten we het maar op mijn spontaniteit houden.



Ik vind dit lastiger dan een beroepsgerichte opleiding, omdat het zo algemeen is. Biologie vind ik best leuk. Over mensjes en beessies. Niet over fucking planten en ecologie, maar ik moet het wel leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven