Hal/toegang middenin woning of voorzijde

12-01-2017 09:56 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor een nieuwbouwwoning met ongeveer de afmeting 12m x 6m (LxB)

zijn wij bezig met schetsen voor de indeling. Je ziet de meeste architecten met een tekening komen met de entree/hal in het midden van de woning.

Wij vragen ons af wat hier de reden van is. We zien tot dusver hier vooral nadelen in. Je hebt dan achter na deel van je entree/hal gewoon nutteloze ruimte die je eigenlijk nergens voor kunt gebruiken



Bij het indelen vd entree aan de voorzijde, kun je ons inziens de keuken (dan wel een smalle keuken), meer bij de woonkamer betrekken ipv een standaard afscheiding tussen beiden.



Volgens de architect vooral praktisch ivm indeling.....

Zijn er mensen/bouwers onder ons die de reden weten waarom er dus veelal gekozen wordt voor een hal/entree in het midden van de woning gesitueerd?
quote:-NummerZoveel- schreef op 12 januari 2017 @ 10:45:

[...]





Ik denk inderdaad dat TO bedoelt dat de ingang op de plek van de eettafel zit.



Als we ervan uitgaan dat hal met trap/toilet zo'n 3 meter breed is en precies in het midden staat, dan houdt TO nog 12-3=9 meter / 2 = 4.5 meter over aan beide kanten van de hal. Je woonruimte bestaat dan dus uit een keukendeel van 4.5 X 6 meter en een woonkamerdeel van 4.5 X 6 meter, met daar tussenin de hal van 3x3 meter en een open ruimte van 3x3 meter. Ik zie geen loze ruimte bij deze indeling maar juist een heel praktische indeling!Ik zie zulke indelingen vaak in woonprogrammma's en vind het nooit praktisch. Je ziet ook vaak dat bijna niemand weet wat hij met die tussenruimte moet en het dan maar leeg laat. Heel ongezellig. Maar vaak is die ruimte ook wel wat smaller dan 3 meter dacht ik.
quote:-Isa- schreef op 12 januari 2017 @ 20:19:

[...]

Ik zie zulke indelingen vaak in woonprogrammma's en vind het nooit praktisch. Je ziet ook vaak dat bijna niemand weet wat hij met die tussenruimte moet en het dan maar leeg laat. Heel ongezellig. Maar vaak is die ruimte ook wel wat smaller dan 3 meter dacht ik.6 meter is voor NL standaards inderdaad vrij breed voor een woning. De meesten zijn zo rond de 5m breed geloof ik, en oudere woningen vaak nog smaller.
quote:kippetje29 schreef op 12 januari 2017 @ 18:59:

[...]

Genoeg om een kast tegen de muur te zetten in dat deel maar te krap voor een eettafel. Eettafel moet dan of ik het keukendeel of in het woondeel. Als een tafel 90cm breed is houd je van die 3m nog maar 2.10 over voor stoelen aan beide kanten van de tafel en ruimte om die naar achter te schuiven en vaak gaat de deur ook nog open in dat tussendeel. Eettafel in de keuken maakt dat eters alsnog de rotzooi op het aanrecht zien.Je hoeft de tafel toch niet op het tussenstuk te plaatsen? In een ruimte van 4.5 X 6 m. heb je plek zat voor een eettafel. En er zijn genoeg trucjes om dan niet tegen de troep in het kookgedeelte aan te hoeven kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven