Huis kopen in Amsterdam (Bos en Lommer)

04-01-2017 16:53 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!!



Mijn vriend en ik zijn van plan een appartement in Amsterdam te gaan kopen! We komen hier allebei niet vandaan, nu zijn we aan het kijken in de buurten, Bos en Lommer en Oud West! En ben ik heel erg benieuwd naar meningen van mensen die in Amsterdam wonen of hebben gewoon over deze wijken!



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:tortoise schreef op 07 januari 2017 @ 15:05:

Wat is er dan zo erg aan Rembrandtpark? Ik loop daar geregeld in m'n eentje hard tegen zonsondergang en maak nooit iets raars mee.Ik herken het ook niet hoor. Ik loop daar geregeld met mn honden, word je tenminste niet 4x bijna aangereden door een toerist met een selfiestick op een huurfiets zoals in het Vondelpark.
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Wie komt er dan ook in het donker in een park? Dat doe je alleen als je junk bent, wilt cruisen of uit de provincie komt
Alle reacties Link kopieren
Nog even in het luchtledige, voor de verdwenen TO die misschien toch ooit nog dit leest... http://www.parool.nl/amst ... en-heel-nadelig~a4446292/
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:groenogig_monster schreef op 04 januari 2017 @ 17:40:

Bolo moet je uitkijken. Je hebt leuke wijkjes, straten waar de pooiers regeren en straten waar je zonder hoofddoek wordt nagestaard. Dus let goed op, ga s'avonds laat een rondje door de wijk voordat je een bod uitbrengt. Ook stikt het er van de ratten de laatste tijd.



Baarsjes is leuk. Rembrandpark heeft ook last van de rattenplaag. Oud West is superleuk en superduur. Weinig ruimte.





Wtf??! Ik kom hier al jaren en dit echt nooit ervaren.



En ratten heb je al snel met zoveel water
O mosterd en TO is verdwenen
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 12 januari 2017 @ 20:41:

O mosterd en TO is verdwenen



Excuses!! Drukdruk ;)

Werk was weer begonnen na de 2 weken kerstvakantie en er lag super veel werk te wachten op me ;)



&& natuurlijk druk op zoek naar ene huisje in Amsterdam! En..... We hebben een huis!! Eerste appartement waar we een bos hebben gedaan en we waren met het hoogste bos! Dus nu hypotheek en dergelijk allemaal regelen!



Ik zal nog even reageren op berichtjes In ieder geval heel erg bedankt voor alles reacties!
Alle reacties Link kopieren
quote:SuzanneSuus schreef op 04 januari 2017 @ 17:08:

[...]





Dit dus.

Bijna elke wijk binnen de ring is ok en heeft een eigen signatuur en sfeer. Overal genoeg winkels, cafe's en restaurantjes etc.



Jullie zijn bekend met de belachelijke situaties rondom het kopen van een woning in A'dam?Jep daar wist ik van! Maar ik wou me daardoor niet tegenhouden voor iets wat ik al heel lang wil
Alle reacties Link kopieren
quote:Martje2801 schreef op 04 januari 2017 @ 17:20:

[...]





En veel te overbetaald voor 45 m2



Een vriendinnetje heeft daar gekocht. Schitterend plekje hoor, maar het slaapkamer is letterlijk het formaat van het bed, en opbergruimte zit er eigenlijk ook niet in de woning. Samenwonen, en laat staan kindje gaat daar echt niet lukken. Wij hebben voor het zelfde geld gekocht, maar 2,5x zo groot. Ook gewoon ruim binnen de ring.



We zochten vanaf 50 m 2

Om je gerust te stellen, kinderen? Dat gaat nog even niet gebeuren, vanwege verschillende punten.

En tja samenwonen? Met me ex woonde ik op 59 m2, het is ook net wat je gewend bent
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 04 januari 2017 @ 18:36:

Persoonlijk kom ik amper in BoLo, wel eens bij een vriendin... die hebben er met veel plezier gewoond, ze gaan nu verhuizen vanwege gezinsuitbreiding. Maar ze kwamen ook een keer thuis en dat ze de straat niet in mochten vanwege een schietincident waarbij kogels door ramen waren gevlogen. Een of twee jaar geleden nog maar.

Het is nog wel een beetje het wilde westen af en toe, alhoewel het volgens mij ook heftig aan het verhippen is.



Los van hoe de buurt is:



- Wees je ervan bewust dat in Bos en Lommer bij veel huizen de afgekochte erfpachtperiode rond deze periode afloopt. (Veel al in 2013, maar ik geloof ook veel in 2018.) De meeste woningen in Amsterdam staan niet op 'eigen grond'! Die vriendin van me is daarmee enorm het schip in gegaan, die had er niet op gelet en zij had er niet op gerekend dat de erfpachtkosten dan in een nieuwe periode opeens véél hoger kunnen worden, soms wel 10x wat het was. Van €120 per jaar naar €1200 per jaar is natuurlijk een gigantisch verschil! Ze heeft het geloof ik voor opnieuw 50 jaar afgekocht voor tig-duizend euro. Je hebt dan soms een extra hypotheek nodig als je dat spaargeld niet hebt liggen! Dus let goed op hoeveel jaren de erfpacht nog is afgekocht.



- Daarnaast is Amsterdam het erfpachtstelsel aan het veranderen. De financiële gevolgen daarvan zijn nog niet helemaal duidelijk dus dat is voor alle huizenbezitters nu spannend. Maar ga er maar vanuit dat het er niet goedkoper op zal worden. Houd dus voldoende buffer! Ga voor de aankoop niet aan je max zitten want misschien heb je later nóg een hypotheek nodig als je je erfpacht eeuwigdurend wilt afkopen. (Of je moet kiezen voor jaarlijks canon maar ook dat bedrag kan flink stijgen na de vervaldatum van de huidige periode, want ze baseren het op de marktwaarde van de grond!).

Meer info: http://www.erfpachtinamsterdam.nl/

en https://www.amsterdam.nl/ ... ing/erfpacht/vernieuwing/



- In Bos en Lommer hebben veel woningen een balkon op het westen én eentje op het oosten. Dus de hele dag en avond zon! In andere buurten is het vaak of/of.



- Wat wel gunstig is aan Bos en Lommer, als je het ziet als investering: de gentrificatie is niet te stuiten. Ik woon zelf in de Indische Buurt en dat is ongeveer te vergelijken met De Baarsjes: al hipper en populairder en duurder dan BoLo. Terwijl ook dat in 1998 nog buurten waren waar je niet dood gevonden wilde worden en waar ook echt nog wel heibel was. (Ik spreek even vanaf het jaartal dat ik in Amsterdam kwam wonen en in veel verschillende buurten heb gewoond en gewerkt, Baarsjes, Pijp, Westerpark, Oost, Jordaan...)



Bos en Lommer loopt nog een paar jaartjes achter op bijvoorbeeld De Baarsjes en Indische Buurt, maar dat is een kwestie van tijd. Tienduizenden mensen die nog niet in Amsterdam wonen, willen er wonen. En dat worden er alleen maar meer, ze zijn niet voor niks 50.000 woningen aan het bijbouwen (voor nog veel meer mensen want het zijn natuurlijk niet allemaal alleenstaanden).

Waar in 1998 alleen nog het Centrum en De Pijp gewild waren om te wonen en de rest minder gewild en goedkoper, en 'ver weg' voelde.... is die populaire ring met een 'centraal gevoel' nu véél groter. De populariteit rijkt zelfs tot aan de ring A10 (Betonbuurt in Oost bijvoorbeeld), en zelfs Nieuw-West (buiten de A10) heeft al buurten die gewilder, hipper en duurder worden. Noord was ook een gebied waar je niet wilde zijn / wonen maar ook daar schieten de huizenprijzen omhoog en komt het ene hippe café na het andere de grond uit.



Die beweging van groter wordende olievlek en groter 'centrumgevoel' gaat zich alleen maar voortzetten vanwege trends zoals wereldwijde verstedelijking, sterkere economie in Amsterdam vergeleken met de rest van het land, veel expats en internationale bedrijven die zich hier vestigen, meer toerisme die dus woningen bezetten via Airbnb en zo de prijzen opdrijven, steeds meer verbindingen qua openbaar vervoer met plekken buiten de stad....

Je kan ervan vinden wat je wilt, maar het zorgt wel dat over een jaar of 5-10 BoLo ook een A-locatie is en als 'centraal gelegen' wordt beleefd.

Het enige wat die beweging in mijn ogen kan stuiten of keren is een ramp, bijvoorbeeld een overstroming of een megagrote aanslag of een oorlog.

Mijn huis is in 9 jaar tijd al tig-duizend euro meer waard. Alleen blijf ik lekker zitten waar ik zit dus ik merk er niks van. En mocht ik ooit willen verhuizen binnen dezelfde buurt dan betaal ik natuurlijk ook de hoofdprijs.



Ik hoop dat je er wat aan hebt.

En tot slot, zet alvast de website en de app www.yourlittleblackbook.me in je favorieten. En deze is ook wel leuk: http://inamsterdamwest.metmik.nl/ (en ze is ooit begonnen in Oost dus daar is ook een site van)



Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Heb ik zeker wat aan gehad!!



Los van dat ik al heel lang super graag in Amsterdam wil wonen om verschillende redenen, zie ik het inderdaad ook als een goede investering. En van verschillende betrouwbare bronnen kreeg ik te horen dat Bos en Lommer een interessante buurt is voor een investering. Mijn zusje woont ook in deze wijk en die is er ook gewoon goed over te spreken!



En qua erfpacht hebben we inderdaad ook op gelet, we hadden een bezichtig bij een huis en dat was particuliere erfpacht, wat lastiger te financieren is maar hij had wel code groen.



Ja oost hebben we ook naar gekeken, maar het is dus toch Bos en Lommer geworden
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, ik hoop dat het lukt met de financiering rond krijgen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Leuk, welkom in Amsterdam, heel veel woonplezier gewenst! West is de afgelopen jaren enorm leuk geworden, plekken waar eerst niet zoveel te beleven was, zit nu leuke horeca etc.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik nu goed dat je een huis hebt gekocht met particuliere erfpacht? Krijg je dat wel gefinancierd? Wij hebben ook gekeken naar een huis met particuliere erfpacht maar dat werd sterk afgeraden door onze adviseur. Er zijn maar een paar banken die dat willen financieren en dat gebeurt tegen hogere rentes. En ik ken iemand die enorme problemen heeft gehad met het verkopen van zijn huis met particuliere erfpacht (de eigenaar van de grond ging failliet en had schulden, en toen werd er door meerdere partijen beslag gelegd op de grond onder zijn huis, zou hem 70000 euro kosten om af te betalen! Dat kon hij niet dus hij moest zijn huis verkopen. Uiteindelijk heeft hij zijn huis kunnen verkopen aan iemand die de beslagleggers wel tegemoet kon komen, maar wel tegen een flink verlies. Ik zou dit nog wel goed uitzoeken!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:patsy--stone schreef op 24 januari 2017 @ 18:50:

Gefeliciteerd, ik hoop dat het lukt met de financiering rond krijgen.Dankje!! Ja dat is nog even spannend! Daarom wou ik eigenlijk nog niks posten erover! Haha
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 25 januari 2017 @ 10:27:

Begrijp ik nu goed dat je een huis hebt gekocht met particuliere erfpacht? Krijg je dat wel gefinancierd? Wij hebben ook gekeken naar een huis met particuliere erfpacht maar dat werd sterk afgeraden door onze adviseur. Er zijn maar een paar banken die dat willen financieren en dat gebeurt tegen hogere rentes. En ik ken iemand die enorme problemen heeft gehad met het verkopen van zijn huis met particuliere erfpacht (de eigenaar van de grond ging failliet en had schulden, en toen werd er door meerdere partijen beslag gelegd op de grond onder zijn huis, zou hem 70000 euro kosten om af te betalen! Dat kon hij niet dus hij moest zijn huis verkopen. Uiteindelijk heeft hij zijn huis kunnen verkopen aan iemand die de beslagleggers wel tegemoet kon komen, maar wel tegen een flink verlies. Ik zou dit nog wel goed uitzoeken!Nee hoor dat hebben we niet gedaan! We hadden alleen woning bezichtigd met particuliere erfpacht maar alleen bezichtigd en geen bod erop uitgebracht
Alle reacties Link kopieren
quote:Leefleven schreef op 25 januari 2017 @ 13:11:

[...]





Nee hoor dat hebben we niet gedaan! We hadden alleen woning bezichtigd met particuliere erfpacht maar alleen bezichtigd en geen bod erop uitgebrachtAh ok, dan begreep ik het verkeerd! Gefeliciteerd met je nieuwe huis!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:gioia82 schreef op 25 januari 2017 @ 14:25:

[...]





Ah ok, dan begreep ik het verkeerd! Gefeliciteerd met je nieuwe huis!Kan gebeuren!! Dankje
Alle reacties Link kopieren
Hi Leefleven,



Om te beginnen: gefeliciteerd! Wat goed om te horen dat je, ondanks de gekte op de Amsterdamse huizenmarkt, een woning hebt kunnen kopen.



Voor een online artikel bij RTL Z ben ik op zoek naar iemand die onlangs in Amsterdam de huizenjacht met succes heeft afgerond. Dit in het kader van de Hypotheekweek, die we volgende week houden.



Zou je het leuk vinden om daar aan mee te werken? Het betreft een telefonisch interview. Je mag me een DM sturen. Dank alvast!



quote:Leefleven schreef op 24 januari 2017 @ 13:59:

[...]





Excuses!! Drukdruk ;)

Werk was weer begonnen na de 2 weken kerstvakantie en er lag super veel werk te wachten op me ;)



&& natuurlijk druk op zoek naar ene huisje in Amsterdam! En..... We hebben een huis!! Eerste appartement waar we een bos hebben gedaan en we waren met het hoogste bos! Dus nu hypotheek en dergelijk allemaal regelen!



Ik zal nog even reageren op berichtjes In ieder geval heel erg bedankt voor alles reacties!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven