Geld & Recht alle pijlers

Onmogelijk om als single een eigen appartementje te hebben.

12-01-2017 21:23 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik weet t even niet meer hoor! ik wil echt súper graag mn eigen appartementje of studiootje huren maar als single is het gewoon NIET te doen!



Ik heb een HBO studie afgerond, ik werk 40 uur per week, dan zou je toch zeggen dat het voor een 23-jarige best wel te doen moet zijn?



Maar nee hoor, ten eerste reageren er onwijs veel mensen op die appartementjes zodat je er nooit tussen komt. Als je dan wel een reactie hebt kom je erachter dat je bruto maandloon minimaal 4,5 x het huurbedrag moet zijn. Dat gaat hem dus ook in 9 van de 10 gevallen niet worden als je alleen bent.



Dat betekent dus dat ik dan in een kamer van 10m2 moet gaan zitten met een gedeelde badkamer, keuken en toilet. Niks mis mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar gewoon niet zo heel erg veel zin in. Ik wil gewoon lekker iets voor mezelf. En als het dan maar 25m2 is met een keuken en badkamer die misschien niet prachtig zijn, vind ik dat echt helemaal prima!



Ik heb ook al gekeken naar koopwoningen en dat ben ik nu verder aan het uitzoeken, maar zou het liefste eerst even gaan huren.



Ik verdien ongeveer rond de 2300 bruto per maand. Als je naar een huisje kijkt ónder de 500 is alles gedeeld met medebewoners. Ergens tussen de 500 en 600 is zeldzaam op de één of andere manier. Dat zijn vaak wel de leuke plekjes: klein, 'betaalbaar', en vaak wel lekker voor jezelf dus niets gedeeld. Helaas zijn die plekjes in een mum van tijd vergeven :(



En dan alles boven de 600 is eigenlijk al niet meer betaalbaar. Tenminste dat vinden zij, aangezien je loon gewoon vaak 4 a 4,5 keer zo hoog moet zijn .



Het is gewoon even lastig dat ik keihard werk, een studie heb gevolgd, kortom, alles wat je 'hoort' te doen, en dat het gewoon echt onmógelijk is om dan ergens je eigen plekje te kunnen krijgen.



Ik heb me echt al op iedere website ingeschreven, de meeste accounts ook betaald natuurlijk dus het kost je ook nog eens een rib uit je lijf. En wat levert het op? Niks :(



Tips misschien?
Alle reacties Link kopieren
In welke plaats zoek je?
Alle reacties Link kopieren
Zwolle!
Alle reacties Link kopieren
En in de omliggende plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
In een stad is het een stuk duurder dan net buiten de stad.

Misschien een ruimer zoekgebied nemen?
Alle reacties Link kopieren
2300 bruto is ook niet zo veel. Wat hou je daar netto aan over?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Buiten Zwolle kijken ?

En dan voor koop gaan, misschien.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatochpoetsen schreef op 12 januari 2017 @ 21:28:

2300 bruto is ook niet zo veel. Wat hou je daar netto aan over?



ongeveer 1750. excl. vakantiegeld.



Buiten de stad ga ik idd eens even proberen.. het liefste wel gewoon in de stad
Sta je ingeschreven voor sociale huur? Bij sommige regio's hebben ze ook woningen waar je voor kan in kan loten als je inschrijfduur nog niet lang genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon s kijken naar een koopappartement. Qua bruto maandlast zit je dan al gauw een stuk lager...
Alle reacties Link kopieren
http://www.funda.nl/koop/zwolle/+5km/0-150000/



Vijf kilometer rondom Zwolle tot € 150.000.

141 hits.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als ik jou was zou ik wat kopen. Vooral in Holtenbroek kun je rond de ton wel een appartement kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met hetzelfde probleem. Verdien iets minder dan jij. Ik reageer vooral op lootwoningen via woningnet. Daarbij kijken ze niet naar inschrijfduur. Maar nog geen geluk helaas. Het is wel opvallend dat als ik bij woningnet op lotingwoningen in een andere regio reageer, ik altijd als een van de laatsten eindig. Dus zo random zal het toch wel niet zijn.



Is het niet mogelijk om iets kleins te kopen?
Alle reacties Link kopieren
In zwolle is het lotingssysteem van de sociale woningbouw prima. Ik als single verdien minder dan jij en heb ook mijn eigen appartementje in die stad. Veel van mijn vriendinnen ook hoor. Inschrijven en meeloten, kan erg snel gaan!
Alle reacties Link kopieren
quote:rosings schreef op 12 januari 2017 @ 21:34:

Sta je ingeschreven voor sociale huur? Bij sommige regio's hebben ze ook woningen waar je voor kan in kan loten als je inschrijfduur nog niet lang genoeg is.





nee, dat niet. Idd omdat je dan ook vaak 30 jaar moet ingeschreven staan ;)



Ik ga er eens naar kijken! dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Tsjah ik vind jouw verwachtingen een beetje onrealistisch en naïef.

Je verwacht een particulier appartement in een stad met een netto salaris van 1750 euro.

Ik zou me inderdaad als de wiedeweerga bij de sociale huur inschrijven en ook buiten Zwolle zoeken.

Een andere optie is zoeken naar een studio, dan deel je douche en toilet meestal niet, dus iets meer privacy en lagere huur.
Alle reacties Link kopieren
Koop ga ik ook even naar kijken idd. Als er huizen rond de ton zijn dan is dat misschien best wel te doen!



Je zit dan wel alleen met veel kosten koper, en ergens vind ik dat nu een beetje 'zonde'. Je bent al zo €7000,- kwijt puur aan de aanschaf (overdrachtsbelasting, etc).
Alle reacties Link kopieren
^ een beetje investeren maar dan heb je wel iets wat van jezelf is



Moet je wel een beetje spaargeld hebben natuurlijk
http://www.funda.nl/koop/ ... -85418379-nieuwstraat-12/



Hartje centrum!
Alle reacties Link kopieren
Ik, single, zit ook in een stad, maar dan wel in het zuiden des lands. Appartementje, 75m2 en ik betaal ongeveer 650 euro per maand, incl water, excl. gas en licht. Ik verdien "maar" €1750,- bruto alleen kon ik in overleg met de makelaar een borg van 3 maanden de huur betalen, ipv. 4x de huur bruto per maand. Dus misschien dat je ook zo iets kan voorstellen? Of je ouders die garant voor je staan? Was ook nog een optie hier. Succes!
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 21:36:

http://www.funda.nl/koop/zwolle/+5km/0-150000/



Vijf kilometer rondom Zwolle tot € 150.000.

141 hits.Hypotheek van 150.000 is denk ik te hoog gegrepen.
Het klinkt misschien onaantrekkelijk, maar je hebt ook van die containerwoningen, net buiten de stad. Deze zijn vaak betaalbaar en je hebt alles voor jezelf. Misschien is dat een idee? Het is wel klein, maar dan heb je wel een plekje voor jezelf.
Die containers zijn voor studenten toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik wens je veel succes als particulier. Ik houd 1200 in de maand over en heb jaren moeten wachten. Gelukt met sociale huur maar particulier kon ik met dit inkomen alleen een garagebox huren :p
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de goede tips! Ik heb er echt wat aan



Wat het ook gewoon is, kopen lijkt me ook zo'n vreselijk veel gedoe ofzo. Niet dat ik me er niet voor inzetten, juist wel, maar ergens denk ik, het gaat me toch nooit lukken. Hoewel ik al wel van mijn werkgever een intentieverklaring heb gekregen, dus wat dat betreft moet dat wel kunnen. Het lijkt zo'n grote berg dat het bijna onmogelijk lijkt om dat voor elkaar te krijgen ofzo.



Morgen maar even met een kijken wat ongeveer de netto maandlasten zijn als ik een huisje rond de 110.000 zou kopen. In ieder geval is dat met mijn inkomen wel helemaal te lenen. Dan hoeft mijn eigen geld ook minder te zijn en het is idd wel een investering.



Hyp. van 150.000 is idd. te hoog gegrepen. Volgens mij was de max. rond de 124.000 ofzo.



Sociale huur ga ik me ook direct voor inschrijven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven