Geld & Recht alle pijlers

Onmogelijk om als single een eigen appartementje te hebben.

12-01-2017 21:23 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik weet t even niet meer hoor! ik wil echt súper graag mn eigen appartementje of studiootje huren maar als single is het gewoon NIET te doen!



Ik heb een HBO studie afgerond, ik werk 40 uur per week, dan zou je toch zeggen dat het voor een 23-jarige best wel te doen moet zijn?



Maar nee hoor, ten eerste reageren er onwijs veel mensen op die appartementjes zodat je er nooit tussen komt. Als je dan wel een reactie hebt kom je erachter dat je bruto maandloon minimaal 4,5 x het huurbedrag moet zijn. Dat gaat hem dus ook in 9 van de 10 gevallen niet worden als je alleen bent.



Dat betekent dus dat ik dan in een kamer van 10m2 moet gaan zitten met een gedeelde badkamer, keuken en toilet. Niks mis mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar gewoon niet zo heel erg veel zin in. Ik wil gewoon lekker iets voor mezelf. En als het dan maar 25m2 is met een keuken en badkamer die misschien niet prachtig zijn, vind ik dat echt helemaal prima!



Ik heb ook al gekeken naar koopwoningen en dat ben ik nu verder aan het uitzoeken, maar zou het liefste eerst even gaan huren.



Ik verdien ongeveer rond de 2300 bruto per maand. Als je naar een huisje kijkt ónder de 500 is alles gedeeld met medebewoners. Ergens tussen de 500 en 600 is zeldzaam op de één of andere manier. Dat zijn vaak wel de leuke plekjes: klein, 'betaalbaar', en vaak wel lekker voor jezelf dus niets gedeeld. Helaas zijn die plekjes in een mum van tijd vergeven :(



En dan alles boven de 600 is eigenlijk al niet meer betaalbaar. Tenminste dat vinden zij, aangezien je loon gewoon vaak 4 a 4,5 keer zo hoog moet zijn .



Het is gewoon even lastig dat ik keihard werk, een studie heb gevolgd, kortom, alles wat je 'hoort' te doen, en dat het gewoon echt onmógelijk is om dan ergens je eigen plekje te kunnen krijgen.



Ik heb me echt al op iedere website ingeschreven, de meeste accounts ook betaald natuurlijk dus het kost je ook nog eens een rib uit je lijf. En wat levert het op? Niks :(



Tips misschien?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een stad in de buurt van Zwolle en heb al 2 keer iets kunnen huren (ik ben 24). Als student een studio (575 euro, geen huurtoeslag) waarbij ik alles voor mezelf had. Nu sinds kort een appartement van ongeveer 70 m2, met huurtoeslag!



Ik heb deze gevonden via Marktplaats (particulier huren dus). Ik heb geen vaste baan, dus voor mij nog moeilijker om iets te vinden. Je moet goed zoeken:) Vriendinnen van mij hebben in Zwolle ook huurwoningen bemachtigd door die lotingen waar iemand het hierboven al over had.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker koop overwegen TO. Je hebt dan misschien wel opstartkosten (kk etc.) maar de rente is laag dus betaalbare maandlasten.

Ik heb zelf een hypotheek van rond de 150.000 euro en mijn maandlasten zijn netto 320 euro.



Hier bijvoorbeeld een betaalbaar appartementje in een kleinschalig complex waar je zo te zien zo in kunt. En vlakbij het bordje centrum (zie laatste foto)

http://www.funda.nl/koop/ ... 37957-hogenkampsweg-2-47/
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
quote:Calamitycat schreef op 12 januari 2017 @ 21:55:

Ik zou zeker koop overwegen TO. Je hebt dan misschien wel opstartkosten (kk etc.) maar de rente is laag dus betaalbare maandlasten.

Ik heb zelf een hypotheek van rond de 150.000 euro en mijn maandlasten zijn netto 320 euro.



Hier bijvoorbeeld een betaalbaar appartementje in een kleinschalig complex waar je zo te zien zo in kunt. En vlakbij het bordje centrum (zie laatste foto)

http://www.funda.nl/koop/ ... 37957-hogenkampsweg-2-47/





Er zit een drukke weg voor (50 km weg) maar je fietst aan de achterkant in 3 minuten het centrum in.

Leuke prijs ook!
Alle reacties Link kopieren
misschien kun je toch uitzoeken of je niet beter iets kunt kopen. Ik zag her en der op funda best wat kleine huisjes staan, en in de beschrijving las ik ook over een starterslening via de gemeente.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Handig dat je de omgeving kent Puss

Die drukke weg is niet ideaal natuurlijk maar zo dicht bij het centrum is wel leuk voor TO!

Ik vond de prijs ook echt meevallen, alles ziet er best netjes uit (de badkamer dan weer wat minder zo te zien).
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen: probeer iets particulier te huren. Wij zitten tegen een grote stad aan, appartement voor €600 (met huurtoeslag). De hele straat heeft dezelfde huisbaas.

Ik heb in het verleden ook gekeken bij makelaars en allerhande websites en stuitte op dezelfde problemen als jij. Voor en appartement / studio van 400€ moest je dan 5x zoveel verdienen ofzo.



Via via kwam ik bij deze huisbaas terecht.



Wij zitten tijdelijk in dit appartement omdat we gaan verbouwen in ons nieuwe huis maar het staat alleen op mijn naam en ik "verdien" maar €1000 pm. Ik heb mijn vriend garant laten staan (kan het wel zelf betalen met de toelagen etc.).
Waarom hebben ze die lampen en het douchegordijn zo expliciet op de foto gezet?! Wat gek!
I feel you!

Ik probeer iets te vinden als starter. Net te hoog salaris voor sociale huur, te laag voor al het andere.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weer wat hoop gekregen, haha



Miss. ga ik even dat van de Rabobank uitproberen, een hypotheek binnen één week. Dan ligt de offerte er voor een jaar en heb je dus de garantie dat je de hypotheek kan krijgen, dus kan ik reageren op woningen.



En daarnaast nog wat geduld hebben dus en rustig door blijven zoeken...
Alle reacties Link kopieren
quote:Nasjaa schreef op 12 januari 2017 @ 22:10:

I feel you!

Ik probeer in Utrecht iets te vinden als starter met een salaris van € 2600 bruto. Net te veel voor sociale huur, te weinig voor al het andere. Precies! Zo vervelend :( En is kopen anders iets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 12 januari 2017 @ 22:14:

Ik heb weer wat hoop gekregen, haha



Miss. ga ik even dat van de Rabobank uitproberen, een hypotheek binnen één week. Dan ligt de offerte er voor een jaar en heb je dus de garantie dat je de hypotheek kan krijgen, dus kan ik reageren op woningen.



En daarnaast nog wat geduld hebben dus en rustig door blijven zoeken...



Die huisjes die jullie hier plaatsen zijn wel echt precies wat ik zoek.. Vooral die in het centrum! Ik vind ligging wel belangrijk, ik vind dat belangrijker dan de oppervlakte. Het hoeft niet mega groot te zijn, in de stad vind ik wel ontzettend leuk
14 appartementen te huur in centrum. Kwam ik net tegen op FB. Kon zo snel geen huurprijzen zien. www.woneninzwollecentrum.nl
Alle reacties Link kopieren
Ja echt hoop houden hoor! Ik woon op een goede plek daar en ken veel mensen die best snel aan iets zijn gekomen. (Zoals mijn broertje die laatst zijn woning uit moest en binnen een maand iets nieuws had, ook zelfde stad en zeer schappelijke prijs. En nee, geen spaargeld)

Maar het lotingssysteem is echt prima, ik heb mijn appartement door inschrijfduur (en die is in Zwolle echt geen 30 jaar) maar ken ook veel mensen die via het lotingssysteem aan iets leuks zijn gekomen. Een derde wordt in Zwolle verloot, en daarmee heb jij met een week inschrijving net zoveel kans als iemand die 10 jaar staat ingeschreven. Tactisch inschrijven op de loting, je mag er 2 tegelijk uitzetten. Als je begint met huizen die morgen verloot worden kun je je dus meerdere keren per week voor woning inschrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:HappyOwl234 schreef op 12 januari 2017 @ 22:19:

Ja echt hoop houden hoor! Ik woon op een goede plek daar en ken veel mensen die best snel aan iets zijn gekomen. (Zoals mijn broertje die laatst zijn woning uit moest en binnen een maand iets nieuws had, ook zelfde stad en zeer schappelijke prijs. En nee, geen spaargeld)

Maar het lotingssysteem is echt prima, ik heb mijn appartement door inschrijfduur (en die is in Zwolle echt geen 30 jaar) maar ken ook veel mensen die via het lotingssysteem aan iets leuks zijn gekomen. Een derde wordt in Zwolle verloot, en daarmee heb jij met een week inschrijving net zoveel kans als iemand die 10 jaar staat ingeschreven. Tactisch inschrijven op de loting, je mag er 2 tegelijk uitzetten. Als je begint met huizen die morgen verloot worden kun je je dus meerdere keren per week voor woning inschrijven.Mag ik vragen welke website of welk lotingssysteem dat is ?
Alle reacties Link kopieren
De site van de woningbouw in zwolle: www.dewoningzoeker.nl



Overigens vind ik de tip om iets te kopen ook een goede!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 12 januari 2017 @ 21:53:

Bedankt allemaal voor de goede tips! Ik heb er echt wat aan



Wat het ook gewoon is, kopen lijkt me ook zo'n vreselijk veel gedoe ofzo. Niet dat ik me er niet voor inzetten, juist wel, maar ergens denk ik, het gaat me toch nooit lukken. Hoewel ik al wel van mijn werkgever een intentieverklaring heb gekregen, dus wat dat betreft moet dat wel kunnen. Het lijkt zo'n grote berg dat het bijna onmogelijk lijkt om dat voor elkaar te krijgen ofzo.



Morgen maar even met een kijken wat ongeveer de netto maandlasten zijn als ik een huisje rond de 110.000 zou kopen. In ieder geval is dat met mijn inkomen wel helemaal te lenen. Dan hoeft mijn eigen geld ook minder te zijn en het is idd wel een investering.



Hyp. van 150.000 is idd. te hoog gegrepen. Volgens mij was de max. rond de 124.000 ofzo.



Sociale huur ga ik me ook direct voor inschrijven!





110.000 huis is een max hypotheek van 111.100 (max 101% van de marktwaarde)

Bruto rente ca 185,- op basis van 2%

Aflossing ca 310,-

Totaal dus 495,- rente + aflossing per maand

Je krijgt denk ik zo'n 40% van je betaalde rente terug.

Netto zal je dus rond de 420,- per maand zitten.



Advies 2500

Overdrachtsbelasting 2200

Nhg 2200

Taxatie 600

Notaris 600

Eigen inleg dus zo'n 7000,-



Een globale berekening.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad de woningzoeker! Zo moeilijk is het hier nou volgens mij ook weer niet.
quote:Pinkiepink schreef op 12 januari 2017 @ 22:14:

[...]





Precies! Zo vervelend :( En is kopen anders iets voor jou?



Kopen in Utrecht is zo mogelijk nog dramatischer. Die bedragen hier zijn echt niet te doen als single starter.

Verder heb ik een studieschuld en dat haalt het bedrag van een mogelijke hypotheek nog iets omlaag.



( Ook wil ik niet nu al vastzitten aan een huis - ik wil straks weer vrij zijn om het land door te zoeken voor de leukste baan, niet te veel vastzitten aan een plek. )



Maar fijn dat jij hier wat nuttige tips krijgt waar je misschien wat mee kan!
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 12 januari 2017 @ 22:01:

[...]





Er zit een drukke weg voor (50 km weg) maar je fietst aan de achterkant in 3 minuten het centrum in.

Leuke prijs ook!



Ja, en je hebt er veel dealers in de omgeving. Maar het is inderdaad centraal.



Via de woningzoeker..Je kunt je altijd inschrijven, maar de gemiddelde woonduur die je nodig hebt is echt wel 3/4 jaar. Ik ben alleenstaande moeder en woon vlakbij het centrum, in een volksbuurt. Eigenlijk zou ik wel willen verhuizen, maar zodra ik dat ga doen ga ik 200,- meer huur betalen per maand. (En ik heb geen zin in verhuizen.)
quote:Pinkiepink schreef op 12 januari 2017 @ 22:25:

[...]





Mag ik vragen welke website of welk lotingssysteem dat is ? Ja, dat zijn inderdaad die spoedwoningen. Zoals de naam al impliciteert: Dat zijn spoedwoningen, als je echt de kwaliteit van het appartement of de wijk niet belangrijk vindt, is dit een goede manier om snel(ler) aan een woning te komen.
quote:Pruttie schreef op 12 januari 2017 @ 22:49:

[...]





Ja, en je hebt er veel dealers in de omgeving. Maar het is inderdaad centraal. Nooit last van gehad en nooit gehoord daar. Er wonen wel veel bejaarden. Zijn vast allemaal aan de drugs
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 12 januari 2017 @ 22:16:

14 appartementen te huur in centrum. Kwam ik net tegen op FB. Kon zo snel geen huurprijzen zien. www.woneninzwollecentrum.nl

Oh dat zijn ze daar aan het bouwen. Ik vroeg me al af wat die grote kraan daar deed.



Leuke plek hoor om te wonen, meer centrum krijg je niet!
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 12 januari 2017 @ 22:52:

[...]

Nooit last van gehad en nooit gehoord daar. Er wonen wel veel bejaarden. Zijn vast allemaal aan de drugs



Vrienden van mij wonen er vlakbij, en als ik daar een keer 's avonds zit, komen er standaard dealers op de parkeerplaats. En ik ben een paar maand terug bedreigd waar mijn kind (en hond!) bij waren door èèn of andere klepkaak.



Maar. Je zit wel vlakbij de Mac.
quote:_Inkie_ schreef op 12 januari 2017 @ 23:08:

[...]



Oh dat zijn ze daar aan het bouwen. Ik vroeg me al af wat die grote kraan daar deed.



Leuke plek hoor om te wonen, meer centrum krijg je niet!Mijn droom qua wonen in het centrum is dan aan de Krommejak. Zo'n bijzonder straatje.
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 12 januari 2017 @ 21:43:

http://www.funda.nl/koop/ ... -85418379-nieuwstraat-12/



Hartje centrum!Ook nog Eur 50,- VVE per maand. En wat een oude baggerzooi, moet je ook nog het nodige aan doen om het leefbaar te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven