Trage imac. Hoe oplappen?

26-12-2016 11:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
onze iMac word alsmaar trager en trager. We hebben hem in 2011 gekocht. We hebben nog 340gb opslag vrij (van 1 terabyte)

Hij heeft 4gb werkgeheugen.



Clean my mac (de gratis versie) levert niets op.



Wie heeft er nog een goede tip om dat beestje weer werkbaar te krijgen?

Heeft het bijvoorbeeld zin om het werkgeheugen uit te breiden?
Alle reacties Link kopieren
Installeer GrandPerspective en kijk wat voor mega bestanden zich waar bevinden, en sla die ergens anders op of gooi ze weg.



Je zou idd meer werkgeheugen kunnen installeren, volgens mij kun je ze standaard uit laten breiden tot 8gb.
Alle reacties Link kopieren
4GB RAM is gewoon weinig tegenwoordig, ik zou er nog extra werkgeheugen (laten) bijsteken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, extra geheugen heeft zeker zin. De norm is tegenwoordig 8 gb geheugen, voor games 16 gb. Een SSD harde schijf geeft je ook wat meer snelheid.



Als je nog meer snelheid wil, dan kan je beter een nieuwe computer of laptop kopen. Je iMac is tenslotte al bijna 6 jaar oud.
Alle reacties Link kopieren
Zet je je iMac altijd uit?

Als dat het geval is, laat 'm dan eens een week ofzo gewoon aan staan, maar wel in slaap gaan.

macOS heeft een hele serie interne onderhoudsscripts, die meestal 's nachts automatisch draaien.



Als je iMac dan uit staat kunnen deze niet draaien en zal je Mac vertragen, zowel door het uitblijven van het onderhoud (indexeren, defragmenteren) als door het feit dat je Mac de scripts zal gaan draaien terwijl je ermee werkt.



Mijn iMac gaan alleen uit als ik langer dan 3 dagen weg ben, is ook uit 2011 met 1TB en 4GB en loopt nog als een zonnetje.



Software als MacCleaner is nergens goed voor, vaak doet dat meer kwaad dan goed.
Alle reacties Link kopieren
Dank!

Een hele nieuwe iMac is op dit moment financieel niet zo aantrekkelijk. Zeker niet als het opgelost kan worden met meer werkgeheugen, wat we dus zeker zouden kunnen proberen! Kost iets van €70 zag ik, dus dat is behoorlijk te overzien!



Grand perspective gaan we ook naar kijken!



Hij staat hier overigens altijd aan. Hij gaat alleen uit als we echt een midweek oid weg zijn. En dat is niet zo vaak
Alle reacties Link kopieren
quote:lulletjerozenwater schreef op 26 december 2016 @ 12:24:

Zet je je iMac altijd uit?

Als dat het geval is, laat 'm dan eens een week ofzo gewoon aan staan, maar wel in slaap gaan.

macOS heeft een hele serie interne onderhoudsscripts, die meestal 's nachts automatisch draaien.



Als je iMac dan uit staat kunnen deze niet draaien en zal je Mac vertragen, zowel door het uitblijven van het onderhoud (indexeren, defragmenteren) als door het feit dat je Mac de scripts zal gaan draaien terwijl je ermee werkt.



Mijn iMac gaan alleen uit als ik langer dan 3 dagen weg ben, is ook uit 2011 met 1TB en 4GB en loopt nog als een zonnetje.



Software als MacCleaner is nergens goed voor, vaak doet dat meer kwaad dan goed.Dus eigenlijk heb dezelfde iMac zónder extra werkgeheugen en doet hij het nog prima?
Wat helpt, zeker als je dat nog nooit gedaan hebt, is de bevoegdheden repareren. Google maar op "repair permissions".
Alle reacties Link kopieren
quote:danivo schreef op 26 december 2016 @ 13:16:

Wat helpt, zeker als je dat nog nooit gedaan hebt, is de bevoegdheden repareren. Google maar op "repair permissions".



Alleen als je yosemite of eerder draait.



https://support.apple.com/en-us/HT201560
Alle reacties Link kopieren
quote:groenbankstel schreef op 26 december 2016 @ 12:30:

[...]Dus eigenlijk heb dezelfde iMac zónder extra werkgeheugen en doet hij het nog prima?

Daar lijkt het wel op. Een 27" iMac i5.

Ik gebruik 'm zelfs nog voor DTP-werk en dat gaat prima, zolang je maar niet de allerlaatste versie van InDesign wilt draaien.

Voorlopig hoef ik nog geen nieuwe, zelfs mijn 24" iMac G5 is nog goed bruikbaar. En een G3 PowerMac voor software die alleen nog in Classic kan draaien.
Alle reacties Link kopieren
quote:lulletjerozenwater schreef op 26 december 2016 @ 16:19:

[...]



Daar lijkt het wel op. Een 27" iMac i5.

Ik gebruik 'm zelfs nog voor DTP-werk en dat gaat prima, zolang je maar niet de allerlaatste versie van InDesign wilt draaien.

Voorlopig hoef ik nog geen nieuwe, zelfs mijn 24" iMac G5 is nog goed bruikbaar. En een G3 PowerMac voor software die alleen nog in Classic kan draaien.



Toch vreemd dan! Bij ons doet hij ook extra traag bij spotify bijvoorbeeld. Dan is er echt niet mee te werken!



Repair permissies hebben we net gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Spotify en andere streamingdiensten gebruik ik niet.

Maar als dat traag is kan dat ook liggen aan de snelheid van je internetverbinding.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je de iMac uit 2011 voorzien van 16GB doen. Gewoon 12 erbij halen en het draait weer als een zonnetje. Wel OS versie draai je?
Alle reacties Link kopieren
Kan je nAagaan waarom de imac traag is ? Je kan cpu/diskactiviteit in de gaten houden. Zo was bij mij na een ipdate mijn inac bezig met indexeren van 60.000 fotos...iets dat weken zou duren zonder handmatige ingreep.

Ik heb een 2009 imac (duo core) met 8gb, draait voor eenvoudige taken nog altijd meer dan vlot.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je je imac zolang laat aan staan wordt die toch hartstikke warm.Kan dat dan geen kwaad? Ben altijd bang voor brand.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer de iMac in slaap gaat verbruikt deze minder dan een gemiddeld nachtlampje. Dis warm worden doet 'ie dan nauwelijks.
Alle reacties Link kopieren
Dames: dank, dank, dank! Stuitte gisteren bij toeval op dit topic. Had ook een trage iMac (uit 2009). Heb er net een extra geheugenkaartje bijgeprikt en hij loopt weer als een zonnetje.



Ik dacht altijd dat een iMac niet open kon of zo, maar het bijzetten van een geheugenkaartje blijkt ook voor een technisch onbenul als ik een fluitje van een cent te zijn. Het proberen waard dus!



Ik had 4gb werkgeheugen en heb er nu nog 4gb bijgezet (kaartje kostte 40 euro). Nu dus 8gb in totaal.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een klant met een iMac die op een gegeven moment ontzettend traag was (model mid 2010, core i5). Heb voor iets van 60,- 8Gb werkgeheugen bijgeplaatst en hij loopt weer als een zonnetje. Beetje offtopic misschien maar zit er nog wel aan te denken om een SSD in te bouwen omdat dit wel een flinke verbetering in snelheid oplevert maar om nu die hele iMac open te moeten schroeven zie ik wel tegenop.
Music was my first love and it will be my last
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft het ook enorm goed geholpen! 2x4 bij ingeprikt!

Enorm bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de positieve verhalen hier EN de lage kosten van de upgrade vandaag toch ook 2x4GB bijgeplaatst.

Ik had geen klachten over mijn iMac, maar het voelt nu wel soepeler, zeker met Illustrator, PhotoShop, InDesign, iTunes, Safari, Mail en Cyberduck tegelijk draaiend scheelt het meer dan ik had verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven