Geld & Recht alle pijlers

Onmogelijk om als single een eigen appartementje te hebben.

12-01-2017 21:23 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff ik weet t even niet meer hoor! ik wil echt súper graag mn eigen appartementje of studiootje huren maar als single is het gewoon NIET te doen!



Ik heb een HBO studie afgerond, ik werk 40 uur per week, dan zou je toch zeggen dat het voor een 23-jarige best wel te doen moet zijn?



Maar nee hoor, ten eerste reageren er onwijs veel mensen op die appartementjes zodat je er nooit tussen komt. Als je dan wel een reactie hebt kom je erachter dat je bruto maandloon minimaal 4,5 x het huurbedrag moet zijn. Dat gaat hem dus ook in 9 van de 10 gevallen niet worden als je alleen bent.



Dat betekent dus dat ik dan in een kamer van 10m2 moet gaan zitten met een gedeelde badkamer, keuken en toilet. Niks mis mee, maar eerlijk gezegd heb ik daar gewoon niet zo heel erg veel zin in. Ik wil gewoon lekker iets voor mezelf. En als het dan maar 25m2 is met een keuken en badkamer die misschien niet prachtig zijn, vind ik dat echt helemaal prima!



Ik heb ook al gekeken naar koopwoningen en dat ben ik nu verder aan het uitzoeken, maar zou het liefste eerst even gaan huren.



Ik verdien ongeveer rond de 2300 bruto per maand. Als je naar een huisje kijkt ónder de 500 is alles gedeeld met medebewoners. Ergens tussen de 500 en 600 is zeldzaam op de één of andere manier. Dat zijn vaak wel de leuke plekjes: klein, 'betaalbaar', en vaak wel lekker voor jezelf dus niets gedeeld. Helaas zijn die plekjes in een mum van tijd vergeven :(



En dan alles boven de 600 is eigenlijk al niet meer betaalbaar. Tenminste dat vinden zij, aangezien je loon gewoon vaak 4 a 4,5 keer zo hoog moet zijn .



Het is gewoon even lastig dat ik keihard werk, een studie heb gevolgd, kortom, alles wat je 'hoort' te doen, en dat het gewoon echt onmógelijk is om dan ergens je eigen plekje te kunnen krijgen.



Ik heb me echt al op iedere website ingeschreven, de meeste accounts ook betaald natuurlijk dus het kost je ook nog eens een rib uit je lijf. En wat levert het op? Niks :(



Tips misschien?
http://www.funda.nl/koop/zwolle/0-125000/



Je kunt best wat kopen hoor. Waarom zou je dat niet doen? Je moet wel wat eigen geld hebben, maar met 3000,- ben je er al. Volgens mij moet je gemakkelijk 130.000 hypotheek kunnen krijgen. Dan heb je netto lasten van 420,- per maand voor je hypotheek. Berekening via de site van de Rabobank.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet bepaald heel veel moeite moeten doen om een appartementje te vinden in Zwolle.

Je kunt idd via de woningzoeker meedoen met lootwoningen, je mag steeds 2 reacties open hebben staan en als je dus steeds op de bijna te verloten woningen reageert heb je wss binnen het halve jaar wel een woning, zo niet eerder.

En anders bij Maxx vastgoed of Dan vastgoed kijken, daar doen ze niet moeilijk over je inkomen. Heb zo m'n appartement ook gekregen, kost me 700eu pm en verdien minder dan dat jij binnen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Daar sta ik echt van te kijken. Je hebt op je 23e al meer loon dan ik met 33. Toch woon ik reeds 4 jaar in een koopappartmentje midden in Amsterdam en daarvoor een studio gehuurd in Hilversum. Je moet compromissen sluiten. Dat hoort er nu eenmaal bij. Zwolle inschrijfduur sociale huur is ook echt een eitje vergeleken met de Randstad..



En anders moet je toch eerst een kamer huren en dan doorstromen of kopen als je niet in een omringend gebied wilt wonen. Gewoon even doorzoeken. Het lukt vast wel. Succes
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 12 januari 2017 @ 21:53:

Bedankt allemaal voor de goede tips! Ik heb er echt wat aan





Hyp. van 150.000 is idd. te hoog gegrepen. Volgens mij was de max. rond de 124.000 ofzo.



Sociale huur ga ik me ook direct voor inschrijven!Had je dat niet op je 18de kunnen doen ? Dan had je nu al wat punten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er niet zo in thuis wat ze voor eisen stellen aan salarissen wanneer je gaat huren, maar 4,5 keer het huurbedrag lijkt mij wel erg veel. Als ik even kijk naar koop, dan zou je met 2300 per maand = 27600 per jaar bij de Rabobank een hypotheek kunnen krijgen van 110000,-. Dan heb ik nog geen rekening gehouden met vakantiegeld en 13de maand (mag je voor de hypotheek bij je salaris optellen). Hier in Limburg koop je voor 110000,- al een kleine 2 onder 1 kap (wel in een dorp). Als ze echt zo'n hoog salaris vragen voor een huurappartement dan zou ik toch ook eens kijken naar koop en ik zou zeker verder kijken dan alleen Zwolle. In omliggende dorpen zul je veel minder kwijt zijn dan voor iets vergelijkbaars in de stad.
Wat is er mis met kopen? Dit is volgens mij juist de tijd om te kopen. Heb het zelf ook gedaan en betaal nu voor een beneden appartement met een flinke lap tuin minder dan voor het zoldertje-met-één'-raam waar ik eerst woonde. Huizen worden op dit moment alleen maar meer waard.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb gereageerd op een leuke koopwoning (appartement) in Zwolle voor rond de 110.000



Nu nog kijken of ik de hypotheek kan krijgen. Ik heb berekend dat ik met mijn inkomen wel dit makkelijk moet kunnen lenen, dus gelukkig ook geen starterslening hoef aan te vragen. Het plekje waar ik op heb gereageerd is ook al helemaal netjes. Mooie keuken en mooie badkamer, zit zelfs een mooie vloer in die ik erin zou houden. Dan zijn de kosten verder alleen nog maar mijn eigen inrichting.



Ben benieuwd! :D
Leuk! Welke wijk?
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Pinkie! Slim om voor een appartement te gaan waarvan de basis (badkamer, keuken, vloer) al naar je zin is. Dat scheelt een hoop geld. Is de VvE ook goed betaalbaar?



Ik ben zelf nog iedere dag blij met mijn koophuis met lage maandlasten, een vriendin van mij woont in een piepklein huurhuis waar ze 650 euro aan huur voor betaalt. Dat is dan ook geld wat je iedere maand weggooit eigenlijk, bij koop komt het huis tenminste nog naar je toe doordat je aflost. En daar komt dan natuurlijk nog wat onderhoud bij kijken wat je bij huur niet hebt maar dat weegt niet op tegen de voordelen van de lage maandlasten wat mij betreft.

Juist door die lage maandlasten kan ik flink sparen en dat levert dan weer een leuk potje op voor het onderhoud en/of andere leuke dingen.



Hopelijk komt het allemaal goed met de financiering en dan heb je straks heerlijk je eigen plek.

Succes!
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Let op dat je met kopen wel wat minder flexibel bent dan als je huurt. Zeker gezien je leeftijd moet je dat in ogenschouw nemen. Stel dat je de prins op het witte paard tegenkomt die ver weg woont, wat dan....
Alle reacties Link kopieren
@ Pruttie; wel in de Bronx, maar in een wat beter gedeelte. Ik ken mensen die daar ook wonen en die zeggen dat het helemaal prima is!



@ calamitycat: Vve is wel rond de 100,- Er staat dan ook iets bij over stookkosten. Wat betekent die vve dan? Wat zit daar dan al 'bij in'?



Ja echt niet normaal hoe ontzettend groot het verschil is tussen huur en koopwoningen. En je lost ook een gedeelte af inderdaad. Hopelijk kan ik het dan later tegen een goede prijs verkopen en heb ik goed geïnvesteerd.



@viva1966: dat is helemaal waar, maar op een gegeven moment moet je ook gewoon keuzes maken .En t huisje verkopen kan altijd. Moet je net geluk hebben etc. Ik zie wel hoe dat dan allemaal gaat lopen!



Ik heb bij de bank een terugbelverzoek achtergelaten voor een echt oriëntatiegesprek
Vraag vooraf even wat de kosten zijn van dat gesprek, is vaak niet helemaal gratis namelijk. Oriëntatiegesprek is een algemeen gesprek, een persoonlijk advies kost je bij de ABN AMRO iets van €1500 als je voor het eerst een huis koopt. Even opletten waar de grens ligt en je gaat betalen.
Alle reacties Link kopieren
Succes !

Ik hoop voor je dat het lukt, en verkopen lukt met een net appartement meestal ook wel goed.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Lid worden van de Vereniging Eigen Huis is vaak ook een goed idee. Die geven antwoord op vrijwel alle vragen, wij zijn er al jaren blij mee.



De VVE (Vereniging Van Eigenaren) is verplicht bij appartementen, en beheert een gezamenlijke pot voor groot onderhoud e.d. aan het appartementencomplex.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:kippetje29 schreef op 14 januari 2017 @ 13:51:

Vraag vooraf even wat de kosten zijn van dat gesprek, is vaak niet helemaal gratis namelijk. Oriëntatiegesprek is een algemeen gesprek, een persoonlijk advies kost je bij de ABN AMRO iets van €1500 als je voor het eerst een huis koopt. Even opletten waar de grens ligt en je gaat betalen.Ik werk bij een bank, dus voor mij is dat gelukkig allemaal prima te regelen Heb al wat gesprekjes gehad met collega's en onderling helpen we mekaar graag. Ook de correspondentie is dan makkelijk omdat we gewoon intern kunnen mailen.
Alle reacties Link kopieren
Het maandelijks bedrag voor de VvE is voornamelijk bedoeld voor onderhoud van het gebouw (vervangen dak, kozijnen etc.)

Stookkosten weet ik niet precies. Is er blokverwarming of zo? Geen idee hoe dat werkt eerlijk gezegd.



Vergeet vooral niet de kosten die je gemaakt hebt voor de financiering via de belasting terug te vragen (taxatiekosten, nhg, notariskosten, adviesgesprek etc. Een deel van de kosten die je daarvoor maakt zijn aftrekbaar. Daar krijg je dus nog een aardig bedrag van terug (niet alles natuurlijk maar toch )
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
En een beetje mosterd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snoesje666 schreef op 14 januari 2017 @ 13:58:

Lid worden van de Vereniging Eigen Huis is vaak ook een goed idee. Die geven antwoord op vrijwel alle vragen, wij zijn er al jaren blij mee.



De VVE (Vereniging Van Eigenaren) is verplicht bij appartementen, en beheert een gezamenlijke pot voor groot onderhoud e.d. aan het appartementencomplex.Eens. Ben zelf ook al jarenlang lid. Kost maar 27 euro per jaar en je kan er echt veel aan hebben. Je krijgt dan ook iedere maand een leuk tijdschrift met interessante verhalen, tips etc. over alles met met een eigen huis te maken heeft.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
quote:Pinkiepink schreef op 14 januari 2017 @ 14:00:

[...]





Ik werk bij een bank, dus voor mij is dat gelukkig allemaal prima te regelen Heb al wat gesprekjes gehad met collega's en onderling helpen we mekaar graag. Ook de correspondentie is dan makkelijk omdat we gewoon intern kunnen mailen.Super! Scheelt weer veel gedoe. Nummer 7 toevallig?
Alle reacties Link kopieren
Helaas is hij al verkocht!
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ah, dat is lullig!
Alle reacties Link kopieren
Huren in Zwolle kan heel gemakkelijk via Dan, Max of Huis van Verhuur. Via die makelaars hebben wij al een paar keer een appartement kunnen huren zonder dat ze naar het inkomen kijken (of in ieder geval was het niet 4,5x de huurprijs)
Dan komt er iets beters op je pad(zou mijn wijlen oma zeggen).
Alle reacties Link kopieren
quote:Pinkiepink schreef op 12 januari 2017 @ 21:53:

Bedankt allemaal voor de goede tips! Ik heb er echt wat aan



Wat het ook gewoon is, kopen lijkt me ook zo'n vreselijk veel gedoe ofzo. Niet dat ik me er niet voor inzetten, juist wel, maar ergens denk ik, het gaat me toch nooit lukken. Hoewel ik al wel van mijn werkgever een intentieverklaring heb gekregen, dus wat dat betreft moet dat wel kunnen. Het lijkt zo'n grote berg dat het bijna onmogelijk lijkt om dat voor elkaar te krijgen ofzo.



Morgen maar even met een kijken wat ongeveer de netto maandlasten zijn als ik een huisje rond de 110.000 zou kopen. In ieder geval is dat met mijn inkomen wel helemaal te lenen. Dan hoeft mijn eigen geld ook minder te zijn en het is idd wel een investering.



Hyp. van 150.000 is idd. te hoog gegrepen. Volgens mij was de max. rond de 124.000 ofzo.



Sociale huur ga ik me ook direct voor inschrijven!Gezien ik net een appartement heb gekocht rond dat bedrag, hypotheek rond de 106.000. Bruto ben ik 400 kwijt, netto het eerste jaar iets van 350 denk ik (kijk eigenlijk alleen naar bruto, dat verdwijnt in eerste instantie van mijn rekening). Wel moet je nog rekening houden met VVE kosten bij een appartement,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven