Steeds aangesproken worden in winkelcentra

20-12-2016 14:58 147 berichten
Ik word er niet goed van. Ik kan bijna geen centrale winkelstraat meer door zonder dat er iemand op me af rent om me over te halen tot inschrijving voor een abonnement of vaste donatie voor een goed doel. O.i.d.

Ik zie ze al van een afstand en zet dan altijd mijn "ik heb vreselijke haast en heb een pesthumeur" gezicht op terwijl ik ze resoluut voorbij loop. Vaak helpt dat maar als ze al wat beter zijn getraind lopen ze je gewoon klem.

Vandaag weer bij de uitgang van de supermarkt. Ik loop haar dus voorbij met een uitdrukking van ik heb geen zin in jou. Sta ik mijn fiets van het slot te halen, staat ze ineens naast me met haar openingsvraag. Toen kon ik me even niet meer inhouden en heb haar een beetje afgesnauwd. Tampon zat scheef zeg maar.

Djeez, waarom willen mensen een baantje hebben waarbij ze vooral mensen irriteren. Zouden die instanties en bedrijven nou echt zoveel positief resultaat hebben van deze manier van werving?
Alle reacties Link kopieren
quote:tove82 schreef op 25 december 2016 @ 12:52:

@ Mientje: heel herkenbare verhalen. Hier zijn ze gelukkig verdreven door de vele klachten.



http://www.hln.be/hln/nl/ ... rpse-Stadsfeestzaal.dhtml



Blijven klacht indienen, dus!



Goeie zaak!



Bizarre bedrijfsvoering, als je ergens zo behandeld wordt, wil je er toch nooit meer iets kopen? Ik word zelf al pislink van dat naroepen en naschreeuwen op straat, met een belediging erachteraan als je niet reageert.
Alle reacties Link kopieren
Jee, als je die verhalen op die sites leest, Mientje... Heel erg!

Ik snap alleen niet dat mensen zich door zo'n agressie laten intimideren tot aankoop. Bij mij zegt elke vezel in mijn lichaam dan: foute boel, wegwezen hier. De stap naar het openen van mijn handtas, portemonnee openen, pinpas uithalen, code ingeven enz, waarbij je toch telkens wel tijd hebt om na te denken, daar kan ik me niet zo goed in inleven. Vooral als je eerst nog een keer beledigd wordt (je zogenaamde slechte huid, nagels enz) Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat gedupeerden het zelf zoeken of zo, maar ik snap het gewoon niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen als student vaak mee met van die goedkope busreizen naar Antwerpen en Duitsland. Dan werd je ook altijd ergens in een wegrestaurant langs de snelweg gedropt (daar kon je niet weglopen) en probeerden ze je peperdure spullen zoals wollen dekens aan te smeren. Wij trapten daar niet in, maar de vele bejaarden die blijkbaar wel gevoelig waren voor de 'gezellige' verkooppraatjes tuinden er wel vaak met open ogen in. Zo nasty hoe mensen hun aow-tje werd afgetroggeld, lekker op afbetaling met rente, ook nog natuurlijk. Dat mag tegenwoordig ook niet meer, althans, je mag je aankoop altijd herroepen op grond van de Colportagewet.



Die Dode Zee winkels zijn nog een stuk agressiever.
Alle reacties Link kopieren
Ja, echt heel erg! (dat van die oude mensen geld aftroggelen)

Gelukkig worden zulke mensen nu beter beschermd, idd!



Bij beautyproducten is het gewoon heel simpel: als een merk echt zo fantastisch is, verkoopt het zichzelf. Ik koop bvb Dermaceutic. Die maken geeneens reclame, hebben ze gewoon niet nodig. Fantastisch merk, dat aangeraden wordt door dermatologen. Ik weet zelf nogal veel over skin care, bvb ook dat die hele dure dingen als La Prairie, Crème de la Mer etc echt niet beter zijn, enkel duurder (waardoor je een exclusief gevoel koopt, maar meer niet), dus die Obey ellendelingen hebben aan mij een hele slechte. Vooral wanneer ik het gesprek aanga. Maar dan krijg je dus verwensingen achterna geslingerd. Of wordt het persoonlijk: "U bent mooi, maar niet perfect." Had ik ook niet altijd zin in, dus meestal liet ik ze gewoon niet uitspreken. Ik zag ze dan naar me toekomen met een of andere tube in hun handen, mond ging open of ik zei al: "Nee, bedankt", "Geen tijd!" oid...



Wat ik soms wel moeilijk vind, is als ik in een kledingwinkel ben, en iets gepast heb waar ik niet helemaal zeker van ben en eigenlijk nog even over wil nadenken. Mijn policy is dan om naar huis te gaan en als ik er morgen nog aan denk, mag/moet ik het kopen. Maar als zo'n verkoopster dan zegt: "Het is de laatste" (of dat nu waar is of niet), dan krijg ik het wel moeilijk en ben ik wel vatbaar voor manipulatie, weet ik. De adrenaline gaat dan sort of stromen en ik weet het opeens allemaal niet meer zo goed. Wil ik het kledingstuk nu wel of niet? Dus ik ben zeker ook vatbaar voor bepaalde technieken. Tegenwoordig probeer ik er (na bepaalde miskopen) wel het hoofd bij te houden: bij twijfel niet kopen. En als het morgen weg is, dan moest dat zo zijn. :-)
MISSMISERY SCHREEF OP 20 DECEMBER 2016 @ 17:33:

Het zijn ook maar mensen he. Met een vriendelijk nee, dankjewel kom je echt een stuk verder.

quote:SpringDing schreef op 20 december 2016 @ 18:43:

[...]Die types die je klemlopen, stoppen echt niet bij een nee hoor.

Die zijn het ergste! Meestal helpt het om gewoon "Nee" te zeggen en direct door te lopen. Ik heb 1 keer meegemaakt dat er 1 vervolgens helemaal in mijn pad ging staan. Wat verwacht hij dan, dat ik alsnog iets van hem wil?

En wat is de volgende stap: dat ze je aan je arm gaan hangen zodat je niet verder kunt?

Het is zo'n misbruik maken van de beleefdheid van mensen. Aan de andere kant, wel een goede kans om je assertiviteit te oefenen.

De volgende die bewust mijn weg verspert, daar loop ik doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Als mensen leden staan te werven voor goede doelen zeg ik altijd dat als ik een goed doel wil steunen, dat ik dat dan wel uit eigen beweging doe en dat het wat mij betreft niet nodig is om de strijkstok (de wervende persoon) nog langer te maken. Zodra ze merken dat jij hen hun provisie niet gunt, zijn ze heel snel klaar met je.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 25 december 2016 @ 12:46:

[...]





Lees voor de grap de reviews en klantervaringen maar eens. Echt schokkend dat dit kan, in de grote winkelstraten van meerdere steden.



https://opiness.nl/review/obey-your-body/



https://www.wugly.nl/wink ... bey-your-body-amstelveen/ Verschrikkelijk...
Alle reacties Link kopieren
Leer een tweede taal. Of op zijn minst enkele zinnen. Leer het wel goed, anders heb je er niks aan.



Wonend in de grensstreek Nederland-Duitsland heb ik er nooit meer last van. Ben ik in Duitsland geef ik antwoord in het Nederlands. Ben ik in Nederland geef ik antwoord in het Duits.



Gewoon; Sorry, kun je je vraag misschien nog eens herhalen? Of; Ik heb je niet helemaal begrepen.

Ik moet de eerste nog treffen die terugpraat .

Maar dan nog, dergelijke abonnementen gelden toch bijna altijd alleen voor het land waar je bent, dus het heeft geen zin om de moeite te nemen. Wel laatst bijna een zaak in getrokken voor nagelverzorging. Toen heb ik heel hard nee geroepen. Was in Aken en mijn Nederlands had geen zin, de jongeman ging gewoon over op het Engels.

Sjips.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik werk vlakbij de winkelstraat dus iedere keer als ik buitenkwam, was het wel raak. Inmiddels weten de meesten wel dat het geen zin heeft bij mij, hoogstens wensen ze me een fijne werkdag.



Wel opvallend is dat ze ieder jaar steeds aanrakeriger en amicaler worden. We kennen elkaar niet dus doe dat maar even niet. Volgens een van een bekend milieu goed doel was ik een 'chagrijnige, individualistische vrouw'. Dat klopt overigens, des te meer reden om niet aan me te zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:_Branwen_ schreef op 20 december 2016 @ 16:23:

Ik zeg altijd met een vriendelijke glimlach direct 'nee dank u' in combinatie met flink de pas erin houden, dat werkt 99 van de 100 keer afdoende.Zo doe ik dat ook, nooit ergens last van. Aan de deur doe ik niet open, als ik al kan zien dat het een collectant is.
Alle reacties Link kopieren
Op het werk werd ik trouwens ook veel gebeld door verkopers, die ook erg goed getraind zijn. Ik had geen direct klantencontact, en de vaste telefoon schakelde door naar mobiel. Bij voor mij onbekende nummers nam ik niet meer op. Als het belangrijk was, dan sprak men wel de voicemail in. Zo niet, dan was het weer een verkoper van het 1 of ander.



Of ik deed het geluid van de telefoon uit, en keek regelmatig wie had gebeld

Ik heb wel eens gehad dat ik een Sametime bericht kreeg van een collega: je telefoon rinkelt, ik ben het



Soms nam ik een dag elk telefoontje op, dan had ik echt een aantal verkopers achter elkaar. En snel spijt van het opnemen. Wordt elke keer gestoord, en uit het werk gehaald.
Staat er zo n knul of meid te zwaaien als je aan komt lopen, flikker toch op
quote:Ceylon schreef op 25 december 2016 @ 19:30:

Leer een tweede taal. Of op zijn minst enkele zinnen. Leer het wel goed, anders heb je er niks aan.



Wonend in de grensstreek Nederland-Duitsland heb ik er nooit meer last van. Ben ik in Duitsland geef ik antwoord in het Nederlands. Ben ik in Nederland geef ik antwoord in het Duits.



Gewoon; Sorry, kun je je vraag misschien nog eens herhalen? Of; Ik heb je niet helemaal begrepen.

Ik moet de eerste nog treffen die terugpraat .

.



oh das ook een goeie ja. Zal ze eens in het Spaans gaan afpoeieren



Een tijd geleden werd ik regelmatig door Engelstalig microsoft meisjes gebeld. Na een paar keer sprak ik natuurlijk geen woord Engels meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 20 december 2016 @ 15:42:

Vreselijk in Rotterdam kreeg ik naar m'n hoofd geslingerd jij wilt niet doneren en zorgt er dus voor dat kinderen dood gaan aan kanker ja dat wil jij jij wilt dat kinderen dood gaan aan kanker.



Wat een pokkemens was dat. Ik word denk door mijn blik als ik ze zie nooit meer aangesproken



WAUW MAAR ECHT WAUW!!!! hoe haalt ze het in haar hoofd om dit te zeggen!

Ik ben een erg vriendelijk persoon maar als iemand dit tegen mij zou zeggen zou ik echt boos naar haar omdraaien en zeggen ik hoop dat JIJ kanker krijgt. (heel gemeen ik weet het..maar in dit geval verdiend.. en hopelijk stopt ze dan)

Echt hoe durft ze dat te zeggen.
quote:djbbi schreef op 26 december 2016 @ 10:44:

[...]





WAUW MAAR ECHT WAUW!!!! hoe haalt ze het in haar hoofd om dit te zeggen!

Ik ben een erg vriendelijk persoon maar als iemand dit tegen mij zou zeggen zou ik echt boos naar haar omdraaien en zeggen ik hoop dat JIJ kanker krijgt. (heel gemeen ik weet het..maar in dit geval verdiend.. en hopelijk stopt ze dan)

Echt hoe durft ze dat te zeggen.Dan verlaag je je tot hetzelfde niveau dus
Oh vreselijk. Vooral die hello fresh boxen en de 'gratis' kranten. Eerst zei ik altijd: nee, sorry. Tegenwoordig zeg ik óf niks meer, óf nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 26 december 2016 @ 10:50:

[...]



Dan verlaag je je tot hetzelfde niveau dus



Tsja misschien heb je wel een beetje gelijk inderdaad...

Ik ben gewoon vol ongeloof dat iemand dat in zijn brutale hoofd haalt om zoiets te zeggen!

En uiteraard wens ik niemand die vreselijke ziekte! maar ik wens die hondsbrutale verkoper dan wel de schrikreactie die hopelijk volgt heeft nadat hij het zelf toegewenst krijgt.

Hopelijk doet hij het dan geen 2e keer.

De brutaliteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:-KING- schreef op 20 december 2016 @ 15:33:

je moet dus op het 'mag ik u iets vagen?' gelijk nee antwoorden.

Nog beter werkt: 'Dat heeft u dan bij deze gedaan! Een fijne dag nog.'

En vooral niet stil gaan staan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 25 december 2016 @ 19:30:

Leer een tweede taal. Of op zijn minst enkele zinnen. Leer het wel goed, anders heb je er niks aan.



Wonend in de grensstreek Nederland-Duitsland heb ik er nooit meer last van. Ben ik in Duitsland geef ik antwoord in het Nederlands. Ben ik in Nederland geef ik antwoord in het Duits.



Dit werkt! Heb het afgelopen week in een ander land meegemaakt, waar vrij veel zigeuners liepen te bedelen. Op het moment dat je in een X taal zegt dat je hun taal niet spreekt, laten ze je met rust.
Laatst hier 1 die zijn hand op stak bij wijze van groet/sta jij maar even stil mevrouwtje.

Gaf hem een goede high five en liep door.

Mijn vriendin piste bijna in haar broek.

Heb nog nooit zo'n verbaasde goede doelen werver gezien
Alle reacties Link kopieren
quote:

Zo doe ik dat ook, nooit ergens last van. Aan de deur doe ik niet open, als ik al kan zien dat het een collectant is.



Ik loop zelf collecte voor het longfonds, maar FYI: dat is volledig vrijwilligerswerk hoor, er wordt geen cent afgedragen aan de collectant.



Ik werd laatst ook aangesproken door een verkoper van hello fresh box. Toen hij wilde weten waarom ik geen interesse had zei ik dat ik niet van plan was om te eten wat de pot schaft, maar het vervolgens wel zelf klaar moet maken!

.... daar had 'ie geen weerwoord op.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
quote:djbbi schreef op 26 december 2016 @ 10:44:

[...]





WAUW MAAR ECHT WAUW!!!! hoe haalt ze het in haar hoofd om dit te zeggen!

Ik ben een erg vriendelijk persoon maar als iemand dit tegen mij zou zeggen zou ik echt boos naar haar omdraaien en zeggen ik hoop dat JIJ kanker krijgt. (heel gemeen ik weet het..maar in dit geval verdiend.. en hopelijk stopt ze dan)

Echt hoe durft ze dat te zeggen.Zelfs onder deze omstandigheden verdient niemand het om kanker te krijgen.... Ook niet om het naar iemand's hoofd te slingeren. Gewoon negeren dat soort mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven