Mode & Beauty alle pijlers

Kledingkast opruimen

16-01-2017 12:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kast puilt uit. Voornamelijk met dingen waarvan ik hoop dat ik ze ooit weer ga passen of die blijven liggen vanwege sentiment. Ik wil meer orde in de chaos. Maar waar begin ik. Hebben jullie tips?
quote:Jetty1969 schreef op 16 januari 2017 @ 13:17:

[...]



idd, en dan hangen er 8 zwarte vesten in je kast... allemaal anders dan wel, maar dan denk ik, wanneer moet ik dat nou aan, over 4 maanden is het zomer.. En als ik nou een goedkope smaak had, ik ben echt geen merken freak maar als ik iets uit een rek pak, zonder te weten van wie het is, pak ik altijd de dure dingen. Ik hou van mooie afwerking en materialen. Ik hanteer nu voor mezelf een "cost per wear" principe, een jurkje van marc cain dat ik 10 keer draag van 400 euro is eigenlijk een koopje al sik dat vergelijk met het expresso jurkje van 100 euro die ik 1 keer aan heb gehad ...Hier helaas ook geen goedkope smaak. Op een of andere manier pak ik áltijd het duurste uit het rek. Zelfs met de uitverkoop koop ik meestal iets wat niet in de uitverkoop is omdat ik dat kledingstuk net leuker vind.
Alle reacties Link kopieren
Via youtube kUn je info vinden over de methode Kunmari en over capsule wardrobe. Bij Kunmari leg je al maar dan ook al je kleren op de stapel en je laat op je inwerken hoeveel je hebt. Daarna gaat alles 1 voor 1 Door je handen en houd je alleen wat je draagt en waar je echt blij van wordt.



Ik heb nu een capsule wardrobe die op kleur hangt. Erg handig.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi alles uit de kast wat ik al lang niet meer gedragen heb, meestal gaat dit in de kledingcontainer (ik draag alleen maar Primark/H&M/Vero Moda, geen dure merken dus dat levert niets meer op). Als ik tijdens het aankleden iets aantrek waarvan het niet mooi/lekker zit, gooi ik dit direct aan de kant. Dit probeer ik soms later nog eens aan, is het dan nog niets dan gaat het ook weg, soms gaat het direct weg.



Af en toe ben ik iets te enthousiast met opruimen, ik gooi in het gemeen makkelijk dingen weg. Afgelopen zomer heb ik op vakantie in een ik-voel-me-dik-en-niets-staat-mooi een boel jurkjes weggegooid
Alle reacties Link kopieren
De eerste vuilniszak zit al vol. Nu door naar de tweede...
Alle reacties Link kopieren
quote:Tomsoep schreef op 16 januari 2017 @ 14:52:

De eerste vuilniszak zit al vol. Nu door naar de tweede...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb drie kledingstukken waar ik erg aan gehecht ben. Bijzonder ontwerp b.v. Die liggen op een apart stapeltje. en hoeven nooit weg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tomsoep schreef op 16 januari 2017 @ 14:52:

De eerste vuilniszak zit al vol. Nu door naar de tweede...
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
TO, hoe ver ben je inmiddels? Ik reageer toch maar, wie weet kun je er nog iets mee of voor in de toekomst.



Wat je als eerste kunt doen is kleding die niet past wegleggen, bv op zolder in een doos. Ik zou dat niet allemaal weg doen, als je het weer past is het handig iets te hebben dat je aan kunt voor de time being en het is fijn wat oude kleding te hebben. Wie weet zitten er dingen bij die je nog steeds mooi vindt dan. Net als dat ik ook nooit zomaar dingen weg doe die ik een jaar niet gedragen heb. Soms draag ik iets een jaar niet en dan ineens weer wel.

Het is ook de vraag waarom je iets niet draagt. Kan zijn dat je er niets bij hebt. Als je het de moeite waard vindt en graag wilt houden is het een kwestie van iets bijpassends vinden.



Verder kunnen spullen die je bewaart om iets anders van te maken bewaard worden bij de naaispullen, want eigenlijk zijn het gewoon stoffen geworden nu om iets van te maken.



Kleding met sentimentele waarde zou ik of op één stapel/in een doos leggen in de kast, of wegleggen, hangt ervan af van of je er weleens naar kijkt.



Echte zomerspullen zoals een witte broek zou ik of op een aparte plank/doos leggen of wegleggen. Voor een goed overzicht handig.



Bij kleding die past en je toch niet draagt zou je de vraag kunnen beantwoorden waarom het blijft liggen. Heeft mij toen geholpen, zowel bij het opruimen als bij toekomstige aankopen. Ik vind kleding weg doen nog steeds moeilijk, maar dit hielp bij mijn eerdere grote opruiming.



Om overzicht te houden zou ik stapeltjes maken met truien, met tops lange mouw, basic shirts, etc. En dan steeds op dezelfde kleurvolgorde. En de stapeltjes netjes proberen te houden uiteraard

Ondergoed, riemen, sokken, sjaals e.d. kunnen ook prima in een ladekast als je die hebt.



Ik vind de tips van Lida Thiry ook goed, aanrader. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je aanvullende tips Vlinder. De eerste zak was zo vol, maar nu kom ik inderdaad bij de lastigere dingen, maar ik ga rustig door.
Ik heb zo'n ruime kledingkast dat ik nog wel dubbelzoveel kleren kan kopen, terwijl ik ook juist wil opruimen



Soms kom ik een kledingstuk tegen waarvan ik denk: stom/lelijk, dit ga ik echt nooit meer dragen! En dan stop ik het in een tas en zo nu en dan kijk ik eens in die tas en concludeer ik altijd dat ik het nog steeds niet wil. En op een gegeven moment zit de tas vol en dan gaat ie naar het goede doel. Zal binnenkort maar weer eens helemaal door de kast, dat gaat wat sneller



5 jaar geleden heb ik een hele mooie nette broek gekocht bij de WE, kostte maar 10 euro en ik vermoed dat ik em maar twee keer (meteen na aankoop) heb gedragen. Daarna nooit meer, want ik ging bij een gemeente stagelopen en daar was héél vaak taart Volgens mij had ik die dag van aankoop niks gegeten, wat hij past nog steeds niet echt helemaal, ondanks dat er niks mis meer is met m'n lichaam. Nu ik dit zo uitspreek snap ik niet dat die broek nog steeds in de kast ligt, vooral omdat ie toch bijna niks heeft gekost... Die gaat vanavond in de tas!
Alle reacties Link kopieren
Simpel wat ik altijd doe is een lade van me kast reserveren en daar kleding in leggen die ik nooit draag naar een maand trek je het weer aan zit het nog goed is het nog mooi ga ik het ooit nog dragen past het bij veel als het door dat alles is gekomen mag het pas weer in je kast anders gaat het weg
quote:Cenatjuh schreef op 02 februari 2017 @ 18:38:

Simpel wat ik altijd doe is een lade van me kast reserveren en daar kleding in leggen die ik nooit draag naar een maand trek je het weer aan zit het nog goed is het nog mooi ga ik het ooit nog dragen past het bij veel als het door dat alles is gekomen mag het pas weer in je kast anders gaat het wegM'n kast, niet me kast. Na een maand, niet naar een maand

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven