Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!



Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!



quote:Valeriaansnoepje schreef op 14 januari 2017 @ 12:09:

Welkom Pruttie!



Eet je nu te weinig dan? Meestal klagen mensen over dat ze teveel eten en te weinig bewegen, niet dat ze te weinig eten, vandaar dat ik het vraag. En ik moet toch een beetje lachen om je verhaal over de hond & dumbbel



.



Dank u! Ja, ik eet te weinig. Ik ben nu ook nog eens met Ritalin begonnen, dus ik moet echt meer regelmaat in mijn eten krijgen. Misschien dat ik dan ook wat minder moe ben. Ik heb vorig jaar, voor ik begon met sporten en meer eten, bijgehouden wat ik at op een dag. Voor mijn geval at ik vet veel. Bleek ik gemiddeld op 1200kcal per dag te zitten.



En mijn hond. *zucht* Hij wil ook niet spelen ofzo, hij wil er gewoon bij zijn. Dan ben ik aan het squatten en zit hij voor me terwijl hij mij dommig aan zit te kijken.
quote:lunaleeflang schreef op 14 januari 2017 @ 12:16:

[...]



Grappig, ik ben juist heel actief als ik 's ochtends de dag begin met sporten. Helaas lukt me dat zelden vanwege werk of andere verplichtingen en 's avonds heb ik zo'n hekel aan. Zo zie je maar dat ieder mens zo anders in elkaar zit.



Ik ben dus bezig met een voedingsplan en dat gaat me verrassend goed af. Alleen 's avonds krijg ik heel veel trek in zoetigheid en heb ik vaak nog honger, dus meestal maar een schaaltje kwark of een boterham.

Hoe lang duurt dat eigenlijk voor je lichaam niet meer zo naar suiker snackt? Een nieuwe gewoonte aanleren duurt toch 30 dagen?Hangt ervan af aan wie je het vraagt. Sommige mensen zeggen 30 dagen, 60 dagen heb ik weleens zien staan en volgens mij zijn er ook pessimisten die ervan uitgaan dat het 1-3 jaar duurt.



@Pruttie: oooh Ritalin. Ja daardoor eet je al snel veel te weinig. Heb jij ook dat je misselijk wordt als je tóch dat laatste broodje naar binnen probeert te duwen? Ik heb Ritalin en Dex(amfetamine) gehad. Van de Dex kreeg ik bijna ondergewicht



Ik heb nu Strattera, dat is echt veel fijner (en duurder ). Dat werkt ongeveer 21 uur. In de bijsluiter staat 24 uur, maar bijna niks werkt bij mij zo lang als het zou moeten.
quote:Valeriaansnoepje schreef op 14 januari 2017 @ 12:09:

Welkom Pruttie!



Eet je nu te weinig dan? Meestal klagen mensen over dat ze teveel eten en te weinig bewegen, niet dat ze te weinig eten, vandaar dat ik het vraag. En ik moet toch een beetje lachen om je verhaal over de hond & dumbbel



Maandag komt er een nieuwe track van se bodypump, de pump100. Ik ben benieuwd of ik dan omhoog kan met m'n gewichten, de laatste paar lessen heb ik nauwelijks spierpijn gehad. Maar bij een nieuwe track kunnen de oefeningen wel zwaarder zijn.

Terwijl heel veel mensen stiekem meer af zouden vallen als ze juist meer zouden eten. Veel mensen lijnen te veel en eten te weinig. Een vriendin van mijn moeder volgde een crashdieet van 1200 kcal. Ze viel geen gram af en had continu honger. Ik vertelde haar dat dat ook helemaal niet slim is en wilde al uitleggen waarom, maar ze luisterde niet 'want ik wist er toch niets vanaf' (grappig altijd dat je als jonkie niet serieus wordt genomen, maar dat terzijde).



Ik heb ook moeite met voldoende eten hoor. Wanneer ik echt gezond eet, lukt het me niet om aan de 1800/1900 kcal te komen. Op ongezonde dagen (lees: mexicaanse schotels met veel kaas, tosti's, alcohol, chocolade, pindasoep, uit lunchen gaan etc of snacks met feestjes) kom ik daar veel makkelijker aan.
Alle reacties Link kopieren
@Fleet: veel plezier met je feest vanavond!

@Pruttie: handig zo'n hond Kun je die niet in een andere ruimte doen tijdens het sporten?



Ik merk ook dat het plannen van eten het halve werk is. Wat dan al begint met de boodschappen plannen. Daar heb ik nog steeds niet echt een goede routine in.



Ik ben weer wat opgeknapt. Heb net even hardgelopen. Had een tijd niet gelopen en ben nu weer begonnen bij les 10 van Evy, Start to Run. (0-5 km) Dan loop je stukjes van 3 min, dat is wel te doen met mijn huidige conditie. Hopelijk lukt het me om morgen en maandag weer te lopen. Verderop in het schema werk ik wel met rustdagen maar bij deze hele lichte lesjes heb ik dat niet per se nodig. Ben blij dat het gelukt is, het is ook nog eens best lekker weer!
Je kunt méér.
quote:Fossa schreef op 14 januari 2017 @ 12:08:

@Pruttie, welkom!

-



[...]



HIer idem. Ik ken maar weinig echt gezonde maaltijden die je zo op tafel hebt (binnen 15 minuten bedoel ik). En ja, als ik me er te gemakkelijk vanaf maak, krijg ik ook snaaitrek later op de avond. @Tessa44, in mijn geval zou de maaltijd die jij hier als voorbeeld geeft alleen al een halfuur kosten door het koken van de zilvervliesrijst. En ik mis de groente. In een gezonde maaltijd gaat hier gauw 250 gram groente per portie. Ik denk dat je voor gezond koken gewoon tijd moet maken. Mijn oplossing voor geen tijd is de vriezer. Daar heb ik altijd wel zelfbereide maaltijden en soepen in liggen.

Ik mis de groenten niet hoor, ui knoflook en bonen stonden er in mijn recept.

Het koken van de rijst duurt iets langer, maar na 10 min koken gaat het bij mij van het vuur om door te garen in de pan. Ik stop trouwens ook rijst in de vriezer, rijst wat ik over heb of ik kook een x meer. De rijst hoeft dan alleen nog maar opgewarmd te worden. Dat kost max 10 min.

Ik snap dat het een magere maaltijd is, je kunt er ook meer van eten, zeker van de bonen of je bakt twee eieren. Het alternatief, las ik, was naar de snackbar gaan, dan denk ik toch dat je beter rijst met bonen en een ei kan eten met nog een paar koekjes desnoods er achteraan, dan een zak patat met een kroket.



Ik eet dit type maaltijden als ik geen zin heb om te koken of ik trek iets uit de vriezer, ons lukt het om voldaan te zijn van dit type maaltijden, en ja dan snoep ik nog wel eens wat in de avond, dat kan, mijn man eet vaak nog een bak yoghurt met müsli voor het slapen gaan, verder was het slechts een voorbeeld voor -geen zin - geen tijd - toch iets gezonds op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn routine: zaterdagochtend maak ik een boodschappenlijst met weekmenu. Als de jongste ligt te slapen, ga ik alles halen. Als stok achter de deur heb ik dat het meeste dan ook wel op is, dus dat er toch iemand naar de supermarkt zal moeten. En als ik dan toch moet, dan maar gelijk alles halen, want dan ben ik er gelijk van af...
Alle reacties Link kopieren
Verder komt het niet echt tot sporten hier, man en ik kwakkelen met de gezondheid en de kinderen stuiteren door het huis. Ik heb wel wat hobbyprojecten verder gebracht, dus dat is goed. Afgezien van wat ik allemaal naar binnen heb gewerkt toen ik koekjes ging bakken met de oudste eet ik ook heel gezond. Ik heb ook weer zin om te koken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tessa44- schreef op 14 januari 2017 @ 15:02:

[...]



Ik mis de groenten niet hoor, ui knoflook en bonen stonden er in mijn recept.

Het koken van de rijst duurt iets langer, maar na 10 min koken gaat het bij mij van het vuur om door te garen in de pan. Ik stop trouwens ook rijst in de vriezer, rijst wat ik over heb of ik kook een x meer. De rijst hoeft dan alleen nog maar opgewarmd te worden. Dat kost max 10 min.

Ik snap dat het een magere maaltijd is, je kunt er ook meer van eten, zeker van de bonen of je bakt twee eieren. Het alternatief, las ik, was naar de snackbar gaan, dan denk ik toch dat je beter rijst met bonen en een ei kan eten met nog een paar koekjes desnoods er achteraan, dan een zak patat met een kroket.



Ik eet dit type maaltijden als ik geen zin heb om te koken of ik trek iets uit de vriezer, ons lukt het om voldaan te zijn van dit type maaltijden, en ja dan snoep ik nog wel eens wat in de avond, dat kan, mijn man eet vaak nog een bak yoghurt met müsli voor het slapen gaan, verder was het slechts een voorbeeld voor -geen zin - geen tijd - toch iets gezonds op tafel.



Het probleem voor mij is dus dat dit dan wel gezond is, maar zo weinig voldoening geeft dat ik dan toch nog ga lopen snacken, want ik ben mentaal niet voldaan. Voor ons werkt een weekmenu gewoon heel goed, waarbij we op drukke dagen iets opwarmen van 2 dagen eerder ofzo.



Verder was ik heerlijk ontspannen van een paar dagen bij mijn ouders zijn, maar dat is allemaa weer weg, ik heb het idee dat ik nog heel veel moet en ben rusteloos. Gisteren wwel uit de stad naar huis gelopen (6km), en vandaag heeft sporten de hoogste prioriteit.
quote:fiool schreef op 14 januari 2017 @ 19:42:

Mijn routine: zaterdagochtend maak ik een boodschappenlijst met weekmenu. Als de jongste ligt te slapen, ga ik alles halen. Als stok achter de deur heb ik dat het meeste dan ook wel op is, dus dat er toch iemand naar de supermarkt zal moeten. En als ik dan toch moet, dan maar gelijk alles halen, want dan ben ik er gelijk van af...Ik vind boodschappen doen juist het allerleukste klusje
quote:lunaleeflang schreef op 15 januari 2017 @ 11:48:

[...]



Ik vind boodschappen doen juist het allerleukste klusje



Vreselijk! Vooral de kassa. Ik wou dat ze niet zo panisch alles lopen te scannen zodat de berg boodschappen binnen 1 minuut bijna van de balie afdondert



Daarom ga ik altijd naar jumbo, die hebben 2 scankassa's. Als ik weinig nodig heb gooi ik het meteen in m'n boodschappentas. Geen geklooi met mandjes en uit- en inpakken.
quote:Valeriaansnoepje schreef op 15 januari 2017 @ 12:35:

[...]





Vreselijk! Vooral de kassa. Ik wou dat ze niet zo panisch alles lopen te scannen zodat de berg boodschappen binnen 1 minuut bijna van de balie afdondert



Daarom ga ik altijd naar jumbo, die hebben 2 scankassa's. Als ik weinig nodig heb gooi ik het meteen in m'n boodschappentas. Geen geklooi met mandjes en uit- en inpakken.Dat is omdat de gemiddelde tijd die je over een product doet gemeten wordt. Die lijsten met metingen hingen standaard in de kantine en werden elke zoveel tijd opnieuw opgehangen. Bij mij (ik heb jaren bij de AH gewerkt) werd je erop aangesproken als dat boven de 3 seconden per artikel was. Heel irritant, want veel klanten zitten daar helemaal niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Zo heb ik een tijd bij de AH to go gewerkt waar ik allemaal veren in mijn reet kreeg als ik 'cassiere van de week' was. (snelste met de minste fouten)

Maar heb ook weleens van klanten gehoord dat het best wat rustiger mocht.



Verder toch een beetje spierpijn van het hardlopen gisteren. Terwijl het zo'n lichte les was. Vandaag dan toch maar niet meteen de volgende les.
Je kunt méér.
Dag dames! Zo hé, weer een hoop bijgeschreven. Ik lees op mijn gemak bij morgen. Lijkt er op dat ik een dag thuis ga zijn want mijn jongste is weer goed ziek.



Feestje was gezellig. Vandaag een beetje beweging gehad door het huishouden te doen, vanavond weer de yoga. Maar goed, vandaag de overblijfselen opgegeten hier en daar, dus eigenlijk doet het niks af. Morgen maar weer normaal doen. Heb er ook zin in, na veel slecht eten krijg ik gelukkig ook weer zin in gezond eten.



Dat was mijn bescheiden bijdrage vandaag. Tot morgen!
Alle reacties Link kopieren
Goede tip zon week menu! Vind het wel moeilijk in te passen.... ik ga er over nadenken (heb maar 3 dagen dat ik thuis eet, MA+DO+1 weekenddag)



Vandaag 2x lange wandeling met de hond gedaan. Sochtends 2 broodjes kaas gegeten, smiddags hapjes op een babyshower (veel suiker). Nu tomatensoep aan het maken met wat stokbrood en pesto. Vanavond naar de verjaardag van mijn vader. We gaan ovenbitterballetjes eten (ze willen mn airfryer proberen hihi) vandaag dus niet helemaal top.. probeer juist te minderen met suiker. Maar het is al beter dan afgelopen maanden :p morgen weer een nieuwe dag!



Thee en water drinken gaat goed.

Wat drinken jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik drink meestal water, thee en koffie (zonder suiker). Op t werk neem ik ook wel eens een chocomel... niet zo'n goede gewoonte

Soms melk maar dat haal ik niet standaard in huis.



Vanmiddag een eind gaan fietsen en dat was best lekker. En morgen hoop ik mijn volgende les te gaan hardlopen.
Je kunt méér.
quote:Noukaa schreef op 15 januari 2017 @ 17:59:

Thee en water drinken gaat goed.

Wat drinken jullie?Thee en water. En een paar glazen alcohol per week.
quote:Noukaa schreef op 15 januari 2017 @ 17:59:

Goede tip zon week menu! Vind het wel moeilijk in te passen.... ik ga er over nadenken (heb maar 3 dagen dat ik thuis eet, MA+DO+1 weekenddag)

[...]Als je maar drie dagen thuis eet kun je misschien een HelloFresh box nemen voor die dagen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fossa schreef op 15 januari 2017 @ 19:16:

[...]



Thee en water. En een paar glazen alcohol per week.Hier hetzelfde. Dat doe ik nu wel lang genoeg om het officieel een gewoonte te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst meegedaan aan een nieuwjaarsduik en nu heeft zo'n grapjas alle foto's op het web gezet. Gewoon een openbaar album... Moon-Alisa in haar badpak. Naar de zee rennend, in de zee, uit de zee.



Laat ik zeggen dat ik er goed gemotiveerd door raak
Je kunt méér.
quote:Moon-Alisa schreef op 15 januari 2017 @ 20:38:

Ik had laatst meegedaan aan een nieuwjaarsduik en nu heeft zo'n grapjas alle foto's op het web gezet. Gewoon een openbaar album... Moon-Alisa in haar badpak. Naar de zee rennend, in de zee, uit de zee.



Laat ik zeggen dat ik er goed gemotiveerd door raak Oeh, confronterend... Ik moet zeggen dat dat soort foto's mij eerder ontmoedigen dan stimuleren... Als ik mezelf op die manier zou willen stimuleren, moet ik juist een foto uitzoeken van toen ik 10 kilo lichter was en die op de koelkast plakken. Veel motiverender!
Alle reacties Link kopieren
Nee ik heb wel, als ik deze foto's zie, dat ik vind dat het wat gespierder mag en wat kilo's eraf. Ergens wel goed om nu een voor-foto te hebben. Ik ben niet iemand die thuis nog even een badpak-foto maakt voordat ik weer ga hardlopen.

Gelukkig was het een badpak en geen bikini.



Er loopt ook een meiske van een jaar of 16 bij en die heeft ook al ongeveer mijn figuur. Ik weet dat ze uit een gezin komt waar ze niet zo gezond leven. Dat is wel sneu...
Je kunt méér.
Ai Moon, dat is niet leuk. Wel goed dat het motiveert! Dat heb ik dan ook niet bepaald.



Noukaa, ik drink eigenlijk alleen maar water en thee. Soms eens Spa fruit, die met een subtiel smaakje en zonder kcal. Nu heb ik alleen wel fris over van het feest en drinken we daar meer van, maar dat is eigenlijk ook de enige keer dat ik fris drink.



Ik ga vandaag lief voor mijzelf zijn. We hebben een baggere nacht achter de rug, spannende ochtend dusver (jongste hondsberoerd, oudste verlatingsangst en geen zin in school) en ik moet nog naar de huisarts met de jongste. Ga daarna even boodschappen met haar doen, gezond en veel groenten. Ik denk dat ik maar wat vooruit ga koken want het ziet er niet naar uit dat het een gemakkelijke week gaat worden. Tussendoor bijslapen en aan de yoga en veel water drinken. Verder wil ik niet te veel van mezelf, alleen jammer dat ik écht een was moet draaien want anders kan ik de geleende kleding van school niet teruggeven.
Alle reacties Link kopieren
Succes vandaag Fleet!!! Wel goed vooruit gedacht.



Dankjewel voor je tip Valeriaansnoepje, ik houf alleen niet van de boxen. Ben zelf kok en knutsel liever zelf wat bij elkaar. Wil het best eens proberen maar is dat niet heel duur?
Alle reacties Link kopieren
Succes en sterkte, Fleet. Vooruit koken is goed idee idd.



Ik heb weer hardgelopen. Dat ik hier schrijf helpt me wel echt. Gewoon dat je weet dat je het kunt melden, haha, het helpt echt. Les 11, dat is 8 x 2 min rennen met steeds 1 min wandelen ertussen. t Ging niet echt soepel, misschien doe ik deze over een paar dagen nog eens.



Verder gezonde soep gemaakt van oa linzen en bloemkool. Ik had gekeken wat ik nog in huis had, daarop gegoogled en zo een recept gevonden. Vind m niet mega-lekker maar het is eetbaar en ik ben weer van mijn restjes af.
Je kunt méér.
Hè gadver. Ik heb krentenbrood gehaald. Zitten er allemaal harde stukjes/pitjes whatever het zijn in. Brrr. Heb de helft van de tijd het geluid van "brekende kiezen" in mijn mond.



(Ik had vroeger een heel slecht gebit ivm toegediende zuurstof na mijn geboorte, dus ben helaas bekend met dat geluid. Brrr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven