Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)



Links over besparen, consuminderen etc:



Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/





Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)



Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 16 januari 2017 @ 15:16:

De duurzaamste suggestie die ze deden was: heel lang doen met je wollen trui, of een trui van gerecyclede wol kopen. Maar hoe doe je dan heel lang met je wollen trui? Voor 1 trui een wolwasprogramma draaien vind ik ook enorme verspilling. En met de hand wassen begin ik niet aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianaf schreef op 16 januari 2017 @ 15:18:

[...]



Fleece is een beetje lastig, want aan de ene kant kan het gemaakt worden van gerecyclede pet-flessen. Aan de andere kant schijn het nogal veel bij te dragen aan de plasticsoep, doordat er bij elke wasbeurt een hele berg miniscule plasticdeeltjes in het afvalwater en milieu terechtkomt. En dat is te klein om eruit te filteren. Of zo...ja, dat waren precies de twee kanten van de duurzaamheidsmedaille die de VK ook benadrukte...
Alle reacties Link kopieren
Als je op zoek bent naar een sweater achtige trui of vest zou je kunnen kijken bij het merk Armedangels, online bijv. bij wehkamp. Zij werken met biologisch katoen, eerlijke prijzen naar boeren en eerlijke werkomstandigheden. Ik vind hun tshirts erg fijn, maar heb geen ervaring met hun vesten en truien.



Ik heb toevallig (gratis ) de budget viva gelezen. Ik heb er niets nieuws uit geleerd, er stonden tips in die we al kennen (spullen lenen, doorverkopen, tweedehands ipv nieuw) een interview met iemand uit het programma utopia, interviews met vrouwen die er niet mee zitten (torenhoge) studieschulden te hebben en mode die niet al te duur is..

Ik vond het nauwelijks intressant, maar zoals al eerder gezegd door andere forummers tijdschriften zijn voor het gros verkapte reclame en verdraaide woorden..
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 16 januari 2017 @ 15:23:

[...]





Maar hoe doe je dan heel lang met je wollen trui? Voor 1 trui een wolwasprogramma draaien vind ik ook enorme verspilling. En met de hand wassen begin ik niet aan.



Dat stond er niet bij in het artikel

zelf heb ik meerdere wollen truien waarvoor ik eens in de zoveel tijd gezamenlijk een wolwasprogramma draai. als je er maar één hebt lijkt het me lastig worden inderdaad.

maar ik heb geen kinderen die met chocopastahandjes of snottebellen mijn trui vies maken, zoals iemand schreef, dus zo vaak truien wassen hoeft ook niet hier, vaak is tussendoor luchten ook genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 16 januari 2017 @ 15:29:

[...]

ja, dat waren precies de twee kanten van de duurzaamheidsmedaille die de VK ook benadrukte...Zodra het er stond, zag ik dat ik al weer zwaar mosterd was.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 16 januari 2017 @ 15:31:

Als je op zoek bent naar een sweater achtige trui of vest zou je kunnen kijken bij het merk Armedangels, online bijv. bij wehkamp. Zij werken met biologisch katoen, eerlijke prijzen naar boeren en eerlijke werkomstandigheden. Ik vind hun tshirts erg fijn, maar heb geen ervaring met hun vesten en truien.

Ik heb ook shirtjes van Armedangels, maar ben nog geen geschikt vest daarvan tegengekomen. Ik zoek niet echt iets sweater-achtigs/sportiefs, maar meer zoiets:

Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 16 januari 2017 @ 15:31:

Als je op zoek bent naar een sweater achtige trui of vest zou je kunnen kijken bij het merk Armedangels, online bijv. bij wehkamp. Zij werken met biologisch katoen, eerlijke prijzen naar boeren en eerlijke werkomstandigheden. Ik vind hun tshirts erg fijn, maar heb geen ervaring met hun vesten en truien.



Ik heb toevallig (gratis ) de budget viva gelezen. Ik heb er niets nieuws uit geleerd, er stonden tips in die we al kennen (spullen lenen, doorverkopen, tweedehands ipv nieuw) een interview met iemand uit het programma utopia, interviews met vrouwen die er niet mee zitten (torenhoge) studieschulden te hebben en mode die niet al te duur is..

Ik vond het nauwelijks intressant, maar zoals al eerder gezegd door andere forummers tijdschriften zijn voor het gros verkapte reclame en verdraaide woorden..

Fijn zo'n samenvatting!!



Zijn er hier trouwens mensen die financiele bladen of kranten lezen? Of halen jullie je kennis vooral van internet?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn breikunsten aan het bijschaven zodat ik over een tijdje mijn eigen wollen truien kan breien. Duur, maar duurzamer kan haast niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 16 januari 2017 @ 15:51:

Ik ben mijn breikunsten aan het bijschaven zodat ik over een tijdje mijn eigen wollen truien kan breien. Duur, maar duurzamer kan haast niet.Misschien nog een schaapje erbij nemen, wordt het nog duurzamer!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat is er al veel geschreven vandaag!



Allereerst de boodschappen, vandaag 83 euro afgerekend. En dan hebben we niet alles voor een hele week. Zaten wel wat extra dingen bij die in de aanbieding zijn of die je een keer moet aanschaffen en lang mee doet maar best wat kosten. Ik merkte dat ik best geneigd ben dingen in mijn karretje te stoppen die niet op mijn lijstje staan. Zo van, o ja, lekker om dat eens een keer te eten en dan nog geen compleet gerecht in mijn hoofd heb. Ik maak nooit een weekmenu, maar vandaag had ik voor drie dagen duidelijk het avondeten in mijn hoofd. Voor de verandering me aan de lijst gehouden. Was best leerzaam...



Net als Nicole ben ik een koukleum en heb ook niet echt een vetlaagje ter isolatie. Toch vind ik het op mijn werk veel te warm. Thuis vaak 19 graden en iets minder vind ik ook niet erg, maar ik draag dan ook warme kleding thuis. Lijkt me logisch in de winter. Partner zet gerust met alleen een shirt aan de thermostaat op 21 graden. Dat vind ik echt zonde. Als het 18 graden is in huis zonder dat ik daarmee de verwarming aan hoef te hebben vind ik het prima. En als ik het dan toch koud krijg kan hij alsnog aangezet worden. Mijn tolerantie is wel echt minder geworden in de loop der jaren. Als kind kon ik er stukken beter tegen en was ik wat meer 'gehard', wij hadden toen geen auto en een koud huis.



Fairtrade kleding heb ik niet. Ik heb er al wel naar gekeken maar met maat XS is het nogal lastig, begint meestal bij S, zoals bv Miss greens en Floortje Dessing. Als iemand merken weet met kleine maten, graag!



Geen ervaring met vloerverwarming.



Kleding vooruit kopen voor de kinderen doe ik wel, maar niet met alles. Korte broeken of wintertruien niet omdat dat zo specifiek is voor weinig dagen. Jeans en longsleeves wel, kunnen het hele jaar. Ik heb me echt wel verschillende keren vergist qua maat, door langzaam groeien of een groeispurt. En soms verandert er weleens iemand behoorlijk, zoon is stukken slanker geworden inmiddels door flinke groei. Jongste dochter is veel flinker dan de oudste en kan best veel niet van haar aan. Maar ook dat kan weer veranderen. Dus ben wat voorzichtig daarin. Verder risico is dat de oudste volgend jaar niet meer mooi vind wat we nu samen vooruit kopen.

Net als Nicole vertelde ik laatst al in de sale een mooie longsleeve voor zoon te hebben laten liggen, thuis alles eens goed bekeken en daar zag ik dat hij er genoeg had een maat groter. Ook dat is weer bewustwording, net als bij de boodschappen vandaag. precies wat bij mijn doelen voor dit jaar hoort!

Mijn eigen kleding wordt ook minder in aantal maar wel bewuster (en duurder ), spullen waar ik echt blij mee ben, matcht met wat ik heb en waar ik wat aan heb/past bij mijn leven. Toen ik zwanger was van onze oudste was ik toe aan nieuwe kleding, ik had nog best veel H&M spullen uit mijn studentenperiode die eigenlijk niet meer konden, zeker niet voor werk. Na de eerste bevalling ben ik gaan opruimen wat niet meer kon en gaan werken aan verbetering. Inmiddels is er veel meer afgestemd op elkaar, gaan veel dingen al jaren mee en heb ik veel echt mooie dingen. Nog altijd meer dan nodig is, maar zoals ik al eerder zei, guilty pleasure, ook voor de kids



Nicole, als ik één of enkele wollen spullen heb doe ik daar gewoon fijne was voor 30 graden bij, zodat ik genoeg heb en ook bh's erbij in een waszakje. Voor die spullen is dat wolprogramma vaak voldoende om weer schoon te worden.



Budget Viva bekeken. Ik denk niet dat iemand hier de tips de moeite waard vind
Alle reacties Link kopieren
quote:vlinder021 schreef op 16 januari 2017 @ 16:50:



Fairtrade kleding heb ik niet. Ik heb er al wel naar gekeken maar met maat XS is het nogal lastig, begint meestal bij S, zoals bv Miss greens en Floortje Dessing. Als iemand merken weet met kleine maten, graag!

Dan hou ik me ook aanbevolen, ik heb hetzelfde probleem.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Nijevelt schreef op 16 januari 2017 @ 11:43:

Zijn er hier mensen met vloerverwarming trouwens? Ik ben wel benieuwd of dat nog verschil maakt, of het zuiniger stookt en of je bij minder stoken meer warmte hebt.Wij hebben vloerverwarming met een pvc-vloer erop. De thermostaat staat het hele jaar door op 20 graden. In ons vorige huis was 18 graden genoeg (en 's nachts 15), maar we merkten dat we 'ie hier wel wat hoger mag staan. We hebben één radiator in de badkamer, omdat alleen de vloerverwarming volgens de aannemer niet voldoende zou zijn, maar die is nog nooit aan geweest. Vorig jaar verbruikten we 450 m3 gas (woonoppervlak 70 m2, 2 personen). Het was toen een bijzonder zachte winter, maar ik denk dat we toch wel zuinig stoken. In maart krijg ik weer een nieuwe afrekening, ik ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
quote:cybermeisje schreef op 16 januari 2017 @ 18:28:

[...]





Dan hou ik me ook aanbevolen, ik heb hetzelfde probleem.Kuyichi heeft spijkerbroeken vanaf maat 25 in elk geval. Voor de rest loop ik ook tegen dat probleem aan. Zou best alleen bij Nukuhiva willen shoppen, maar inderdaad vrij weinig in maat XS. Daarbij ben ik een zomertype qua kleuren en op een of andere manier is veel eerlijke kleding vaak in aarde/beigetinten, oranje/geel/roodtinten en die staan mij voor geen meter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nijevelt schreef op 16 januari 2017 @ 19:46:

Kuyichi heeft spijkerbroeken vanaf maat 25 in elk geval. Voor de rest loop ik ook tegen dat probleem aan. Zou best alleen bij Nukuhiva willen shoppen, maar inderdaad vrij weinig in maat XS. Daarbij ben ik een zomertype qua kleuren en op een of andere manier is veel eerlijke kleding vaak in aarde/beigetinten, oranje/geel/roodtinten en die staan mij voor geen meter.Dat is dus een beetje het probleem. Het is 9/10 ook niet eens mijn stijl, ik heb een redelijk nette stijl en dit soort merken zijn in verhouding toch meer 'casual'. Daarnaast staan de kleuren mij meestal ook niet.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Herkenbaar. Ik ben ook een zomertype. Qua kleuren en stijl ook vaak geen match. En dan lastig met maten. Dan wil het moeilijk lukken. Ben ook niet zo snel tevreden, het is al moeilijk genoeg om in het reguliere, veel grotere aanbod te vinden wat ik wil.



Wel heb ik gezien dat veel van mijn kleding in Portugal gemaakt wordt, dat is bij mijn weten qua arbeidsomstandigheden al heel wat anders dan op veel plekken buiten Europa.
Alle reacties Link kopieren
Ik pas gelukkig wel goed in de kleinste maat van fair trade merken en heb nu een paar shirtjes van Armedangels, maar het meeste is ook niet mijn stijl (te sportief of te 'geitenwollensok') en aardetinten staan mij ook niet, dus het is wel zoeken naar een speld in een hooiberg. Wat mij betreft zou het assortiment wel wat groter mogen!
Alle reacties Link kopieren
quote:nicole123 schreef op 16 januari 2017 @ 14:48:

[...]





Ik heb even op de site gekeken en zie een aantal van die dunne vestjes met knoopjes. Die draag ik met name in de zomer, die zijn voor mij in de winter veel te dun. Verder nog 1 dikker vest van Benneton bij hen, maar die is '40% acryl / 30% mohair / 30% polyamide' (en alleen chemisch reinigen, dat is ook een no go voor mij). Mijn ervaring is dat dat niet lang mooi blijft.



Ik bedoel inderdaad de vestjes met de knoopjes, maar ik heb ze van 100% wol (al een paar jaar oud) en niet van katoen. Dat scheelt aanzienlijk in de warmte. Ik heb inderdaad ook een paar van zulke katoenen vestjes voor de zomer. Ik heb jaren geleden wat tweedehandse nette wollen truien en vesten gevonden van Claudia Sträter, maar ik heb geen idee of ze dat soort kleding vaker in de collectie hebben.



Ik draag veel wol, misschien dat ik het daarom warm heb op mijn werk . Ik vind wol prettig dragen, je blijft lekker warm maar niet zo benauwd als in kunststoffen en als je zweet krijg je niet van die natte plekken zoals in katoen. Ik draag regelmatig wol en wacht met wassen tot ik ongeveer een machine vol heb, ik gooi er inderdaad ook gewoon panty's, beha's en thermokleding bij. Omdat een wolprogramma niet centrifugeert blijven die in een wolprogramma ook mooier dan in een normaal programma. Wol in combinatie met kunststoffen is inderdaad een slecht idee. Doordat de kunststoffen vezels veel sterker zijn dan de natuurlijke vezels, slijt met het dragen de natuurlijke vezel er uit en blijft alleen de synthetische vezel over.



Ik ben me ervan bewust dat wol niet het meest milieuvriendelijke materiaal is. Ik heb daar niet echt een goed alternatief voor. Qua dierenwelzijn kun je kiezen voor wol uit Europa (zeker als je, zoals iemand hier, zelf breit - ik heb dat in het verleden ook gedaan maar nu niet meer echt tijd voor) maar de ecologische voetafdruk wordt er niet kleiner van. Maar katoen en synthetische stoffen zijn weer om andere reden niet goed voor het milieu. Ik kies dan toch voor wol omdat wol jarenlang mooi blijft en het zo comfortabel is dat ik het tot op de draad toe verslijt.



@Duurzame kledingstijl: inderdaad, een groot deel van de duurzame merken straalt toch duidelijk een soort 'type' uit dat totaal niet bij mij past. Grappig dat jij een hele nette kledingstijl hebt, Cybermeisje, in mijn hoofd zie jij er helemaal cybergoth uit :D . Ik voel me af en toe wel een geitenwollensokkenhippie maar aangezien mijn collega's toch vaak verbaasd zijn over mijn 'gedoe' met zuinig zijn, zelf doen en gezond eten, zal ik er toch wel niet helemaal zo uit zien. Ik hou wel van de wat meer klassieke jurken, een beetje retro (maar dat pinup gedoe vind ik vreselijk) en kan af en toe ook goed slagen in tweedehandswinkels. Ik probeer ook veel zelf te maken en een jurk of rok is wat sneller goed gelukt dan een broek of jasje.
Tijdens het zoeken naar de merken die hier zijn genoemd, kwam ik op de site watmooi.nl. Zoals de site zegt: duurzame materialen voor eerlijke wereld. Zag dat de maten vanaf XS beginnen. Wie weet!
Voor de dames die van nettere kleding houden is Miss Green misschien ook wel wat. Zij hebben ook kleine maten (xs tot xl)
Dank voor de suggesties! Ik heb even gekeken op Wat mooi en miss Green. Miss Green kende ik al wel, eerder weleens wat besteld, maar mijn ervaring tot nu toe is dat ik verdrink in hun XS en het is het gewoon allemaal niet voor mij daar...

Wat mooi heeft inderdaad XS! Ook daar niks gevonden helaas. Hoe dan ook, fijn om nu merken te weten die deze maat hebben! Ik weet dat ik moeilijk ben qua kleding, maar mijn voornemen wat ik al een aantal jaren toepas om heel bewust kleding te kopen betekent vooral ook dat je echt helemaal tevreden moet zijn zodat je het veel draagt. Met fairtrade kleding heb je nog heel weinig keuze en dan is het erg moeilijk, maar dat wordt ongetwijfeld beter in de komende jaren.



Tr0tter, jullie verbruiken minder dan de helft van wat gemiddeld is voor een flat volgens Nibud, wauw. Wij zaten vorig jaar ook duidelijk onder wat Nibud aangeeft voor onze woonvorm, maar het was ook wel een zachte winter. Ik vind dat er bij ons nog wel verder op geminderd kan worden, maar partner zit daar toch wat anders in dan ik.
Ik herken het wel hoor Vlinder. Ik wil ook het liefst alleen duurzame kleding en alleen wat ik echt leuk vind en lekker zit, maar dat is moeilijk te vinden. Armedangels heeft wel veel in mijn stijl, daar kijk ik dan ook vaak. Overigens is G-star ook een redelijk duurzaam jeansmerk! Ze zijn veel met milieu bezig. Daar zou je ok kunnen kijken voor spijkerbroeken etc.
Oh en via rankabrand.nl zie je welke merken duurzaam bezig zijn. Hoewel het niet altijd helemaal klopt, het heeft wel een indruk!
quote:Kraaienpootje schreef op 17 januari 2017 @ 11:00:

Oh en via rankabrand.nl zie je welke merken duurzaam bezig zijn. Hoewel het niet altijd helemaal klopt, het heeft wel een indruk!Goeie tip, bedankt!
1 van mijn doelen voor 2017 is minder voedselverspilling.



En nu een vraag: wat doen/maken jullie de volgende dag met een kleine restantje van gestoomde sperciebonen, aardappel en bloemkool?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kumiko schreef op 17 januari 2017 @ 13:33:

1 van mijn doelen voor 2017 is minder voedselverspilling.



En nu een vraag: wat doen/maken jullie de volgende met een kleine restantje van gestoomde sperciebonen, aardappel en bloemkool?Dat gaat bij mij gewoon bij de pasta of in een lasagna erbij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven