Kroatie

16-01-2017 16:02 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames,



M'n vriend en ik hebben onlangs een vlucht naar Italie geboekt. We blijven daar ongeveer een midweek om vervolgens over te steken naar Kroatie (waarschijnlijk Dubrovnik). We blijven iets langer dan 2 week in Kroatie om vervolgens weer terug te vliegen naar huis. De reis vindt plaats tussen midden juli en begin augustus.



We willen door verschillende steden reizen (waarschijnlijk Dubrovnik, Split, Zadar, Zagreb), maar eigenlijk staat alleen de eindbestemming (Zagreb) vast.



Weet iemand misschien of het verstandig is om deze reis uit te plannen en dus ook alvast hotels te boeken. Of dat we gewoon op het moment een hotel zoeken en daar dan ter plekke een kamer boeken.



We zitten zelf namelijk een beetje te twijfelen, omdat we aan de ene kant niet vast willen zitten aan een hotelreservering en aan de andere kant niet voor een vol hotel willen staan. Ook willen we het niet te duur maken.



Tips of ervaringen zijn welkom!
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
is niet persé nodig maar zelf vind het toch altijd fijn. Overnachten is niet duur in Kroatië, wij sliepen met 2 personen ongeveer voor 35/40 euro per nacht en dan had je echt wel prima accomodaties. Je kan ook boeken waarbij je tot een dag voor aankomst kosteloos mag annuleren. Zo blijf je toch flexibel.



Dubrovnik is mooi! Dag of 2 heb je wel genoeg aan (vonden wij). Split is ook leuk maar wij vonden Hvar (eiland) echt super! Zadar vonden wij wel ok maar niet speciaal. Uiteraard Krka watervallen die je moet zien en Plitvice meren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker slaapplekken reserveren. In jouw reisperiode is het vooral in steden aan de kust, of eigenlijk overal aan de kust, enorm druk! Je kan gokken op sobes (kamers aan huis), die nog vrij zijn. Maar je kan veel tijd kwijt zijn met zoeken.

Ga je met de boot van Italië naar Dubrovnik?



Ik ben de afgelopen 15 jaar vaak in verschillende delen van Montenegro en Kroatië geweest en naar mijn idee wordt het elk jaar drukker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou boeken. Kroatië is vreselijk druk in die periode. In Dubrovnik is het dan echt op de koppen lopen. Er zijn tig hotels die je tot bijna op het laatste moment weer kan annuleren mocht je toch echt van je planning willen afwijken.

Waar zit je in Italië? Wij hebben ooit het omgekeerde gedaan in juli :Dubrovnik, Split dan met boot naar Ancona en via oa Ravenna en Milaan terug naar huis. Ravenna is leuk! Mooi en niet te toeristisch. Dat was echt een verademing na het drukke Kroatië.
Alle reacties Link kopieren
quote:Europe86 schreef op 16 januari 2017 @ 16:47:

is niet persé nodig maar zelf vind het toch altijd fijn. Overnachten is niet duur in Kroatië, wij sliepen met 2 personen ongeveer voor 35/40 euro per nacht en dan had je echt wel prima accomodaties. Je kan ook boeken waarbij je tot een dag voor aankomst kosteloos mag annuleren. Zo blijf je toch flexibel.



Dubrovnik is mooi! Dag of 2 heb je wel genoeg aan (vonden wij). Split is ook leuk maar wij vonden Hvar (eiland) echt super! Zadar vonden wij wel ok maar niet speciaal. Uiteraard Krka watervallen die je moet zien en Plitvice meren.Dankje voor de tips! Dit wordt onze eerste keer in Kroatie dus ik stel het heel erg op prijs. Ik weet inderdaad niet heel goed wat ik moet verwachten van de steden en hoeveel tijd je er kan/wil doorbrengen. Tuurlijk kun je je wel een beetje inlezen maar het is toch altijd wel anders dan verwacht.. Daarom vind ik het wel fijn om gewoon van mensen zelf hun ervaringen te horen
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
quote:samarkand schreef op 16 januari 2017 @ 16:49:

Ga je met de boot van Italië naar Dubrovnik? Ja we gaan inderdaad met de boot.
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
quote:the4ofus schreef op 16 januari 2017 @ 16:51:

Waar zit je in Italië? We zitten in Napels bij de broer van mijn vriend, verder gaan we ook niet echt andere steden bezoeken. We reizen wel van Napels naar Bari om met de boot over te steken dus.
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
quote:loempiadawg schreef op 16 januari 2017 @ 16:58:

[...]





Ja we gaan inderdaad met de boot.



Leuk, de bootreis is prachtig!

De steden zijn over het algemeen heel mooi, maar ook redelijk klein. Prima te verkennen in een ruime dag. Ik zou wat eilandtripjes toevoegen, de eilanden zijn namelijk echt fantastisch. Bijvoorbeeld Brac of Hvar vanaf Split of Dugi Otok (vooral natuur en relaxen) vanaf Zadar.



In het binnenland zijn de watervallen prachtig. En vanuit Dubrovnik zou je ook naar Mostar in Bosnië kunnen gaan. Een hele andere sfeer, de oorlog nog veel meer zichtbaar, maar ook een fijne stad.
Alle reacties Link kopieren
quote:samarkand schreef op 16 januari 2017 @ 17:02:

[...]





Leuk, de bootreis is prachtig!

De steden zijn over het algemeen heel mooi, maar ook redelijk klein. Prima te verkennen in een ruime dag. Ik zou wat eilandtripjes toevoegen, de eilanden zijn namelijk echt fantastisch. Bijvoorbeeld Brac of Hvar vanaf Split of Dugi Otok (vooral natuur en relaxen) vanaf Zadar.



In het binnenland zijn de watervallen prachtig. En vanuit Dubrovnik zou je ook naar Mostar in Bosnië kunnen gaan. Een hele andere sfeer, de oorlog nog veel meer zichtbaar, maar ook een fijne stad.Dankje voor de tip! Zal het zeker onthouden. Zijn de eilanden gemakkelijk te bereiken?
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
Ja, de eilanden zijn goed bereikbaar. Boten zijn van de maatschappij Jadrolinija. Naar vrijwel alle grotere eilanden gaat meerdere keren per dag een boot. De haven voor veerboten is in Aplit naast de oude stad. In Zadar iets verder weg, want recent verplaatst.

Reizen jullie met een auto? Die kunnen ook mee, dan wel wat eerder aanwezig zijn ivm rijen. Ik vind de boottochten altijd heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:samarkand schreef op 16 januari 2017 @ 17:38:

Reizen jullie met een auto? Nee we gaan (helaas) niet met een auto, maar ik had al wel gelezen dat het makkelijk was om van plek naar plek te gaan binnen Kroatie met het openbaar vervoer. Hopen dat dat ook echt zo blijkt te zijn.
I used to be an adventurer like you, but then I took an arrow to the knee..
Alle reacties Link kopieren
Bari is ook nog wel fijn om een paar uur in rond te wandelen. Daar zijn we vorig jaar geweest. Heel sfeervolle kleine, oude straatjes rond de kathedraal (en het lichaam van Sinterklaas, natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Vroeger toen ik nog klein was ben ik jarenlang met mijn ouders naar Kroatië gegaan, zonder een enkele hotelreservering. We reden gewoon wat hotels af en vonden altijd wel ergens plaats en kregen altijd wel 2 weken vol. Soms was er een annulering en hadden we 2 weken in 1 hotel maar soms ook maar 2 of 3 nachten ergens en dan reden we weer verder. Dat was ook leuk omdat je zo telkens weer een ander stukje vd kust zag.



Daarna ben ik jaren niet meer in Kroatië geweest.



Inmiddels ben ik er weer 2x geweest en nu met mijn man en dochtertje. Ook weer gewoon zonder reservering. We hebben beide keren gewoon plek gevonden.



Om accomodatie te boeken zonder reservering heb je wel een auto nodig (bv om van de ene baai naar de andere baai te rijden). Omdat jullie geen auto hebben gaat dat wel iets moeilijker. Maar je kan anders altijd ter plaatse ff op een hotelboekingssite kijken waar nog plaats is en zo je route uitstippelen.



Maar als ik jullie was zou ik overwegen om vanaf Dubrovnik een auto te huren die je in Zagreb kan inleveren. Want de kustweg vanaf Dubrovnik naar Split en verder naar boven is echt prachtig. En je kan nog even afslaan naar Plitvice. Met de auto zie je er zoveel meer en je kan overal stoppen om te vragen of er ergens plaats is en anders zie je wel bordjes staan met Sobe of gewoon in het Duits Zimmer Frei.
Alle reacties Link kopieren
Zou zeker boeken, vakantie is vakantie en op internet heb je zoveel meer info waaronder reviews.
Ja ik zou nu vast gaan zoeken. Ik heb meerder malen gehad dat ik "gestrand" was in kroatie in die periode omdat er geen accomodaties vrij waren. Is altijd wel goed gekomen hoor, maar is wel onnodig gedoe en uiteindelijk betaalde ik dan te veel voor een kamer.
En eens dat een huurauto echt heel veel aan je vakantie gaat toevoegen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven