Peutermelk of gewone melk?

16-01-2017 11:18 49 berichten
Nu hadden vriend en ik gister besloten geen opvolgmelk meer te kopen en over te stappen op halfvolle melk voor onze dreumes (13 maanden) en nu staat vanmorgen dit in de krant:

http://www.ad.nl/binnenla ... de-te-voorkomen~a3c46195/



Dus ik twijfel nu een beetje. Dacht dat het onzin was die peutermelk en het is ongeveer 5 keer zo duur als gewone melk.



Wat geven of gaven jullie je kleintje vanaf 1 jaar (als je dus geen bv meer gaf, want dat gaat niet meer lukken )?
Peutermelk.

Halfvolle melk die je 5 keer duurder kan verkopen door het woord peuter.

Slimme marketing!
Alle reacties Link kopieren
Die van mij kreeg gewoon half volle melk.

Ik zou het af laten hangen van hoe goed je dreumes eet. En vit D blijven geven.
Alle reacties Link kopieren
zucht, de melklobby ... ik las het deze morgen ook...

"vitamine d tekort" bij gewone melk => in belgie krijgen baby's vanaf geboorte druppels met vitD... maakt op die manier volgens mij niet uit wat je dan voor melk hebt...

en "Bij de meeste peuters krijg je geen 100 gram groente en 50 gram vlees of vis per dag naar binnen" daar stel ik me ook vragen bij hoor... boterhammen met vlees (10g-20) +maaltijd met wat vlees (30g) en je hebt m.i. al snel rond de 50g, en ja moeilijke eters zijn er altijd maar de "meeste"?)

dochter hier is 9 maand, en op 1j schakel ik geleidelijk aan over op gewone melk...
quote:draadvlechtmandje schreef op 16 januari 2017 @ 11:22:

Die van mij kreeg gewoon half volle melk.

Ik zou het af laten hangen van hoe goed je dreumes eet. En vit D blijven geven.Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf BV, dus heb me er nooit heel erg in verdiept, maar na 1 jaar als de kleine ergens anders was kreeg hij gewoon een beker volle melk bij zijn eten ipv water erbij en slok BV erna.

Lijkt mij dat gewone melk ook prima is als het eten verder goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten, meneer Brus werkt al jaren samen met Nutricia en spreekt oa (nee niet gratis natuurlijk..) op hun peutersymposium. Kun je je afvragen hoe objectief deze meneer dus is..



Vreemd dat wij allemaal nog leven en geen kromme botten hebben en dat onze soort sowieso nog bestaat eigenlijk aangezien peutermelk pas heel kort bestaat..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
En het onderzoek is betaald door Nutricia...maar verder gehèèl onafhankelijk hoor!
Alle reacties Link kopieren
Extra vitamine D is trouwens al jaren het advies voor kinderen tot en met 3 jaar..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
en euuu, wat een steekproef in 3! landen

"In een onderzoek onder ruim 300 peuters in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië tonen ze aan dat 12 procent (=36) een ijzer- en 23 (=69)procent een vitamine D-tekort heeft. "



welke "sociale context" hebben deze peuters, het is een hééééél kleine steekproef, het is een man van nutricia...

nederlandse AD en belgische HLN zijn toch wel op "rampkoers" hoor met al hun ophefmakende artikeltjes



edit: enkele jaren geleden zei datzelfde voedingscentrum nog dit: http://www.voedingscentru ... r-peuters-niet-nodig.aspx :p
Gewone melk is prima vanaf 1 jaar. Dagelijks druppels vitamine D erbij en klaar. Het scheelt best wat geld en het is gewoon niet nodig. Laat je niet gek maken door de lobby.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand het hele onderzoek ergens gevonden? Ik kon hem zo snel niet vinden namelijk. Ik ben heel benieuwd welke andere factoren bekeken zijn, hoeveel kinderen meegedaan hebben en hoe ze aan die kinderen gekomen zijn.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
quote:MwTheelepel schreef op 16 januari 2017 @ 11:51:

Heeft iemand het hele onderzoek ergens gevonden? Ik kon hem zo snel niet vinden namelijk. Ik ben heel benieuwd welke andere factoren bekeken zijn, hoeveel kinderen meegedaan hebben en hoe ze aan die kinderen gekomen zijn.dit veronderstel ik: http://www.pubpdf.com/pub ... -D-status-of-healthy-youn
Alle reacties Link kopieren
Dank je, dat zal het wel zijn inderdaad.



Conclusion: Micronutrient-fortified YCF use for 20 wk preserves iron status and improves vitamin D status in healthy young children in Western Europe.



De conclussie is dus dat het ijzer gehalte gelijk bleef en vitamine D iets toenam.





Background: Iron deficiency (ID) and vitamin D deficiency (VDD) are common among young European children because of low dietary intakes and low compliance to vitamin D supplementation policies.



Niet onbelangrijk om dus mee te wegen dat blijkbaar veel ouders zich niet houden aan het bestaande advies om vitamine D te geven aan kinderen tot en met 3 jaar. Ofwel als je gewoon wel die goedkope tabletjes of druppels geeft hoef je geen veel duurdere peutermelk te geven. Toch knap dat het Nutricia lukt iedereen te laten schrijven dat het echt aan peutermelk ligt..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Wat erg!!! Nou dan ga ik ook gewoon mee in jullie advies zoals ik zelf al had bedacht. Gewone melk plus dagelijks vitamine d.



Wat bagger van het AD zeg dat zij nergens kritische kanttekeningen plaatsen over de arts en over de link met nutricia.
Gewone melk en goed opletten dat ze goed eten en vitamine d blijven geven.

Ipv melk met een sloot suiker en nog wat andere toevoegingen waar ik niet blij van werd.



Al zie ik nu wel steeds betere opvolgmelk te koop bij de supers waar steeds minder meuk inzit. Dat was een paar jaar terug wel anders.
quote:lillah schreef op 16 januari 2017 @ 13:11:

Wat erg!!! Nou dan ga ik ook gewoon mee in jullie advies zoals ik zelf al had bedacht. Gewone melk plus dagelijks vitamine d.



Wat bagger van het AD zeg dat zij nergens kritische kanttekeningen plaatsen over de arts en over de link met nutricia.Precies. En elk nieuwsportaal neemt het zo over. En dan laatst nog grote artikelen over nep nieuws en slecht gecontroleerde berichten.
Alle reacties Link kopieren
quote:lillah schreef op 16 januari 2017 @ 13:11:

Wat erg!!! Nou dan ga ik ook gewoon mee in jullie advies zoals ik zelf al had bedacht. Gewone melk plus dagelijks vitamine d.



Wat bagger van het AD zeg dat zij nergens kritische kanttekeningen plaatsen over de arts en over de link met nutricia.

zowat alles in de commerciele sector wat overgenomen wordt door de "grote" kranten (zowel NL/B) plaats ik een groot vraagteken achter...

dag x zeggen ze dit en dag later komen ze met hetzelfde artikel, maar dan totaal het tegenovergestelde...

zodra ik iets zie uit die sector (voeding vooral) is het yeah right, wat is de bron? ok, negeer...

jammer genoeg heeft de meerderheid van de mensen niet die gedachte en volgen ze blindelings wat de kranten schrijven (cfr belgie met de "megastorm Dieter/Egon" vorige week)...
Alle reacties Link kopieren
Erg tendentieus artikel met dito kop inderdaad...



Lees deze ook even, van twee maanden geleden:

https://www.google.nl/amp ... gedacht.amp?client=safari
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Uit het onderzoek komt blijkbaar naar voren dat maar 30% vitamine D geeft. Nu lijkt me dat een probleem, wat simpel op te lossen is.



Hier bv en na een jaar bv en (volle) koemelk. En netjes elke dag vitamine D erbij.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/lifestyl ... roente-en-vlees~ae89bb56/
Alle reacties Link kopieren
ze zijn er ook snel mee, met hun verduidelijking... jammergenoeg zal dit artikel niet opvallen naast die andere kop
Alle reacties Link kopieren
quote:MissTiek2015 schreef op 16 januari 2017 @ 15:05:

2x voedingscentrum en 2x tegenovergestelde meningen...nee hoor
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 16 januari 2017 @ 15:07:

[...]



nee hoorstond eerst anders in dat artikel hoor :p ze hebben het al aangepast :p
Ah gelukkig zegt Voedingscentrum nu toch nog even dat het een schijnoplossing is en peutermelk nog steeds een wassen neus is.





http://nos.nl/artikel/215 ... ssing-van-peutermelk.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven