Vmbo'er mag voortaan altijd doorstromen naar havo

11-01-2017 22:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:De Kamer had er eind vorig jaar al op aangedrongen, en nu wordt het een feit: staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs komt vandaag met een wettelijk 'doorstroomrecht' voor vmbo'ers.



Leerlingen met een vmbo-diploma van de gemengde en theoretische leerweg krijgen daardoor 'zonder meer' recht om naar de havo te gaan. Er is wel één voorwaarde: ze moeten op het vmbo in een extra vak eindexamen doen. Want dan hebben ze op de havo meer kans van slagen.



TE VEEL DREMPELS

Op dit moment zijn er te veel drempels voor vmbo'ers die 'hogerop' willen. Zij moeten bij veel scholen minstens gemiddeld een 6,8 staan op hun eindlijst, en soms is er een motivatiebrief of een aanbevelingsbrief van hun vmbo-mentor nodig.



Daar moet een eind aan komen, vindt Dekker: "We willen dat leerlingen de kans krijgen hun talent zo goed mogelijk te benutten." Dekker doet ook wat aan het 'verbod op zittenblijven' dat geldt voor havo-leerlingen die van het vmbo afkomstig zijn. Zij moeten in de huidige situatie van school als ze blijven zitten.



Een Kamermeerderheid had Dekker opgedragen het doorstroomrecht in te voeren. Dekker voelde er aanvankelijk weinig voor, omdat de aansluiting niet goed geregeld zou zijn en hij vreesde dat meer vmbo'ers dan boven hun macht zouden grijpen.



Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 overstappen van het vmbo naar het havo moeten van de nieuwe wet gebruik kunnen gaan maken.Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... ijd-doorstromen-naar-havo

Doorstromen op voorwaarde "1 vak extra" is...

Totaal aantal stemmen: 101

een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers (46%)
een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddel (45%)
een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze (7%)
anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen) (3%)
Barbara, ik heb onderwijservaring. Drie jaar lang heb ik onbevoegd voor de klas gestaan en raakte vlak voor het einde van de opleiding zwanger. Dit was blijkbaar een reden om te stoppen ofzo.
quote:sssssst schreef op 14 januari 2017 @ 19:38:

[...]



Het gaat mij ook niet om de leerlingen die echt geen kans hebben, juist wel om de twijfelgevallen. De trent is nu heel erg 'bij twijfel niet doen' en dat is jammer voor het kind dat nou net in die groep zit.Er is een harde grens bij veel scholen (of ik het daar wel of niet mee eens ben, daar gaat het even niet om). Als iemand niet aan die grens voldoet, dan is diegene geen twijfelgeval: je hebt wel die 6.5 gemiddeld, of je hebt hem niet.
quote:barbaracartland schreef op 14 januari 2017 @ 20:01:

[...]

Er is een harde grens bij veel scholen (of ik het daar wel of niet mee eens ben, daar gaat het even niet om). Als iemand niet aan die grens voldoet, dan is diegene geen twijfelgeval: je hebt wel die 6.5 gemiddeld, of je hebt hem niet.Met die 6,5 zou ik minder moeite hebben. Harde eis van minimaal een zeven per vak. Is al weer anders.
quote:sssssst schreef op 14 januari 2017 @ 20:05:

[...]



Met die 6,5 zou ik minder moeite hebben. Harde eis van minimaal een zeven per vak. Is al weer anders.Wat mij betreft niet. Het gaat me om die harde eis: als de leerling weet dat die eis bestaat, dan weet de leerling waar hij/zij voor moet werken. Even afgezien van de hoogte van het cijfer: het verschil tussen havo en mavo is echt wel meer dan alleen een cijferpunt.
Is de route vmbo-mbo naar hbo (en hoger) dan eigenlijk gewoon de makkelijkere weg als je wel de ambitie hebt om een hogere opleiding te volgen dan via de havo? De eisen benauwden mij als tiener dusdanig dat ik het ook niet aandurfde. Het is ook weer geen schande om die weg via het mbo af te leggen. En ook niet om na het mbo te besluiten om te gaan werken (het was ongeveer 60/40 bij ons, doorstuderen vs werken).
quote:NYC schreef op 14 januari 2017 @ 20:30:

Is de route vmbo-mbo naar hbo (en hoger) dan eigenlijk gewoon de makkelijkere weg als je wel de ambitie hebt om een hogere opleiding te volgen dan via de havo? De eisen benauwden mij als tiener dusdanig dat ik het ook niet aandurfde. Het is ook weer geen schande om die weg via het mbo af te leggen. En ook niet om na het mbo te besluiten om te gaan werken (het was ongeveer 60/40 bij ons, doorstuderen vs werken).Ik heb niet het idee dat het gemakkelijker is. Voor een mbo4 opleiding moeten ze echt wel wat kunnen. Ik heb wel het idee dat het per opleiding verschilt. Het ene niveau 4 is niet het andere. Dat komt doordat alleen het uitstroomniveau voor taal en rekenen centraal is geregeld en dat is nog maar sinds kort.
Alle reacties Link kopieren
Wis- en natuurkunde is een tekortvak. Mijn man is al meermalen gevraagd of hij docent wis- en natuurkunde wilde worden op MBO-scholen. De onderwijsbevoegdheid "werd nog wel geregeld".We zien het nu als een escape, voor als hij geen zin meer heeft in zijn huidige werk.

Zelfs knetterdyslectisch ben je dus welkom als leraar.



In zijn huidige werk merkt hij dat hij op de LTS en MTS helaas geen scheikunde heeft gehad. Die basis moet hij nu van collega's leren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 14 januari 2017 @ 20:07:

[...]





Wat mij betreft niet. Het gaat me om die harde eis: als de leerling weet dat die eis bestaat, dan weet de leerling waar hij/zij voor moet werken. Even afgezien van de hoogte van het cijfer: het verschil tussen havo en mavo is echt wel meer dan alleen een cijferpunt.En als de eisen niet elke twee jaar veranderen kun je als leerling een plan van aanpak maken....
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 14 januari 2017 @ 18:58:

[...]



Het wordt een deel ook gewoon uit het hoofd gepraat. Wij hebben daarover geen klacht ingediend. Maar nu dochter op het mbo met kop en schouders boven de rest van de klas uitsteekt is er wel spijt dat we hebben het er bij hebben laten zitten. Het is zo veel fijner om met meer gelijkgestemden je opleiding te doen.



Mavo, mbo, hbo is een langer en vooral duurder traject dan mavo, havo, hbo.



Wij hebben dochter niet gedwongen voor een opleiding dichtbij te kiezen. Maar kind was net 16 toen ze begon een nog geen OV. We hebben de eerste twee jaar bijna 3000 euro reiskosten gemaakt.Ik heb hetzelfde traject gehad als je dochter, alleen kom ik van het vmbo kader. MBO ging mij ook erg makkelijk af, motivatie was ook heel anders dan mijn klasgenoten. Mijn motivatie kwam voort uit het graag willen halen van een MBO 4 diploma, zodat ik kon doorstromen naar het HBO. Ik heb echt even moeten doorbijten op het MBO (omdat ik in het 2e jaar al wist dat dit niet mijn toekomst zou worden) maar de doorstroming naar het HBO deed 't hem. Misschien een goede motivatie voor je dochter?
quote:Geronimo2 schreef op 12 januari 2017 @ 00:02:

[...]





En hoe is het mogelijk dat zij op het VMBO is terecht gekomen terwijl ze een zware beta-opleiding wil doen?



Prima die doorstroom maar wel met gemiddeld een 7 slagen want anders houden ze weer de lessen op en worden ze zelf ook niet gelukkig als je gewoon VMBO niveau hebt.



Maar sommigen kinderen passen zich aan het niveau aan.

Ik had VWO-advies op mijn rapport op de basisschool. Heb de citotoets verkl**t en moest naar de mavo. (was toen nog bindend) Met wat zessen en zevens het mavo-examen afgerond. (nooit huiswerk gemaakt) Toen naar de HAVO en ben daar met achten geslaagd (wel iets meer geleerd).
Bijzonder hoe een aantal mensen die hier post, hun eigen/kinds ervaring denken te kunnen projecteren op alle leerlingen die willen opstromen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven