Geld & Recht alle pijlers

Aflossen hypotheek

10-01-2017 14:21 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee hier op het forum maar nog nooit een topic geopend.

Wij hebben onlangs een nieuwe woning gekocht en krijgen in maart de sleutel van ons boerderijtje.



Ik heb nooit eerder afgelost op een eigen woning, maar ik ben dit nu toch wel écht van plan.

Op het moment sparen wij om weer een flinke buffer op te bouwen maar ik zou toch ook wel een klein beetje willen aflossen.

Is het verstandig om bijvoorbeeld elk kwartaal €250 af te lossen op het aflossingsvrije deel van de hypotheek? Of kan ik beter het annuiteiten gedeelte gaan aflossen? Sorry, maar ik heb er niet heel erg veel verstand van.



Het is niet een mega hoog bedrag wat ik wil gaan aflossen, maar alle beetjes helpen...
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Dizzy schreef op 11 januari 2017 @ 19:24:

[...]





Ik vind het fijn zelf de vrijheid te hebben om wel of niet af te lossen. Als je een jaartje krapper zit (wij sparen maandelijks en lossen dat 1x per jaar af) kan je besluiten eens een jaartje over te slaan om een buffer te houden.ja, dat is voor mij ook het voordeel van aflossingsvrij. Maar je moet de discipline hebben om het geld dan niet aan iets anders te besteden. Heb je die niet, dan kun je beter voor een hypotheekvorm kiezen waarin je wel aflost.
quote:studiemiepmiep schreef op 11 januari 2017 @ 18:24:

Wat is er fijn aan aflossings vrij (als je niet aflost?), dan is het toch gewoon voor een gedeelte min of meer een huurwoning...



(terwijl je wel zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud etc)

Ik bedoelde dus juist dat het fijn is als je wel aflost. Ik zie er ook niet veel voordeel in als je niet aflost, in het verleden besefte men niet dat je dan na 30 jaar alsnog moest aflossen, of een nieuwe hypotheek afsluiten of het huis verkopen.



Aflossingsvrij is ontzettend fijn als je zelf aflost. Omdat je de vrijheid hebt om eens een jaar niet af te lossen, en dan een ander jaar weer extra veel.
Maar waarom zet je die rente dan járen vast, kan je toch beter variabel nemen en dat op enig moment vastzetten?
quote:froufrou80 schreef op 12 januari 2017 @ 00:23:

Maar waarom zet je die rente dan járen vast, kan je toch beter variabel nemen en dat op enig moment vastzetten?Die snap ik niet? Waarom variabel en dan ooit wel vastzetten? Als je toch een vaste rente wilt is dit denk ik niet zo'n verkeerd moment om het vast te zetten, de eerste rentestijgingen zijn al aangekondigd.
quote:Marana_ schreef op 11 januari 2017 @ 22:10:

[...]



Ik bedoelde dus juist dat het fijn is als je wel aflost. Ik zie er ook niet veel voordeel in als je niet aflost, in het verleden besefte men niet dat je dan na 30 jaar alsnog moest aflossen, of een nieuwe hypotheek afsluiten of het huis verkopen.



Aflossingsvrij is ontzettend fijn als je zelf aflost. Omdat je de vrijheid hebt om eens een jaar niet af te lossen, en dan een ander jaar weer extra veel.



Eens. Aflossingsvrij is eigenlijk de meest ideale hypotheekvorm maar wel alleen in de volgende situaties:

1) wanneer je wel gaat aflossen, flexibiliteit hebt, want het ene jaar veel en het andere jaar weinig of misschien zelfs een jaartje niets.

2) wanneer je niet (na 30 jaar pas) aflost of huis met veel winst kunt verkopen.



Risicovol is aflossingsvrij én niets aflossen maar met de gedachte dat je binnen tien jaar wil verkopen.



Ik heb zelfs ooit begrepen dat er mensen zijn die aflossingsvrij hebben, niets aflossen én daarnaast hun hypotheek steeds bij de bank mogen verhogen naar de WOZ waarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 12 januari 2017 @ 09:36:

[...]





Eens. Aflossingsvrij is eigenlijk de meest ideale hypotheekvorm maar wel alleen in de volgende situaties:

1) wanneer je wel gaat aflossen, flexibiliteit hebt, want het ene jaar veel en het andere jaar weinig of misschien zelfs een jaartje niets.

2) wanneer je niet (na 30 jaar pas) aflost of huis met veel winst kunt verkopen.



Risicovol is aflossingsvrij én niets aflossen maar met de gedachte dat je binnen tien jaar wil verkopen.



Ik heb zelfs ooit begrepen dat er mensen zijn die aflossingsvrij hebben, niets aflossen én daarnaast hun hypotheek steeds bij de bank mogen verhogen naar de WOZ waarde. Ik neem aan dat dát vroeger was, nu niet meer toch?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik neem aan dat banken dat zelf ook niet meer zo makkelijk zullen doen nee.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 12 januari 2017 @ 10:13:

Ik neem aan dat banken dat zelf ook niet meer zo makkelijk zullen doen nee.

Dat hoop ik in ieder geval. Maar ik kan mij wel voorstellen dat ze vroeger zo soepel waren.

Edit: even gegoogled, nu moet er meestal een taxatie en inkomstenoverzichten ed overlegd worden. Woz wordt niet meer voor waar aangenomen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
quote:studiemiepmiep schreef op 11 januari 2017 @ 18:24:

Wat is er fijn aan aflossings vrij (als je niet aflost?), dan is het toch gewoon voor een gedeelte min of meer een huurwoning...



(terwijl je wel zelf verantwoordelijk bent voor het onderhoud etc)



de gedachte achter het aflossingsvrije hyp was altijd dat je relatief lage woonlasten hebt.

daarnaast gaat men er van uit dat na 30 jaar je woning (flink) in waarde is gestegen ( woningwaarde is hoger dan de hyp schuld).
Alle reacties Link kopieren
quote:spagroen schreef op 15 januari 2017 @ 11:24:

[...]

de gedachte achter het aflossingsvrije hyp was altijd dat je relatief lage woonlasten hebt.

daarnaast gaat men er van uit dat na 30 jaar je woning (flink) in waarde is gestegen ( woningwaarde is hoger dan de hyp schuld).

De lasten zijn laag, omdat er enkel sprake is van rente. Maar voor de aflossing ging met uit van de waardestijging. De meeste mensen zouden voorhet einde van de hypotheek het huis alweer met winst verkocht hebben, en heel lang is dat ook het geval geweest.

Ik denk dat je tegenwoordig meer moet nadenken over het aflossen van dat deel dan vroeger.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
toch denk ik dat je na 30 jaar altijd de woning met winst kan verkopen.

de inflatie zorgt hier wel voor.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een spaarrekening Eigen huis geopend bij de Regiobank. Een gewone spaarrekening dus (met 1% boete rente tenzij je het gebruit voor aflossen van je hypotheek) kun je in geval van nood toch bij je geld, maar het telt niet mee in box drie. Weliswaar krijgen we iets minder rente hiervoor dan we betalen op het aflossingsvrije deel, maar voor de zekerheid dat je geld niet vast zit in stenen, hebben wij dat er voor over. Aan het einde van de looptijd kan ik mijn hypotheek aflossen, wij sparen elke maand een vast bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op aflossen blogs. Daar heb ik veel van geleerd. Oa het sneeuwbal effect.

Succes
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 15 januari 2017 @ 11:49:

Wij hebben een spaarrekening Eigen huis geopend bij de Regiobank. Een gewone spaarrekening dus (met 1% boete rente tenzij je het gebruit voor aflossen van je hypotheek) kun je in geval van nood toch bij je geld, maar het telt niet mee in box drie. Weliswaar krijgen we iets minder rente hiervoor dan we betalen op het aflossingsvrije deel, maar voor de zekerheid dat je geld niet vast zit in stenen, hebben wij dat er voor over. Aan het einde van de looptijd kan ik mijn hypotheek aflossen, wij sparen elke maand een vast bedrag.Klopt niet. Telt wel mee in box 3. Check de site even.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad staat letterlijk op site dat het saldo wordt doorgegeven aan de BD voor box 3



@samsam; dat is hier ook al aangegeven, als je aflost en je houdt het zelfde bedrag aan als hetgeen je voor de aflossing betaalde , dan kun je dat weer extra aflossen zodat het maandbedrag nog lager wordt etc etc
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatochpoetsen schreef op 15 januari 2017 @ 20:17:

[...]



Klopt niet. Telt wel mee in box 3. Check de site even.Ai, dan ben ik toch verkeerd voorgelicht. Nieuw plan verzinnen dus, wellicht toch maar echt aflossen dan.
Alle reacties Link kopieren
Als je rekening aan de volgende voorwaarden voldoet valt hij in box 1.



http://www.belastingdiens ... ng/voorwaarden_banksparen



En nog een handige link:



http://www.banksparen.nl/ ... n-hypotheek-aflossen.aspx
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik blij dat ik bij een bank zit (Munt) waarbij ik zoveel als ik wil zo vaak als ik wil mag aflossen! (Al is het elke dag 1 euro). Dat maakt aflossen zoveel simpeler. Gewoon een automatische aflossing instellen op de bankrekening. En als ik extra geld heb, los ik extra af.
Alle reacties Link kopieren
En laat Munt nu tot de beste bank zijn uitgeroepen
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 12 januari 2017 @ 10:13:

Ik neem aan dat banken dat zelf ook niet meer zo makkelijk zullen doen nee.Banken verstrekken sinds 2014 geen volledig aflossingsvrije hypotheken meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven