Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen op de pabo

16-01-2017 21:27 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik sta op het punt om naar de pabo te gaan. Tot nu toe hoor ik alleen positieve verhalen. Zijn er mensen die wat kwijt willen over de pabo en tips hebben voor mij? dankjulliewel!x
Alle reacties Link kopieren
Je moet het toch van de praktijk hebben..daar leer je van. En de eerste week voor de klas vind ik niet zo vreemd. Gewoon doen, daar leer je van..
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 16 januari 2017 @ 22:10:

Je instelling is ook te negatief om leerkracht te zijn...just saying..dus is beter zo Over wie heb jij het nou weer.
quote:my-little-appletree schreef op 16 januari 2017 @ 22:05:

[...]





Waar slaat dat nou weer op? Ik zeg niet dat ik nu de beste juf zou zijn toch? Ik wil alleen niet werken in een beroep waar ik moet accepteren dat kinderen die wat lastiger zijn gewoon opgegeven worden en door de leerkrachten genegeerd. Of 4 jaar op een opleiding zitten waar hele vakken uitvallen en dan maar gewoon overgeslagen worden, waar je soms wel hele leuke en goede dingen leert (zoals de muziekles) die je niet in de praktijk kan brengen omdat de school het niet op die manier wil doen (ik mocht niet instrumenten mee nemen want dat doen ze op school niet met muziekles). Daarnaast waren er zeker wel dingen die ik beter had gekund, een kind geen aandacht geven omdat je haar niet leuk vind? Een kind niet helpen omdat het 'toch te dom is' (die het overigens wel begreep na mijn uitleg). En tijdens de lunch lekker roddelen over welk kind een lelijke kleren draagt/stikt/stomme fouten heeft gemaakt...



Dus nee ik zou heus na een half jaar pabo nu geen perfecte juf zijn hoor, maar dat soort gedrag vind ik echt niet kunnen.Maar je begrijpt toch zeker wel dat jouw stageplaats niet representatief was voor het onderwijs in Nederland?!
Alle reacties Link kopieren
Ik stond dag 1 al les te geven..leuk juist
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb er ook werkelijk niets geleerd. Heb zij-instroom gedaan dus kon het vak gelukkig grotendeels in de praktijk leren. Anders was ik er zeker mee gestopt.



Sommige leraren waren enthousiast en geschikt maar dan was het niveau van de groep bedroevend laag. Om over de organisatie niet eens te spreken - daar mogen wel wat management laagjes uit dat ging echt nergens over. En die eeeeeeeuwige verslagen en reflecties die op een bepaalde manier moesten. Zo raar, wat leer je daar nou van?



Dit was in Utrecht overigens.
Alle reacties Link kopieren
Over de kleine appelboom. ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:gojohnnygo schreef op 16 januari 2017 @ 22:10:

[...]





Hmm, ik denk wel dat je het gewoon niet getroffen had op je stageschool destijds hoor... Dit herken ik echt totaal niet. (Andere kant van het land.) Zou dus niet het hele vak en alle basisscholen over één kam scheren als jij nu doet.Niet iedere school zal zo zijn hoor, maar het merendeel van mijn mede leerlingen kwam op school met vergelijkbare verhalen alleen dan op een andere manier verteld. Die vonden dat kind dan ook stom of dom en volgde het voorbeeld van geen aandacht aan besteden en negeren...
Alle reacties Link kopieren
quote:CindyNederland schreef op 16 januari 2017 @ 22:12:

[...]





Ik hoop dat ik me thuis ga voelen want ik ben een huppelend meisje van 16 ;)



Haha, nou, als je geen probleem hebt met een overload aan verslagen, oppervlakkig onderwijs en je op je plek voelt voor een grote groep kinderen, dan: doen! Dat laatste is wel echt belangrijk; als je verlegen bent, nerveus voor een groep en je niet durft op te treden, dan moet je je keuze misschien heroverwegen.



Succes met je examens over een paar maanden!
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 16 januari 2017 @ 22:14:

[...]





Niet iedere school zal zo zijn hoor, maar het merendeel van mijn mede leerlingen kwam op school met vergelijkbare verhalen alleen dan op een andere manier verteld. Die vonden dat kind dan ook stom of dom en volgde het voorbeeld van geen aandacht aan besteden en negeren...Ik heb in de omgeving Arnhem-Nijmegen in ieder geval een heel andere ervaring. Juist erg veel aandacht voor de wat zwakkere leerling, veel warmte en gezelligheid op de stagescholen. Mijn groep 4-guppies die me voor de kerstvakantie om mijn nek vlogen omdat ze me 'zoooo gingen missen, juf!'...
Alle reacties Link kopieren
quote:Boogschutter76 schreef op 16 januari 2017 @ 22:10:

Ik kwam vanaf het VWO en heb me vier jaar lang stierlijk verveeld. Echt diepgang is er niet te vinden op de pabo. Zaken waar je echt wat aan kunt hebben (voeren van oudergesprekken bijv.) werden niet behandeld.

Organisatorisch was er ook een hoop gedoe en dat hoor ik ook terug van stagiaires die ik nu begeleid.

Ik had gehoopt na de middelbare school eindelijk echt aan de slag te kunnen met een opleiding, maar het voelde alsof ik terug was in de brugklas.



Exact mijn ervaring.

In 6VWO zat ik midden in ingewikkelde wiskundige formules en interessante experimenten bij scheikunde.

En een paar maanden later moest ik knippen, plakken, zingen en spraken ze me tijdens de gymles aan als een kleuter.



Dan denk je wel even



Maar goed, sta nu 9 jaar voor de klas en heb een hele leuke baan.

De pabo was gewoon een (noodzakelijke) investering.

Het echte lesgeven heb ik pas voor de klas geleerd. Maar ja, dat papiertje heb je nou eenmaal echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sweety2015 schreef op 16 januari 2017 @ 22:10:

Je instelling is ook te negatief om leerkracht te zijn...just saying..dus is beter zoIk ben te negatief omdat ik het belachelijk vind een kind geen uitleg te geven omdat ze het niet snel oppakt? Of omaat ik vind dat je niet bepaalde kinderen moet negeren omdat je er geen klik mee hebt en ze af en toe lastig kunnen zijn? Of omdat ik een cd aan zetten en na 2 keer luisteren na laten zingen niet de beste muziekles vind en teleurgesteld ben dat ik niet de muziekinstrumenten van de pabo (die daar voor bedoeld zijn) een dag mee kan nemen zodat wel met de hele klas met instrumenten, trommelen op de tafel en klappen een ritme onder een liedje kunnen zetten en een lesje noten lezen kunnen doen? Dat ik het dan echt jammer vind en niet leuk om dan volgens de cd methode les te moeten geven? Of dat als ik zonder voorbereiding 45 min alleen gelaten word op de eerste dag dat ik daar ben zonder te weten hoe die les gaat of überhaupt het lesbo's te krijgen zodat ik op zijn minst even kan kijken of ik kan bedenken hoe werkt verder gaan ik dat slecht vind?
Alle reacties Link kopieren
quote:gojohnnygo schreef op 16 januari 2017 @ 22:17:

[...]





Ik heb in de omgeving Arnhem-Nijmegen in ieder geval een heel andere ervaring. Juist erg veel aandacht voor de wat zwakkere leerling, veel warmte en gezelligheid op de stagescholen. Mijn groep 4-guppies die me voor de kerstvakantie om mijn nek vlogen omdat ze me 'zoooo gingen missen, juf!'... Gelukkig zijn er ook zulke scholen natuurlijk, ik hoop dat over een paar jaar die van mij ook op zo'n school komt met een leuke juf of meester en leuke stagers. Ik heb het als kind zelf ook gehad helaas, het pispaaltje zijn van de juf en dat merkt een kind helaas echt wel. Ook hele warme leerkrachten hoor, het is heus niet overal altijd slecht. Die slechte zitten er alleen helaas wel tussen en ik zou niet willen werken op een school waar dat normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook hoe je er zelf naar kijkt...
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk zijn er weleens rotte appels, maar ook heel veel leuke en fijne leerkrachten..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de PABO gedaan en ook afgestudeerd maar werd ongelukkig van het werk. Mijn tip: ga eerst een paar dagen ergens meelopen. Juf/Meester zijn is een zeer zware taak voor (te) weinig geld!
Alle reacties Link kopieren
Pabo was voor mij echt nutteloos, wat een drama. Saaie, simpele lessen (beetje kleien, geschiedenislesje volgen, bomen herkennen) en verslagen maken waarbij we alles uit onze duim konden zuigen met een goed cijfer als het terugkwam. Stages vond ik pittig. Moest ver reizen en was na een week gesloopt. 's Avonds na een dag stage nog lessen voorbereiden....Klas was niet echt je groep dus elke periode kon ik weer opnieuw beginnen, zo was mijn gevoel. Ik kreeg dan ook niet de zoete, brave groepjes toegewezen waardoor ik dacht dat ik een ordeprobleem had. Blijkt uiteindelijk helemaal niet zo te zijn gelukkig ;)



Wat wel fijn was: er werd toch niet bijgehouden of je naar de lessen kwam dus vanaf het derde jaar ging ik invallen. Ook niet denderend, maar daar leerde ik wel veel van!
Alle reacties Link kopieren
Nu ik weer aan de tijd van de pabo moet denken....

Waarom doen ze niet wat aan deze belabberde opleiding? Ze mogen wel even investeren in deze studie zodat beginnende leerkrachten wat sterker aan het werk kunnen ipv het vak te gaan leren zodra ze gaan werken. Die arme meisjes (meestal) verzuipen regelmatig wanneer ze net (helemaal positief en happy) aan de slag gaan en het eigenlijk een stuk pittiger is dan de meeste denken.
Ik vond het vreselijk, heb deze opleiding dan ook niet afgerond. Heb het op twee instellingen geprobeerd en liep gigantisch vast op bordschrijven, het maken van handpoppen en dat soort dingen. Gelukkig (?) verliepen veel van mijn stages ook niet geweldig dus ik denk niet dat er aan mij een fantastische leerkracht verloren is gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven