Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld zoon

15-01-2017 01:05 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,



Aangezien ik al vaker bruikbaar advies op dit forum heb gekregen, stel ik opnieuw een vraag aan jullie



Mijn oudste zoon moet sinds deze maand verplicht beginnen met het aflossen van zijn studieschuld. Hij heeft een aantal jaren in een studentenhuis gewoond en zijn studieschuld bedraagt € 35.000. Hij moet van DUO maandelijks rond de 200 euro afbetalen. Over 15 jaar zal zijn studieschuld dan zijn afgelost.



Maar nu het volgende....mijn zoon woont sinds kort weer bij mijn man en mij in huis. Het zou mij niets verbazen als hij nog zeker 1 jaar misschien zelfs wel 2 jaar bij ons blijft wonen. Dit betekent voor hem veel minder vaste lasten. Hij woont gratis bij ons in en hij eet regelmatig mee. Aangezien hij op dit moment al een kleine buffer heeft (rond de € 8.000). Vind ik dat hij best meer dan 200 euro per maand kan aflossen aan zijn schuld bij DUO. Hoe meer hij aflost hoe sneller hij van zijn schulden af is (dit ook met het oog op de toekomst en het afsluiten van een eventuele hypotheek). Daarnaast kan hij het geld nu missen en is dit in de toekomst wellicht lastiger.



Uiteraard is hij uiteindelijk vrij om te beslissen of hij wel of niet meer per maand aflost dan de 200 euro die hij verplicht is om af te lossen. Toch wil ik wel het gesprek met hem hierover aangaan en hem advies geven.



Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie adviseren in deze specifieke situatie? Meer aflossen of sparen?



Groetjes Livva99
quote:endagmar schreef op 16 januari 2017 @ 03:41:

[...]





Dat hangt er vanaf waar je spaart. Als je een beetje rond shopt kan je best makkelijk een online spaarrekening openen, zonder extra kosten, voor 1.2 % (en dat was twee jaar geleden 1.8 %). Kijk bijvoorbeeld bij Argenta spaarbank.Dat wordt ook lager en lager. Net als bij elke bank. En om dan laten we zeggen 20K te oenen voor 200 euro 'winst' per jaar. Dus nog geen 20 euro extra per maand tikt niet echt lekker aan. Spaar je dat op heb je na 5 jaar studie 1000 eurotjes. En een schuld waar je 30 jaar aan vast zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:endagmar schreef op 16 januari 2017 @ 03:41:

[...]



Dat hangt er vanaf waar je spaart. Als je een beetje rond shopt kan je best makkelijk een online spaarrekening openen, zonder extra kosten, voor 1.2 % (en dat was twee jaar geleden 1.8 %). Kijk bijvoorbeeld bij Argenta spaarbank.



Dit lijkt me dan weer niet zo'n goed idee. Argenta valt niet onder het Nederlandse deposito garantiestelsel.

Een aantal jaar geleden gingen er ook een hoop mensen voor een paar tiende % naar de Ijslandse banken en we weten hoe dat is afgelopen.
quote:Orangetree schreef op 16 januari 2017 @ 07:51:

[...]

Dat wordt ook lager en lager. Net als bij elke bank. En om dan laten we zeggen 20K te oenen voor 200 euro 'winst' per jaar. Dus nog geen 20 euro extra per maand tikt niet echt lekker aan. Spaar je dat op heb je na 5 jaar studie 1000 eurotjes. En een schuld waar je 30 jaar aan vast zit.Je zit er niet 30 jaar aan vast. Een studielening kun je ieder moment aflossen. Zeker gezien voor een hypotheek de oorspronkelijke hoogte van de lening telt is tussentijds aflossen niet heel zinvol.
Alle reacties Link kopieren
quote:studiemiepmiep schreef op 15 januari 2017 @ 22:44:

En hypotheek verstrekkers houden er zeker WEL rekening mee met het bedrag dat je max kan lenen,

Ik heb hier overigens een verklaring moeten tekenen dat ik 0 euro lening hadDit ligt er dus echt aan wie je hypotheekverstrekker is. (althans, twee jaar geleden)
Alle reacties Link kopieren
Beetje sparen, beetje aflossen. Dat zou ik zoon adviseren.
Mijn advies is bemoei je er niet mee en werk hem gewoon asap het huis uit. Kostgeld, huishoudelijke taken en strikte huisregels helpen hierbij.
Maandelijks een hoger bedrag aflossen kan niet. DUO heeft berekend wat je moet betalen om binnen 15 jaar af te lossen en dat maandbedrag houden ze aan. Je kunt het niet handmatig ophogen. Dit probeerde ik toen mijn inkomen flink steeg, maar dat lukte dus niet. Extra aflossen in één keer kan wel dus dan zou hij het gewoon maandelijks zelf opzij kunnen zetten en in één keer een groot bedrag overmaken.
Alle reacties Link kopieren
Mm ik maak gewoon elke maand een extra bedrag over naar de duo, nog nooit een probleem geweest. En afgelopen week heeft mijn broer hypotheek gesprek gehad er wordt niet naar de duo gevraagd en toen ik het tussen neus en lippen vroeg werd er gezegd, wat niet weet wat niet deert. Wij kunen het toch niet zien...
anoniem_323017 wijzigde dit bericht op 17-01-2017 06:55
Reden: ow ja, voor je zoon ik zou het geld gewoon op rekening hebben staan, bij elkaar sparen en als npdig is in 1 keer aflossen.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 17 januari 2017 @ 01:26:

Maandelijks een hoger bedrag aflossen kan niet. DUO heeft berekend wat je moet betalen om binnen 15 jaar af te lossen en dat maandbedrag houden ze aan. Je kunt het niet handmatig ophogen. Dit probeerde ik toen mijn inkomen flink steeg, maar dat lukte dus niet. Extra aflossen in één keer kan wel dus dan zou hij het gewoon maandelijks zelf opzij kunnen zetten en in één keer een groot bedrag overmaken.maandelijks extra aflossen kan ook. Op de website staat gewoon hoe. Heb ik een tijdje gedaan. Je maakt het geld dan gewoon handmatig over en zet een bepaald kenmerk in de omschrijving. Twee weken later krijg je een brief met de mededeling dat je extra betaling verwerkt is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 17 januari 2017 @ 01:26:

Maandelijks een hoger bedrag aflossen kan niet. DUO heeft berekend wat je moet betalen om binnen 15 jaar af te lossen en dat maandbedrag houden ze aan. Je kunt het niet handmatig ophogen. Dit probeerde ik toen mijn inkomen flink steeg, maar dat lukte dus niet. Extra aflossen in één keer kan wel dus dan zou hij het gewoon maandelijks zelf opzij kunnen zetten en in één keer een groot bedrag overmaken.Onzin, ik maak elke maand over en eigrnlijk altijd meer dan t maandbedrag. Nooit een probleem. Krijg altijd netjes bericht dat ik extra heb afgelost.
Alle reacties Link kopieren
Zie op de website van duo dat het zelfs via ideal kan.
Alle reacties Link kopieren
Je kan sinds september in mijnduo.nl het nu zelfs met een schuifbalkje aanpassen wat je paar maand wil aflossen. Hoef je geeneens meer het extra kenmerk erbij te zetten via ideal.

Erg leuk trouwens, want als je de schuifknop verplaatst zie je ook direct hoelang je nog moet aflossen met dat nieuwe bedrag.
quote:honingbijtje schreef op 16 januari 2017 @ 23:52:

Mijn advies is bemoei je er niet mee en werk hem gewoon asap het huis uit. Kostgeld, huishoudelijke taken en strikte huisregels helpen hierbij.Helemaal eensch.
Alle reacties Link kopieren
Wat wij doen is gewoon zoveel mogelijk sparen. Dan kunnen we als we een huis gaan kopen bekijken of het voordeliger is om af te lossen of het in het huis te stoppen. Mijn voorkeur gaat uit naar dat laatste, omdat de rente op je hypotheek hoger is dan die op je studieschuld.
quote:Rolu schreef op 17 januari 2017 @ 06:58:

[...]





Onzin, ik maak elke maand over en eigrnlijk altijd meer dan t maandbedrag. Nooit een probleem. Krijg altijd netjes bericht dat ik extra heb afgelost.Dan maak je het handmatig extra over? Ik wilde het maandbedrag wat via automatische incasso afgeschreven wordt verhogen en dat heb ik, ondanks ernaar vragen bij duo, tot op heden niet voor elkaar gekregen. Met de reden die ik eerder gaf
Alle reacties Link kopieren
quote:mommy2014 schreef op 15 januari 2017 @ 01:13:

Is het niet een idee dat hij anders een soort 'kostgeld' aan jullie betaald. Maar jullie houden dat bedrag apart en spaart voor hem zodat hij over een tijdje het helemaal kan inlossen?



Ja mijn ouders zeiden altijd dat ik na mijn studie kostgeld zou moeten gaan betalen als ik dan nog thuis woonde. Maar toen woonde ik al niet meer thuis.



Als het op deze manier doet, komt hij nog mooi weg! Gratis wonen en zijn schuld wordt ook nog afbetaald!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:honingbijtje schreef op 16 januari 2017 @ 23:52:

Mijn advies is bemoei je er niet mee en werk hem gewoon asap het huis uit. Kostgeld, huishoudelijke taken en strikte huisregels helpen hierbij.Goed advies! Helemaal mee eens.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft studieschuld en Hypotheek kan ik uitleggen hoe het zit. Dit omdat ik hier ook mee te maken had.



De studieschuld is niet BKR geregistreed en dit kan de bank dan ook niet zien en het is dan ook aan jou of jij het aangeeft of niet. Echter heb jij een huis gekocht met NHG en moet je je huis onverwacht met verlies verkopen en ze komen er dan achter dat jij een studieschuld hebt die je niet hebt aangegeven dan worden je schulden ook niet kwijtgescholden. Indien jij je schuld wel hebt aangegeven uiteraard wel.



Je studieschuld word ook anders in de berekening meegenomen dan een "normale schuld". Indien je volgens de oude regeling je schuld moet aflossen houden ze rekening met een vast bedrag van 0,75% van de totale schuld. Indien je volgens den nieuwe regeling gaat aflossen is dat bedrag 0,45%.



De bank gaat altijd uit van het oorspronkelijke bedrag ongeacht wat je maandelijks al hebt afgelost, zelfs als je al 5 maanden netjes aan het aflossen bent. Echter indien je in 1 keer bijvoorbeeld 2000 euro extra aflost word dat in mindering gebracht.



Bij 35.000 euro word er door de bank rekening gehouden dat jij 262,5 euro per maand moet betalen ook al is het 200 euro wat je daadwerkelijk betaald. Dit is toch een fors bedrag en hierdoor zal je echt geen hypotheek kunnen krijgen waardoor je een huis kan betalen.



Leg dit duidelijk aan hem uit wat dit voor hem betekend. Het is dan aan hem hoe hij hier mee om wil gaan.



Hopelijk heb je wat aan deze info.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bjorn86 schreef op 18 januari 2017 @ 10:19:

Wat betreft studieschuld en Hypotheek kan ik uitleggen hoe het zit. Dit omdat ik hier ook mee te maken had.



De studieschuld is niet BKR geregistreed en dit kan de bank dan ook niet zien en het is dan ook aan jou of jij het aangeeft of niet. Echter heb jij een huis gekocht met NHG en moet je je huis onverwacht met verlies verkopen en ze komen er dan achter dat jij een studieschuld hebt die je niet hebt aangegeven dan worden je schulden ook niet kwijtgescholden. Indien jij je schuld wel hebt aangegeven uiteraard wel.



Je studieschuld word ook anders in de berekening meegenomen dan een "normale schuld". Indien je volgens de oude regeling je schuld moet aflossen houden ze rekening met een vast bedrag van 0,75% van de totale schuld. Indien je volgens den nieuwe regeling gaat aflossen is dat bedrag 0,45%.



De bank gaat altijd uit van het oorspronkelijke bedrag ongeacht wat je maandelijks al hebt afgelost, zelfs als je al 5 maanden netjes aan het aflossen bent. Echter indien je in 1 keer bijvoorbeeld 2000 euro extra aflost word dat in mindering gebracht.



Bij 35.000 euro word er door de bank rekening gehouden dat jij 262,5 euro per maand moet betalen ook al is het 200 euro wat je daadwerkelijk betaald. Dit is toch een fors bedrag en hierdoor zal je echt geen hypotheek kunnen krijgen waardoor je een huis kan betalen.



Leg dit duidelijk aan hem uit wat dit voor hem betekend. Het is dan aan hem hoe hij hier mee om wil gaan.



Hopelijk heb je wat aan deze info.



Hallo Bjorn,



Jahzeker, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Bjorn86 schreef op 18 januari 2017 @ 10:19:

De bank gaat altijd uit van het oorspronkelijke bedrag ongeacht wat je maandelijks al hebt afgelost, zelfs als je al 5 maanden netjes aan het aflossen bent. Echter indien je in 1 keer bijvoorbeeld 2000 euro extra aflost word dat in mindering gebracht.Volgens mij is dit niet meer waar (tenzij het inmiddels alweer gesneuveld is)

Mensen die al een deel van hun studieschuld hebben afbetaald, kunnen straks een hogere hypotheek afsluiten. De Tweede Kamer stemde donderdag in met een voorstel van D66 om niet langer het maandelijkse aflosbedrag mee te rekenen voor een hypotheek, maar alleen de daadwerkelijke schuld.



linkje volkskrant



Maar ik weet niet of dit de zoon van TO helpt.
Nog een argument: hij/zij vind een partner ( of heeft die al) en ze willen gaan samenwonen ( of trouwen). Als de een wel een forse schuld heeft en de ander niet kan dat ook nog een dingetje worden. Want je wordt fiscaal partner. Lenen prima maar als je af kunt lossen dat ook meteen en zoveel mogelijk doen.
quote:blauwuiltje schreef op 18 januari 2017 @ 21:26:

Nog een argument: hij/zij vind een partner ( of heeft die al) en ze willen gaan samenwonen ( of trouwen). Als de een wel een forse schuld heeft en de ander niet kan dat ook nog een dingetje worden. Want je wordt fiscaal partner. Lenen prima maar als je af kunt lossen dat ook meteen en zoveel mogelijk doen.Welnee, die schuld wordt alleen gedeeld als je in GvG trouwt. Mja dat moet je ook nie doen
Alle reacties Link kopieren
quote:Bjorn86 schreef op 18 januari 2017 @ 10:19:

Wat betreft studieschuld en Hypotheek kan ik uitleggen hoe het zit. Dit omdat ik hier ook mee te maken had.



De studieschuld is niet BKR geregistreed en dit kan de bank dan ook niet zien en het is dan ook aan jou of jij het aangeeft of niet. Echter heb jij een huis gekocht met NHG en moet je je huis onverwacht met verlies verkopen en ze komen er dan achter dat jij een studieschuld hebt die je niet hebt aangegeven dan worden je schulden ook niet kwijtgescholden. Indien jij je schuld wel hebt aangegeven uiteraard wel.



Je studieschuld word ook anders in de berekening meegenomen dan een "normale schuld". Indien je volgens de oude regeling je schuld moet aflossen houden ze rekening met een vast bedrag van 0,75% van de totale schuld. Indien je volgens den nieuwe regeling gaat aflossen is dat bedrag 0,45%.



De bank gaat altijd uit van het oorspronkelijke bedrag ongeacht wat je maandelijks al hebt afgelost, zelfs als je al 5 maanden netjes aan het aflossen bent. Echter indien je in 1 keer bijvoorbeeld 2000 euro extra aflost word dat in mindering gebracht.



Bij 35.000 euro word er door de bank rekening gehouden dat jij 262,5 euro per maand moet betalen ook al is het 200 euro wat je daadwerkelijk betaald. Dit is toch een fors bedrag en hierdoor zal je echt geen hypotheek kunnen krijgen waardoor je een huis kan betalen.



Leg dit duidelijk aan hem uit wat dit voor hem betekend. Het is dan aan hem hoe hij hier mee om wil gaan.



Hopelijk heb je wat aan deze info.



Wat raar en oneerlijk eigenlijk dat een studieschuld niet wordt meegerekend bij het verkrijgen van een hypotheek. Dus iemand met €35.000 schuld kan gewoon lenen alsof hij €0 schuld heeft?! En dat terwijl iemand die als zzp'er werkt amper geld mag lenen omdat die geen vaste aanstelling bij een bedrijf heeft. En terwijl 'normale mensen' soms tijdelijk hun credit card moeten opzeggen (ook al staat die gewoon op €0 en dus niet in de min, maar telt toch als een MOGELIJKE schuld van een paar duizend euro, niet tig duizend), om een bepaalde hypotheek te kunnen krijgen.



Los van dat ik het raar vind, is het natuurlijk heel onverstandig om naast die best heel grote schuld, nog meer schulden aan te gaan.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 18 januari 2017 @ 21:41:

[...]





Welnee, die schuld wordt alleen gedeeld als je in GvG trouwt. Mja dat moet je ook nie doen Ja dat klopt. Alleen ben ik het wel met Blauwuiltje eens dat het toch een issue kan worden. Partner A met de schuld piept dat hij niet de helft van de maandlasten kan ophoesten, want hij moet immers zoveel aflossen per maand. Partner B had misschien ook wel een dure studie maar heeft die bekostigd door tijdens de studie twee bijbaantjes te hebben, of door sneller af te lossen. Of heeft gewoon geen schulden, maar moet hij/zij dan dus meer betalen voor de woonlasten? Of ieder evenveel betalen maar partner A kan dan niet mee op vakantie?
You can never have too many hats, gloves and shoes
quote:patsy--stone schreef op 18 januari 2017 @ 22:17:

[...]





Ja dat klopt. Alleen ben ik het wel met Blauwuiltje eens dat het toch een issue kan worden. Partner A met de schuld piept dat hij niet de helft van de maandlasten kan ophoesten, want hij moet immers zoveel aflossen per maand. Partner B had misschien ook wel een dure studie maar heeft die bekostigd door tijdens de studie twee bijbaantjes te hebben, of door sneller af te lossen. Of heeft gewoon geen schulden, maar moet hij/zij dan dus meer betalen voor de woonlasten? Of ieder evenveel betalen maar partner A kan dan niet mee op vakantie?



Nou heel simpel eigenlijk. Ieder stort naar rato van netto salaris geld op een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, eten, gezamenlijke uitjes en cadeautjes.

Ieder houdt dan nog een bedrag over op zijn eigen rekening om leuke dingen (met vrienden, of een hobby, of lunch kopen op werk) van te doen. Als jij dan 200€ per maand kwijt bent aan je studieschuld heb je dus 200€ per maand minder om dat soort dingen van te doen. En loop je misschien nog wel jaren in H&M'etjes terwijl je partner in Chanel loopt, ga jij met vrienden thuis biertjes drinken en je partner zit opgedoft in de cocktailbar die 200€ weg te kachelen. Samen doe je dingen van het gezamenlijk budget dus daar speelt dat probleem niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven