Gezondheid alle pijlers

COPD en andere longaandoeningen.

28-07-2016 23:55 709 berichten
Sinds een aantal jaren ben ik bekend met COPD en longemfyseem. Ik sta onder controle van de huisarts en de longarts. Gebruik 2 verschillende puffers en een antibioticum die ik continue moet slikken, dus geen kuur.

Gisteren weer op controle en wat ik juist niet verwacht had was dat ik weer gedaald was bij de longfunctietest. Van 71 naar 62 in nog geen 4 maanden. Wel regelmatig bloed gezien bij het sputum maar dat was vorig jaar ook en toen was er ook niets te zien.

Nu vermoed de longarts dat er ook iets anders aan de hand is, een andere vorm van astma, copd of longemfyseem, dat op de reguliere manier niet onder controle te krijgen is.

Hij heeft gelijk een afspraak gemaakt voor een nieuwe CTscan, een bronchoscopie en een longspoeling over 14 dagen.



De antibiotica moest ik direct mee stoppen om onstekingen in de longen en de luchtwegen uit te lokken zodat de onderzoeken niet beïnvloed woorden door medicijnen.



Nou ja, zijn er hier nog meer "longlijders" die mee willen schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi, ik lees niet zo vaak meer mee. Maar wil iedereen wel ff sterkte wensen. Zelf na 5 jaar weer een stootkuur van 7 dgn en 30 mg voorgeschreven gekregen. Het gekke is dat mijn longen schoon zijn en saturatie 98% is. Mijn medicatie hielpen niet meer. Vandaar deze kuur. Ben op t moment ontzettend hyper. Hopelijk gaan de pillen snel werken. Nogmaals sterkte allemaal. Ik zal mij weer wat vaker laten zien.
Wow, die saturatie Green Fijn dat je er op tijd bij was zeg. Jeetje, je moet er toch niet aan denken dat je een longontsteking erbij krijgt. Voor nu gewoon rustig aandoen inderdaad en hopelijk ben je weer snel helemaal hersteld.



Koek, gezellig dat je ook weer even komt buurten en ook al zo'n geweldige saturatie. Het kan zijn dat je longen schoon zijn maar dat het in je bronchieen zit, dat was bij mij ook het geval. En dan heb je ook een verschil tussen bronchitis en bronchiolitis heb ik me laten vertellen door de longarts. De eerste zit in de bovenste luchtwegen en de tweede in de lagere/fijne luchtwegen. Ook voor jou beterschap.



Hier gaat het nog steeds goed, wel kortademig maar ik heb me gek gespeeld met de meiden van mijn zussie haha. Ik had op een gegeven moment dooor de kortademigheid ook geen stem meer maar wel een ontzettend leuke dag weer gehad.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Prada voor je bericht. Dat heeft de huisarts mij niet verteld. Hij geloofde meteen dat ik last had. (Heb al 36 jaar ervaring met astma) heb hem ook gezegd dat ik pred nodig heb.



Wat fijn dat je een goede dag hebt gehad prada en idd dat van dir stem is zeer herkenbaar haha.
Ik heb het voor de zekerheid nog even nagezocht



Wat is het verschil Bronchiolitis Bronchitis?

Bronchitis en bronchiolitis zijn infecties van de luchtwegen. Terwijl bronchitis verwijst naar ontsteking van de luchtwegen, bronchiolitis wordt gekenmerkt door ontsteking van de bronchiën, die de kleinere takken zich aan het einde van de luchtwegen.



Voordat ik het verkeerd uitleg haha. Vandaag ben ik jarig, 48 jaar alweer. Mijn zusje had een feestje georganiseerd en ik ben heerlijk verwend. Nu bekaf dus deze verjaardag zal ik vooral veel rusten, ook lekker.
Alle reacties Link kopieren


Gefeliciteerd Prada!!!!
Hatsjikideee...
Ohh Pausini, dat is echt heel lief, dankjewel
Lieve Prada gefeliciteerd!!!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Prada (of gelukkige verjaardag zoals ze bij jullie zeggen).
Alle reacties Link kopieren
Prada, gefeliciteerd!



Dankjewel allemaal. Mijn zussie had een verrassingsfeestje georganiseerd, zo leuk en natuurlijk op zijn Marokkaans heel veel eten. Ze had een schaal met vis besteld met kibbeling, slibtong, scampi's, calamares en nog heel veel andere soorten vis. Superleuk gedaan en superlekker.
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn dat je zo genoten hebt.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Is de saturatie nog steeds zo hoog?
Hatsjikideee...
Ik heb eigenlijk geen idee Pausini. Ik ga over een week of twee weer op controle bij de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Zou denken dat je zelf wel zo'n metertje had.
Hatsjikideee...
quote:pausini schreef op 14 januari 2017 @ 17:30:

Zou denken dat je zelf wel zo'n metertje had.Neuhh, dan zit ik denk ik heel de dag te meten. Maar het staat wel op mijn lijstje dus als ik er eens ergens een tegenkom. Maar als de saturatiie dan te laag is dan ga je ook weer van alles voelen enzo denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Als de saturatie laag is, dan merk je dat wel idd prada. Ik heb ook geen metertje (meer) bevalt mij beter.
Alle reacties Link kopieren
Maar misschien had je vorige keer dan wel iets eerder aan de bel getrokken toen het zo absurd laag was.
Hatsjikideee...
quote:pausini schreef op 16 januari 2017 @ 23:50:

Maar misschien had je vorige keer dan wel iets eerder aan de bel getrokken toen het zo absurd laag was.Hmm daar heb je wel een punt ja. Ik ga er dan toch binnenkort maar eentje halen.
Alle reacties Link kopieren
Hatsjikideee...
.....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:20
Reden: Herkenbaarheid
97.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bah, wat naar Monroe. Hopelijk vindt ze snel weer wat spirit terug. Bij jou alles goed Prada? En IBA al nieuws van "het front"? Koekeloertje weer aan de beterende hand?

Afgelopen maandag heb ik laatste tablet van kuur geslikt. Het hoesten is gelukkig over, ook weer veel minder slijm. Ben woensdag half uurtje (langer trok ik niet) gaan sporten. Saturatie was zelfs iets toegenomen (net geen 99%). Ik ben wel snel moe, lig al vanaf uur of tien in mijn bed, en heb een soort "rokersstem". Nog nooit in mijn leven een sigaret aangeraakt, maar stem is vrij snel brak van het hoesten.
Ohh Monroe, wat vreselijk en wat jammer dat ze niet opgenomen wilt worden. En dat het lijkt of ze het op wil geven klinkt niet goed, hoe oud is ze als ik vragen mag? Heel veel sterkte en schrijf maar van je af



Green, die saturatie Gewoon toegeven aan je moeheid (als dat kan natuurlijk)



Over dat roken. Ik moet bekennen dat mijn longziektes echt door het roken komt. En ik moet bekennen dat ik tot vorige week nog rookte, niet veel maar toch. Het plan om te stoppen met roken was al voor mijn opname bekend, ik had een heel plan gemaakt. De dag na mijn verjaardag zou ik definitief stoppen. Mijn longarts steunde me en begreep het ook. Ik zei het ook tegen hem, ze hebben me al zoveel afgepakt in mijn leven, dit laat ik me niet afpakken. Dus ik wilde stoppen volgens mijn eigen plan. Maar je wilt het wel afgeven, vulde hij aan en zo is het ook. Zo'n mooi gesprek was dat. Dus vorige week, de dag na mijn verjaardag ben ik begonnen met Champix en met de e-cigaret en het gaat me goed af moet ik zeggen. Zeker voor zo'n verstokte roker als ik, al meer dan dertig jaar gerookt, tot wel 2 pakjes per dag.

Waarom ik het niet eerder vertelde? Pure schaamte. Naar jullie maar ook naar de artsen. Die doen er alles aan om je op te lappen en te helpen en ik rookte stug door. Dat is toch om je dood te schamen. En ik weet zeker dat het lukt omdat ik me aan mijn eigen plan gehouden heb en niet direct bij de opname gestopt ben.



Cum en Iba en Koek, hoe gaan jullie?
Alle reacties Link kopieren
Wat een bekentenis Prada, moeilijk hè dat stomme kutroken. Denk dat je met Champix er zeker af kunt komen. Bij mij werkt het heel goed maar doe jezelf een lol en trap niet meer in de val van de gewoonte, zoals ik nog wel eens een avond doe. Win je helemaal niks mee!
Hatsjikideee...
....
anoniem_204346 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 17:21
Reden: Herkenbaarheid
98.41% gewijzigd
Dat kan inderdaad heel snel gaan Monroe. Bij mij ging het in een paar uur zo achteruit, had het nog nooit meegemaakt zo'n longaanval dus ik wist niet wat me overkwam.

Ergens vind ik het heel dom dat ze niet gaat. Straks moet er een ambulance uitrukken, medisch personeel opdraven, een bed op de spoed wordt extra bezet. Allemaal dingen die de zorgkosten omhoog drijven naar mijn idee. Miischien dat je haar met deze argumenten kunt overtuigen, ik hoop het maar.



Het niet roken gaat nog steeds goed, eerlijk gezegd valt het me reuze mee. Als beloning voor een week niet roken heb ik nog maar een damper aangeschaft haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven