Zero waste home / minimalisme

04-01-2017 18:16 336 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er nog meer bezig met het verkleinen van haar ecologische voetafdruk? Of wil zich ook verdiepen in en meepraten over duurzaamheid? En het vermijden van plastic en van afval?

Ik zou graag inspiratie opdoen en tips krijgen.



Sinds een paar jaar ben ik steeds duurzamer gaan leven. Of misschien, met andere ogen gaan kijken naar mijn gedrag en naar de wereld om mij heen. Zo heb ik al een aantal (kleine) stappen gemaakt richting een eerlijker, respectvoller en groener leven.



Mijn doel is uiteindelijk een 'zero waste home'. Geen afval produceren. Alles hebben wat we als gezin nodig hebben en daar zuinig op zijn, niet langer verspillen, geen onnodige aankopen meer doen (en daardoor ook geld kunnen sparen) en gaan ontdekken wat ik nog meer met mijn tijd/geld/handen kan doen. En nu wil ik dat toch wel serieus gaan aanpakken! Wie doet er mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Roxy21 schreef op 16 januari 2017 @ 19:24:

Interessant topic! Laatst viel me op hoeveel plastic ik aan het weggooien was en heb ik me voorgenomen om nu ook het plastic te scheiden van het 'gewone' afval. Maar waar laat je dat vervolgens? Zijn er speciale bakken voor? Ik ga binnenkort dit topic maar eens helemaal doorlezen, ik weet zeker dat er bruikbare tips voor ons in staan.

Ja er zijn speciale bakken voor plastic, je kunt hierkijken waar ze in jouw gemeente staan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 16 januari 2017 @ 19:26:

[...]



Woon je in Nederland? Volgens mij staan er overal wel van die oranje containers bij winkelcentra. En in steeds meer gemeenten wordt het ook huis aan huis opgehaald.Wow, die heb ik nog nooit gezien (of in ieder geval, het is me nog nooit opgevallen). Ik heb het gelijk even opgezocht op de website van mijn gemeente, en er is er eentje vijf minuten fietsen van mijn huis! Bij ons zijn de containers gewoon groen, maar bij de afvalpunten waar ik mijn afval normaal weggooi staan ze niet, vandaar dat ik er totaal onbekend mee ben. Handig zo'n topic, kan ik gelijk mijn voornemen ombuigen tot actie!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
quote:quinta1976 schreef op 16 januari 2017 @ 16:10:

Weer wat geleerd. Neem ik vandaag brood mee naar mijn werk, zodat ik niets voor de lunch hoef te kopen... Heb ik het in aluminiumfolie ingepakt...



Volgende keer maar een broodtrommel meenemen. Scheelt ook weer.



Vorige week wel een waterfles gekocht, zodat ik geen flesjes water meer hoef te kopen voor in de sportschool.



Je wordt er vanzelf handig in!



Ik vind het er nu ook gewoon erg mooi en fris uitzien als ik mijn lunch uitpak. Zonder troep en plastic zakjes maar gewoon een mooi blik of een potje salade en een katoenen tasje met een servet en vork ofzo. Mijn Klean Kanteen erbij of een fles water. Kan ik helemaal tevreden naar kijken haha!
Alle reacties Link kopieren
quote:Roxy21 schreef op 16 januari 2017 @ 19:24:

Interessant topic! Laatst viel me op hoeveel plastic ik aan het weggooien was en heb ik me voorgenomen om nu ook het plastic te scheiden van het 'gewone' afval. Maar waar laat je dat vervolgens? Zijn er speciale bakken voor? Ik ga binnenkort dit topic maar eens helemaal doorlezen, ik weet zeker dat er bruikbare tips voor ons in staan.



Ik koop (en stuur ) veel kaarten, en die verpakken ze vaak in van die kleine papieren zakjes. Vervolgens bewaar ik die zakjes en gebruik ik ze nog één of twee keer om brood mee te nemen naar m'n werk (afhankelijk van het beleg, vaak eet ik pindakaas en dan is heel het zakje vies . Meer doe ik volgens mij niet qua recyclen.



Je moet toch ergens beginnen!

Ik hoop dat je er ook plezier in krijgt en er een sport van gaat maken om te kijken wat je allemaal kunt veranderen of verbeteren. Ik geloof er heilig in dat dit ook zijn effect heeft op jezelf en op je waardering voor de wereld en de dingen om je heen (en niet alleen voor 'het milieu' wat soms een beetje afstandelijk en ver weg klinkt ofzo).

Maar je hebt zóveel keuze en zo'n belangrijke stem als consument, ik zou het te gek vinden als steeds meer mensen heel bewust bepaalde producten laten liggen. Of juist andere faire producten wel gaan kopen en ondersteunen. Er zijn zoveel slimme en gezonde stappen die we kunnen zetten, eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tr0tter schreef op 16 januari 2017 @ 19:26:

[...]



Woon je in Nederland? Volgens mij staan er overal wel van die oranje containers bij winkelcentra. En in steeds meer gemeenten wordt het ook huis aan huis opgehaald.Ja, bij ons moet je plastic zakken bestellen en die vullen. Het wordt elke paar weken opgehaald.
Gister week boodschappen gehaald en minder afval meegenomen! Gekozen voor glazen potten met kikkererwten ipv blikken en geen zakjes gebruikt voor de losse groenten en fruit!



Wel balen dat de supermarkt zelf zoveel voorverpakt aan bied. Komkommer in een plastic condoom, paprika per 2 in een zak etc. Soms wou ik dat hier een boer was waar ik het direct kon halen! Helaas is dat in de randstad wat minder makkelijk.
quote:martje55 schreef op 13 januari 2017 @ 19:07:

[...]





Leuk! En over ruilen, ik zeg altijd "try me" :-D

Ik heb geloof ik twee sjablonen. Die kan ik wel even overtrekken voor je en erbij doen.





Ik ben ook wel benieuwd naar de sjablonen #dtv



IJsvrij vanwege stroomstoring van de NS. Voordeeltje van geen rijbewijs hebben

Nu ik toch thuis ben ga ik wat elektronica naar de milieustraat brengen.

Verder maar eens vaker naar de bio-supermarkt
Alle reacties Link kopieren
Tvp! Pas in het nieuwe huis kan ik echt aan de gang hiermee, vooralsnog alles op de fiets en bijna niets nieuws kopen. Maar geen ruimte om goed te scheiden of eigen eten te kweken.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik ben helemaal bij gelezen! Nou, veel doe ik al wel, maar er zijn nog zeker veel verbeterpunten. Sorry, het is een beetje lang geworden.



In mijn vorige huis kocht ik mijn groenten en fruit vaak bij de turk, daar is niets voorverpakt. Nu ik het weer gewoon in de supermarkt koop, is bijna alles voorverpakt. Ik ga eens kijken of ik daar iets aan kan doen (bv één keer per week langs de turk fietsen voor groenten en fruit ipv het in de supermarkt te kopen.

De tandpastatube open knippen doen wij ook, onvoorstelbaar hoeveel er nog in zit, terwijl je eigenlijk denkt dat het op is!

Als ik de oven aan heb gehad, probeer ik daarna wel altijd van de restwarmte gebruik te maken, door bv noten of cherrytomaten erin te doen en vaak zijn ze dan helemaal goed, terwijl het je dus geen stroom meer kost. Gas hebben we niet, we hebben stadsverwarming. We zijn wel heel bewust met de verwarming in huis. Hebben in de winter ook altijd sloffen en een dikke trui aan, dekentje erover, zodat de cv niet hoog hoeft te staan.

We hebben geen droger, daar had ik een tijdlang een hele grote wens voor, maar die wens is inmiddels aan het zakken. Ophangen op het rek gaat goed en sinds we in het nieuwe huis wonen ook zo droog (gek dat dat zo'n verschil kan maken).

Ik ben wel overgestapt op biologische shampoo (mmmhhm rozemarijnshampoo ) en allesreiniger, al deed (en doe) ik best wel veel met azijn.

Er zit een ekoplaza in ons stadje, maar dat vind ik dus echt een k*twinkel. Gelukkig zijn er ook nog een paar van die kleine geitenwollensokken natuurwinkels, dus daar koop ik m'n shampoo enzo. Zeep gebruik ik ook niet, ik snap de functie er ook niet zo van. Van warm water word ik ook schoon. No poo durf ik ook niet aan. Douchen doe ik niet zo vaak (en minder heet en minder lang dan eerst) en ook mijn handdoek gaat een week mee. Wel hebben we nu een bad (en vaatwasser), dus gebruik ik wel meer water dan eerst. En hoe doen jullie het dan met je gezicht schoonmaken? Ik gebruik daar platte watten voor met spul. Zonder platte watten en gewoon een beetje je gezicht spoelen met water, volgens mij doet dat niets voor mijn gezicht schoonmaken. Misschien moet ik me hier wat meer in verdiepen. Menstruatiecup gebruik ik ook.



quote:aife schreef op 04 januari 2017 @ 21:16:

[...]





Deo is gemakkelijk zelf te maken



4 eetlepels kokosolie, 50 gr bakingsoda en 50 gram maizena. Dit door elkaar doen en in een bakje stoppen, hooguit 5 minuten werk

Leuk, dat ga ik ook eens maken! Ik gebruik kokosolie ook voor alles en nog wat, superspul!



Aan moesbalkonnen doe ik, dankzij de AHmoestuintjes. Die krijg ik ook steeds van iedereen, ik heb er nog een hele zooi in de kelder liggen, dus dat wordt weer lekker opkweken in het voorjaar. Ze doen het ook supergoed en ik ben altijd erg trots op bijvoorbeeld een lasagne, gemaakt met enkel groenten van het balkon. Dat geeft wel echt voldoening.

Eten wat over is, wordt hier ingevroren of de volgende dag gegeten (voor lunch of avondeten, afhankelijk van de hoeveelheid die over is).

Vlees eten we minimaal. Soms maken we wel een groot stuk vlees. Zo wil ik binnenkort bv een keer een hele (gevulde) kip maken (volgens een echt lekker recept van de hairy bikers ), maar dan wel bio en we genieten er dan ook echt van.



Wij hebben ook geen auto en ik ook geen rijbewijs. Dat heb ik in de randstad helemaal niet nodig. In mijn eigen stad doe ik alles lopend of fietsend en daar buiten indien nodig met het OV.

Ik merk wel dat ik steeds bewuster word. Zo koop ik inmiddels enkel nieuwe kleding als ik het echt nodig heb (nouja, eens per jaar koop ik bv nog wel een jurkje wat ik niet perse nodig heb, maar daar ben ik me dan wel bewust van) en ik kijk nu wel of er tweedehands/bio/fairtrade opties zijn als ik iets nodig heb. Maar, mocht het niet naar mijn smaak zijn, dan kijk ik wel gewoon in reguliere winkels.



Voor we gingen verhuizen hebben we heel veel spullen weggedaan (weggeven naar kringloop/marktplaat/boekenzolder), maar echt minimalistisch zal ik nooit echt worden (ik hou wel van m'n eigen troepjes en spulletjes om me heen). Maar met prullaria van de action heb ik ook echt niets. Wij hebben nooit een kerstboom in huis. Kerstversiering vind ik echt meuk (valt bij mij in dezelfde categorie als actionmeuk ), omdat ik heel blij ben met m'n eigen spullen in het huis, dus ik zie de fun van kerstversiering niet. Het neemt ruimte in (11 maanden per jaar ergens weggestopt in een doos) en vaak is het lelijk.

Op mijn werk probeer ik zo min mogelijk te printen en dubbelzijdig te printen. Ik koop geen boeken meer, maar probeer alles via de bieb te lezen. Boeken online/e-reader lezen vind ik wel helemaal niets. Ik hou wel echt van een echt boek.



quote:Pop77 schreef op 11 januari 2017 @ 09:50:

Binnenkort gaan we de schuur verbouwen (met materialen van een eerder gesloopt bij-gebouwtje)

Cool dat jullie dat gaan doen met eerder bij elkaar gespaard materiaal!



quote:novelle schreef op 11 januari 2017 @ 17:00:

[afbeelding]

Wij hadden het laatst thuis nog over, hoe fijn het is als het in je buurt/vriendenkring wat normaler is dat je dingen van elkaar kan lenen of diensten kan ruilen, zodat je niet onnodig veel troep hoeft te kopen die je maar een paar keer per jaar gebruikt. Mooie piramide om je daar weer wat bewuster van te maken!



No Impact Man ga ik zeker kijken, die komt om mijn lijstje te staan. De blog van Emma + John ken ik nog niet.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Zweedse-overheid-Lap-je-oude-spullen-op.dhtml



Kennen jullie deze al?: https://repaircafe.org/
Alle reacties Link kopieren
quote:Watervrouw333 schreef op 17 januari 2017 @ 10:51:

[...]





Ik ben ook wel benieuwd naar de sjablonen #dtv



IJsvrij vanwege stroomstoring van de NS. Voordeeltje van geen rijbewijs hebben

Nu ik toch thuis ben ga ik wat elektronica naar de milieustraat brengen.

Verder maar eens vaker naar de bio-supermarkt Haha tuurlijk mag je vragen! Ik stuur je wel een berichtje, dan komen ze wel jouw kant op.
Alle reacties Link kopieren
Roxy, voor je gezicht schoonmaken bestaan volgens mij ook wasbare 'wattenschijfjes' oid.



Watervrouw, ik ken het repair cafe, dat zit hier in het dorp. Maar ik heb ook een heel handige stiefvader, die kan ik ook altijd lief aankijken
quote:Kraaienpootje schreef op 17 januari 2017 @ 08:19:

Gister week boodschappen gehaald en minder afval meegenomen! Gekozen voor glazen potten met kikkererwten ipv blikken en geen zakjes gebruikt voor de losse groenten en fruit!



Wel balen dat de supermarkt zelf zoveel voorverpakt aan bied. Komkommer in een plastic condoom, paprika per 2 in een zak etc. Soms wou ik dat hier een boer was waar ik het direct kon halen! Helaas is dat in de randstad wat minder makkelijk.Kijk eens bij Turkse of Indonesische toko's. Meer onverpakte groente en fruit.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg steeds meer mee bezig.

Zo heb ik twee weken terug een flinke slag door mijn kledingkast gedaan, zoveel kleding en je hebt uiteindelijk maar 5 outfits per seizoen aan...



Ik maak dan liever mensen blij die het echt kunnen gebruiken.



Daarnaast probeer ik in supermarkten zoveel mogelijk niet voorverpakt fruit/groente mee te nemen, het verbaasde mij hoeveel voedsel onnodig wordt verpakt terwijl het niet eens nodig is!
Alle reacties Link kopieren
Overigens heeft onze AH de meeste groentes en fruit niet voorverpakt!
Ik ben ook nog steeds bezig! Ik had wat nieuwe shirts nodig voor komend voorjaar en ik ben super goed geslaagd bij een kringloop winkel in de buurt Tegelijk ook daar ook gelijk een 'nieuwe' spijkerbroek voor mijn vriend gevonden en een salontafelt (die miste ik nog in mijn huis). Ook met afval besparen gaat het steeds beter. Ik gebruik weer een ouderwetse broodtrommel voor mijn lunch en probeer zoveel mogelijk onverpakt te kopen. Helaas zijn de supermarkten waar ik kom wel fan van groente voorverpakken . Zoveel mogelijk vermijden maar. En sinds ik de uitdaging begonnen ben heb ik geen plastic tasjes meer gebruikt voor losse groenten en fruit!!



Hebben jullie nog een tip voor mij? Ik ben op zoek naar een alternatief voor wattenschijfjes (om make-up te verwijderen). Ik gebruik nu altijd wat baby-olie op een watje om mascara etc. weg te halen, maar ik wil dat dus eigenlijk ook afval-loos gaan doen...
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte altijd make-up reinigingsdoekjes voor het verwijderen van mijn mascara. Tegenwoordig smeer ik een klodder kokosolie op mijn ogen en was het er daarna af met een washandje. Werkt echt heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier nog iemand die minimalistisch probeert te leven. Ik merk dat het met soms zwaar valt....Wat ik doe:



-minder vlees eten

-tweede handskleding kopen

-en als ik in de winkel sta vooral denken heb ik dat echt nodig
Alle reacties Link kopieren
Jeetje dat ik dit nu pas tegenkom! Heb vandaag het hele topic gelezen Ik vind het echt super inspirerend wat jullie allemaal doen!



Mijn voornemen voor 2017 was een minder grote ecologische voetafdruk en moet zeggen dat dit best goed gaat, stapje voor stapje.



- Ik gebruik minder verzorgingsproducten, hierdoor ook minder afval.

- Let veel bewuster op het verpakkingsmateriaal van producten.

- Ik koop minder spullen, probeer winkels te vermijden. Heb begin dit jaar nieuwe kleding geshopt, omdat ik 20 kilo ben afgevallen. Maar heb hierbij ook bewust gelet op kleding die ik bij wijze van mijn leven lang kan dragen. Ben er nog elke dag blij mee,

- Volgens Marie Kondo alles opgeruimd. En ja zelfs sokken vouw ik nu op die Marie Kondo-manier op. Ik moet zeggen dat het enorm veel rust geeft in mijn hoofd. Het zit 'm ook in de kleine dingetjes: vanochtend had ik oorbellen in mijn handen die ik al jaren niet gedragen heb. Vroeger had ik die bewaard 'voor later'. Ze zijn immers nog goed. Nu zitten ze in de zak voor de kringloop. Hopelijk maak ik er iemand anders blij mee.

- Ik heb eco-vriendelijke kaarsjes gekocht van gerecycled materiaal.



Mijn voornemen was ook om alle shampooflessen op te maken en dan te beginnen met shampoo waar geen troep in zit. Dan zo uitbouwen zodat ik uiteindelijk veel minder m'n haar hoef te wassen. Ik heb lang haar, dus dat kost veel water elke keer en kost ook veel shampoo. Begin dit jaar waste ik nog elke dag m'n haar, inmiddels om de dag. Is toch alweer een verbetering. De laatste shampoofles is nu bijna leeg. Ik heb alvast een voorraad ingeslagen van Organix Shampoo. De flessen zijn "eco-friendly". Dat vind ik al heel prettig. Helaas is deze shampoo ook niet helemaal 'organisch', maar 't is het beste wat ik kon vinden. Ze waren trouwens wel dúúr, rond de 10 euro, wel voor 375 ml. No poo heb ik vorig jaar twee weken geprobeerd, maar m'n haar was na een week echt zo vettig dat ik het liefst een hoofddoekje was gaan dragen...



Wegwerpscheermesjes koop ik ook niet meer. Ben nu overgestapt op zo'n ladyshave waar je alleen de scheerkop van hoeft te verwisselen. Ik vind het wel minder glad scheren dan wegwerpmesjes, maar goed. Epileren en harsen krijg ik vreselijke ingroei van, dus dat is geen optie. En een gewone ladyshave heb ik weleens van iemand geleend, maar daarmee vond ik het al helemaal niet mooi glad worden.



Ik ben een theedrinker. Heb voor mijn verjaardag een grote theedoos gevraagd met losse thee. Is ook beter voor het milieu en hopelijk ook nog eens gezonder.



Zaterdag ga ik de weekboodschappen doen en ik wil een challenge doen met mezelf Een week lang zoveel mogelijk streekproducten eten met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en ook zo gezond mogelijk. Mijn plan is om vanavond een boodschappenlijstje te maken hiervoor.



ik merk dat het me heel veel plezier geeft om hiermee bezig te zijn! Ik maak veel bewustere keuzes en hierdoor geniet ik ook meer van alles.
Alle reacties Link kopieren
quote:quinta1976 schreef op 16 februari 2017 @ 14:10:

Ik gebruikte altijd make-up reinigingsdoekjes voor het verwijderen van mijn mascara. Tegenwoordig smeer ik een klodder kokosolie op mijn ogen en was het er daarna af met een washandje. Werkt echt heel goed.Ik heb een Ecoco washandje gekocht (zie google). Ben er heel blij mee, maar rond m'n ogen vind ik 'm iets te ruw. Ik ga die kokosolie eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Moest trouwens wel lachen om die film van No Impact Man... wat een boel troep hebben die mensen! Dacht dat ze aan het einde van het jaar wel een leeg huis zouden hebben maar nee
Hey, een zero waste topic. Novelle, ben je er nog mee bezig?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik probeer zero waste te leven. Ik kan alleen geen goede washandjes/gastendoekjes vinden die zacht genoeg zijn voor mijn ogen. Iemand een tip?

De wasbare wattenschijfjes heb ik ook geprobeerd, maar wordt snel zo'n knoeiboel.
Hey, leuk, eindelijk een reactie, haha.

Geen idee. Zelf maken van een oud t-shirt (paar laagjes op elkaar en dan zelf op elkaar stikken met een lockmachine)? Mijn make-up/mascara gaat er makkelijk af als ik mijn gezicht was, dus ik heb het niet echt nodig.
Alle reacties Link kopieren
roze-roos schreef:
02-02-2018 14:48
Ook ik probeer zero waste te leven. Ik kan alleen geen goede washandjes/gastendoekjes vinden die zacht genoeg zijn voor mijn ogen. Iemand een tip?

De wasbare wattenschijfjes heb ik ook geprobeerd, maar wordt snel zo'n knoeiboel.
De roze microvezeldoekjes van de Action (bij de make-up spullen) zijn erg zacht en in combi met kokosolie zijn ze ideaal om zelfs waterproof mascara te verwijderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven