Hoeveel voer kat

17-01-2017 20:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, misschien zijn er hier mensen met verstand van katten die mij kunnen helpen.



Onze kat van 2,5 jaar bleek bij het laatste bezoek aan de dierenarts (voor inenting) wat te zwaar te zijn. Er stond altijd een bakje brokjes waar ze onbeperkt uit kon eten en als kitten ging dat goed, later at ze blijkbaar teveel.



De hoeveelheid voor te zware katten op de zak voer (Royal Canin) bleek nog teveel te zijn en ik moest nog minder gaan voeren volgens de dierenarts. Toen ben ik 40 gram per dag gaan afwegen, verdeeld over 5 voermomenten. Ik heb het idee dat ze wel iets afgevallen is, maar dat was alleen in het begin. Ik zie nu al een tijdje geen verschil meer, maar ze lijkt wel de hele dag honger te hebben. Als ik 10 gram in het bakje doe, is dat in een mum van tijd op en bedelt ze alweer om meer. De hele dag door gaat ze vaak bij het bakje zitten en probeert ze mij zover te krijgen dat ik het ga vullen.



Mijn vraag is nu: is 40 gram per dag niet te weinig voor een poes van normaal formaat (ze is nu volgens mij niet meer te dik en is niet zo groot)? Ze beweegt niet zoveel en wil de laatste tijd niet naar buiten. Spelen doet ze ook niet zoveel.

Wat zouden jullie doen?



Oh ja, ze krijgt nu ongeveer nog maar eens per week wat natvoer of vis of zo. Ik ben het een beetje zielig gaan vinden, maar weet niet of het dat ook is.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Onze poes krijgt ook 40 en het is toch wel heel karig. Maar goed, ze is nog steeds te dik. Wel wat afgevallen gelukkig maar ze mag nog wel wat kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ander voer gaan proberen. RC zit vol met overbodige dingen, zoals geurtoevoegingen en smaakmakers. Katten eten dan niet voor de honger, maar voor de lekker.



Kijk eens op voerwijzer.com om te kijken wat goede brokken zijn. Er staat ook veel info over waar een goede brok aan moet voldoen qua hoeveelheid granen ten opzichte van vlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 17 januari 2017 @ 20:32:

Misschien ander voer gaan proberen. RC zit vol met overbodige dingen, zoals geurtoevoegingen en smaakmakers. Katten eten dan niet voor de honger, maar voor de lekker.



Kijk eens op voerwijzer.com om te kijken wat goede brokken zijn.Oké, ze kreeg dat voer voordat we haar kregen en toen ben ik het blijven geven. Ik dacht dat het wel goed voer was. Maar ik zal eens op die site kijken, Thanks.
Alle reacties Link kopieren
RC heeft juist een hele mooie brok om af te vallen vind ik! Die is wat 'gepoft', zodat er in de maag meer verzadigingsgevoel is. Tenminste, dat is bij de honden-variant zo. Onze labrador is echt mooi afgevallen van RC en doet het er supergoed op.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 17 januari 2017 @ 20:34:

[...]





Oké, ze kreeg dat voer voordat we haar kregen en toen ben ik het blijven geven. Ik dacht dat het wel goed voer was. Maar ik zal eens op die site kijken, Thanks.Er staat veel info op wat een kat nodig heeft en wat er in bepaalde brokken zit. Een vleeseter heeft voornamelijk vlees nodig, wat toevoegingen zoals graan en groente is wel goed maar dat moet eigenlijk niet meer dan een percentage zijn. Niet alleen geur en smaakversterkers zijn een valkuil, ook veel toegevoegde granen bijvoorbeeld. Een kat kan dan dooreten tot hij aan zijn normale voedingsbehoefte (vlees) heeft voldaan, maar krijgt dan ook veel extra binnen waar hij niet zoveel aan heeft.
40gr klinkt als erg weinig.



Waarom laat je de kat er niet voor werken? Door de brokken in een voer bal of ander speelgoed te doen om de kat zo langer bezig te laten zijn met eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonie1983 schreef op 17 januari 2017 @ 20:36:

RC heeft juist een hele mooie brok om af te vallen vind ik! Die is wat 'gepoft', zodat er in de maag meer verzadigingsgevoel is. Tenminste, dat is bij de honden-variant zo. Onze labrador is echt mooi afgevallen van RC en doet het er supergoed op.Waarom zo'n trucje toepassen (gepoft, en dus granen) als met hoogwaardig voer (hoger vleesgehalte) de behoefte aan voedingsstoffen veel beter wordt gestild?
quote:patchouli_ schreef op 17 januari 2017 @ 20:32:

Misschien ander voer gaan proberen. RC zit vol met overbodige dingen, zoals geurtoevoegingen en smaakmakers. Katten eten dan niet voor de honger, maar voor de lekker.



Kijk eens op voerwijzer.com om te kijken wat goede brokken zijn. Er staat ook veel info over waar een goede brok aan moet voldoen qua hoeveelheid granen ten opzichte van vlees.Kan je even aangeven welke geurtoevoegingen en smaakmakers er dan inzitten?
Mijn dierenarts gaf 60 gram droogvoer als advies voor mijn te dikke en niet actieve kater.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem281213 schreef op 17 januari 2017 @ 20:46:

[...]





Kan je even aangeven welke geurtoevoegingen en smaakmakers er dan inzitten?Kijk even op de site die ik postte, die kan het beter uitleggen dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Van dat droogvoer hoeven ze echt maar heel weinig want dat voedt heel goed. (Wel afhankelijk van welk merk natuurlijk.)

Misschien komt het door die 5 voermomenten en dat je kat de tel niet kan bijhouden? "Ik heb er toch pas 3 gehad vandaag?!" ????haha. (Hoe krijg je dat voor elkaar trouwens, ben je zo veel thuis?)

Ik geef mijn kat maar 2x per dag een klein handje droogvoer van een goed merk (weinig zout enzo erin). Volgens de dierenarts is ze precies goed op gewicht en moet ze niet aankomen. Ik weet niet hoeveel gram het is wat ik geef, het gaat al jarenprima zo, vindt de dierenarts ook.



Vriendinnen van me hebben te dikke katten die moeten afvallen. Die hebben speciale voerbakjes waarbij de kat moeite moet doen om de brokjes te pakken te krijgen. Dat schijnen ze ook een leuk spelletje te vinden. En dan zijn ze er langer zoet mee en schrokken ze minder heftig alles in 1x naar binnen.



Anders nog een keer vragen aan dierenarts? Misschien net een ander type voer geven dat meer het hongergevoel stilt? Je kat zal vast niet opeens lintworm hebben.



Succes!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ik geef nu weinig tegelijk, omdat ze dan teveel in een keer eet. Ik ben nu inderdaad veel thuis.
Alle reacties Link kopieren
En in een voerbal?

Dat scheelt ook want langer bezig en extra beweging.

99 cent bij de wibra.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat moest vorig jaar op dieet. Ze was 6,5 kg voor een niet al te grote huis-, tuin- en keukenkat veel te zwaar.

Dus het was van de één op de andere dag over en uit met af en toe een stukje worst, snoepje. En het eten vanaf toen goed afgemeten. Ze krijgt Iams en dan de versie voor binnenkatten met overgewicht. Twee keer per dag een klein bakje, zo'n 20-25 gram per keer.

En laatst op controle bleek ze nog maar 5.1 kg te zijn! Ze zeurt helemaal niet om eten buiten de voermomenten, dus heb niet het gevoel dat ze te weinig krijgt.

Ze doet dan ook bijna niets. Ze ligt de hele dag te slapen op de vloer (vloerverwarming ) of op de bank.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lolly3 schreef op 17 januari 2017 @ 21:37:

En in een voerbal?

Dat scheelt ook want langer bezig en extra beweging.

99 cent bij de wibra.Dat is wel een goed idee, bedankt voor de tip! Ik gooi nu al wel eens brokje voor brokje en dan rent ze erachteraan
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is via RC mooi afgevallen.

Ook geef ik het voer via een spel. Gooi de brokjes door de kamer. Of verstop het het op verschillende plekjes.

Ook via een puzzel of een voerbal. Nu mijn kat een mooi gewicht heeft, geef ik het nog via een spel. Vind ze leuk.

Maar je kan ook zelf puzzels maken.
..........
Alle reacties Link kopieren
Voerbal en 'moeilijke' bakjes werden al eerder genoemd...
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik heb ook RC en daar doet de mijne (bijna 16) het altijd prima op. Hier krijgt ze 2 keer per dag 25 gr (ze is nogal groot dus vandaar wat meer) en is ze goed op gewicht. Ik kan mij voorstellen dat het wat verwarrend kan zijn voor een kat zo vaak op een dag eten krijgen. Als je voor jezelf zou moeten denken dat je 5 keer per dag eten krijgt maar eigenlijk zit je net niet vol, dan zou je toch ook denken 'Goh ik lust nog wel wat.' Neem aan dat je kat zelf wel kan bedenken wanneer ze honger heeft, dus ik zou het eet moment terug brengen naar 2 keer.



Ben een groot fan van voerpuzzels, mijne doet er daardoor wat langer over. Wat ik 's ochtends geef is vaak ergens eind van de middag pas op. Vaste voertijden, vaak begint ze nu al een uur van te voren te schooien maar dan heeft ze pech.



Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn katten krijgen Hill's brokken 40 gram per kat per dag in een keer.Ze doen daar dus de hele dag mee, eten beetje bij beetje. Ze zijn goed op gewicht, ze gaan ook veel naar buiten. Wat je nu geeft lijkt me prima
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Alle reacties Link kopieren
De kat die ik uit het asiel haalde, zat daar in de Weight Watcherskamer.

Omdat ze haar bak leegschrokt, krijgt ze afgepast eten. 's Morgens 30-35 gram brokjes Carocroc (aanbevolen hoeveelheid voor een kat van 4 kilo staat op de zak) en 's avonds 1 kuipje natvoer van de Aldi, aangelengd met een kuipje water anders drinkt ze te weinig.

We hebben haar nu 3 jaar en hier doet ze het prima op. 2 voermomenten op een dag en op=op. Op deze manier komt ze niet aan.

Ik heb haar ook een poos de brokjes in een voerpuzzel gegeven. Dan doet ze er de hele dag mee maar volgens mij vond ze er geen bal aan om ook nog eens voor haar eten te moeten werken dus daar ben ik mee gestopt.

Ze weet wanneer ze eten krijgt en verder zeurt ze niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven