Koude keuken

16-01-2017 23:36 71 berichten
Titel zegt het al. Mijn keuken is koud. Ter illustratie: De zonnebloemolie en olijfolie is gestold.



Mijn huurhuisje is gebouw in 1920. Vroegah zat de keuken in de woonkamer. Ze hebben gerenoveerd en een aanbouw gemaakt, zo'n houten hokje, en daar de keuken ingezet. De rest van het huis heeft kunstof kozijnen en dubbele beglazing, de keuken dus niet. Er staat een radiator, bij de deur , de thermostaat zit in de woonkamer. Dat laatste, daar ben ik wel blij mee, anders zou het in de woonkamer 25 graden zijn, in de keuken 20 en mijn energierekening zou de pan uit vliegen.



Zelf isoleren is geen optie, want huurhuis en hele dunne wandjes. Ik zet nu als ik moet koken in de winter van ellende droger aan omdat het anders gewoon niet te doen is De woningbouw heeft hier meerdere klachten over ontvangen, maar doet er niets aan (is ook niet verplicht).



Hebben jullie tips? Ik zat te denken aan een straalkacheltje, maar die zijn best duur in aanschaf en gebruik of niet?
https://www.huurcommissie ... k_versie_28_juli_2016.pdf



Lees pagina 14, daar staat dat inadequate verwarming van een deel van de woning een ernstig gebrek is. Lijkt me in jouw geval wel van toepassing. Ik zou dus contact opnemen met de huurcommisie.
Hahaha. Ik heb geen plinten in de keuken! En ook geen ruimte om zoiets in te bouwen. Er is hier geen berging/voorraadkast, dus ik heb alle kastjes nodig.



Inmiddels heb ik de woningbouw een mail gestuurd met de vraag of we gezamelijk tot een oplossing kunnen komen. Want ik ben bang dat als ik een radiator/heater/whatever neerzet, de warmte direct naar buiten gaat door die dunne muurtjes. En als de woningbouw niet of negatief reageert, kan ik altijd nog verder kijken, toch?



Ik kon alleen online vinden dat de minimuntemperatuur in het hoofdverblijf 20C moet zijn of kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren
Losse elektrische radiator, zuiniger dan een straalkacheltje én veiliger.
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
En voorlopig toch maar plastiek aan de buitenkant? Nietpistool lenen en dan maar vastzetten. Zit er trouwens een gang tussen keuken en woonkamer? Als daar ook een radiator zit, deze ook open zetten.



Tegenwoordig gaat er trouwens aardig wat geld in isolatie om. Meestal zijn woningbouwverenigingen er wel happig op om subsidie te krijgen, maar misschien dat ze bij zo'n oud huis niet de moeite nemen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:Yasha schreef op 17 januari 2017 @ 09:05:

https://www.huurcommissie ... k_versie_28_juli_2016.pdf



Lees pagina 14, daar staat dat inadequate verwarming van een deel van de woning een ernstig gebrek is. Lijkt me in jouw geval wel van toepassing. Ik zou dus contact opnemen met de huurcommisie.Oh, ik lees hier dat de keuken minimaal 15graden moet zijn! Dat is wel iets, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel frappant vindt is dat bewoners akkoord zijn gegaan met de renovatie, als ik zo,n voorstel zou krijgen dat onze schuur aan de woning wordt getrokken, no way.
Nou, ik kwam hier na de renovatie wonen. En de schuur is nog wel apart, die zit tegen de keuken aan. De ruimte tussen schuur en oude achterdeur (denk ik, geen idee hoe het er hiervoor uitzag) is de keuken geworden.



Ik wacht de reactie van de woningbouw af, daarna kan ik altijd nog bij de huurcommissie informeren, lijkt me. Misschien is de woningbouw niet zo happig om er iets aan te doen omdat ik in een tokkievolksbuurt woon?
quote:Yasha schreef op 17 januari 2017 @ 09:05:

https://www.huurcommissie ... k_versie_28_juli_2016.pdf



Lees pagina 14, daar staat dat inadequate verwarming van een deel van de woning een ernstig gebrek is. Lijkt me in jouw geval wel van toepassing. Ik zou dus contact opnemen met de huurcommisie.Zo'n plintverwarming komt onder een keukenkastje in de plint die de ruimte afdekt tussen de onderste plank van het kastje en de vloer.
Oh, misschien kan ik dat de woningbouw voorstellen. Hahaha, blijkt maar weer hoeveel verstand ik er van heb. Ik dacht dat het gewoon in die plintjes tegen de muur ging.
quote:Pruttie schreef op 17 januari 2017 @ 09:28:

Oh, misschien kan ik dat de woningbouw voorstellen. Hahaha, blijkt maar weer hoeveel verstand ik er van heb. Ik dacht dat het gewoon in die plintjes tegen de muur ging.Dat dacht ik al dat jij dat dacht, dus ik dacht: 'ik leg het effe uit.' ( dochter van CV installateur)
Alle reacties Link kopieren
Wauw, mijn woning is slechts 10 jaar jonger (ook een oudje dus) gelukkig zit mijn keuken inpandig en is alles dubbelglas geworden door voorzetramen.

Als je voorzetramen krijgt zou ik ze niet weghalen in de zomer, lekker koel juist die extra isolatie! En thermostaatknoppen werken alleen goed als je geen extra thermostaat hebt, dus die moet uit. Dan blijft het wel goed werken.

voorlopig zou ik wel doen wat ssst zei: in de woonkamer half open en in de keuken vol open. Of je doet het alleen vlak voordat je moet gaan koken oid. Als je van thee houd zou ik de waterkoker en thee in de woonkamer zetten :p scheelt toch wel
quote:Pruttie schreef op 17 januari 2017 @ 08:04:

Ik heb even een foto gemaakt vanochtend van de olie die in mijn keuken staat:



[afbeelding] Zo koud dus.



Meer tips dan gegeven heb ik niet voor je.

Wil alleen ff betweterig kwijt dat arachideolie geen zonnebloemolie is zoals je in je OP aangeeft, maar gemaakt is van pinda's.

Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 17 januari 2017 @ 09:23:

Nou, ik kwam hier na de renovatie wonen. En de schuur is nog wel apart, die zit tegen de keuken aan. De ruimte tussen schuur en oude achterdeur (denk ik, geen idee hoe het er hiervoor uitzag) is de keuken geworden.



Ik wacht de reactie van de woningbouw af, daarna kan ik altijd nog bij de huurcommissie informeren, lijkt me. Misschien is de woningbouw niet zo happig om er iets aan te doen omdat ik in een tokkievolksbuurt woon?





Schuur was voorbeeld zo ziet jouw uitbouw "keuken" eruit en bij ons de schuur en zonder isolatie is dit met geen mogelijkheid warm te krijgen. Ik denk dat kwestie van tijd wordt dat waterleidingen gaan bevriezen en springen.



Hier zijn oudste woningen van woningbouw uit de jaren 50 en die gaan volgend jaar tegen de vlakte. Renoveren is vaak veel te duur vaak kan er ook meer nieuwbouw neerzet worden door betere indeling.
koop een electrisch kacheltje
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma zette vroeger vlak voor we daar in de ochtend gingen ontbijten alle gaspitten aan. Binnen no time was de keuken warm. Ik kan me niet voorstellen dat dat heel duur was, want mijn oma zat op de centen.



Het was een ongeïsoleerde oorspronkelijke keuken in een huis van 1890, zonder verwarming dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta ervan te kijken dat zulke vooroorlogse toestanden nog voorkomen in deze tijd in dit land . Hoe heeft de verhuurder ooit toestemming kunnen krijgen om keukens in ongeïsoleerde houten hokjes te plaatsen. Schandalig vind ik het.



Maar goed, jij zit er mee. Als je niet teveel wilt uitgeven kun je nog denken aan isolerende glasfolie voor je ramen. Dat is gemakkelijk aan te brengen en dan ben je voor een tientje klaar. Plastic aan de buitenkant van je gevel zou ik niet doen; dan gaat je hout rotten. Bedenk ook dat de meeste warmte verdwijnt via het dak. Is je dak wel geïsoleerd?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
De olijfolie zou ik in een jampotje doen zodat je de olie er met een lepel uit kan halen.



Wat betreft verwarming; is dat stopcontactding van Tommy Teleshopping niets? Zag er enorm aantrekkelijk uit. Schijnt keramische verwarming te zijn en een ventilator die de warme lucht naar je toeblaast. De Handy Heater. Kan geen link of plaatje plaatsen want Google plaatst je hele tracking informatie dan in de link.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Alle elektrische verwarming is relatief duur trouwens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:drakenvlieg schreef op 17 januari 2017 @ 10:04:

[...]





Meer tips dan gegeven heb ik niet voor je.

Wil alleen ff betweterig kwijt dat arachideolie geen zonnebloemolie is zoals je in je OP aangeeft, maar gemaakt is van pinda's.





Hahaha, wist ik natuurlijk wel. Ik wissel die 2 weleens af en vergeet soms welke ik gebruik.



Ik heb eens naar die stopcontact-heater gekeken, maar hij mag niet in een verlengsnoer en ik heb geen stopcontacten in de keuken waar het ding genoeg ruimte heeft.



Er werd gevraagd of er een gang tussen keuken een woonkamer zit: Ja, 1m2. Links ga je naar de wc, rechts naar de keuken. Daar zit uiteraard geen verwarming.



Ik hoop dat ik een positieve reactie krijg van de woningbouw, ik kreeg te horen dat buren ook regelmatig geklaagd hebben maar dat ze dan zeggen dat er niets aan te doen was en het nu eenmaal zo gemaakt is bij de renovatie. Dat vind ik persoonlijk een slap excuus, want ik denk echt dat als ik een heater neer zou zetten, het nog een hele tijd duurt voor de ruimte warm is, omdat alles naar buiten gaat. En daar komt bij: Het is niet normaal geloof ik dat het kraanwater in de winter te koud is om te drinken en ik het eerst een poos in de woonkamer moet laten staan.



Oh, ik heb wel dubbelglas in de keuken. Ik heb vanochtend even gevoeld en de kou komt echt uit de muren.
Alle reacties Link kopieren
Hoe koud is het nu in de ochtend ?
Ik heb echt geen idee. Ik zal er eens een thermometer neerzetten. Mijn woonkamer is rond de 16 graden.



Ik had een kopje water neergezet om te kijken of het bevriest, maar dat is nog gewoon vloeibaar. Wel heel erg koud, je moet het niet willen drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven