The homeless experience

17-01-2017 22:31 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor acteur Dragan Bakema was afgelopen december niet the most wondeful time of the year. Hij onderging een bijzonder sociaal experiment dat vanaf dinsdag 17 januari te zien is op NPO3.



Drie weken lang verruilde hij zijn familieleven voor een leven op straat als dakloze. 'Er is een groep daklozen die veel sneller geholpen moet worden.'



Dragan vertrok van huis met alleen een rugzak, de kleren die hij aan had en zonder pinpas, geld en telefoon. Volledig aangewezen op de liefdadigheid en andere daklozen. De weken die Dragan op de Amsterdamse straten doorbracht beschrijft hij als zwaar. Vooral op het laatst, toen het eind in zicht kwam. 'Ik begon me veilig te voelen. Raakte gewend aan het leven op straat. Dat was een rare gewaarwording, als je tegelijkertijd enorm je geliefden mist', zegt hij.



Klik





Heel bijzonder dat hij dit doet. Ik kan me er weinig bij voorstellen en ben benieuwd wat hij allemaal gaat tegenkomen. Veel verborgen ellende denk ik. Als kind kon ik niet luisteren naar het nummer "Another day in Paradise", ik moet van mezelf dus kijken. Kijkt iemand mee?
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Alles komt goed, alleen de rest niet
nee
Alle reacties Link kopieren
Man is dit aan het kijken, als hij het de moeite waard vind kijk ik het wel terug.

Voor nu heb ik behoefte aan m'n bed
Alle reacties Link kopieren
Al 2 keer nee
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 17 januari 2017 @ 22:41:

Al 2 keer neeGefeliciteerd . Ik wacht wel totdat er een ja langskomt!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het tot nu toe een beetje saai...
Alle reacties Link kopieren
Nog niet echt grote dingen hé? Maargoed, de eerste aflevering. Ik ben juist benieuwd naar wat er gebeurt als hij wat meer geïntegreerd raakt op straat.
Alle reacties Link kopieren
O, er zijn meer afleveringen? Dan snap ik wel dat het zo wordt uitgesmeerd :-)
Alle reacties Link kopieren
Volgende week en de week daarna . 1 week per aflevering.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik zou er volgende week niet voor thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik tune wel weer in denk ik . Maar idd nog niks schokkends nu.
Ik ga het morgen terugkijken.

Bedankt voor de tip!
Nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het juist wel interessant!
Alle reacties Link kopieren
vond het ook wel interessant



en leidde bij mij wel bij de realisatie hoe belangrijk de medewerkers en vrijwilligers van de daklozenopvang zijn!





natuurlijk is drie weken niet te vergelijken met levenslang





en hebben jullie ook dat je je afvraagt hoe zo'n slimme vrouw als iris nu op straat is gekomen en hoe het komt dat ze daar blijft?

ze klinkt als van 'goede komaf' ( ik bedoel dus gewoon basisonderwijs en dergelijke doorlopen ) en ze lijkt ook niet verslaafd oid
Alle reacties Link kopieren
oja en ook de realisatie dat de bibliotheek bv een belangrijke plek is om op te warmen
Ik heb het zonet bekeken. En ik kijk de komende 2 afleveringen ook.Zeer interessant.

In Amsterdam is het goed geregeld. Diverse adressen voor eten/drinken en bij de laatste kreeg hij een rugzak mee met slaapzak en kleding.

In Deventer hebben ze ook nachtopvang.Van 16.30 uur kun je dan terecht tot 9.00 uur.Je krijgt eten/drinken,je kunt er douchen,wasmachines/drogers om de kleding te wassen/drogen.

De begeleiding kan je helpen zo snel mogelijk door te laten stromen naar een goede woonplek met begeleiding om het leven weer wat op rit te krijgen.

Je zult maar jaren zo op straat moeten leven verschrikkelijk. Het glazen huis en andere goede doelen moeten 2017 maar uitgeroepen als het jaar voor de daklozen in Nederland.Het geld gebruiken om meer nachtopvang op te starten en ook speciaal voor jongeren want die zijn er ook veel zwervend op straat.Meer hulpverlening voor begeleiding zodat ze alles weer op de rit kunnen krijgen.
quote:absor schreef op 18 januari 2017 @ 10:13:

en hebben jullie ook dat je je afvraagt hoe zo'n slimme vrouw als iris nu op straat is gekomen en hoe het komt dat ze daar blijft?

ze klinkt als van 'goede komaf' ( ik bedoel dus gewoon basisonderwijs en dergelijke doorlopen ) en ze lijkt ook niet verslaafd oid

Misschien is ze gescheiden,daardoor in schulden gekomen door minder inkomen,vaste lasten niet meer kunnen betalen en met een jaar kun je dan zo op straat staan.Geen familie ed waar ze heen kon. En als je eenmaal zwerft op straat kom er dan maar zelf weer bovenop.

Net als die Marco van dat Amsterdam Project.Heeft hij een eigen huis staan de deurwaarders weer voor je deur.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond om 22.15 op NPO 3

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven