Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Discover, dapper hoor!



Jullie hadden nog geen concreet huis (wat niet al verkocht was) op het oog, toch?

Stel dat je het nu meteen verkoopt je huis, ga je dan eventueel in een tijdelijke woning totdat je DE woning gevonden hebt?



Hebben jullie trouwens ook wel met regelmaat dat huizen op funda maar niet geupdate worden met een "verkocht onder voorbehoud" status, terwijl je wel weet dat dat zo is?

Trucjes van de makelaar om geïnteresseerden andere woningen aan te smeren? Dat had ik bijvoorbeeld toen ik voor mijn huidige woning op zoek was zo'n 9 jaar geleden.... toen ik belde was het "is al verkocht, maar ik kan je een paar andere leuke woningen laten zien". Grrrrrr....
Alle reacties Link kopieren
We hebben wel een aantal leuke huizen op het oog maar die liggen goed in de markt dus we moeten tegen die tijd maar zien of die er nog zijn. Erop blind staren heeft niet zoveel zin. Wat we gaan doen als het huis verkocht is en er nog geen geschikt huis is, daar ga ik even niet over nadenken. Zou ik namelijk echt een verschrikking vinden. Haha. Help.



Ja hoor. Hier ook het geval. Een huis is allang verkocht en toch staat het nog vol te koop. Ik vind dat vervelende makelaars.
Alle reacties Link kopieren
Chips.



Ik heb een prachtig vooroorlogs huis gezien met allerlei karakteristieke elementen zoals glas in lood, oude tegeltjes, oude grindvloer, klassieke deuren, ouderwetse trap met ornamenten erin en zucht..álles zo'n beetje wat ik fantastisch vindt. Binnen ons budget dus dan denk je, er zal nog wel vanalles aan moeten gebeuren voor dat geld maar óók niet. Recentelijk verbouwd en modern afgewerkt. Eigenlijk dus gewoon perfect. Het staat alleen op plek die ons niet direct aanspreekt. En het ligt wat verder weg van ons werk etc.



Mijn wederhelft is wat minder gevoelig voor karakteristieke huizen dan ik, dus die heeft het huis al afgeschreven. Ik nog niet.



Oké. klein puntje van kritiek is dat er op de bovenverdieping geen toilet is. Maar volgens mij kán dat prima gerealiseerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Ojee, verliefd worden op een huis is gevaarlijk, zeker als je er eigenlijk nog niks mee kunt! Het klinkt wel fantastisch!



Mij duizelt het inmiddels een beetje. Ik ben al de hele middag druk bezig met van alles regelen en ik ben inmiddels een heel eind gekomen. Ik ben lid geworden van de Vereniging Eigen Huis, heb afspraken gemaakt voor de taxatie en de bouwkundige keuring, notaris is uitgezocht en contactgegevens doorgegeven aan de makelaar en ik heb een lijstje gemaakt van alle kosten (kosten koper, taxatie, bankgarantie, etc). Dat heb ik nodig omdat we dat geld niet hebben en kunnen lenen van schoonvader, maar we moeten dus nog kijken hoeveel we precies nodig hebben. Ik denk dat ik nu even klaar ben met regelen. Nu is het wachten op het voorlopige koopcontract, de taxatie en de bouwtechnische keuring en daarna kunnen we naar de hypotheekadviseur. Dat zal wel eind volgende week worden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Discover schreef op 18 januari 2017 @ 11:53:

Chips.



Ik heb een prachtig vooroorlogs huis gezien met allerlei karakteristieke elementen zoals glas in lood, oude tegeltjes, oude grindvloer, klassieke deuren, ouderwetse trap met ornamenten erin en zucht..álles zo'n beetje wat ik fantastisch vindt. Binnen ons budget dus dan denk je, er zal nog wel vanalles aan moeten gebeuren voor dat geld maar óók niet. Recentelijk verbouwd en modern afgewerkt. Eigenlijk dus gewoon perfect. Het staat alleen op plek die ons niet direct aanspreekt. En het ligt wat verder weg van ons werk etc.



Mijn wederhelft is wat minder gevoelig voor karakteristieke huizen dan ik, dus die heeft het huis al afgeschreven. Ik nog niet.



Oké. klein puntje van kritiek is dat er op de bovenverdieping geen toilet is. Maar volgens mij kán dat prima gerealiseerd worden.De plek spreekt jullie niet aan? Dan valt het huis toch al af, lijkt me. Vooral als manlief ook al niet warm wordt van het huis. Ik zou rustig verder kijken!
Nothing takes the past away like the future
Ik koop liever een minder huis op een te gekke plek dan een te gek huis op een mindere plek.
Alle reacties Link kopieren
Het huis staat niet perse op een verkeerde plek. Maar geen plek waar we zelf aan gedacht hadden. Het is een middelgroot dorp met prima voorzieningen. Als het huis in het gehucht een optie is, is dit eigenlijk een betere optie. Want er zijn daar tenminste nog voorzieningen. Gewoon alleen nooit zelf aan die plek gedacht. Dus dan heb je zoiets van 'daar ja?'.

We hebben helemaal geen reden om het dorp direct af te schrijven dus puur iets gevoelsmatig. En het ligt dus iets minder gunstig qua werk/wonen maar we zijn enorm verwend nu.



Maar we kunnen toch niets dus rustig blijven zitten hahahaha.



Drackie: pfff het duizelt mij bij het lezen alleen al.
Leuk topic dit, ik sluit me graag aan! Onze situatie is momenteel dat ons huis hopelijk morgen officieel te koop komt, foto's zijn vandaag gemaakt. We hebben de afgelopen vier maanden verschillende huizen bezichtigd en heeeeeeel vaak werd een bezichtiging afgebeld omdat het al verkocht was. Een paar keer zelfs een bezichtiging gepland slechts een paar uur nadat de makelaar ons op het huis had gewezen (wat dus nog niet officieel te koop stond) en dan alsnog niet snel genoeg zijn



De markt is hier volledig overspannen in de prijscategorie waarin wij zoeken (hogere segment), hoe bizar dat ook klinkt. We hebben inmiddels ook al vier keer een bod gedaan, zelfs boven vraagprijs, maar doordat we voorbehoud van verkoop eigen woning binnen twee maanden hadden werden we het niet. En dat is ook logisch. Daarom nu toch maar de stap gezet om ons huis te verkopen, ook al hebben we misschien een hele tijd geen ander huis dan. Beetje dubbel, want ons huis is heel erg fijn. We willen alleen een oud huis, terwijl we nu een nieuwbouwhuis hebben. We missen de sfeer. Verwachting is dat ons huidige huis ook zeer snel verkocht zal zijn, maar we zullen zien. Kopen zonder dat ons huis verkocht is doen we iig niet, de crisis heeft ons dat wel geleerd.



Op dit moment hebben we nog een bod lopen op een huis. Er is nog een andere bieding gedaan, maar die was lager dan ons bod, maar zonder voorbehoud verkoop eigen huis. Eigenaar speelt ons nu dus uit en heeft ons bedrag als eindbod bij die andere bieder aangegeven. Vraag is dus of die met het geld over de brug komen. Hopelijk hoor ik dat snel. Is echt een fantastisch huis, dus zal wel even slikken zijn als we het dus niet krijgen..... Maar ja, er komt vast ook wel weer iets anders op de markt en hopelijk kunnen we dan vrijer bieden als ons huis verkocht is.
Alle reacties Link kopieren
Geweldig zo'n topic! Al veel verschillende verhalen gelezen.



Wij hebben om 1u vanmiddag een bod gedaan op een huis. Een maand geleden is een huis aan ons neus voorbij gegaan. Nu afwachten op een reactie van de verkopers.



Ons huis is een maand geleden verkocht dus dat geeft een goed gevoel
Alle reacties Link kopieren
quote:smartie90 schreef op 19 januari 2017 @ 16:17:

Leuk topic dit, ik sluit me graag aan! Onze situatie is momenteel dat ons huis hopelijk morgen officieel te koop komt, foto's zijn vandaag gemaakt. We hebben de afgelopen vier maanden verschillende huizen bezichtigd en heeeeeeel vaak werd een bezichtiging afgebeld omdat het al verkocht was. Een paar keer zelfs een bezichtiging gepland slechts een paar uur nadat de makelaar ons op het huis had gewezen (wat dus nog niet officieel te koop stond) en dan alsnog niet snel genoeg zijn



De markt is hier volledig overspannen in de prijscategorie waarin wij zoeken (hogere segment), hoe bizar dat ook klinkt. We hebben inmiddels ook al vier keer een bod gedaan, zelfs boven vraagprijs, maar doordat we voorbehoud van verkoop eigen woning binnen twee maanden hadden werden we het niet. En dat is ook logisch. Daarom nu toch maar de stap gezet om ons huis te verkopen, ook al hebben we misschien een hele tijd geen ander huis dan. Beetje dubbel, want ons huis is heel erg fijn. We willen alleen een oud huis, terwijl we nu een nieuwbouwhuis hebben. We missen de sfeer. Verwachting is dat ons huidige huis ook zeer snel verkocht zal zijn, maar we zullen zien. Kopen zonder dat ons huis verkocht is doen we iig niet, de crisis heeft ons dat wel geleerd.



Op dit moment hebben we nog een bod lopen op een huis. Er is nog een andere bieding gedaan, maar die was lager dan ons bod, maar zonder voorbehoud verkoop eigen huis. Eigenaar speelt ons nu dus uit en heeft ons bedrag als eindbod bij die andere bieder aangegeven. Vraag is dus of die met het geld over de brug komen. Hopelijk hoor ik dat snel. Is echt een fantastisch huis, dus zal wel even slikken zijn als we het dus niet krijgen..... Maar ja, er komt vast ook wel weer iets anders op de markt en hopelijk kunnen we dan vrijer bieden als ons huis verkocht is.

Spannend hoor!! Zeker in zo'n overspannen markt lijkt het me lastig. Ik merk hier heel erg dat de markt tussen de 200.000-230.000 erg overspannen is. Die huizen gaan echt als warme broodjes. Ons huidige huis zat daar net wat boven en dat ging veel minder hard. Huizen van 300.000 en meer duren hier nog steeds wel vrij lang.

Maar komt jullie eigen huis al zo snel op de markt na foto's maken? Hier duurde dat nog bijna een week voor het dan op de site van de makelaar en op funda stond. Ik had ook gedacht dat het er dan de volgende dag op stond, maar dat duurde dus nog even.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Smartie! De markt lijkt bij jullie nog erger overspannen dan bij ons, en ik vond het hier al zo'n ramp. Hopelijk wordt jullie bod geaccepteerd!



Ik kan nu alleen maar afwachten en ik word er nu al gek van. Ik ben dus maar vast begonnen met het uitzoeken van een vloerkleed, een fauteuil en gordijnen. Ik wil zooo graag dat het opschiet. We kunnen vooralsnog niet naar de hypotheekadviseur want daarvoor moet eerst het taxatierapport binnen zijn en het voorlopige koopcontract getekend. Dat wist ik ook niet. Daar wachten we nu dus op. Taxatie is denk ik volgende week, maar heb ik nog niet gehoord. Wanneer het tekenen is weet ik nog niet. Het duurt zo godvergeten lang (oké, ik ben gisteren pas begonnen met regelen, maar toch ). Ik ben gewoon ongeduldig, het liefste verhuis ik vanavond nog. Maar we krijgen sowieso pas in mei of in juni de sleutels. Niet te doen dit, vooral ook omdat er eigenlijk nog niks zeker is vanwege de financiering die nog niet rond is. Hoe kan ik mijn geduld oefenen?
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:12
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haha drackie.. geduldig zijn valt ook niet mee. Je wil het en het liefste ook nu. Ik begrijp het helemaal!



Spannende tijd voor de nieuwe meeschrijvers ook!



Hier komen ze volgende week foto's maken. het gaat echt beginnen nu. Van de week maar vol aan het opruimen en poetsen slaan.
Alle reacties Link kopieren
Discover : spannend!! Ik vond het wel fijn toen, zo'n opgeruimd huis ik had zo'n 15 dozen met boeken, mappen met papieren, woonaccessoires enz opgeslagen. Wat een rust en ruimte ineens in huis! Alleen jammer dat je na de verhuizing ineens die 15 dozen zooi, die je maanden niet gemist hebt, weer tegenkomt
quote:-Belle- schreef op 19 januari 2017 @ 18:54:

[...]



Spannend hoor!! Zeker in zo'n overspannen markt lijkt het me lastig. Ik merk hier heel erg dat de markt tussen de 200.000-230.000 erg overspannen is. Die huizen gaan echt als warme broodjes. Ons huidige huis zat daar net wat boven en dat ging veel minder hard. Huizen van 300.000 en meer duren hier nog steeds wel vrij lang.

Maar komt jullie eigen huis al zo snel op de markt na foto's maken? Hier duurde dat nog bijna een week voor het dan op de site van de makelaar en op funda stond. Ik had ook gedacht dat het er dan de volgende dag op stond, maar dat duurde dus nog even.



Wij zoeken in de categorie tot 450.000 en in het zuiden des lands, dus je zou zeggen dat de markt daar niet zo overspannen zou zijn, maar niets is minder waar Kennelijk zijn er een hoop mensen die hetzelfde zoeken als ons...



Onze makelaar was er gister bij toen de foto's werden gemaakt en die gaf aan dat het vandaag online kwam als het de fotograaf nog lukte, maar anders uiterlijk maandag, dus dat gaat wel snel gelukkig. Als de foto's vandaag nog niet klaar zijn dan plaatst hij sowieso een facebook berichtje met "binnenkort in de verkoop" met één of twee foto's, dat werkt hier in de omgeving erg goed. Moet zeggen dat ik zelf ook facebook alerts aan heb gezet van alle makelaars in de regio en zo al verschillende bezichtigingen heb gepland, dus voordat het huis op funda enzo stond met alle info erbij.



Ik hoop vandaag ook uitsluitsel te krijgen over ons bod.... Spannend!



En Drackie, ik vond de periode tussen koopovereenkomst tekenen en oplevering ook eindeloos duren, haha! Je hebt je zinnen er nu op gezet, dus dan wil je het ook NU hebben Ik snap je helemaal
Update: Andere kopers hebben ons bod dus geëvenaard zonder het voorbehoud. Helaas Nu dus maar weer op zoek naar ons zoveelste droomhuis
quote:smartie90 schreef op 20 januari 2017 @ 11:33:

Update: Andere kopers hebben ons bod dus geëvenaard zonder het voorbehoud. Helaas Nu dus maar weer op zoek naar ons zoveelste droomhuis



Wat rot! Ik weet helaas hoe je je voelt. Wij zitten op dit moment ook ik spanning. We hebben vandaag een bod op een prachtigs woning gedaan. Niet slim, want ik ben bang dat ik nu het hele weekend in spanning zit! Zeker omdat ik weet dat verkoper zaterdag nog de hele dag bezichtigingen heeft.

We hopen dat onze voorwaarden mee zullen tellen in de overweging ons bod te accepteren. We kunnen snel schakelen, dat scheelt. Ik wou alleen dat we vandaag de uitslag nog krijgen...
quote:Noukaa schreef op 19 januari 2017 @ 16:20:

Geweldig zo'n topic! Al veel verschillende verhalen gelezen.



Wij hebben om 1u vanmiddag een bod gedaan op een huis. Een maand geleden is een huis aan ons neus voorbij gegaan. Nu afwachten op een reactie van de verkopers.



Ons huis is een maand geleden verkocht dus dat geeft een goed gevoelSpannend! Heb je al terugkoppeling?
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:11
0.00% gewijzigd
Jeetje, nu al een huurcontract getekend voor over 10-11 maanden? Ik heb me pas na mijn verhuizing aangwneld bij huisarts en apotheek (dorp dus niet veel keuze). Tandartscontrole had ik net voor de verhuizing gedaan, zoek wel een nieuwe tandarts als ik bijna weer moet. Komt er iets dringends, dan rij ik nog naar de oude (huidige dus eigenlijk nog)
Alle reacties Link kopieren
quote:smartie90 schreef op 20 januari 2017 @ 11:33:

Update: Andere kopers hebben ons bod dus geëvenaard zonder het voorbehoud. Helaas Nu dus maar weer op zoek naar ons zoveelste droomhuis



Wat vervelend! De huizenmarkt is echt frustrerend nu hè.



Wij hebben de concept koopakte binnen van de makelaar, dus als het goed is volgende week tekenen. Ik ga zo man even bellen om te overleggen wanneer het kan met zijn werk, en dan bellen voor een afspraak. Het wordt allemaal zo echt nu!
-
anoniem_300341 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 12:11
99.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Halo, jaaaa we hebben terug koppeling!!





Een dag later kregen we een tegenbod. Dat was iets te hoog, onze voorwaarde is een financiering met NHG. Die ligt nu op 245000. En we willen er graag 27 maart in. Na wat onderhandelen is het gelukt en we zijn blij. Een week voordat we uit ons eigen huis moeten krjjgen we de sleutel!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben toch wel benieuwd waar die massale koopgekte vandaan komt. Iedereen lijkt elkaar weer gek te maken net zoals een paar jaar geleden voordat de bubbel barstte. OK, de rente is natuurlijk erg laag, maar er worden weer zulke hoge hypotheken afgesloten dat je er niet aan moet denken wat er gebeurt als over 5 of 10 jaar (als veel rentevaste periodes aflopen) de rente een paar procent hoger is.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1966 schreef op 21 januari 2017 @ 23:30:

Ik ben toch wel benieuwd waar die massale koopgekte vandaan komt. Iedereen lijkt elkaar weer gek te maken net zoals een paar jaar geleden voordat de bubbel barstte. OK, de rente is natuurlijk erg laag, maar er worden weer zulke hoge hypotheken afgesloten dat je er niet aan moet denken wat er gebeurt als over 5 of 10 jaar (als veel rentevaste periodes aflopen) de rente een paar procent hoger is.Daarom wil ik de rente voor 20 of 30 jaar vastzetten. Dat lijkt mij wel zo verstandig nu de rente zo laag is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven