Gezellig kletstopic met alles omtrent koken en eten

27-08-2016 13:56 1624 berichten
Ik moest even slikken bij het bedenken en openen van dit topic, omdat ik natuurlijk heel erg aan MV moest denken en dat als ze er nog was, ongetwijfeld gezellig mee zou tikken..... MV



Ik als serieverslaafde ben nu series aan het kijken over voedsel, eten, koken, beleving, smaak etc. Eerder deze week The mind of a chef uitgekeken en zeer goed vermaakt ermee. Nu Cooked, heel interessant. Chef's table staat op de planning.

Anyway, ik bedacht mij dat ik het heel erg mis om met mensen te praten over koken, eten, ingrediënten, gerechten, trends, smaak, keukens (als in cuisine, niet die van Brugman ) en recepten enzo.



Ik ben in de 20 en ik merk dat vrouwen van mijn leeftijd zich niet zo met koken bezig houden. Ze gaan lieverd lekker uit eten. Als ik soms vertel dat ik bouillon ga trekken morgen, kijken ze me verdwaasd aan. Mensen in mijn omgeving hebben het vaker over welke stoommaaltijd lekker is of welke diepvriespizza het meest overeenkomt met die van de Italiaan. Koken lijkt iets te zijn wat of zo snel en makkelijk mogelijk moet zijn tegenwoordig. Maar goed, 'leuk' topic moet dit worden



Welkom iedereen die wilt kletsen over eten en koken Wat houdt je momenteel bezig in de keuken/aan de eettafel? Zijn er recepten die je nog eens een keer wil proberen? Welke keukens ben je nieuwsgierig naar? Vertel vertel
quote:dolfje schreef op 20 december 2016 @ 18:41:

Zo met dank aan jullie voor de inspiratie heb ik het toetje gevonden. Het wordt DitIk zou hier zo 3 glaasjes van weg kunnen lepelen
quote:MissJodiF schreef op 19 december 2016 @ 21:43:

Erzed, bedankt voor je antwoord. Dan ga ik het zaterdag al maken. Heb ik eerste kerstdag mijn handen vrijGa je de pavlova nog versieren met fruit oid? Ik zit nog even te twijfelen of ik geel fruit (mango/passievrucht etc.), rood fruit of (zoals in het boekje van de Lidl) stoofpeer ga gebruiken.
quote:Inexplicable schreef op 21 december 2016 @ 10:04:

Weten jullie nog lekkere bijgerechten voor bij varkensrollade? Ik heb eigenlijk alles al bedacht voor het kerstdiner, maar twijfel nog over groenten.



Ik houd absoluut niet van varkensrollade, dus ik weet niet of het past.

Maar wat bij ons een beetje standaard is:

Witlof ham/kaas uit de oven

Sperziebonen met spekjes of gecarameliseerde pecannoten

Wortelballetjes

Aardappelkroketjes

Spruitjes AH recept https://www.ah.nl/allerha ... ruitjes?_requestid=795776



Zeer haute cuisine
Alle reacties Link kopieren
Topic stond flink onderaan, moest even scrollen.
Alle reacties Link kopieren
quote:elf12 schreef op 21 december 2016 @ 10:09:

[...]





Ik zou hier zo 3 glaasjes van weg kunnen lepelen Ik liet het gisteren aan mijn schoonmoeder zien en die was ook meteen enthousiast
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet door wat omelette siberienne was, totdat ik het net in een kookboek zag staan en toen aan bovenstaand bericht moest denken Ziet er zeer smakelijk uit! En de rest van wat je gaat maken klinkt ook goed erzed



Bij mij staat er 2 kg spareribs in de oven lekker gaar te worden. Ik hoop dat het lukt en dat het lekker wordt. Ze hebben vannacht in de marinade gelegen en ze ruiken een beetje zuur door de azijn die er in zit, maar er zit ook een lading bruine suiker in, dus ik hoop dat het goed komt.



Ik ga zo tiramisu maken, nog nooit gemaakt! En eindelijk kan ik dankzij mijn grote oven de chocolademoussetaart van nigella maken, maar dat doe ik morgen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie al kerststress?



Ik niet want ipv nu druk aan het werk te zijn ben ik thuis. Was woensdagavond ineens erg ziek geworden en ben gisteren en vandaag niet gaan werken.

Gisteren alleen een kleine cateringopdracht gehad die ik woensdagochtend al had voorbereid dus dat moest wel. Nu lekker even hangen in huis, morgen nog werken en dan zondag kerst met mijn ouders.



Mijn man mag niet in de keuken komen trouwens. Dat we af en toe samen werken in de foodtruck is al een enorme opoffering van mijn kant .
Alle reacties Link kopieren
Beterschap Kuzu..! En voor julllie allemaal gezellige en lekkere Kerstdagen
Come fly with me on a jetplane
Ik heb ook weer even bijgelezen .



Dolfje, ik moest voor je dessert nog denken aan raspberry cheesecake-brownies, maar zie dat je al iets hebt gevonden. Dat ziet er ook erg lekker uit trouwens, lekker fris en fruitig.



@inexplicable: wat voor saus / kruiden heb je bij de rollade? Want ik kan me allerlei groenten voorstellen, maar je serveert de rollade vast niet au naturel dus het moet natuurlijk wel bij de saus of kruiderij passen.



Wij hebben het niet al te gek gepland met Kerst. Morgenavond thuis kaasfondue, dat verzorgt lief. Eerste Kerstdag eten we bij m'n ouders, wij verzorgen het dessert: lief heeft een kaasplankje met brood en soort van dadel-balsamicojam, ik heb voor de zoet-liefhebbers brownie, frambozensorbetijs en mandarijn-prosecco jelly. De brownie heb ik vanmiddag gebakken, ijs komt gewoon uit de winkel en de jelly maak ik morgen. Morgen bak ik ook een pannetone, zo'n Italiaans zoet brood, voor het ontbijt zondag en maandag.

Tweede Kerstdag krijgen we brunchers, lief maakt een gerechtje met ei en chorizo en aardappel, ik glutenvrije bananenpannenkoekjes met noten en stroop (een van de gasten heeft coeliakie) en de gasten nemen ook nog wat hapjes mee. Verder hebben we kleine broodjes, kerststol, sapjes, prosecco voor de liefhebbers en chocolade kerstkransjes. In de avond eten we gewoon met z'n drieën thuis, dat wordt kipfilet gevuld met peterseliepesto, geroosterde kruidige wortelen en gebakken krieltjes. Dessert is ijs van Haagen Dasz.



Alles is goed onder controle, qua voorbereidingen . Heb vandaag ook nog wat stoofperen meegenomen maar weet nog niet wanneer ik die ga bereiden, heb ze ook niet direct nodig. Was meer een impulsaankoop.



Fijne dagen allemaal!
Alle reacties Link kopieren
quote:Roxy21 schreef op 23 december 2016 @ 10:12:

Ik had niet door wat omelette siberienne was, totdat ik het net in een kookboek zag staan en toen aan bovenstaand bericht moest denken Ziet er zeer smakelijk uit! En de rest van wat je gaat maken klinkt ook goed erzed



Bij mij staat er 2 kg spareribs in de oven lekker gaar te worden. Ik hoop dat het lukt en dat het lekker wordt. Ze hebben vannacht in de marinade gelegen en ze ruiken een beetje zuur door de azijn die er in zit, maar er zit ook een lading bruine suiker in, dus ik hoop dat het goed komt.



Ik ga zo tiramisu maken, nog nooit gemaakt! En eindelijk kan ik dankzij mijn grote oven de chocolademoussetaart van nigella maken, maar dat doe ik morgen.He wat toevallig ik zet net mijn zelfgemaakte tiramisu in de koelkast, ook nog nooit gemaakt!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Zo ik ben klaar. Tenminste met de voorbereidingen. Dessert staat in de koelkast en dan doe ik er morgen nog passievrucht overheen.

Heb een cranberry saus gemaakt met balsamico voor bij de salade en daar ook de peren voor gekaramelliseerd en pecan nootjes in de oven gedaan. Ter plekke gooi ik alles een beetje leuk op de borden met wat sla en blauwe kaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik realiseer me net dat ik ook nog croutons moet maken maar dat doe ik morgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:IBIopviva schreef op 24 december 2016 @ 10:23:

[...]

He wat toevallig ik zet net mijn zelfgemaakte tiramisu in de koelkast, ook nog nooit gemaakt!

Wat leuk! Is het goed gelukt?

Bij mij wel, ik maak het morgen weer Er komt op oudjaarsdag een groep vrienden eten en ik maak gewoon weer hetzelfde toetje, het was zo goed ontvangen bij mijn familie en makkelijk te maken .

Dat klinkt allemaal erg lekker Teigera!



Hoe gaat het bij jullie? Nog iets lekkers gemaakt afgelopen week?

En Kuzu, ben je al weer beter?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
quote:IBIopviva schreef op 24 december 2016 @ 10:23:

[...]





He wat toevallig ik zet net mijn zelfgemaakte tiramisu in de koelkast, ook nog nooit gemaakt!



Is ie goed gelukt ibi?



En bij de anderen?

Het waren heerlijke dagen vol mooie en lekkere gerechten en veel gezelligheid.

Geen topper: De Oviebollen van Koopmans. Dat zijn oliebollen uit de oven. Misschien heb ik iets verkeerds gedaan, maar ze waren erg taai en smakeloos....



Maar nu even genoeg van alle kerstkransjes, ontbijtjes met croissants en kerststol. Over op gezondere gerechten met verse groenten.

Vanavond denk ik een roerbak met verschillende groenten, de rest van de week even bekijken. Misschien een lekkere pasta vol met groenten, witlof uit de oven (klein beetje kaas ), gevulde tomaat-groentensoep, stamppot, gevulde paprika's.



Tips voor gezondere gerechten zijn welkom! Ik ben geen vleeseter moet ik erbij zeggen (ik eet het nu verplicht af en toe om geen ijzertekort te krijgen tijdens mijn zwangerschap, maar dan enkel kip en soms wat rundergehakt).
Alle reacties Link kopieren
Wij eten vanavond bibimbap, rijst met wat rul gebakken gehakt en verschillende soorten groente ( gebakken champignons, spinazie, wortel, sperziebonen) en daarop een gebakken eitje.

En ik heb een kiprollade met hoi sin saus in de slowcooker gezet voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
Hey! Wat is het stil hier!

Iemand nog een lekker receptje geprobeerd? Ik heb laatst een courgettelasagne gemaakt, maar dat kwam uit de oven als hele lekkere soep...
Alle reacties Link kopieren
Ik val even in binnen dit topic. Ik hen namelijk een kook vraagje. Ik kookte veel uit pakjes en zakjes want dat is wel makkelijk als je met zijn 2tjes bent en dan kan je het vaak de volgende dag erna opwarmen.

Echter wil ik nu meer zelf koken. Veel recepten zijn voor 4 personen. Kan ik dan gewoon alles halveren? En maakt dat nog wat uit als dat in de oven moet(ovenschotel)? Of moet stoven (sukadelappen ofzo) qua temperatuur en tijd.

Alle tips zijn welkom. Niemand die ik ken is echt goed thuis in de keuken dus als ik welkom ben zou ik graag advies blijven vragen.



Mocht iemand het afvragen ben gewoon groot geworden maar nu ik 24 ben wil ik toch wat meer recepten leren maken
quote:matroesjka_ schreef op 19 december 2016 @ 19:12:

Hallo? Is daar iemand? Wat zijn jullie stil. Niemand aan het voorbereiden voor het kerstdiner?





Ben al lang niet geweest meer Decembermaand is altijd zo druk met alle gedoe rondom de feestdagen, altijd gekke maand/dagen.



Mijn vriend en ik zijn uit elkaar en heb mijn eerste baan gevonden. Gek hoe verdriet en hapiness zich elkaar opvolgen.....



Ik kook dus weer voor mijn uppie. Wordt interessant, want heb een kleiner budget. Dat wordt interessant om dan toch leuk en lekker te eten. Ook minder, maar dat komt ten goede van mijn vetblubje



Ben benieuwd naar jullie eet/kookverhalen
Alle reacties Link kopieren
Lovestar wat jammer voor jouw en je vriend. En koken voor een is super lastig. Of je moet een groot vriesvak hebben. Bulk koken is vaak goedkoper en dan kan je het ook nog lekker en gezond doen. Ik heb die mogelijkheid helaas niet echt.



Gefeliciteerd met je baan though!
Wat heb ik lopen 'smullen' van jullie kerstgerechten



Wij hebben 1e kaasfondue gedaan, kerstavond bij ex-schoonouders en 2e kerstdag bij mijn familie (zijn ex-schoonfamilie )



@Erzed

Zit te denken of ik nog wat spannends gekookt heb, maar niet echt. 1 receptje uit mijn Indiaase kookboek. Kwam erachter dat het niet mijn ding was door de toevoeging van suiker en vissaus. Past niet helemaal bij een curry vinden mijn smaakpapillen. Was niet vies, maar niet mijn ding

Oei, soep.....Hoe is dat gebeurd?



Veronica

In principe wel. Moet je alleen soms opletten met kook/stoof/baktijd. Sucade blijft sucade. Dus hoeveel vlees je ook heb, stooftijd blijft nagenoeg hetzelfde. Maar waarom kook je niet het recept voor 4 personen? Heb je de dag daarna ook wat of voor kliekjesdag.



En voel je welkom om vaker langs te komen voor vragen. Denk dat de meesten het leuk vinden om hun tips and tricks te delen en gezellig over eten en koken te praten
Ik ben misschien een beetje verwend, maar ik eet niet graag uit de vriezer hetzij het soep is. Kook wel vaak voor 2x eten en dan in de koelkast. Scheelt weer.



Vriezer kopen een optie?
Alle reacties Link kopieren
Ja bij veel gerechten zou ik het ook niet erg vinden. Maar soms lijkt het mij niet lekker om opnieuw op te warmen. Vooral sommige ovenschotels. Of dan is het voor 6 man een recept. En dat is gewoon echt teveel.

Kliekjes gaat sowieso gebeuren ik heb het druk en vriend gaat fulltime stage lopen. En die lange recepten zoals sucadelappen lijken mij wel lekker 2 dagen op rij. Gewoon wat anders erbij.

Ik ga jullie gewoon lastig vallen met vragen over veranderende tijden Door veranderende hoeveelheden :p



Ik heb er namelijk nog geen feeling voor. Hopelijk vinden jullie dat niet erg.



Ik heb een kleine diepvries. Daar liggen altijd wat pizza's in als een van ons alleen moet eten. Heel eerlijk vind ik eten uit de vriezer niet geweldig en vermijd ik dat ook liever. Ondanks dat ik het jouw aanraden ;)
Nee.....Opnieuw opwarmen lijkt het meestal niet beter te worden. Oef, 6 man is teveel en dan doe ik het door de helft. Is makkelijker qua ingrediënten meestal



Klinkt goed. Een keer met rijst en een keer met gekookte aardappels. Rode kool ene keer en andere doperwten en wortelen.



En ga maar los Samen sparren is altijd leuk



Als je het goed leest, vind ik eten uit de vriezer ook niet fantastisch Alleen soep en laat dat handig zijn voor snel eten en/of lange dagen gehad
Alle reacties Link kopieren
Hier helaas niet zo'n soep eters, behalve als we uit de kou komen op de fiets word het wel eens opgewarmd. Maar die hebben we dus gewoon in de kast staan.
Alle reacties Link kopieren
@lovestar vervelend voor je dat je relatie is stukgelopen.



@veronica, je kunt inderdaad alles door de helft doen en na de helft van de kooktijd even kijken hoe het ervoor staat. Vaak kun je dan wel een inschatting maken hoe lang het nog moet.



Ik heb heel lang alleen voor mezelf gekookt en dat vond ik niks aan. Gelukkig heb ik nu een man die alles en veel eet, dus meestal kook ik voor vier. De kinderen eten dan een portie op, man twee en ik ook een.

Gerechten voor z'n tweeën die snel zijn, Is daar niet zo'n categorie van bij de ah recepten?

Wat ik eerder veel maakte is pasta met rode saus. Is met tortellini en een saus die je begint met het bakken van stukjes chorizo (ongeveer een halve worst) en daarbij wat ui en knoflook fruit. Dan een paprikaatje erbij in en een blik met stukjes tomaat. Kwartier laten sudderen en klaar is kees! Lekker met een beetje geschaafde pecorino...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven