Knallend het nieuwe jaar in-Zwanger worden van een 2e kindje

22-11-2016 07:16 632 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat lieve allemaal,

Wie van jullie willen er ook graag voor een tweede kindje gaan? Het lijkt mij leuk om dit proces samen te bespreken in dit forum. Ik zal een tabel maken. Ik ben zelf bijna 27 jaar en onze dochter is 15 maanden. Mijn koperspiraal gaat er deze maand nog uit en wij willen vanaf kerst/nieuw jaar gaat starten. Wanneer willen jullie starten en hoe oud is jullie eerste?



NaamLeeftijdHeeft al een Starten NODUDBijzonderhedenvanzee30/33zoonGestart13-02Vollemaan28/30dochterGestart15-02Sunflower36dochterGestart20-03WorteltaartzoonGestart17-02JBL 27/27 dochterGestart16-03Justme199026/28zoonGestart21-02EvaDeWith34/41zoonGestart27-02Riboho26/28zoonGestart28-02Mamarjan31/34dochterGestart05-03Dormouse26/33zoonGestartNyntjeGestartRosanny25/32zoonGestartFresiaatje29/35maart/aprilVlammetje31/33dochterLente/ZomerTinkeltje31/35zoonVoorjaarCodeback26dochterNa de zomer1987mama198729/31dochterZwanger 23-08-2017 Lola28/34zoonZwanger 22-12 eerste echo, 03-01 termijn echoRaymasa26/30zoonZwanger 20-09-2017 Yastra32/27dochterZwanger Begin Oktober

Welke ronde zwanger van de eerste?

Totaal aantal stemmen: 84

Ronde 1 (33%)
Ronde 2 (10%)
Ronde 3 (18%)
Ronde 4 (10%)
Ronde 5 (2%)
Ronde 6 (1%)
Ronde 7 (4%)
Ronde 8 (1%)
Ronde 9 (4%)
Ronde 10 (1%)
Ronde 11 (1%)
Ronde 12 (2%)
Langer dan 12 rondes (13%)
Alle reacties Link kopieren
Spannend Riboho, was je de eerste keer snel zwanger?



Fijn Raymasa, dan stijgt je HCG mooi! Voel je al wat kwaaltjes? Ja dat kwakkelen is heftig. Nu hoop ik dat de antibiotica goed aanslaat, ik denk dat haar weerstand net niet hoog genoeg is om weer op te knappen. Ik hoop dat haar weerstand door al het gekwakkel nu een enorme boost krijgt!



Wij lijken nu een beetje in een rustiger periode te komen en de kleine loopt nu net (15,5 mnd). Wij denken nu aan beginnen in juli/augustus, dan is de kleine op zijn vroegst 2,5 als de tweede komt. 3 jaar zou ik nog mooier vinden maar ik wil liever niet in dezelfde maand een kindje krijgen. En 3,5 jaar vind ik weer wat veel leeftijdsverschil. Dit zou de ideale situatie zijn hoor, ik weet dat je er niet veel over te zeggen hebt. Dus ik denk dat we in de zomer rustig starten. Mijn wens voor een tweede krijgt wel steeds meer de overhand, we zaten afgelopen weekend met zijn drietjes te ontbijten en dan zie ik toch echt nog een kleine spruit voor me aan tafel.
Herkenbaar Vlammetje. Hier meeschrijven helpt dan ook niet.



Ik moet van de fysiotherapeut echt tot mei wachten en eerst goed ontzwangeren. Heel erg vind ik het niet. Ik krijg liever niet een kindje in december.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Raymasa dat je nu toch een knaltest hebt Nogmaals gefeliciteerd! Wanneer mag je naar de vk?



Tinkeltje hoezo moet je echt wachten tot mei?
Ik heb een blaasverzakking overgehouden aan de vorige zwangerschap. Ze adviseerde om eerst helemaal te ontzwangeren. Het is maar een maandje langer.
Alle reacties Link kopieren
Super fijn dat je nu een knaller hebt, Raymasa ! Past goed bij de topic titel !



Hier weinig te melden, zit nu op dag 4 van ronde 2 dus duurt nog een poosje voor mijn eisprong komt.



Hoe hebben jullie de keuze gemaakt van WANNEER je gaat voor een 2e kindje?

Onze 1e wordt deze maand 1. Soms denk ik: we gaan er gewoon nu meteen voor en we zien wel, misschien al binnen 3 maanden zwanger en dus een klein leeftijdsverschil, maar dan denk ik ook: is de zwangerschap dan niet erg pittig met een kindje dat nog niet kan lopen etc? En wil ik niet nog van de aankomende zomer met haar genieten zonder zwangerschapskwaaltjes en een dikke buik.... lekker volop met haar spelen en fietsen en op pad, nu ze eindelijk oud genoeg wordt om echt dingen te gaan ondernemen..... misschien 'pas' in juni beginnen ofzo?

Lastig hoor, mijn gevoel (en verstand) gaan heel erg heen en weer.

Het lijkt me bovendien ook wel leuk om in voorjaar of zomer te bevallen.... maar dan moeten we dus nog een paar maanden wachten, idd tot juni ofzo, voor we beginnen.

Ik kan er nog even over nadenken tot de volgende eisprong, haha. Maar hoe hebben jullie het besluit genomen? Twijfelen jullie nooit over HET startmoment?
Alle reacties Link kopieren
poeh lastig hoe je over zo een beslissing komt... wij hebben er wel voor gekozen dat ons zoontje eerst stuk zelfstandiger moet zijn en gedrag voor ons te doen is... hij heeft ontwikkelingsachterstand na meningitis en daardoor ook gedragsproblemen...

Ik wou er ook niet teveel leeftijd verschil tussen laten zitten... nu komt het uit op 4 jaar en 2 maanden ongeveer



oeh blaasverzakking niet fijn lijkt me... wat zijn je klachten dan?
Keuze: mijn zoontje is nu 6 maanden en het kriebelde al een tijdje. Een verschil van 1,5 jaar vind ik wel mooi. Ik zou misschien ook wel een derde willen en wil na mijn 35-36e niet meer een kind baren. Dus dan moeten we een beetje haast maken. Maar het voelt ook goed. We hebben eigenlijk helemaal geen twijfel. Ik ben nu wel op zoek naar een andere baan en dat zou nog wel wat roet in het eten kunnen gooien.



Lola; jeetje dat is best heftig. Is hij erg ziek geweest?



Het is een lichte verzakking die met oefeningen al minder geworden is. Ik voelde na de bevalling een zachte bal van onderen die er eerst niet zat. Het zorgt bij mij er voor dat ik heel vaak aandrang voel om te plassen. Het kan altijd erger, zoals incontinentie. Dat heb ik gelukkig niet. Het zou volgens de fysio ook goed te verhelpen zijn met oefeningen.
Alle reacties Link kopieren
@sunflower, ik weet niet of je een aantal eerdere posts van mij hebt gelezen maar ik twijfel dus enorm. Soms zelfs over of ik een tweede wil (wanneer we weer super beroerd slapen) maar meestal over wanneer.



Ik wil er in elk geval niet minder dan 2,5 jaar tussen hebben. Onze kleine loopt nu pas net (nog erg wankel en kan echt nog geen stukken lopen). Dan wil ik echt niet met een dikke buik zitten, vind het tillen nu al zwaar. Ook wil ik dat ze iets zelfstandiger is wanneer de baby komt. Aan de andere kant vond ik de babytijd erg pittig en ben je er straks net uit en moet je nog een keer. Dat is weer het nadeel. Voor- en nadelen dus.



Een lente kindje lijkt mij ook super, daarom beginnen wij niet eerder dan juli/augustus. Bij ons keert de rust nu ook steeds iets meer terug en daar wil ik nog even van genieten. Soms kriebelt het enorm en wil ik ook los hoor maar dat is meer lichamelijk dan psychisch dat ik dat wil. Als ik naar mijn verstand luister wachten we nog een paar maandjes. Ik denk dat het ook afhangt van hoelang het bij de eerste duurde voor je zwanger was. Als ik lang had moeten wachten was ik nu vast wel weer begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje: oh wat apart is dat dan... waardoor is het gekomen dan? Door het persen ofzo?

Hij is heel ernstig ziek geweest en hebben ook 2x afscheid moeten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vreselijk lola! Hoe oud was je zoontje toen? Wat lijkt me dat een hel!
Alle reacties Link kopieren
hij was toen 4 dagen oud
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat ontzettend moeilijk om je pasgeboren baby zo ziek te zien! Hoe heeft hij dat gekregen dan, met de bevalling, gewoon pech zeg maar? Sorry als ik teveel vraag hoor, vroeg het me gewoon even af.



Ik kan me voorstellen dat je dan langer wacht hoor met een tweede, het is toch intensiever denk ik wanneer je kindje extra zorg nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk Lola! Kan me niet voorstellen hoe vreselijk het moet zijn om afscheid te moeten nemen van je baby. Ook lastig dat hij er een ontwikkelingsstoornis aan heeft overgehouden. Kan het ooit weer helemaal goedkomen?



@sunflower: ik begrijp je twijfels heel goed. Toen mijn zoontje 1 jaar was moest ik echt nog niet denken aan een tweede. Vond net als Vlammetje de babytijd enorm zwaar. Zelfs nu hij bijna 2 is, zijn er nog steeds momenten van twijfel (al kan ik nu niet meer terug ). Mijn zoontje is al redelijk zelfstandig. Kan zelf eten, drinken, traplopen en hij slaapt en praat goed. Maar ik weet gewoon dat het heel erg zwaar gaat worden met twee jonge kinderen. Ik denk dat ik er nooit 100% klaar voor zal zijn. Gelukkig heb ik nog 8 maanden om eraan te wennen



We gingen eigenlijk voor 3 jaar leeftijdsverschil. Nu wordt het toch iets minder, ongeveer 2 jaar en 7 maanden. Is ook prima!
Alle reacties Link kopieren
Wow wat een heftige start, Lola! Kan me voorstellen dat je dan wel even hebt gewacht met een 2e.



Vlammetje, ik twijfel soms ook echt behoorlijk. De balans en rust is ook hier net terug, wil ik dat (al) weer kwijt? Maar aan de andere kant: dan maar liever zo snel mogelijk, des te eerder zijn we weer uit de babytijd (een 3e is hier niet bespreekbaar).... En ik ben natuurlijk al bijna 36, dat speelt ook een grote rol denk ik. De 1e keer duurde het 8 maanden, daarom waren/zijn we nu ook al weer begonnen, maar ik was dus in ronde 1 meteen zwanger maar dat ging ook meteen weer mis.... dat heeft wel mijn ogen geopend dat het dus ook meteen weer raak kan zijn, en dat ik dan nog dit jaar een 2e kindje krijg, met minder dan 2 jaar tussen beide kindjes. Aan de ene kant lijkt dat kleine leeftijdsverschil me heel leuk (vooral als ze wat ouder zijn), aan de andere kant ook best pittig (vooral de eerste anderhalf a twee jaar). Ik zie van NU doorgaan met proberen, of nog een paar maanden wachten, allebei de voordelen en nadelen. En je weet nooit wanneer het raak is he.... dat maakt het zo lastig, ik wil het graag 'plannen' maar ik besef me dat je niets kunt plannen behalve je startdatum en vanaf dan kan het elke keer wel of niet raak zijn. Ingewikkeld hoor

Het lastigste vind ik denk ik onze eigen leeftijden, en dat we graag over een aantal jaar weer actievere dingen, verdere reizen etc willen doen. In dat opzicht denken we beide: hoe eerder de 2e er is, hoe beter! Dan zijn we 'klaar', staat onze basis er en kunnen we van daaruit verder in balans komen en bouwen aan de toekomst. En als ik daar aan denk dan denk ik idd, ach ik moet me niet te veel zorgen maken over of het te zwaar is etc en er gewoon voor gaan en überhaupt hopen dat het ons nog een keer gegeven is. Voor hetzelfde geld krijg ik nog 3 miskramen voordat het raak is. En dan heb ik erg veel spijt, als ik nog langer heb gewacht. Hmmm, misschien is daar mijn antwoord.....

Nou ja, zo zit ik de laatste dagen wat te denken en heen en weer te redeneren. Een echt goed antwoord is er niet denk ik... dat maakt het lastig.
Alle reacties Link kopieren
@sunflower, het is gewoon een lastig besluit. Omdat je het gevoel hebt dat je er controle over hebt ga je plannen, maar eigenlijk is dat gewoon niet te zeggen en heb je geen controle over de planning. Ik heb een startmoment voor ogen waarvan ik denk dat het het beste past en vanaf dan is het welkom dus daar blijf ik dan gewoon bij. Ik denk dat wanneer ik de eerste keer 8 maanden had moeten wachten en iets ouder was ik misschien ook al wel was begonnen hoor! Een derde is niet bespreekbaar omdat je man dat niet wil? En jij wel? Of jullie beide niet? Wij zeggen nu dat het bij 2 blijft en dat denk ik ook echt maar we sluiten het nog niet 100% uit.



Jij bent toch diegene met een hotel o.i.d. aan huis en een heel druk schema dat je combineert met de zorg voor een baby? Dan maak ik me helemaal geen zorgen, als je dat allemaal zonder problemen kunt managen dan gaat dat met een tweede ook wel goed komen. Volgens mij ben je daar flexibel genoeg voor. Ik denk dat je het zelf idd wel weet en twijfelen mag en is heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja dat ben ik idd. Lijkt me met 2 kindjes nóg meer goochelen maar dat zien we dan wel... dan ga ik gewoon een paar jaartjes parttime open / meer hulp aannemen / een andere oplossing vinden. Dat komt wel goed idd.

Een 3e is voor mijn man echt absoluut onbespreekbaar, dat gaat ook niet veranderen. Ten eerste omdat hij nog een stuk ouder is dan ik, en ten tweede omdat hij al (veel oudere, deels al volwassen) kinderen heeft uit een eerdere relatie. Ik snap het ook wel en ik vind 2 zelf ook een heel fijn aantal. We hebben ook serieus overwogen om het bij 1 kindje te houden, maar ik zie er toch wel echt 2 voor me. Dat ze lekker samen kunnen spelen (hoop je dan), en wat aan elkaar hebben. Het voelt nu nog niet 'af' voor mij, dat is meer een gevoelskwestie dan echt iets dat je met je verstand kunt beredeneren want alle aantallen hebben voor- en nadelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje-1 schreef op 18 januari 2017 @ 16:48:

@sunflower, het is gewoon een lastig besluit. Omdat je het gevoel hebt dat je er controle over hebt ga je plannen, maar eigenlijk is dat gewoon niet te zeggen en heb je geen controle over de planning. Ik heb een startmoment voor ogen waarvan ik denk dat het het beste past en vanaf dan is het welkom dus daar blijf ik dan gewoon bij. Ik denk dat wanneer ik de eerste keer 8 maanden had moeten wachten en iets ouder was ik misschien ook al wel was begonnen hoor! Een derde is niet bespreekbaar omdat je man dat niet wil? En jij wel? Of jullie beide niet? Wij zeggen nu dat het bij 2 blijft en dat denk ik ook echt maar we sluiten het nog niet 100% uit.



Jij bent toch diegene met een hotel o.i.d. aan huis en een heel druk schema dat je combineert met de zorg voor een baby? Dan maak ik me helemaal geen zorgen, als je dat allemaal zonder problemen kunt managen dan gaat dat met een tweede ook wel goed komen. Volgens mij ben je daar flexibel genoeg voor. Ik denk dat je het zelf idd wel weet en twijfelen mag en is heel normaal.Wat een mooie post! Helemaal mee eens!
Alle reacties Link kopieren
@ Raymasa, gefeliciteeeeerd! Wat super snel en wat geweldig zeg! Heerlijk om zulk mooi nieuws al direct met jullie dierbaren te kunnen delen. Hoe voel je je? Kun je al gauw terecht bij de vlos voor een intake, of moet het idee nog een beetje landen?



@ Sunflower, jammer dat ronde 1 niets opgeleverd heeft! Gelukkig duurt het niet lang meer voordat er nieuwe kansen om te benutten zijn :-) Ik herken die twijfels - net als Vlammetje - ontzettend goed! Wellicht heb je eerdere posts van me gelezen, maar het komt er in het kort op neer dat ik het ontzettend lastig vind om te bepalen wat nou het juiste moment is, haha. Mijn meisje wordt in maart 2, en we willen niet eerder dan de zomer beginnen, dus zit er minimaal 3 jaar tussen, maar om eerlijk te zijn had ik voorheen altijd het beeld om er maximaal een jaar of 2 tussen te hebben. Gek, want ik had dus eigenlijk verwacht dat het wel weer eerder zou gaan kriebelen, wat het vooralsnog niet doet. Dus de keuze om na de zomer voor een tweede te gaan is echt een rationele, geen gevoelsmatige. We willen het leeftijdsverschil toch enigzins beperken in de hoop dat nr. 1 en 2 iets aan elkaar hebben, al leert de ervaring dat een kleiner leeftijdsverschil absoluut geen garantie daartoe geeft. Daarnaast wil ik er ook niet helemaal ''uit'' raken en weer helemaal from scratch beginnen met een kleintje als de oudste al wat ouder is, alsof je een soort tweede leg hebt binnen hetzelfde gezin Zoals Johan ooit zei: elk nadeel heb zijn voordeel en vice versa, dus overal valt iets voor te zeggen en het is ontzettend persoonlijk wat voegt en wat niet



Ik duim voor iedereen die middenin een ronde zit!
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde altijd ong 2 jaar tussen de kinderen hebben, maar toen gingen we verhuizen en heb ik veel geklust en hebben we het beginnen uitgesteld tot na de verhuizing, want een 'terpetine'-baby leek me geen goed plan. Nu wordt de eerste bijna 2 en zijn we al een half jaar verder met proberen, dus hopelijk komt er niet langer dan 3 jaar tussen..

Ik wist altijd al dat ik meerdere kinderen zou willen, nu nog hopen dat het lukt



Wat heftig, Lola! Het is niet niks wat je allemaal hebt meegemaakt!
Alle reacties Link kopieren
@Lola, wooh echt heel heftig!



Ik wil de ook altijd weinig leeftijd tussen mijn kids hebben, maar met de eerste die heel moeilijk was het eerste jaar heb ik me toch wel een beetje bedacht. Heb echt niet zo'n leuk eerste jaar gehad. Daarbij kwam ook nog dat we een huis kochten omdat we een super klein huisje hadden waar de kleine op onze kamer sliep. Tijdens de verbouwing van ons nieuwe huis (want dit moest helemaal gestript worden, was een oude huurwoning) hebben we ongeveer 5 maanden bij mijn ouders gewoond met ons drieën, plus mijn broertje en zusje dus kan je voorstellen wat voor drukte dat was. We hadden onze rust niet. Sinds we hier wonen hebben we echt een ritme ontwikkeld en merk ik aan mijn kleintje dat hij hier echt heel erg van is opgeknapt, en ik trouwens ook. Nu hij in mei twee wordt begon het wel erg te kriebelen. Eerst wilde we pas in juli/augustus beginnen met het gevolg dat, mocht het meteen lukken, we weer een verjaardag hebben in mei/juni (waarvan we er al veel hebben). Toen maar verzet naar maart en nu beginnen we eind deze maand al. Mocht het meteen lukken dan is onze eerste bijna 2,5 jaar. Vind ik een mooie leeftijd. Hij kan nu al redelijk veel dingen zelf: traplopen, eten en het praten gaat ook steeds beter. Dus dat gaat wel goed komen. Toch blijf ik ook steeds twijfelen of we er wel goed aan doen nu al te beginnen. Het gaat nu net zo lekker. Kleine slaapt de meeste nachten redelijk door en dalijk weer een kleintje erbij, hoe gaat dat ik godsnaam werken?!



Ik ben heel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die hierover zoveel nadenkt! hahaha
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd gedacht aan 2 a 2.5 jaar leeftijdsverschil. In ieder geval minimaal 2 omdat het mij heel zwaar lijkt 2 zo jong. Wat ik om mij heen zie bij andere bevestigd dat gevoel alleen maar. En natuurlijk is dat later erg leuk maar daar heb die aantal begin jaren niet voor over. Ik ben 27 en heb dus ook "makkelijk" praten. Ik jou geval Sunflower was ik ook begonnen. Als het gelijk weer raak is dan had dat zo moeten zijn (daar geloof ik in) en hoe zwaar het ook zal zijn alles went. En je bent ook weer eerder uit de kleine kids, ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Wel lekker om je twijfels te kunnen delen he !



Wat ook lastig is: je kunt niet vooruit kijken. Een (1e) kindje ontwikkelt zich zo snel, stel ik raak nu meteen zwanger, dan duurt het alsnog 8 maanden (of 7, als deze ook eerder gehaald moet worden, die kans is bij mij groot) voor nummer 2 er is. Ik kan me nu nog TOTAAL niet voorstellen hoe mijn 1e over 8 maanden is.... dat is het verschil tussen een kindje van 12 en van 19/20 maanden en dat is ongetwijfeld een wereld van verschil. Maar omdat het mijn 1e is, is dat voor mij nog heel abstract.



Wij hebben ook een heel moeilijk 1e half jaar gehad met de kleine, met name de eerste 3 maanden waren afschuwelijk. Dat ligt ook nog vers in het geheugen natuurlijk. Ik kijk er niet naar uit om dat evt. nóg een keer door te moeten maken, ik zat er echt compleet doorheen en had geen roze maar een zwarte wolk.... maar stel dat die geschiedenis zich herhaalt, dan is het misschien maar des te beter dat de 1e nog relatief jong is, dan krijgt ze dat allemaal ook minder bewust mee. Al hoop ik echt dat ik niet meer zo diep hoef te gaan als bij de 1e ...... en ondanks al die ellende ben ik toch bereid om er NOG een keer doorheen te gaan als het moet, dat zegt ook wel weer wat.
Alle reacties Link kopieren
JBL, daar geloof ik ook wel in, in 'dan heeft het zo moeten zijn' als het meteen weer raak is. Ik vind een kindje krijgen niet vanzelfsprekend, en een groot geschenk.... dus mocht het meteen zo zijn, dan is dat goed
Alle reacties Link kopieren
Sunflower niet leuk dat het mis is gegaan meid, hopelijk heb je snel weer een positieve test (als je besluit verder te gaan).



Hier wilde we 3 jaar verschil tussen de eerste en tweede hebben. Maar merkte dat ik er met 1 en 2 jaar nog lang niet aan toe was, dus maakte we er 4 jaar verschil van. Ik wilde mijn aandacht nog niet verdelen zeg maar, man dacht er gelukkig hetzelfde over. Toen mijn dochter 2.5 jaar oud was was ik er wel aan toe, man alleen nog niet... (Maar nu wel gelijk resultaat willen hebben hè - dochter wordt in november 4)



Het verschil tussen er aan toe zijn en niet was bij mij een direct verlangen, zonder de gedachte 'leuk maar nu nog even niet eraan vastgeplakt'



Lola wat een rotstart hadden jullie de eerste keer zeg. Hoe kwam hij aan de hersenvliesontsteking? Heeft hij deze opgelopen in het ziekenhuis?



Hier zitten we middenin de 'vruchtbare periode'. Gebruik deze maand een ovulatietest, en voel van alles maar nog geen smilie - wel een tweede lichter streepje. Een smilie betekent dat je vlak voor je eisprong zit toch?
Alle reacties Link kopieren
succes Yastra! Volgens mij is een smile dat binnen nu en zoveel uur je eisprong is dus gelijk mag gaan klussen! je kan ook iets ervoor timen zeg maar...



Klaar voor een tweede of derde kind is altijd lastig... je merkt het wel als je er klaar voor bent.... weet niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen...



Ik was zelf ook ernstig ziek na de bevalling ook ik was erbijna niet meer... hebben dat waarschijnlijk tijdens de bevalling opgelopen of ik ben streptokokken draagster... dat gaat nu allemaal uitgezocht worden. achterstand wat hij heeft wordt wel steeds minder maar er zal altijd waarschijnlijk wel iets van een leerachterstand zijn.



Vandaag heb ik termijn echo gehad 10+1 dag zwanger

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven