Hoe gaat rooming-in praktisch gezien?

18-01-2017 11:05 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel 36 weken zwanger van de eerste en net begonnen met mijn verlof. We hebben een wiegje gekocht voor ons zoontje zodat hij de eerste periode bij ons op de slaapkamer kan slapen. Het wiegje staat naast mijn kant van het bed. Ik vind het een prettig idee dat ik hem de eerste tijd kan zien en horen, en heb gelezen dat het helpt wiegendood te voorkomen en beter te hechten.



Maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe dat nou praktisch gezien zal gaan straks? Stel hij gaat slapen om 19u, dan leggen we hem in zijn wieg op onze kamer en gaan weer naar beneden? Of ga je dan zelf ook in bed liggen tot hij slaapt en sluip je dan evt weer naar beneden? En moet je dan, wanneer je vervolgens zelf wilt gaan slapen héél zachtjes de kamer binnenkomen, uitkleden en in bed gaan liggen? Is dat te doen?



En daarnaast vraag ik me af waar je baby overdag slaapt? In eerste instantie denk ik gewoon in de box, kinderwagen of op mij. Maar leg je hem op een gegeven moment in zijn wiegje op jouw slaapkamer? Of juist in het ledikant op de babykamer om alvast te wennen?



Ik zou het fijn vinden voor mijn beeldvorming om wat ervaringsverhalen te horen van degenen die ook een tijdje met hun baby op 1 kamer geslapen hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:Geelheer schreef op 18 januari 2017 @ 11:23:

En verder is het niet heel waarschijnlijk dat je baby elke avond om 19:00 gaat slapen, vooral de eerste tijd is een ritme doorgaans ver te zoeken .

Edit: dit overigens meestal pas na de laatste voeding, overdag en 's avonds lagen ze bij ons. (Veel in draagdoek).



Dit wou ik zeggen.

Rooming in wordt geadviseerd ter voorkoming van wiegendood. Dat werkt natuurlijk niet als je kind boven legt en zelf naar beneden gaat .

De dochter van vrienden van mn ouders vond haar zoontje blauw in zn bedje om 16 uur smiddags.

Hier sliepen ze de eerste 4/5 maanden beneden in de kinderwagen tot wij naar bed gingen. Op die leeftijd werden ze ook pas wakker van teveel geluid en toen ben ik ze in bed gaan leggen. Pasgeboren baby's zijn zich nog niet bewust van de wereld, slapen overal en worden niet wakker van geluid.
Alle reacties Link kopieren
Hier sliepen ze overdag altijd in de kinderwagenbak, zo lang dat paste. Oudste heeft maar een paar weken bij ons op de kamer geslapen. Die zuchte en steunde de hele nacht, daar kon ik zelf niet van slapen. Jongste heeft 5 maanden bij ons geslapen, ivm een verbouwing moest dat ook. Jongste clusterde van 19-22 uur vaak, dus die bleef tot die tijd beneden. Dan gingen wij dus ook naar bed. Later dan slapen ze vast genoeg om er niet wakker van te worden. En vaak wilde ik rond mijn bedtijd ook nog even voeden, dus moest hij toch wel een beetje wakker worden. In huis sluipen oid heb ik nooit gedaan, tenminste, niet als kind sliep. Soms wel om heel voorzichtig te kijken wat ie aan het uitspoken was.

Even als voorbeeld, het eerste wat de kraamhulp deed toen we thuiskwamen uit het ziekenhuis was de stofzuiger aanzetten, naast de wieg met slapende baby. Oudste keek ook gewoon televisie als de jongste in de kinderwagen lag te slapen (wel aan de andere kant van de kamer).
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje-1 schreef op 18 januari 2017 @ 11:32:

[...]





Hebben wij ook geprobeerd maar op den duur ben je bij een slechte slapen zo blij wanneer ze wel slaapt dat je vanzelf zachtjes gaat doen. Je wil gewoon het risico niet lopen dat ze weer wakker wordt. Dat merkte ik bij ons in elk geval.

Van plotselinge harde geluiden (een glas dat kapot valt, een peuter die het op een gillen zet) werden die van ons wel degelijk wakker. Van geluiden die plotseling stopten ook. Ik zorgde dat ik met de stofzuiger eerst langzaam wegliep en zette hem dan pas uit. Over idiote dingen die je doet om je lastige slaper maar niet wakker te

wakker te maken gesproken

'Gewone' leefgeluiden, daar sliepen ze wel doorheen.
Onze sliep waar hij op dat moment toevallig was. In de box, kinderwagen, speelkleed (toen hij ouder was vond ik hem eens in de gang op de deurmat)

Als wij s 'avonds naar bed gingen legde we in zijn eigen kamer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 18 januari 2017 @ 11:44:

[...]



Van plotselinge harde geluiden (een glas dat kapot valt, een peuter die het op een gillen zet) werden die van ons wel degelijk wakker. Van geluiden die plotseling stopten ook. Ik zorgde dat ik met de stofzuiger eerst langzaam wegliep en zette hem dan pas uit. Over idiote dingen die je doet om je lastige slaper maar niet wakker te

wakker te maken gesproken

'Gewone' leefgeluiden, daar sliepen ze wel doorheen.Bij een twee kindje heb je natuurlijk te maken met een ander kindje die roet in het eten kan gooien, je moet wel makkelijker worden bij een tweede denk ik. Hoop dat als wij een tweede krijgen die een stuk beter slaapt in elk geval, anders wordt dat nog lastig.
Alle reacties Link kopieren
quote:clueless17 schreef op 18 januari 2017 @ 11:36:

[...]

Pasgeboren baby's zijn zich nog niet bewust van de wereld, slapen overal en worden niet wakker van geluid.Pasgeboren baby's zijn zich wel bewust van de wereld, slapen overal, en worden vaak wakker (of slapen niet weer in) zonder geluid om zich heen. De mensheid heeft in miljoenen jaren evolutie nog nooit z'n kinderen alleen laten slapen, ver verwijderd van alle geluid, tot in de laatste 50 jaar ofzo. Een kind dat zichzelf ineens bewust wordt dat het alleen gelaten wordt raakt logischerwijs enigzins in paniek.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Vlammetje-1 schreef op 18 januari 2017 @ 11:47:

[...]





Bij een twee kindje heb je natuurlijk te maken met een ander kindje die roet in het eten kan gooien, je moet wel makkelijker worden bij een tweede denk ik. Hoop dat als wij een tweede krijgen die een stuk beter slaapt in elk geval, anders wordt dat nog lastig.Ik help het je hopen, maar bij ons viel dat heel erg tegen ...
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 18 januari 2017 @ 11:54:

[...]

Ik help het je hopen, maar bij ons viel dat heel erg tegen ...Ja I know, wishful thinking. Mocht het zover komen ga ik ook uit van nog slechter, dan kan het alleen maar meevallen.
Even tvp, want dit vroeg ik me dus ook af.



Voor de mensen die baby in de box katen slapen, leg je er dan ook een dekentje in of liggen ze dan in slaapzak of?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft de eerste twee maanden bij ons geslapen. In de avond in de slaapkamer en overdag stond het wiegje in de woonkamer (woonde gelijkvloers dus was geen gesjouw). Overdag af en toe in het ledikant. De avond van eerste kerstdag wou ze maar niet in slaap komen in de wieg, uit frustratie even weggelegd in de ledikant zodat tenminste een van ons kon slapen, ging even plassen en....mevrouw heeft sindsdien in de ledikant geslapen. Moet zeggen dat ik ook beter slaap zonder kind op de kamer.
quote:MN-- schreef op 18 januari 2017 @ 12:20:

Even tvp, want dit vroeg ik me dus ook af.



Voor de mensen die baby in de box katen slapen, leg je er dan ook een dekentje in of liggen ze dan in slaapzak of?Ik had altijd een dekentje in de box liggen ja, die gooide ik er dan overheen als ze in slaap waren gevallen. Maar op frisse dagen heb ik haar er ook weleens in de slaapzak in gelegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 18 januari 2017 @ 11:23:

Onze kinderen hebben een paar dagen bij ons op de kamer geslapen, maar ik deed echt geen oog dicht, werd van elk geluidje wakker. Dus die zijn al snel naar hun eigen kamer verhuisd.maar dat is toch juist de bedoeling? dat de ouders gaan wennen aan wat normale geluidjes zijn van de baby. En als baby ´s nachts andere (minder) geluid maakt, dat de ouders dan echt wakker worden. daarom is het juist zo veilig.
Hier ging dochter in het begin tegelijk met ons naar bed. In de avond sliep ze bovenop mij en als we naar bed ging, dan kon ik haar zo overleggen in de co-sleeper. Toen ze wat ouder werd voedde ik haar op bed in slaap en sloop ik weg of bleek ik liggen. Nu met 10 maanden doe ik dat nog op die manier en als ik naar bed kom, dan wordt ze wel iets wakker en komt ze tegen me aan slapen. Het wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf wel.
quote:lilalinda schreef op 18 januari 2017 @ 12:36:

[...]



maar dat is toch juist de bedoeling? dat de ouders gaan wennen aan wat normale geluidjes zijn van de baby. En als baby ´s nachts andere (minder) geluid maakt, dat de ouders dan echt wakker worden. daarom is het juist zo veilig.Zo simpel is het niet. De oorzaak van wiegendood is ook nog niet bekend maar wel is gebleken dat samen slapen veiliger is. Waarom dat zo is, daar zijn verschillende theorieën over. Zo wordt ook wel gezegd dat een baby minder diep slaapt als er meer geluid om hem heen is (geluiden van ouders die slapen), wat wiegendood zou kunnen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SallySpectra schreef op 18 januari 2017 @ 12:49:

[...]



Zo simpel is het niet. De oorzaak van wiegendood is ook nog niet bekend maar wel is gebleken dat samen slapen veiliger is. Waarom dat zo is, daar zijn verschillende theorieën over. Zo wordt ook wel gezegd dat een baby minder diep slaapt als er meer geluid om hem heen is (geluiden van ouders die slapen), wat wiegendood zou kunnen voorkomen.

dat begrijp ol hoor, ik reageer op een poster die zegt niet te kunnen slapen als ze de baby hoort (dus baby maar weggelegd heeft)

Volgens mij, is het juist de bedoeling, dat je daar aan went
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 18 januari 2017 @ 12:20:

Even tvp, want dit vroeg ik me dus ook af.



Voor de mensen die baby in de box katen slapen, leg je er dan ook een dekentje in of liggen ze dan in slaapzak of?



Ik legde een dekentje over haar heen als ze in slaap viel. Ik legde haar niet in de box om te slapen maar soms gebeurde dat wel.



Slaapzakje in bed deed ik pas toen ze wat beweeglijker werd, vanaf een maandje of 4/5 denk ik. Toen vond ik het dekentje wat spannend worden. Dus toen een aantal maanden met alleen slaapzakje en een dun lakentje en nu ze zelf bepaalt hoe ze ligt heb ik weer een dekentje (in dekbedhoes) bij haar in bed gedaan. Het slaapzakje heeft ze ook nog aan. Ze is nu 15,5 maand.
Alle reacties Link kopieren
Tot een week of 10 hadden wij verschillende slaapplekjes beneden: de wagenbak, een opgerold Voedingskussen met hoes eromheen in de box, draagzak, op ons. Overal lagen ook dekentjes.



Als wij naar bed gingen, legden we zoon in de co-sleeper.

Rond 4 maanden enorme dip in het slapen, toen zijn we hem om 19 uur in bed gaan leggen (co sleeper op onze kamer). Toen als wij naar bed gingen voeden en naar eigen bed en rond een maand of 5 legden we hem meteen in z'n ledikant. Overdag geen grote slaper geweest, dus nog steeds veel in de draagzak of aan de borst. Sinds ong 6 maanden gaat het overdag 8 Vd 10 keer ook gewoon goed in z'n eigen bed.



Toen werd hij ook makkelijker wakker van ons, daarvoor echt niet extreem stil gedaan.

Overigens voedt ik hem nu s avonds ook in slaap en leg hem vervolgens in z'n eigen bedje.
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: makkelijk gezegd, maar maak je niet druk Jullie vinden vanzelf een manier die bij je past.
Alle reacties Link kopieren
Onze jongste is nu een half jaar oud. Ze slaapt nog bij ons. Gaat slapen tussen 19:00 en 19:30 uur. Dan ga ik vaak verhaaltje voorlezen aan zus en als ik dan weer kijk slaapt ze meestal wel. Soms wordt ze wakker als wij gaan slapen, verschoon ik haar luier even en leg haar weer terug. Onze wekker gaat om 07:00 uur. Meestal is ze dan al wakker.



Overdag slaapt ze daar ook en gebruik ik een babyfoon (waarop ik haar nu wakker hoor worden )
Alle reacties Link kopieren
quote:MN-- schreef op 18 januari 2017 @ 12:20:

Even tvp, want dit vroeg ik me dus ook af.



Voor de mensen die baby in de box katen slapen, leg je er dan ook een dekentje in of liggen ze dan in slaapzak of?



Wij leggen een voedingskussen in de box. Een aankleedkussenhoes erom zodat baby niet door het midden kan zakken. Dekentje erover en je kindje slaapt heerlijk!



Ik ben wel benieuwd vanaf welke leeftijd jullie slaapzakjes zijn gaan gebruiken?
Hier heeft dochter ongeveer 8 maanden bij ons in de co sleeper geslapen. De eerste paar maanden sliep ze overdag en in de avond beneden in de box. Vaak ging ik vroeg naar bed en bleef mijn vriend met haar beneden. Hij bracht haar dan om 23.00 naar boven en dan borstvoeding en ik de co-sleeper. Ook wandelde ik mij overdag een ongeluk en sliep ze veel in de kinderwagen die ik dan in de gang parkeerde en dan sliep ze nog even verder.



Pas na een half jaar ging ze overdag ook in dr co sleeper slapen en met 8 maanden in dr ledikant op eigen kamer. Ze sliep overigens overal doorheen.
Alle reacties Link kopieren
Blijft interessant dit soort ervaringsverhalen. Fijn zo'n forum. We moeten inderdaad gewoon maar gaan uitvinden wat voor ons werkt. Maar ik vind t wel geruststellend om alvast wat opties te kennen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hond die aanslaat als er iemand voor de deur staat en soms blaft als ze wil spelen. Ik hoop maar dat ons zoontje daar nu al aan went vanuit de buik haha, anders voorzie ik frustratie.
quote:Moondancer schreef op 18 januari 2017 @ 16:32:

Wij hebben een hond die aanslaat als er iemand voor de deur staat en soms blaft als ze wil spelen. Ik hoop maar dat ons zoontje daar nu al aan went vanuit de buik haha, anders voorzie ik frustratie.Ik hoop het voor je. Je zou denken dat een baby ook het geluid van haar oudere zus gewend zou zijn maar die slaapt alleen in complete stilte of als ik aan het rommelen ben op de bovenverdieping.
quote:Fleet schreef op 18 januari 2017 @ 16:39:

[...]



Ik hoop het voor je. Je zou denken dat een baby ook het geluid van haar oudere zus gewend zou zijn maar die slaapt alleen in complete stilte of als ik aan het rommelen ben op de bovenverdieping. Mijn jongste heeft ook nooit goed in de box geslapen, maar dat vind ik ook niet zo gek als je hoort wat haar zus aan herrie produceert met haar xylofoonconcerten enzo. Daarentegen slaapt ze van jongs af aan veel beter in bed dan de oudste; ze wordt al blij als ze haar bed ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven