Gezondheid alle pijlers

Alcoholverslaving, wie heeft ervaring met hulp bieden?

15-01-2017 21:49 210 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben thuis maar gaan turven wat ik wekelijks naar de glasbak breng en dat kon ik bijna niet geloven. Ik drink thuis per definitie geen alcohol, omdat ik al jaren vind dat mijn man daar teveel van 'geniet', het is een soort statement van mij. Niet dat het indruk maakt, ik gooi regelmatig meer flessen in de glasbak dan er dagen in de week zitten.

Dus van de week maar eens nog strenger gecontroleerd en de verbijsterende conclusie getrokken dat er vrijdag 4 glazen wijn, zaterdag een fles vermouth (15%) en zondag anderhalve fles wijn doorheen zijn gegaan.

Ik ben lang niet altijd thuis, was vandaag bijvoorbeeld met de kinderen op visite bij opa en oma, en dan gaat ie blijkbaar ook drinken. Hij is doordeweeks eerder thuis dan ik, drinkt dan alvast wat en als ik tegen tienen naar bed ga, blijft hij beneden zitten, gezellig, met een glaasje wijn.



Ik heb het subtiel geprobeerd, dat komt niet aan. Vervolgens heb ik keihard verteld wat de symptomen van een alcoholverslaafde is en dat hij daar volledig aan voldoet. Ik kan hem tegenwoordig rustig drankorgel noemen, de enige reactie dan is 'ik ben geen orgel, want ik ben niet muzikaal'. Ja, hij drinkt. .Ja, hij drinkt soms wel eens wat veel. En hij wil best proberen om daar mee te minderen, maar dat kan hij me niet beloven. En verder heeft hij geen probleem. Hoezo hulp zoeken?



Hoe kan ik mijn man hierbij helpen? Ik smijt hem niet het huis uit en ga hem niet voor een dergelijke keus stellen. Ik wil wel dat hij stopt. De kinderen en ik hebben er geen last van, hij is niet straaldronken, en drinkt met name wanneer wij al slapen, maar voor zijn gezondheid lijkt me dat niet goed. Ook dat vindt hij onzin overigens. Maar wat moet ik hier mee? Iemand tips om wie dan ook in te schakelen om hem wel in beweging te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:femke09 schreef op 16 januari 2017 @ 23:07:

Oogst van vandaag: 3 of 4 glazen rosé en een glas of twee gin-tonic.

Gisteren: 2 glazen rosé en 1 fles witte wijn.



Ja, en? Niets nieuws onder de zon toch, dit weet je al jaren. Wat heeft het voor nut om zijn alcoholgebruik in kaart te brengen, je weet al lang hoe laat het is.

En dat je zelf apathisch achteroverleunt zal me een zorg zijn. Maar die kinderen, die hebben hier niet om gevraagd en jij laat ze willens en wetens in deze situatie. Genoeg kinderen van alcoholisten die hier al hun verhaal hebben gedaan, maar schijnbaar kies je er voor om dat maar vooral niet te lezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Goudsbloemen schreef op 16 januari 2017 @ 23:11:

Mensen, mensen, wat zijn jullie hard voor TO. Sommige mannen (vrouwen) is het lastig mee communiceren en helpt een beetje discussie niet. Alleen de wereld van diegene is dan belangrijk en als je iets zegt wat diegene niet willen horen breekt de hel los.

Ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet zien te krijgen hoeveel perspectief je nog ziet in je relatie en daar naar gaan handelen. Desnoods nog gaan redden wat er te redden valt met grove dreigementen als een scheiding.

Wat betreft de kinderen, zouden die niet liever in een veilige omgeving opgroeien met een sterke moeder die voor zichzelf en de kinderen kiest ipv een moeder die maar bij haar drinkende partner blijft, haar kinderen daar mee opzadelt en geen stappen durft te ondernemen?Communiceren met een alcoholverslaafde heeft helemaal geen nut. Tellen hoeveel hij drinkt ook niet. Passief afwachten tot iemand anders actie onderneemt ook niet. TO moet een schop onder haar kont en zich eens gaan realiseren wat ze haar kinderen aandoet door dit te blijven faciliteren, want dat doet ze. Hard? Zal best. De effecten van een alcoholverslaafde ouder en de wetenschap dat de andere ouder niet ingreep om hen te beschermen, dat is pas hard.
@TO Heb je gelezen wat de combinatie antidepressiva en alcohol doet?
Alle reacties Link kopieren
Heel naar voor je. Maar als ie het zelf niet inziet of niet wil inzien, verandert er niks.

Ik zou de lege flessen niet meer voor hem weggooien overigens. Doet ie maar zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:LaFleurNoire schreef op 17 januari 2017 @ 07:16:

[...]

Communiceren met een alcoholverslaafde heeft helemaal geen nut. Mwah, op deze manier zet je wel heel generaliserend iedere alcoholist buiten spel. Je kan wel degelijk met een alcoholverslaafde communiceren, mits deze nuchter is en voor een gesprek openstaat. Het is te kort door de bocht om te stellen dat je met een verslaafde niet zou moeten communiceren. Juist wel. Heel duidelijk.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Niet op de manier die TO voor ogen heeft in ieder geval. Denken dat je met een goede communicatie zoals zij voor ogen heeft een verslaafde zover kunt krijgen dat hij in behandeling gaat is een utopie. En je zegt het zelf al, "voor een gesprek open staat". Het gros van de verslaafden staat dat niet zodra die verslaving en behandeling ter tafel komt(of er daadwerkelijk actie ondernomen moet worden), want zij hebben geen probleem.

Duidelijk communiceren, prima. Maar ook dan is het maar de vraag of je dat kunt en de meeste partners van kunnen dat niet.
Heeft iemand al-anon al geopperd?

Dat lijkt me om te beginnen een goeie stap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Wonderfilled schreef op 17 januari 2017 @ 21:21:

Heeft iemand al-anon al geopperd?

Dat lijkt me om te beginnen een goeie stap.Ik had de AA geopperd via hun zijn er mailinggroepen voor partners van,maar ook andere groepen van kinderen van etc...maar al -anon kan je idd ook googelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 17 januari 2017 @ 19:32:

[...]



Mwah, op deze manier zet je wel heel generaliserend iedere alcoholist buiten spel. Je kan wel degelijk met een alcoholverslaafde communiceren, mits deze nuchter is en voor een gesprek openstaat. Het is te kort door de bocht om te stellen dat je met een verslaafde niet zou moeten communiceren. Juist wel. Heel duidelijk.Je kunt wel communiceren maar als het op actief iets ondernemen aankomt dan gebeurt er niets of worden er excuses verzonnen om er niets aan te hoeven doen op dat moment. Uiteindelijk gaat iemand pas z'n verslaving aanpakken als diegene het zelf wil. Niet omdat de partner het nodig vindt. En dan nog kan het een proces zijn van jaren met terugvallen, weer opnieuw beginnen, partner weer opnieuw zeuren etc. Een never-ending story.
Alle reacties Link kopieren
quote:wwweetje schreef op 18 januari 2017 @ 08:36:

[...]





Je kunt wel communiceren maar als het op actief iets ondernemen aankomt dan gebeurt er niets of worden er excuses verzonnen om er niets aan te hoeven doen op dat moment. Uiteindelijk gaat iemand pas z'n verslaving aanpakken als diegene het zelf wil. Niet omdat de partner het nodig vindt. En dan nog kan het een proces zijn van jaren met terugvallen, weer opnieuw beginnen, partner weer opnieuw zeuren etc. Een never-ending story.Ik behandel een paar honderd alcoholverslaafden per jaar dus ik weet als geen ander hoe het werkt. met name je eerste twee regels zijn generaliserend en plakt meteen een etiket op "alle verslaafden" die niet iets actief aanpakken en op alle verslaafden die een never ending story zijn. Je weet er duidelijk niet genoeg van en dat geeft ook niet. Maar het gaat net zo vaak wel goed als niet goed, het hangt allemaal van nazorg, coping en gedragsverandering af, en van bekrachtigers in de omgeving.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:helmadepelma schreef op 18 januari 2017 @ 04:51:

[...]





Ik had de AA geopperd via hun zijn er mailinggroepen voor partners van,maar ook andere groepen van kinderen van etc...maar al -anon kan je idd ook googelen.De AA is puur een instituut wat onderlinge contacten bevordert en een luisterend oor biedt. Maar doet absoluut niets aan de oorzaak, de aanpak van de onderliggende dynamiek en zet niet in op herstel cq gedragsverandering. Zie het als een "onderhoudsdosering" van mensen die al ver zijn en die een contactmoment (meer is het niet) nodig hebben. Voor veel mensen heeft het een placebo- effect.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Very__Cherry schreef op 18 januari 2017 @ 12:46:

[...]



Ik behandel een paar honderd alcoholverslaafden per jaar dus ik weet als geen ander hoe het werkt. met name je eerste twee regels zijn generaliserend en plakt meteen een etiket op "alle verslaafden" die niet iets actief aanpakken en op alle verslaafden die een never ending story zijn. Je weet er duidelijk niet genoeg van en dat geeft ook niet. Maar het gaat net zo vaak wel goed als niet goed, het hangt allemaal van nazorg, coping en gedragsverandering af, en van bekrachtigers in de omgeving.Daar ben ik wel benieuwd naar Very_Cherry, als mijn broer over een paar weken de kliniek uit komt (met scheidingspapieren van zn vrouw op zak, zn kind in het buitenland met ex en nog geen eigen woning) hoe kan ik hem dan bekrachtigen en de verantwoordelijkheid wel bij hemzelf houden?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosings schreef op 18 januari 2017 @ 12:53:

[...]





Daar ben ik wel benieuwd naar Very_Cherry, als mijn broer over een paar weken de kliniek uit komt (met scheidingspapieren van zn vrouw op zak, zn kind in het buitenland met ex en nog geen eigen woning) hoe kan ik hem dan bekrachtigen en de verantwoordelijkheid wel bij hemzelf houden?Goeie en terechte vraag. Dit vergt jarenlange oefening en ervaring, bijstelling, wijs worden door schade en schande, en leren. Ook leren loslaten. Dit oefen ik met partners en verwanten in groepsverband. Met oefenen, feedback, terugkoppelen, opdrachten en stukje bij beetje leren wat jouw verantwoordelijkheid is en wat niet. Je hoeft iemand niet in zijn sop gaar te laten koken, maar begrensd helpen is het lastigste wat er is. Ik zou je willen adviseren contact op te nemen met de regionale verslavingszorg zodat je je kan aanmelden voor dit leertraject. Niet te lang wachten!
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 18 januari 2017 @ 12:46:

[...]



Ik behandel een paar honderd alcoholverslaafden per jaar dus ik weet als geen ander hoe het werkt. met name je eerste twee regels zijn generaliserend en plakt meteen een etiket op "alle verslaafden" die niet iets actief aanpakken en op alle verslaafden die een never ending story zijn. Je weet er duidelijk niet genoeg van en dat geeft ook niet. Maar het gaat net zo vaak wel goed als niet goed, het hangt allemaal van nazorg, coping en gedragsverandering af, en van bekrachtigers in de omgeving.Klopt het is inderdaad generaliserend. Het is mijn eigen ervaring met verslaving in mijn omgeving. Dat hoeft idd niet voor alle verslaafden te gelden. De reacties van de man van TO geven mij echter wel het idee dat hij tot de groep behoort die het licht niet vrijwillig gaan zien.
quote:fashionvictim schreef op 15 januari 2017 @ 22:24:

Helaas herken ik dit. Ik heb ook ervaring met hulp bieden. Heeft alleen niet gewerkt; ik ben inmiddels gescheiden. Mooier kan ik het niet maken.+1
Alle reacties Link kopieren
Er is een groot verschil tussen behandelaar van een verslaafde zijn, en partner van een verslaafde zijn en vanuit die positie trachten iets te bewerkstelligen. Als behandelaar kom je pas in beeld als de verslaafde daadwerkelijk hulp heeft ingeroepen en je kunt pas met partners en verwanten bezig gaan als die al veel verder zijn in het verhaal.

Als de verslaafde om te beginnen al niet eens hulp wil inroepen(en dan kom jij dus niet in beeld) kun je lullen als Brugman, maar dan kom je die zorg niet eens in en zul je zelf moeten gaan copen. Of niet.



Helaas ken ik ook maar zeer weinig verslaafden die a) hulp hebben ingeroepen, en b) op het rechte pad zijn gebleven ondanks hulptroepen. Van degenen die ik kende zijn er een aantal overleden aan de alcohol, leeft er eentje nog, maar vraag niet hoe en blijft er eentje op het rechte pad dankzij Jehova.

Nee, het zijn er godzijdank geen paar honderd, maar ik heb relatief veel verslaafden in mijn omgeving/familie, dus helemaal onwetend ben ik ook niet.
quote:Very__Cherry schreef op 18 januari 2017 @ 12:46:

[...]

Maar het gaat net zo vaak wel goed als niet goed, het hangt allemaal van nazorg, coping en gedragsverandering af, en van bekrachtigers in de omgeving.



Gelukkig heb ik zelf nooit in de situatie gezeten, maar mensen in mijn omgeving wel. En die kregen bijna nooit de verslaafde (blijvend) bij een hulpinstantie. Wat is de eerste stap die TO moet nemen? Haar man wil niet eens naar de huisarts want hij heeft geen probleem.



Moet ze een interventie organiseren - met vrienden, sportmaten en zijn familie? Wat is jouw ervaring daarmee?



Trouwens: mijn complimenten voor TO dat ze rustig tegen vrienden en familie zegt dat haar man idd te veel drinkt. De meeste mensen zouden pogingen doen om dat te verhullen.
Alle reacties Link kopieren
quote:boerinnetje-van-buuten schreef op 18 januari 2017 @ 13:38:

[...]





Gelukkig heb ik zelf nooit in de situatie gezeten, maar mensen in mijn omgeving wel. En die kregen bijna nooit de verslaafde (blijvend) bij een hulpinstantie. Wat is de eerste stap die TO moet nemen? Haar man wil niet eens naar de huisarts want hij heeft geen probleem.



Moet ze een interventie organiseren - met vrienden, sportmaten en zijn familie? Wat is jouw ervaring daarmee?



Trouwens: mijn complimenten voor TO dat ze rustig tegen vrienden en familie zegt dat haar man idd te veel drinkt. De meeste mensen zouden pogingen doen om dat te verhullen.

Het is een cliche maar het is dat niet voor niks ---> verandering begint altijd bij jezelf. Ik ken TO niet goed genoeg om dit voor haar in te vullen. Maar voorbeelden zijn; Je nee een nee laten zijn. Rustig vanuit de ik-vorm communiceren. Boodschap herhalen en hier ook bij blijven. Hem helpen maar dan alleen als hij zichzelf ook wil helpen. Anders niet. En dan ook echt niet. Een grens durven stellen, die niet perse streng maar wel reëel is en voor beide partijen uitvoerbaar/ haalbaar. Dat soort dingen.

Als je zelf verandert, kan die ander meebuigen, of niet. Zo niet dan krijg je barsten en breekt de boel uiteindelijk en dat zie je dan vanzelf gebeuren. Dat is dan zo.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 18 januari 2017 @ 12:48:

[...]



De AA is puur een instituut wat onderlinge contacten bevordert en een luisterend oor biedt. Maar doet absoluut niets aan de oorzaak, de aanpak van de onderliggende dynamiek en zet niet in op herstel cq gedragsverandering. Zie het als een "onderhoudsdosering" van mensen die al ver zijn en die een contactmoment (meer is het niet) nodig hebben. Voor veel mensen heeft het een placebo- effect.



Wat ik eigenlijk met de mailinggroepen probeerde te zeggen I is dat zijzelf raad en advies en niet het minste Steun kan krijgen.

Hoe ermee om te gaan etc. Want ook is het in deze belangrijk en dat zou je dan ook moeten weten, dat haar proces en dergelijke o.a. onmacht boosheid verdriet ook aandacht krijgt

Afijn...Ik hoop dat TO hier voor zichzelf wat mee kan en dat is uiteraard aan haar.

Wat zij ook beslist steun en blijven of whatever zij is ook heel belangrijk voor zichzelf en haar kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:helmadepelma schreef op 18 januari 2017 @ 18:41:

[...]





Wat ik eigenlijk met de mailinggroepen probeerde te zeggen I is dat zijzelf raad en advies en niet het minste Steun kan krijgen.

Hoe ermee om te gaan etc. Want ook is het in deze belangrijk en dat zou je dan ook moeten weten, dat haar proces en dergelijke o.a. onmacht boosheid verdriet ook aandacht krijgt

Afijn...Ik hoop dat TO hier voor zichzelf wat mee kan en dat is uiteraard aan haar.

Wat zij ook beslist steun en blijven of whatever zij is ook heel belangrijk voor zichzelf en haar kinderen.Die vermanende toon is niet nodig. Ik weet het inderdaad, ik betwijfel alleen of partners/ verwanten bij die zelfhulporganisaties (oa AA, Al-anon, AGOG etc) de gewenste (lees; professionele) steun krijgen die nodig is. Een luisterend oor kan iedereen bieden. Wat nodig is zijn gedegen handvatten vanuit professionele kennis over verslaving en verslavingspsychiatrie. Ik heb niet zo'n hoge pet op van zelfhulporganisaties. Ik zie daar veelal mensen heengaan die eigenlijk niet durven, en niet de onderste steen boven willen hebben. Want dat is eng. Maar beter meteen een stevige goede aanpak dan langdurig pappen en nathouden. Vind ik dan.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Tja, en dat is natuurlijk de ellende. Wat TO (en iedereen die met haar in hetzelfde schuitje zit) wil, is dat een professional eens flink met de alcoholist in kwestie praat, die het licht ziet en stopt met drinken. Of desnoods gedwongen afkickt, het licht ziet en nuchter blijft. Maar zo werkt het niet. En dat is ellendig.



En dan kom je dus ook bij zelfhulpgroepen terecht. Dat is gratis en je kunt direct aanschuiven. Als je zou willen, zou je elke avond wel ergens in Nederland een groep kunnen bezoeken. Terwijl je voor professionele hulp op de wachtlijst gaat en met geluk eens in de twee weken iemand kunt spreken. Want laten we eerlijk zijn, de man van TO is bij lange na niet de ergste klant in hulpverlenersland. Niet iemand die je met spoed bovenaan de lijst zet.



Dat is trouwens geen aanval op jou, Very_Cherry. Dat is gewoon de staat van de hulpverlening nu er zo vreselijk bezuinigd wordt overal.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook zo, de wachtlijsten zijn hier en daar gewoon te lang. Je zou in die zin een AA contact kunnen "gebruiken" als overbrugging. Beter iets dan niets
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Je komt niet bij de hulpverlening als de verslaafde zelf geen probleem ziet en/of het helemaal niet aandurft omdat de verslaving hem zoveel oplevert. Ik geloof best dat als je uiteindelijk bij de hulpverlening zit, het slagingspercentage rond de 50% ligt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Very__Cherry schreef op 18 januari 2017 @ 18:47:

[...]



Die vermanende toon is niet nodig. Ik weet het inderdaad, ik betwijfel alleen of partners/ verwanten bij die zelfhulporganisaties (oa AA, Al-anon, AGOG etc) de gewenste (lees; professionele) steun krijgen die nodig is. Een luisterend oor kan iedereen bieden. Wat nodig is zijn gedegen handvatten vanuit professionele kennis over verslaving en verslavingspsychiatrie. Ik heb niet zo'n hoge pet op van zelfhulporganisaties. Ik zie daar veelal mensen heengaan die eigenlijk niet durven, en niet de onderste steen boven willen hebben. Want dat is eng. Maar beter meteen een stevige goede aanpak dan langdurig pappen en nathouden. Vind ik dan.





Oef vermanend? Is toch Hoe je het wil lezen en ik lees verderop dat je geen hoge pet op hebt van zelfhulpgroepen oké dat kan.



Ik ga verder niet meer op je reageren en hoop dat TO er wat mee kan alsmede met andere Hulp hier ook die van jou uiteraard..
helmadepelma wijzigde dit bericht op 18-01-2017 19:32
Reden: te prive
% gewijzigd
Maar voor een buitenstaander is het gewoon zo ellendig. Want je wil de persoon in kwestie gewoon eens lekker door elkaar rammelen, heel hard 'stoppen' in zijn oor toeteren en dan klaar. Afgekickt. Juist het feit dat je maar moet afwachten tot iemand zelf de bodem bereikt heeft. Dat is bijna niet te doen. Lijkt mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven