Kiezen tussen 2 basisscholen, advies

18-01-2017 11:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan nu voor de moeilijke keuze dat we moeten kiezen tussen 2 basisscholen. We zijn wezen kijken bij een kleine openbare bassischool en een christelijke Dalton school. De scholen zitten beide op korte afstand van huis.



Onze dochter (4,5 jaar) geeft aan naar de openbare basisschool te willen, dat komt voornamelijk omdat ze daar meteen ging spelen met wat meisjes en dat bij de Dalton school er nog niet van kwam.



De visie van Dalton is wel iets waar wij achter staan en het lijkt ons een goede school. Een openbare school hebben we zelf vroeger gehad en daar is onze ervaring verder ook goed mee.



Kortom, moeilijke keuze en ik zou graag ervaringen horen van ouders met kinderen die naar een Dalton school gaan. Merk je voordelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Alohamora schreef op 18 januari 2017 @ 12:39:

Ik ben toen ik 5 was geswitched van school. Ik zat op een vrije school, maar dat paste niet bij mij. Toen naar een openbare Freinetschool gegaan. Hoe klein ik ook was, ik weet nog precies hoe ik me voelde. Wat een verademing het was dat het niet meer over engelen ging, maar liedjes over poep op de stoep. En ik mocht lezen (op de vrije school mocht ik dat nog niet, iets met tanden wisselen).



Wat ik hiermee wil zeggen is: gevoel van je kind zegt enorm veel, hoe klein dan ook. En ga bij jezelf ook op gevoel af en schakel alle rationele/praktische argumenten als continurooster even uit. Hoe een kind zich voelt op de basisschool bepaalt in mijn ogen heel veel. Ik heb er in ieder geval een toptijd gehad en nog steeds contact met een aantal mensen van toen.



Heb je helemaal gelijk in alleen haar 'gevoel' en 'keuze' wisselt nog weleens. Zal ze wel van mij hebben. Ze wil de school die het kortste duurt en ze vindt het leuk als ze zelf kan bepalen wat ze wil gaan doen. Dat zou dan min of meer de Dalton zijn. Maar ze geeft ook aan, ik wil de school met die meisjes (de openbare) omdat ze daar even leuk mee gespeeld heeft.



Een vrije school zou ook nooit onze keus zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Singlegirlx schreef op 18 januari 2017 @ 12:02:

[...]





Wat bedoel je met 2 groepen?



Hier hebben ze bij beide scholen 2 groepen van groep 1/2. Bij de openbare zitten er slechts 16 leerlingen per klas. Bij de Dalton waren de klassen wat groter.2 groepen voor de hele school, Dus 1 klas was groep 1 tm 4 en de andere groep 5 tm 8. De school waar mijn kinderen naar toe gaan zitten rond de 20 leerlingen per groep (oudste iets meer, jongste iets minder). Dat er maar 16 leerlingen in een groep zitten zou voor mij niet de doorslag geven. 16 leerlingen is nog niet zo heel klein dat de school met opheffen wordt bedreigd, maar wel mooi als je kind wat extra aandacht nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Neem haar nog eens mee naar de dalton en laat haar een paar uurtjes meedraaien in de klas. Als ze daar dan ook lekker speelt met kindjes heb je je keuze gemaakt. Als ze daar echt minder aansluiting heeft ook lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Singlegirlx schreef op 18 januari 2017 @ 12:43:

[...]





Heb je helemaal gelijk in alleen haar 'gevoel' en 'keuze' wisselt nog weleens. Zal ze wel van mij hebben. Ze wil de school die het kortste duurt en ze vindt het leuk als ze zelf kan bepalen wat ze wil gaan doen. Dat zou dan min of meer de Dalton zijn. Maar ze geeft ook aan, ik wil de school met die meisjes (de openbare) omdat ze daar even leuk mee gespeeld heeft.



Een vrije school zou ook nooit onze keus zijn.



Dan zal het beide prima zijn!

En mijn zoontje gaat ook niet naar een vrije school
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje gaat naar een Openbare Dalton zonder continurooster. Overblijf wordt geregeld via een instantie. Dat ging vrij eenvoudig: ieder jaar even opnieuw aanmelden voor welke dagen, betaling verloopt via maandelijkse facturen (automatische afschrijving).



Hoe passen beide scholen binnen jullie eigen planning?



Hoe gaat de school om met onenigheden, straffen, toetsen, pesten, gezonde voeding, educatieve uitstapjes, sportlessen, muzieklessen, buitenschoolse activiteiten, aansluiting op BSO, betrokkenheid van ouders, onderwijsvisie en naleving daarvan, inspraak van ouders, waar gaan huidige vriendjes/vriendinnetjes van je dochter naartoe, hoe gaan ze om met individuele aandacht en begeleiding?



Mijn zoontje heeft het goed naar z'n zin op de Dalton School. Hij werkt met een weekkaart met taakjes. Hij mag dus zelf kiezen wanneer hij een taakje gaat doen (binnen wat de school aanbiedt, zo kunnen bijvoorbeeld maar drie kindjes tegelijk stempelen, dan moet kindje vier iets anders kiezen op dat moment). Hij hoort wel aan het eind van de week al zijn taakjes gemaakt te hebben, ook de taakjes die hij niet leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
quote:YoYobje schreef op 18 januari 2017 @ 13:00:

Neem haar nog eens mee naar de dalton en laat haar een paar uurtjes meedraaien in de klas. Als ze daar dan ook lekker speelt met kindjes heb je je keuze gemaakt. Als ze daar echt minder aansluiting heeft ook lijkt me.Dit. Geef haar de kans ook zo'n ervaring op te doen op de andere school. En als ze daar een minder gevoel bij heeft, luister daar dan naar. Niet je kind in de waan laten dat het wat te kiezen heeft als dat eigenlijk niet zo is.
Alle reacties Link kopieren
Misschien starten ze volgend schooljaar op die openbare basisschool ook wel met een continurooster.

Verder zou ik vooral letten op een fijn, relaxte sfeer. Misschien kun je op beide scholen een keer langswandelen tijdens de pauze? Hoe de kinderen buitenspelen en hoe de leerkrachten opletten, reageren of helpen zegt ook heel veel.
Alle reacties Link kopieren
quote:patchouli_ schreef op 18 januari 2017 @ 13:29:

[...]

Niet je kind in de waan laten dat het wat te kiezen heeft als dat eigenlijk niet zo is.Ben ik op zich met je eens, maar een vierjarige kan de keus voor 8 jaar basisschool nog niet overzien. Je moet als ouders een keus maken in het belang van je kind.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Is je dochter enig kind of zijn er nog meer kinderen? En wil je al je kinderen op dezelfde school hebben? Dit zou ik wel mee laten wegen in hoeverre je haar oordeel meeneemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemediema schreef op 18 januari 2017 @ 13:45:

[...]



Ben ik op zich met je eens, maar een vierjarige kan de keus voor 8 jaar basisschool nog niet overzien. Je moet als ouders een keus maken in het belang van je kind.Maar laat kind dan ook niet in de waan dat het haar keuze is. Als je dat wel doet, laat haar argumenten dan ook doorslaggevend zijn. Volgens TO zijn beide scholen een hele goede optie, dus die keus hebben zij al gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kunnen een heel sterke intuïtie hebben. Kies de school waar zij zich het prettigst voelt.

Desnoods ga je nog een keer bij beide scholen langs met haar.
Ab imo pectore

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven