Werk & Studie alle pijlers

Twijfel over baan

13-01-2017 21:42 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Woensdag heb ik een sollicitatiegesprek. Na alle afwijzingen best wel leuk en hoopvol, maar eigenlijk lijkt de functie van servicedesk medewerker mij niks. Het heeft totaal niets met mijn communicatie studie te maken en het is eigenlijk ook ver onder mijn niveau. Het bedrijf zélf lijkt me dan weer wel leuk, en de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook niet verkeerd. Bovendien is een inkomen ook wel fijn. Ik twijfel heel erg of ik wel op gesprek moet gaan. Ik heb in mijn hoofd een beetje de vragen doorgenomen die ze waarschijnlijk gaan stellen en ik kan niet echt niet bedenken welke enthousiaste reacties ik kan geven. Het lijkt me een eentonige functie, de hele dag achter de computer doorbrengen. En aangezien je straks dag in dag uit die functie moet vervullen en ik ook niet binnen twee maanden weer weg wil zijn... Wat zouden jullie doen? Ik moet 30 euro aan reiskosten maken en dat heb ik graag over voor een leuke baan, maar deze baan lijkt me bij nader inzien dus eigenlijk niet zo leuk. Maar aan de andere kant: ik heb geen alternatief. Dit is het enige gesprek in tijden, en anders blijf ik werkloos.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat je twijfelt, iets is toch beter dan niets?

En dan is het gat op je cv ook weer wat opgevuld.



Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste mensen in Nederland hun baan niet superleuk vinden.
Persoonlijk zou ik altijd op gesprek gaan. Je kunt dan kijken of de functie toch wat interessanter te maken valt en je krijgt een indruk van de mensen die je tegenkomt in het bedrijf. Krijg je de baan aangeboden en lijkt het je echt verschrikkelijk, dan kun je altijd nog nee zeggen. Communicatie is inderdaad erg lastig. Ik heb eens gelezen dat er jaarlijks in heel Nederland 20.000 afgestudeerden zijn met een communicatie gerelateerde opleiding en dat er slechts voor 2000 daarvan een baan is. Staar je er dus niet blind op. Een baan is beter dan geen baan en je leert overal iets!
Ah zo slim om communicatie te studeren (0 baankansen) en zo arrogant om je eerste en enige mogelijke baan voor t gesprek al af te wijzen.



Succes op de arbeidsmarkt joh!
Alle reacties Link kopieren
De arbeidsmarkt trekt naar mijn idee momenteel wel hard aan. Ik ken in mijn omgeving verschillende mensen die nu switchen of net geswitcht zijn naar een betere baan/ dichter bij huis etc. Als je er maar niet te lang uit bent. Ik zou eerst maar eens op gesprek gaan.
Alle reacties Link kopieren
TO even een hart onder de rim: ik werk op dit moment ook ergens waar ik eigenlijk niet wil werken. In het begin leek het me geweldig daar, maar na mijn eerste dag sloeg die indruk volledig om.



Verschil is wel dat ik de werkzaamheden zélf heel leuk vind, maar de manier waarop het gaat daar en het karakter van mijn baas waar ik nauw mee samenwerk (is eigenlijk ook mijn directe collega) is niet prettig. Echter werk ik hier maar een paar dagen in de week en is dit met zicht op een eigen onderneming, in dezelfde branche. Soms wil ik het even uitschreeuwen na een rotdag , maar het idee dat ik hier niet nog 30 jaar hoef te zitten verzacht het een beetje.



Dus, als ik jou was zou ik zeker naar het gesprek gaan. En vanuit daar eventueel verder solliciteren, maar wie weet heb je héle leuke collega's en goede arbeidsvoorwaarden waardoor de werkzaamheden toch een stuk leuker worden!
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Wie zegt er dat je uberhaupt aangenomen wordt?



Voor 't zelfde geld nodigen ze 5 of 10 anderen uit en is één van hen beter, heeft meer ervaring of is gemotiveerder.
quote:lola712 schreef op 13 januari 2017 @ 21:52:

[...]





Ik kan het nog even volhouden, maar de laatste paar maanden best veel afwijzingen gehad of nét niet geworden.

De functie zou ik prima aankunnen, maar ik ben bang dat ik snel verveeld raak.

Als je het niet probeert, weet je het ook niet. Mijn baan was in eerste instantie slechts voor 3 maanden, werk er inmiddels bijna 1,5 jaar en is niet mijn droombaan maar werk is werk en collega's zijn heel leuk. Had ik vooraf niet verwacht.



En uiteindelijk hangt veel af van je eigen houding. Je kunt erin staan zoals jij en het slechtste verwachten en verwachten dat je je gaat vervelen. Of je zet je beste beentje voor, zoekt de mogelijkheden in je werk en kijkt naar de positieve kant. Wie weet blijkt er na een poos wel een perfecte interne vacature te zijn die aansluit bij je opleiding.



Je klinkt wel redelijk verwend. Waar kom je nu van rond?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon heengaan. Kun je altijd nog zien of het was is.



Wat heb je te verliezen?
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 13 januari 2017 @ 21:54:

30 euro reiskosten.



Per dag? Week? Maand?

Wat draagt de werkgever hierin bij?



Vroeg ik me ook af!

Maar ik denk dat ze voor de solicitatie bedoelt ...



Moet je dit ook betalen eenmaal je er werkt, of betaalt je werkgever dit?
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 13 januari 2017 @ 23:34:

[...]





Vroeg ik me ook af!

Maar ik denk dat ze voor de solicitatie bedoelt ...



Moet je dit ook betalen eenmaal je er werkt, of betaalt je werkgever dit?

TO heeft aangegeven dat die 30 euro de kosten zijn die ze voor de sollicitatie maakt.

Als ze er werkt worden de reiskosten 100% vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Werk vinden vanuit werk is veel makkelijker
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Net gesprek gehad. Ben eigenlijk nog steeds niet enthousiast over de baan en ook niet een 'ja, hier wil/zie ik mezelf wel werken' gevoel... Realiteit is dat ik geen andere opties heb dan thuis zitten,, hoe ga ik dat gevoel wel krijgen? Werken is voor mij toch iets meer dan alleen geld verdienen, je moet er daadwerkelijk de hele dag/week/maand vertoeven. Toch benieuwd wat zij van het gesprek vonden, krijg uiterlijk na het weekend uitslag.
quote:lola712 schreef op 18 januari 2017 @ 12:42:

Net gesprek gehad. Ben eigenlijk nog steeds niet enthousiast over de baan en ook niet een 'ja, hier wil/zie ik mezelf wel werken' gevoel... Realiteit is dat ik geen andere opties heb dan thuis zitten,, hoe ga ik dat gevoel wel krijgen? Werken is voor mij toch iets meer dan alleen geld verdienen, je moet er daadwerkelijk de hele dag/week/maand vertoeven. Toch benieuwd wat zij van het gesprek vonden, krijg uiterlijk na het weekend uitslag.

En dit is heel simpel een verwende gedachte. Natuurlijk wil iedereen een leuke baan, maar realiteit is dat je geld nodig hebt om te leven en daarvoor soms minder leuk werk moet doen.



Zoals al vaker gezegd: Je kunt altijd doorzoeken, maar dat is makkelijker vanuit werk zodat je in ieder geval inkomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk straal je uit dat je de baan niet wil, dus zal je hem waarschijnlijk niet krijgen. Ik zou echt iets aan mijn instelling veranderen. Werken is niet altijd leuk. In je eigen onderhoud kunnen voorzien is dat wel.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf bij een callcenter gewerkt in het laatste jaar van mijn studie. Was best saai, maar na een paar weken kwam er een kantoorfunctie vrij, waar ik met plezier heb gewerkt tot ik was afgestudeerd. Het kan dus ook nieuwe deuren openen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lola712 schreef op 18 januari 2017 @ 12:42:

Net gesprek gehad. Ben eigenlijk nog steeds niet enthousiast over de baan en ook niet een 'ja, hier wil/zie ik mezelf wel werken' gevoel... Realiteit is dat ik geen andere opties heb dan thuis zitten,, hoe ga ik dat gevoel wel krijgen? Werken is voor mij toch iets meer dan alleen geld verdienen, je moet er daadwerkelijk de hele dag/week/maand vertoeven. Toch benieuwd wat zij van het gesprek vonden, krijg uiterlijk na het weekend uitslag.



Misschien moet je de gedachte "zie ik hier mijzelf de komende tijd werken" eens helemaal aan de kant gooien. Je hebt een massastudie afgerond en zo te lezen geen relevante werkervaring. De kans dat je een baan gaat vinden waar je elke dag met plezier heen gaat en voldoende uitdaging hebt is denk ik heel erg klein. Er zijn trouwens zat mensen, zo ook op dit forum, die niet werken voor hun plezier maar omdat er brood op de plank moet komen. Dat is helaas een stukje realiteit.



Mocht je aangenomen zijn, stap er dan blanco in. Je werkt omdat je jezelf moet onderhouden en ervaring op moet doen. Servicedeskfuncties zijn uitermate geschikt om door te groeien in een bedrijf. Vind je het echt niet leuk, dan kan je altijd doorsolliciteren. Jammer dat je dan maar drie maanden ergens zit, je bent je werkgever niks verschuldigd en je hebt weer een ervaring er bij. Bedenk ook dat een baan je kansen geeft om je te ontwikkelen en je meer te sturen richting een beroep dat je wel leuk lijkt. Hetzij doorgroeien in een bedrijf, je inkomen investeren in een eigen bedrijfje of in een bepaalde cursus etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven