Lijf & Lijn alle pijlers

altijd trek

18-01-2017 11:25 120 berichten
-met de kanttekening dat ik best blij met mezelf ben-



Ik heb altijd trek. En ik wil daar vanaf. Ik weet alleen niet hoe. Als ik zou opschrijven wat ik verstouw, dan zouden mensen het niet geloven. Ik ben groot en vrij fors gebouwd, maar dat is alsnog geen reden om te bunkeren als een bootwerker. Ik beweeg veel, maar niet extreem en ik denk altijd aan eten.

Het is niet dat ik een ongezond eetpatroon heb. Ik heb een heel gezond eetpatroon (fruit, volkoren brood, veel groente) met nog een compleet ongezond eetpatroon ernaast. Ik krijg dus alle vitamines en mineralen binnen én ook nog een hele zooi vet en suiker.



Wat ik wil met dit topic, waarin ik me toch vrij kwetsbaar opstel, al zeg ik het zelf? Herkenning en misschien ook tips om dat trekgevoel weg te krijgen. Magische oplossingen zijn ook van harte welkom, uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 18 januari 2017 @ 11:42:

[...]





Herkenbaar. Ik heb altijd zin in iets lekkers. Misschien is zo'n app ook wel iets voor mij.Het heeft mij heel erg geholpen. Ik hoefde niet heel erg af te vallen, maar hierdoor is het wel gelukt. En nog beter is dat ik er heel erg veel van heb geleerd. Ik at bijvoorbeeld altijd 2 stukjes vlees. Dus dan at ik bijvoorbeeld groente en vlees, zonder aardappelen ofzo en dan dacht ik dat ik heel gezond bezig was. Maar 2 lappen speklappen oid zijn onwijs slecht. Dan kon ik ineens niets meer snoepen in de avond. 1 speklap is bijvoorbeeld 250 maar 2 dus 500. Nou dan at ik liever 1 speklap minder, maar dan in de avond wel een stukje chocolade. Zo kon ik een beetje schuiven. Wij eten ook geen dingen uit pakjes meer, want dat tikte ook onwijs aan op de app. Ik mag van mezelf dus de hele dag door eten, als ik maar niet boven mijn cal. aantal kwam.
Don't worry, be happy!
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het gevoel wel, al is het bij mij niet constant. Ik merk dat het deels ook gewenning is, bij mij. Als ik gewend ben om rond 10.00 uur iets te eten en ik doe het niet, dan heb ik om 10.05 uur razende trek. En dat kan ik ook weer afwennen, heb ik gemerkt. Valt overigens niet mee zeker niet als je verder wel hetzelfde programma hebt (bij mij: aan m'n bureau zitten werken). Als ik een studiedag heb ofzo, is het soms zomaar ineens 12.30 uur.

En verder: van het een zit ik veel langer 'vol' dan van het ander. Een handje nootjes vult veel meer en langer dan een mandarijn (of 2 of 3). Weet je hoe dat bij jou werkt?
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige mensen werkt het honger- en verzadigingsgevoel niet goed, bij mensen met autisme schijnt dat best vaak voor te komen.

En dan is er dus weinig aan te doen.



Daarnaast werkt het bij iedereen ook weer een beetje anders: sommigen zitten na een boterham met kaas direct vol, bij anderen kan dat wel een half uur duren.

Sommigen kunnen dooreten, ook als ze genoeg gehad hebben, anderen kunnen dat niet.



Er is niet een pasklare oplossing voor denk ik.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenbaar. Bij mij is het alles of niks. Of geen rem en ik vreet alles wat los en vast zit (ik heb ook weleens koekjesdeeg gemaakt omdat ik dat rauw zo lekker vind) of volop lijnen. Dat laatste wel op een gezonde manier met 1600-1700 cal per dag. Dan gier ik de eerste weken van de honger en trek maar na een week of 3 begint mijn lichaam eraan te wennen en gaat dat steeds beter. Dat zou dus mijn tip zijn. Stop met snacken en snaaien totdat je lichaam eraan gewend is. Makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben ook alweer voor de tachtigste keer op dieet
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 18 januari 2017 @ 11:54:

Ik denk wel dat het helpt om het eens allemaal bij te houden in een app. En dan echt eerlijk, elke schep suiker, elke slok frisdrank en ook dat handje chips.

Ik denk dat dat genoeg schrik teweeg moet brengen.





Dit werkt voor mij inderdaad heel goed. Ik begin altijd met mijn hoofdmaaltijden en bepaald aan de hand daarvan welke ruimte ik nog heb voor tussendoortjes. De app geeft me al iets minder dan ik echt mag eten en ik houd dan ook altijd nog zo'n 150 calorieën over voor iets lekkers.

Het helpt me in ieder geval om als ik iets eet bewust te overwegen of ik dit nu wil eten. En dat beperkt het snacken flink. En ik eet nog wel eens veel te veel maar daar ben ik me dan wel bewust van en daardoor gebeurt het me ook steeds minder.
Alle reacties Link kopieren
heb je weleens psylliumvezels geprobeerd?

Voor een maaltijd een a twee theelepels in een glas water en dan nog een glas erachteraan. Lekker is het niet, maar omdat je spreekt over een rommelende buik vraag ik me af of je niet gewoon te weinig vezels eet. Die zorgen voor een vol gevoel.

Bij mij hielpen psylliumvezels bij prikkelbare darm-klachten (ook dat gerommel, wat vaak verward wordt met honger denk ik, maar dat niet per se hoeft te zijn).
Alle reacties Link kopieren
Ik behoor ook tot het menstype dat nauwelijks verzadiging kent en als ik zou doen wat mijn maag en psyche me ingeven qua voedsel dan zou het gierend uit de hand lopen en zouden ze me uit mijn huis moeten takelen. Ik schuur nu de hele tijd op de rand van overgewicht en obesitas, en ben het hele jaar bezig met ofwel 5 kilo aan te komen ofwel 5 kilo af te vallen. Drie jaar geleden 15 kilo afvallen en dat gewichtsverlies handhaven kost al grote moeite, laat staan nog verder afvallen.



Er zijn gewoon onderlinge verschillen, dat zie je bij dieren ook. De ene hond laat altijd zijn halve bak voer staan, de andere is op niks anders gefixeerd dan eten. Het ene paard wordt nog dik van de lucht en mag alleen hooi en ruwvoer, het andere is niet op gewicht te krijgen. Ik ben ooit helaas op een veld met vreselijk verwaarloosde paarden beland. Het leek wel de paardenholocaust. Geen sprietje gras en zeer zwaar vermagerde paarden die daar al weken stonden. Daar tussen stond het paard van mijn vriendin (die we gelijk hebben gered), chagrijnig en ongelukkig maar nog steeds met een pens.



Het heeft allemaal niet zo vreselijk veel met emoties/onverwerkte psychische dingen of discipline te maken volgens mij. Je bent gewoon het ene of het andere type.

Maar goed, ik heb wel trucjes, in de volgende post.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook vaak trek, zeker nu in de winter.

Heb altijd gesneden rauwkost in de koelkast, ik kook of roerbak een eitje, ik eet rijstwafels, knaag wortels en eet granaatappels die kan je zo lekker leegpielen, soms bak in popcorn.

Dat zijn de dingen die ik eigenlijk heel de dag door eet tussen de eetmomenten door.

En soms heb ik enorme honger vlak voor het eten, ik probeer daar niet aan toe te geven.



Het liefst eet ik hartige dingen, zoals kazen en worst maar goed ik zit op de max van wat ik wil wegen en dan stop ik gewoon met slechte dingen eten.



Op een gegeven moment wen je eraan en vraagt mijn maag er minder om.



Maar dat heel de dag bewegende kaken willen hebben herken ik wel.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpt het om (bijna) dagelijks op de weegschaal te gaan en zo 's ochtends al geconfronteerd te worden met mijn gewicht.

In de jaren dat ik geen weegschaal had, groeide ik ongehinderd verder, vooral omdat ik op een gegeven moment alleen nog elastische kleding droeg en het lekker kon negeren dat ik richting morbide obesitas ging. Kwestie van in de spiegel een zijlingse pose aannemen en foto's consequent negeren.



Vervolgens heb ik nooooit snoep en snaai in huis. En die keren dat ik het wel in huis heb (als ik bezoek verwacht bijvoorbeeld) eet ik het ook gelijk op want ik heb mezelf niet getraind in het weerstaan van lekkere dingen die voor het grijpen liggen. Het weerhoudt me er niet van om in bepaalde fases alsnog naar de benzinepomp te fietsen voor chocolade en chips, maar het merendeel van de dagen is snoepen geen optie want er is (bijna) niets (behalve olijven, rauwkost, stukje parmezaanse kaas en soms pecannoten).



Ik merk dat routine erg helpt en een goede houvast geeft. Altijd hetzelfde ontbijt van magere kwark met fruit. 's ochtends een salade maken om mee naar het werk te nemen (ik ben geen ochtendmens dus vaak geen zin om te maken, maar als ik dan op de weegschaal sta en boven een bepaald gewicht zit, dan doe ik het toch maar zuchtend).



Verder merk ik dat als ik in een positieve flow zit en gezond eet met heel veel groente en fruit ik me daar wel echt lekker bij voel. Soms val ik terug in een paar weken gerommel en gezondig en zonder structuur regelmatig over de schreef gaan. En als ik dan weer mezelf terug in het gareel heb en mandarijntjes en worteltjes en komkommer en verse soep en salades eet ipv een hele reep tonychocolonely en babi pangang of megapizza van de afhaal, dan voel ik me zelfs opgelucht dat ik weer gezond doe.
Stel vaste tijden vast waarop je iets 'tussendoor' eet. Dan kan je daar naar toe leven ('nog een half uurtje, dan eet ik x').

Ik had 11.00 en 15.00. Was op het werk wel makkelijker door de regelmaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook altijd trek en eet ook heel vaak, maar niet zoveel per keer en vooral gezonde dingen. Ga je snelle koolhydraten eten, dan krijg je ook snel weer trek.



Ik eet geen grote maaltijden, maar eet elk uur wel wat. Dat kan een gekookt ei zijn, of wat salade, of fruit of zo. En zo nu en dan neem ik een koekje, chocola of wat chips. En qua maaltijden hou ik het dan simpel en gezond. Zo krijg ik niet teveel binnen, ik zit rond de 2000 calorieën per dag.
Op vaste tijden, dezelfde hoeveelheden eten. Je lichaam houdt van regelmaat. Je krijgt dan alleen trek rondom eetmomenten en dan mag je eten. Uiteraard werkt dit alleen als je uitgebalanceerd eet. Even een goed plan maken. Na een tijd wordt het een automatisme.
Alle reacties Link kopieren
Zooo herkenbaar! Niet totaal ontevreden, ook niet helemaal tevreden. Groot en fors gebouwd, nooit slank geweest en hoef dat ook niet te zijn, maar wil niet alsmaar dikker worden. Hou erg van gezond eten, maar ook erg van ongezond eten en dan vooral zoetigheid. Ik denk (nou ja, eigenlijk weet) dat ik een suikerverslaving heb.

Ik drink heel veel koffie, niet gezond maar ik vind dat ook erg lekker en hou mezelf hiermee enigszins in de hand. Ook drink ik veel thee en water, bij drankjes hoef ik juist geen zoete rommel.

Daarnaast probeer ik maar meer gezonde dingen te eten, waardoor ik vaker/langer vol zit. Bij mij helpen kwark, yoghurt en noten erg goed. Ik beweeg erg veel en mijn lichaam heeft daar wel baat bij, merk ik.

Afleiding zoeken werkt wel om niet te gaan eten, want handen vol/ onderweg/ aan het kletsen/ whatever, maar helpt niet tegen het gevoel dat ik wel WIL eten.

Verder: accepteren maar. Ooit leefde ik op koffie, alcohol en sigaretten, was 15 kilo lichter en ook niet slank, voel me nu wel stukken fitter, zie er ondanks de extra kilo's ook veel beter uit.
quote:hiltje schreef op 18 januari 2017 @ 12:30:

Bij mij helpt het om (bijna) dagelijks op de weegschaal te gaan en zo 's ochtends al geconfronteerd te worden met mijn gewicht.

In de jaren dat ik geen weegschaal had, groeide ik ongehinderd verder, vooral omdat ik op een gegeven moment alleen nog elastische kleding droeg en het lekker kon negeren dat ik richting morbide obesitas ging. Kwestie van in de spiegel een zijlingse pose aannemen en foto's consequent negeren.



Vervolgens heb ik nooooit snoep en snaai in huis. En die keren dat ik het wel in huis heb (als ik bezoek verwacht bijvoorbeeld) eet ik het ook gelijk op want ik heb mezelf niet getraind in het weerstaan van lekkere dingen die voor het grijpen liggen. Het weerhoudt me er niet van om in bepaalde fases alsnog naar de benzinepomp te fietsen voor chocolade en chips, maar het merendeel van de dagen is snoepen geen optie want er is (bijna) niets (behalve olijven, rauwkost, stukje parmezaanse kaas en soms pecannoten).



Ik merk dat routine erg helpt en een goede houvast geeft. Altijd hetzelfde ontbijt van magere kwark met fruit. 's ochtends een salade maken om mee naar het werk te nemen (ik ben geen ochtendmens dus vaak geen zin om te maken, maar als ik dan op de weegschaal sta en boven een bepaald gewicht zit, dan doe ik het toch maar zuchtend).



Verder merk ik dat als ik in een positieve flow zit en gezond eet met heel veel groente en fruit ik me daar wel echt lekker bij voel. Soms val ik terug in een paar weken gerommel en gezondig en zonder structuur regelmatig over de schreef gaan. En als ik dan weer mezelf terug in het gareel heb en mandarijntjes en worteltjes en komkommer en verse soep en salades eet ipv een hele reep tonychocolonely en babi pangang of megapizza van de afhaal, dan voel ik me zelfs opgelucht dat ik weer gezond doe.Dat vind ik persoonlijk een tip die met een gezin niet te doen is. Mijn kinderen en man hoeven er niet de dupe van te zijn dat ik geen mate kan houden
quote:Star schreef op 18 januari 2017 @ 12:44:

[...]





Dat vind ik persoonlijk een tip die met een gezin niet te doen is. Mijn kinderen en man hoeven er niet de dupe van te zijn dat ik geen mate kan houden



Berg het op in de schuur, auto, kluis oid.. dat je er moeite voor moet doen om het te pakken iig.

Dat hebben ze wel voor je over toch?
quote:Star schreef op 18 januari 2017 @ 12:44:

[...]





Dat vind ik persoonlijk een tip die met een gezin niet te doen is. Mijn kinderen en man hoeven er niet de dupe van te zijn dat ik geen mate kan houden Ik koop voor hen dingen die ik niet zo lekker vindt. Voor de kinderen van die haribo zakjes bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 18 januari 2017 @ 11:43:

[...]





Wat bedoel je precies?

-meer eetmomenten op een dag

-minder snelle suikers en kohlydraten

-vaste eetmomenten

-iets van dit?



Soms zit het hem niet in minder maar in anders, alleen weet ik niet wat je eet nu (op die eenmalige zure matten na) en of je hiervoor al eens geprobeerd hebt je eetpatroon aan te passen?
Hier ook heeeeel vaak honger en onverzadigbaar gevoel..

Heel irritant en bijna niet te negeren.

Ik heb tot nu toe vandaag al: 400 ml kwark met 7 eetlepels havermout en rozijnen, volkoren cracker met kruidenkaas, sinaasappel, plakje ontbijtkoek en 3 boterhammen op en nog dat hongergevoel.

En dat zonder te sporten.
quote:Evda2016 schreef op 18 januari 2017 @ 13:04:

Hier ook heeeeel vaak honger en onverzadigbaar gevoel..

Heel irritant en bijna niet te negeren.

Ik heb tot nu toe vandaag al: 400 ml kwark met 7 eetlepels havermout en rozijnen, volkoren cracker met kruidenkaas, sinaasappel, plakje ontbijtkoek en 3 boterhammen op en nog dat hongergevoel.

En dat zonder te sporten.



Waarom eet je zo idioot veel als het voor het hongergevoel toch niet uitmaakt?



(Ter vergelijking, ik ontbijt met 150 g kwark en 2 eetlepels havermout + 1 banaan, of kersen)
quote:jadaiswa schreef op 18 januari 2017 @ 13:01:

[...]



-meer eetmomenten op een dag

-minder snelle suikers en kohlydraten

-vaste eetmomenten

-iets van dit?



Soms zit het hem niet in minder maar in anders, alleen weet ik niet wat je eet nu (op die eenmalige zure matten na) en of je hiervoor al eens geprobeerd hebt je eetpatroon aan te passen?



Ik eet:

2 boterhammen bij mijn ontbijt, volkoren, verstandig beleg (kipfilet, rookvlees)+ 3 kopjes koffie, waarvan 1 met 1 klontje suiker



Om tien uur (ik heb die vastigheid overdag echt al) eet ik fruit en drink ik thee zonder suiker



Om twaalf uur eet ik weer boterhammen, nu met thee of melk.



Om drie uur eet ik fruit of een simpel koekje, met thee



Tussen 5 en 6 eet ik warm, dat kan van alles zijn, maar is vaak een simpele agv. Wereldgerechten en dergelijke eet ik zelden (een keer per maand) en een friteuse hebben we niet.



Als ik op mijn werk ben, heb ik genoeg afleiding: ik heb dan ook steeds trek, maar ik ben te druk bezig kinderen in het gareel te houden. Als ik thuis ben met mijn eigen kinderen of alleen, dan steekt dat gevoel steeds weer de kop op.



Ik kan overigens ook gerust 500 gram broccoli eten, of een pond bietjes. Gewoon gekookt, verder niets. Ik vind alles lekker en dat is ook niet erg, het zijn meer de hoeveelheden waar ik me zorgen over maak.

Zoals Solo al zei, het is alsof ik geen stopgevoel heb. Of dat met mijn spectrumdingetjes te maken heeft, weet ik niet.



Al jullie verhalen zijn erg herkenbaar, maar het is ook zo gek om iedereen apart te quoten, denk ik. Misschien doe ik dat nog wel als ik tijd heb
Alle reacties Link kopieren
Suikerloos eten.

Moet ik ook weer gaan, want bij mij werkte het super tegen die eeuwigdurende trek.



Heb echt een tijd geen geraffineerde suikers en ook geen brood, aardappelen enzo gegeten.



Zorgen dat je suikerspiegel zo stabiel mogelijk blijft. Na de suikerpiek komt de dip en die vraagt dan weer om eten. Terwijl je het helemaal niet nodig hebt.
Springding nou ik heb dat nodig om te functioneren en val er nog mee af ook..

Heb gezond gewicht maar wil er nog 3 kg af .

Nu 75.6 kg bij 1.80 cm
quote:Evda2016 schreef op 18 januari 2017 @ 13:24:

Springding nou ik heb dat nodig om te functioneren en val er nog mee af ook..

Heb gezond gewicht maar wil er nog 3 kg af .

Nu 75.6 kg bij 1.80 cmBijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel eet je bij de lunch? Het lijkt me eigenlijk best weinig wat je overdag eet, dan is het niet gek dat je steeds trek hebt.
quote:SpringDing schreef op 18 januari 2017 @ 13:26:

[...]





Bijzonder.Ja klopt vind ik ook .. vorige week 1,1 kilo afgevallen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven