Dorp of lintdorp

17-01-2017 21:14 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Mogelijk komt mijn vraag wat verwend over, zeker voor mensen in gebieden waar woningen heel duur zijn....

Zouden jullie toch eens met me van gedachten willen wisselen?



Met mijn man en hond woon ik in de stad Groningen. We weten dat we meer rust willen en naar een dorp willen maar de stad op fiets en ov afstand willen houden ( we houden van de stad om te bezoeken maar niet continu in de drukte te moeten wonen).



Na heel wat funda speuren en naar dorpjes rijden en fietsen hebben vinden we dorp X ten zuiden van de stad het mooiste, het heeft prachtig bos om met de hond te wandelen en zon 5000 inwoners en daarmee ook alle voorzieningen. Het is zon 10-15 km naar werk en stad fietsen en het heeft een prima busverbinding. Het dorp is vrij geliefd en prijzig.



Dorp y is een lintdorp en ligt ten oosten van de stad en heeft zo'n 500 inwoners, een kroegje en school. Vlakbij dat dorp wordt een enorme woonwijk gerealiseerd en daarmee ook de voorzieningen en er wordt natuur aangelegd. Het ligt dichter bij de stad, zon 7-10 km naar werk en stad en heeft ook een kortere bustijd. In dit dorp kan ik voor hetzelfde geld als in dorp X een vrijstaande (droom)woning kopen met een mooi stukje land.



In dorp X is het gevoelsmatiger mooier, prachtige bomen...Lintdorp Y heeft meer akkers......lijkt me vreselijk wandelen langs de weg met de hond en een snijdende wind....maar de huizen zijn prachtig ( en de locatie ansich goed gesitueerd)



Ik vraag me af hoeveel waarde ik moet hechten aan dit gevoel..... moet ik het serieus nemen en voor het waarschijnlijk kleinere huis in het mooiere dorp gaan waar ik veel verrtrouwen in heb dat het bij ons past ? Of zal ik een gokje wagen en voor een droomhuis in een lintdorp kiezen waar ik enige aarzeling bij voel ( maar niet weer of dat waarheid wordt).



Man geeft zojuist aan dat bovenstaande ook voor hem van toepassing is.



Ik hoor graag van jullie, groetjes, Stormarjootje
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen nieuwbouw.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lintdorp
quote:famfamke schreef op 18 januari 2017 @ 09:23:

Nee, geen nieuwbouw.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/LintdorpThanx! (Had zelf natuurlijk ook even kunnen googlen )
Zorgen dat je niet afhankelijk bent van OV of fiets zodat je met de auto overal naartoe kan en dan kun je tenminste lekker vrijstaand wonen.
Alle reacties Link kopieren
Eelde/Paterswolde, absoluut.

Een lintdorp is in deze contreien een doodgewoon begrip. Ontstaan in de veenkoloniale tijd, dichtbij(meestal aan) een waterweg waar het veen makkelijk vervoerd kon worden per trekschuit. Het woord zegt het al, een langgerekt dorp, niet het geijkte kerk in het midden met dorpskern eromheen en latere wijkjes. In Engelbert wordt er een nieuwbouwwijk aan vastgeplakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbulletje schreef op 18 januari 2017 @ 09:26:

Zorgen dat je niet afhankelijk bent van OV of fiets zodat je met de auto overal naartoe kan en dan kun je tenminste lekker vrijstaand wonen.



Ligt er aan wat je wilt natuurlijk. Niet iedereen wil vrijstaand wonen ten koste van een hoop andere dingen.

En ook in Eelde/Paterswolde is een rijbewijs geen luxe, het ov is hier niet zo enorm geweldig.
In hoeverre denk je dat je in het dorp wilt integreren, of blijf je helemaal op de stad gericht en zal daar je sociale leven plaatsvinden? In het laatste geval zou ik voor het dorp het dichtst bij de stad gaan. Ik vind 15km fietsen na een avondje stappen toch wel ff pittiger dan 10km.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook aan waar TO precies wil gaan wonen. Eelderwolde zit tegen Eelde/Paterswolde aangeplakt en de nieuwbouwwijk daar grenst zo ongeveer aan Groningen-stad.
Alle reacties Link kopieren
Voor wat betreft de vliegtuigen: bekijk op Flightradar24 eens de aanvliegroutes bij de meest voorkomende windrichtingen. Gaan die recht over de wijk waar je zou willen wonen? Zo ja, ga daar eens een keer staan en beluister hoeveel lawaai het echt geeft. Kan meevallen, kan tegenvallen.

Engelbert/Middelbert ligt dan weer zo mooi tussen Stad en Meerstad dat het me niet zou verbazen dat dat op termijn één geheel gaat vormen en dus niet meer als een lintdorp gaat aanvoelen qua snijdende wind, maar meer als een ruim opgezette Vinexwijk.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt mensen! Het vliegveld zal niet veel last geven, dat is in Glimmen ( aanvliegroute) een stuk hinderlijker. Middelbert zal zeer waarschijnlijk straks opgeslokt gaan worden door de nieuwbouwwijk meerstad, alleen woon je dan dus in je vrijstaand huis met stuk land eromheen. Zo is de Veenweg in Groningen ook een geliefde locatie geworden door de bouw van de wijken eromheen waaromder Hoornsemeer terwijl men het vroeger maar afgelegen vond. Het is echter toekomst kijken hoe dat uit zal gaan pakken voor Middelbert en Engelbrt. En sowieso, zoals mensen hier ook al gezegd hebben, ik neig blijkbaar toch naar het dorp met de bossen en een dorpskern. Ook het Hoornsemeer, hoe geliefd ook, heeft niet mijn voorkeur....en ik vermoed dat meerstad geen bosstad zal geen heten....tsja...
Alle reacties Link kopieren
quote:froufrou80 schreef op 17 januari 2017 @ 21:37:

Er zijn 3 dingen belangrijk bij een huis: lokatie, lokatie en lokatie.



Dit. Maar dan met een c

En een lintdorp lijkt mij verschrikkelijk (maar dat is persoonlijk natuurlijk).
Ga voor Eelde/Paterswolde.



Ik heb in Oude Pekela gewoond (in de goede buurt aan de andere kant van het kanaal) en had alleen een parkje om in te wandelen. Woon nu in Roden, prachtig bos hier en mooie natuur rondom. Ik woon hier veel liever (als mis ik mijn riante huis met grote tuin in Pekela nog wel eens).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven