Bakvraag; magische taart

17-01-2017 19:04 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het recept voor magische taart steeds voorbij komen. Ik dacht dat ga ik proberen! Ik ben geen bakker maar heb precies het recept gevolgd. Het is een taart met een beslag die na bakken uit 3 lagen bestaat. Een soort fudge onderop, custart in midden en bovenop spongecake.



Hij heeft een uur op 150 graden in oven gestaan. Nu haal ik hem eruit en onderin is het nog vrij vloeibaar. Geen idee of dat hoort. Hij moet nog wel 2 uur in koelkast dus misschien wordt het beter.

Als de smaak goed is zou ik het toch wel opeten ook al is het mislukt. Maar vraag me af of dat wel kan ivm de eieren. Ik wil geen half rauwe eieren eten en er ziek van worden. Of is dat wel goed na een uur op 150 graden?

Iemand deze taart al eens gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Arizona15 schreef op 18 januari 2017 @ 09:22:

De onderkant is dus chococake de bovenkant is flan (Spaanse pudding) en daarboven caramel. Tijdens het bakken draait deze zich dus om. Ik zal zo even het recept erbij uittypen.Ik wacht het recept af..
Alle reacties Link kopieren
Voor de caramel: (je kan ook kant en klare caramel gebruiken)



150 gram suiker

100 ml slagroom

75 gram boter



Verwarm een pan met dikke bodem en strooi er een laagje suiker in zodat de bodem net bedekt is. Voeg geleidelijk meer suiker toe zodra de suiker begint te smelten. Gebruik geen lepel of spatel, alleen meer met je pan draaien. Let op het vuur, niet te hard anders brand je suiker aan. Ga zo door totdat al je suiker is opgelost. Verwarm in een ander pannetje de slagroom. Giet de kokende room voorzichtig bij de gesmolten suiker. Voorzichtig, want het gaat behoorlijk sissen nu. Laat dit al roerend 1 minuut koken totdat de suiker goed is opgelost. Neem de pan van het vuur en laat het 1 minuut rusten. Snijd de boter in stukjes en voeg de boter samen met het zout toe aan de karamel. Laat dit afkoelen, je krijgt een mooie toffeeachtige romige karamel. Je kan de caramel zeker 3 weken bewaren in de koelkast.



Voor de cake

140 gram roomboter op kamertemperatuur

200 gram suiker

1 ei

240 gram meel

1 theelepel bakpoeder

1 theelepel baksoda

40 gram cacao

300 ml karnemelk



Voor de Flan

1 blikje gecondenseerde zoete melk

350 ml vloeibare koffiemelk (geen light)

110 gram roomkaas (geen light)

3 eieren

Merg van een vanillestokje





Maak eerst de caramel. Deze vormt de basis voor je 1e laag. Zorg ervoor dat alle ingrediënten, voor zowel de cake, als de flan op kamertemperatuur is.

Voor de caramel kan je ook kant en klare caramel gebruiken. Ik vind de zelfgemaakte lekkerder dus heb ik het recept toegevoegd.



Voor de cake

Mix de zachte roomboter met de suiker romig. Voeg dan het ei toe en mix verder. Zeef het meel, cacao, bakpoeder en baksoda samen. Voeg de helft van de karnemelk bij de botermix en daarna de helft van het meelmengsel. Dan weer de karnemelk en dan weer het meel. Het beslag voor je cake is nu klaar.



Voor de flan

Doe alle ingrediënten in een blender en mix het even goed door elkaar.



Beboter een tulband vorm met boter of spray. Giet wat caramel op de bodem, zodat je een laagje hebt (ongeveer 6 eetlepels)

Doe dan je cake beslag hierop en als laatste de flan mengsel. De cake gaat nog rijzen, dus laat wel ruimte in je bakblik over.

Bedek je bakblik met aluminiumfolie en doe het bakblik in een braadslee met heet water.



Zet het geheel in je voorverwarmde oven op 180 graden en laat het een uur bakken. Na een uur haal je de folie eraf en laat je het nog even ruim een half uurtje verder garen (check de gaarheid met een satéstokje) Laat het minstens een uur afkoelen voordat je de cake uit zijn vorm haalt. Deze cake is het lekkerst na een aantal uren in de koelkast te zijn afgekoeld.
Alle reacties Link kopieren
Ooh heeft mijn topic met mislukte taart toch nog wat opgeleverd. Een recept voor ontbijttaart ( klinkt fantastisch) ga ik zeker maken! En die choco carameltaart is ook top! Die ga ik dit weekend uitproberen.



Maar vraagje waarom geen ananas en kiwi bij die ontbijttaart? Toevallig vind ik dat heel lekker fruit.
Ananas en kiwi hebben een enzym waardoor de kwark gaat schiften. (als dit soort vragen nou tijdens mijn laatste tentamen voor bio werden gesteld...)
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 18 januari 2017 @ 23:52:

Ananas en kiwi hebben een enzym waardoor de kwark gaat schiften. (als dit soort vragen nou tijdens mijn laatste tentamen voor bio werden gesteld...)Als ik kwarktaart maak is het altijd ananas en nog nooit geschift. Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat verse ananas niet kan en blik wel. Ik lust trouwens geen kwark maar de taart is verrukkelijk.
Ik gebruik altijd verse, misschien is het enzym onschadelijk in blik-ananas? (Hoor mij, altijd verse. Ik vind ananas niet zo lekker. Mijn tong gaat er van tintelen)



http://www.dedamesdijk.nl/enzymen-onhandige-stofjes/
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Arizona! Dat wordt bakken in het weekend
Alle reacties Link kopieren
Veel bakplezier Cheesecake
Alle reacties Link kopieren
quote:Leonie1983 schreef op 17 januari 2017 @ 20:45:

[...]





Hoe kan het eigenlijk dat er 3 lagen ontstaan uit 1 beslag? Dat is toch eigenlijk raar of niet???



Zwaartekracht



*eigenlijk een TVP ivm interesse in de choco variant*
Die ontbijttaart lijkt me heerlijk!

Alleen heb ik geen keukenmachine. Wel amandelmeel, stukjes hazelnoot en walnoten. Dat in de blender met banaan en ei, zou dat ook kunnen werken?
Ik heb 'm vandaag gebakken, de magische taart. Ik moet eerlijk zeggen, hij valt een beetje tegen. Ik heb het recept van BGB gebruikt, maar de vanille vervangen door vanillesuiker.

Hij zag er prachtig uit, mooi goudbruin, en was niet meer wiebelig na 50 minuten. Ik heb de taart eerst een kwartier laten koelen, toen de ring van de springvorm verwijderd. Er liep heel veel boter uit de taart...

Hierna heeft de taart zeker een uur of 2 staan afkoelen, en hij was hierna wel stevig, goed snijdbaar, en de laagjes waren mooi zichtbaar. Ik vond de smaak tegenvallen, een sterke ei-smaak, ik herken echter niet de ongare bloem-smaak van TO.

Ik raad hem jullie af, bak maar iets lekkerders!
quote:Branca schreef op 19 januari 2017 @ 13:19:

Die ontbijttaart lijkt me heerlijk!

Alleen heb ik geen keukenmachine. Wel amandelmeel, stukjes hazelnoot en walnoten. Dat in de blender met banaan en ei, zou dat ook kunnen werken?Dan zou ik het eerder prakken en hakken. Dat kan ook prima, hoor. Wordt in de meeste recepten ook gedaan, ik hou alleen niet zo van stukjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:00gjes schreef op 20 januari 2017 @ 21:07:

Ik heb 'm vandaag gebakken, de magische taart. Ik moet eerlijk zeggen, hij valt een beetje tegen. Ik heb het recept van BGB gebruikt, maar de vanille vervangen door vanillesuiker.

Hij zag er prachtig uit, mooi goudbruin, en was niet meer wiebelig na 50 minuten. Ik heb de taart eerst een kwartier laten koelen, toen de ring van de springvorm verwijderd. Er liep heel veel boter uit de taart...

Hierna heeft de taart zeker een uur of 2 staan afkoelen, en hij was hierna wel stevig, goed snijdbaar, en de laagjes waren mooi zichtbaar. Ik vond de smaak tegenvallen, een sterke ei-smaak, ik herken echter niet de ongare bloem-smaak van TO.

Ik raad hem jullie af, bak maar iets lekkerders!Te laat, hij staat al in de koelkast te koelen . Morgen ga ik hem aansnijden, ben benieuwd. Ik heb wel een iets ander recept gebruikt, voor een magische citroen custard cake, maar is toch wel grotendeels hetzelfde recept/werkwijze. Zal morgen even laten weten of dit wel iets is.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Heb hem ook in de koelkast staan maar dan met een recept van facebook,



Edit: net een stukje gegeten. Wel lekker op zich maar de custard is niet zacht en de onderste lagen hebben wat rubberigs.

Niet vies maar ik maak met mijn verjaardag wel iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij ook geen succes. Niet vies, maar ook niet heel lekker. En er zijn ook geen drie mooie laagjes zichtbaar, eerder twee met een onduidelijke scheiding en de onderkant is veel te nat.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
O jee... Die van mij staat nu in de koelkast. Ik hoop dat ie lekker is, maar ik word niet blij van bovenstaande berichten!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft de taart vandaag gebakken. Het "deeg" was heel nattig en droop tussen de springvorm door.... na het bakken heeft dochter direct de springvorm verwijderd en heel de taart droop van het bord af... nog even in de koelkast maar de pannenkoek was modder en modder vet... Niet echt een succes helaas.

Volgende keer eens proberen met minder boter en wat meet suiker en meel. Volgens mij best een taart met potentie.
Alle reacties Link kopieren
Nou, om eerlijk te zijn is hij hier goed gelukt! 3 mooie laagjes én we vonden hem ook erg lekker. Gelukkig maar, want we willen hem vanavond ook aan visite voorschotelen. Hij is wel wat dun omdat ik een grote springvorm had gebruikt. De volgende keer moet ik een wat kleinere springvorm nemen. Helemaal mooi is zo'n plastic vorm uit één gedeelte, dan gaat het dunne beslag ook niet lekken.



Ik heb de helft van de boter vervangen door appelmoes (minder vet en gezonder, dit kan eigenlijk in alle recepten prima). Ik denk dat het belangrijk is om bij alle onderdelen flink lang te roeren / kloppen. Uiteraard geld dit helemaal met het stijf kloppen van het eiwit. En als het eiwit er op het laatste door moet, dan alleen grof wat spatelen en juist niet meer roeren of kloppen. En verder goed lang in de koelkast houden voordat je de springvorm verwijderd.
Hoe lang had je hem in de oven staan Leonie?

De taart is hier inmiddels op, met 3 pubers lukt dat altijd wel. Toen ik vroeg of ik hem nog eens moest maken vond 2:3 dat ik dat zeker moest doen. Ik zal het beslag volgende keer inderdaad langer kloppen, en waarschijnlijk ook langer in de oven laten staan. Als je eenmaal aan het mondgevoel van de 'pudding'-laag gewend bent is-ie inderdaad ook wel lekker hoor!
Alle reacties Link kopieren
ongeveer 55 minuten.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Oeiiiii
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Tvp, te lekker wat hier allemaal gedeeld wordt!
Alle reacties Link kopieren
Ondanks de wisselde reacties vandaag toch maar gemaakt. Hij staat nu in de koelkast en ik ben heel benieuwd. Laat nog wel weten hoe hij hier ontvangen is
.
Alle reacties Link kopieren
De smaak vond ik redelijk alleen was hij niet goed gaar. De binnenkant was nog vloeibaar en en vond er een ei smaak aanzitten. Waarschijnlijk ga ik hem nog een keer maken maar dat is meer omdat ik het niet kan uitstaan dat hij niet goed gelukt is...
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven